Hezký článek, až na větu: "Duke Nukem 3D asi nebyl v ničem přímo revoluční". Řekl bych, že v době kdy existoval jenom Wolfenstein a Doom byl Duke revoluční skoro ve všem.
Nesouhlasil bych - před Duke Nukem 3D vyšel už třeba Dark Forces (víceúrovňový design), Terminator: Future Shock (použití mouse looku) a možná bych našel i další příklady. Rozhodně tehdy nebyl jen Doom a Wolfenstein. Teoreticky bych mohl zmínit i System Shock, ale to nebyla přímo FPS.
Prvni 2 duky sem dohral nekolikrat ale 3D me tolik nechytlo. V te dobe proste leteli skakacky.
Pls, odkial mate info o rebrickoch predajnosti hier?BTW shareware - tu nejde ani o to demo, tu ide o to, ze si vyvojari distrubovali hru sami, bez velkeho distributora. Apogee sice fungoval viac-menej aj ako distributor pre ine male studia (id), ale skor takym stylom ako je dnes Steam oproti napr. EA a pod. Vacsina komercnych hier sa robila a robi tak, ze distributor financuje vyvoj a obvykle donho aj dost keca.U shareware si vyvoj financuje samo studio a samo tu hru aj vydava. Takze k shareware verzii bol pridany objednavkovy dokument, ktory si clovek vytlacil, prilozil sek alebo bankovku a poslal Apogee. A tam tie diskety s hrami posielali ludia, sediaci hned vedla vyvojarov :) To je pointa herneho shareware.
Žebříčky beru obecně ze zahraničních webů, případně se dá orientačně použít i www.vgchartz.com. To s Dukem je odsud: www.vg247.com ... Ad shareware - díky za doplnění.
Doplním doplnění :) To pojmenování právě se systémem distribuce plné hry souvisí jen částeně. "Share" je tam proto, že taková "dema" bylo možné volně šířit (později po internetu). Až na to teprve navazuje přímá distribuce.Na začátku devadesátých let bylo totiž slovo "demo" používáno výhradně pro jednu věc - v herní oblasti to byla NEhratelná (v podstatě trailer) ukázka hry..Zkrátka tenkrát bylo třeba nějak pojmenovat volně šiřitelnou demoverzi, protože pojmenování "demo" nebylo jednoznačné a tak vznikl Shareware. Dnes tedy: shareware = trial = demo. Sice se často někdo snaží ty pojmy rozlišit, ale význam je stejný - nějakým způsobem omezená ukázka komerčního software.
Tak to teda este musim doplnit doplnenie doplnenia 😀 Shareware totiz povodne nevznikol ako bezplatna verzia. Prve pouzitie sharewaru bolo take, ze softver sa dal zadarmo na sirenie UPLNE CELY s tym, ze autor ziadal ludi, aby zanho zaplatili (vopred urcenu) cenu, ak onen softver pouzivaju a paci sa im. Takyto postup ale samozrejme velmi nefungoval, pretoze ludia sw pouzivali ale neplatili. Preto neskor vznikol koncept shareware ako ho pozname dnes - tzn. volna je iba osekana verzia, plna az po zaplateni.Tak ci onak prvotny popud na vznik sharewaru bol naozaj ako protiklad komercnej distribucii. Herny 'demo' shareware typu Apogee sa z toho vyvinul az neskor.
"shareware je něco jako demoverze"?
Proč ne? Přišlo mi to jako pochopitelné přiblížení typu distribuce her, která se dnes už prakticky nepoužívá. Pokud jiný návrh, klidně se nechám poučit.
Shareware je v podstatě takový pradědeček demoverze. U řady her vycházely volně šiřitelně shareware verze, jež často měly jen jednu epizodu z několika (nejtypičtější příklady: Doom, Duke 3D, Rise of the Triad, Raptor a pak to byly tuny dalších her). Byla to vlastně taková ukázka hry, kdy se hráči zdarma dostala do ruky část hry (často ona jedna epizoda - u Dooma 1 byla v shareware verzi první epizoda - Knee-Deep in death). No a dneska máte demoverzi, která je ovšem často daleko omezenější a chudší na obsah než byl shareware. Základní princip shareware a dema je ale stejný - jedná se o určitou ukázku hry dostupnou zdarma.
Dnes to tak nejde, protoze by jsi hru dohral 😃 (Kdyby se otevrela jedna cela epizoda)
A je to tady! ...jsem starej 😀
Děkuji za tento milý článek, je fajn si oprášit stopy mých prvních krůčků na poli her :) Asi si opět dám DN 3D.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.