27
Fotogalerie

Dvojité dojmy z pirátského dobrodružství Sea of Thieves

Hned dvojice našich redaktorů se vydala do betatestu očekávaného online titulu Sea of Thieves, aby okusila krásy a zmary pirátského života.

Vojtěch Matušinský - volnost a nuda jdou ruku v ruce

Již delší dobu vyhlížím dalekohledem Sea of Thieves. Holt pořádné pirátské hry nevychází každý den a Rare navíc představil velmi lákavý koncept – posádkou jste vy a vaši přátelé a veškeré úkoly na lodi musíte vyřídit vlastními silami. Žádní boti vám nepomohou a selže-li lidský faktor, skončíte společně s lodí na dně oceánu.

Takže Sea of Thieves není v pravém slova smyslu konkurencí Assassin's Creed IV: Black Flag. Zatímco Assassin's Creed je založený na singleplayerovém zážitku, Sea of Thieves sice můžete hrát sami, ale pak je to příšerná nuda. Automaticky počítejte s tím, že hra je zábavná pouze za podmínky, že máte pořádnou posádku.

Co budeme dělat s opilým námořníkem?

Hra vás navíc netahá za ručičku, tedy alespoň v betě. Žádný tutorial, příběh, ani úkoly. Vše se musíte naučit sami a hlavně musíte sami přijít na to, jak se zabavit. Nadpis pomrkávající na slavnou písničku „What will we do with a drunken sailor?“ není jen tak. Hra vám nebrání dělat, co chcete, klidně můžete popíjet alkohol a stát se vožralou sedmi moří.

27536935_1883737131696565_413175763_o.png27537227_1883736831696595_1187931891_o.png27537261_1883736801696598_538683829_o.png27604825_1883737185029893_696938832_o.png

Hlavní je samozřejmě samotná plavba. Hra vás v žádném případě nešetří. Musíte umět pracovat s kotvou, napínat plachty, správně točit s kormidlem, nabíjet a střílet z děl či zalátat nějakou tu díru. Chyták je v tom, že kvůli každé činnosti musíte na jinou pozici. Chcete zvednout plachty? Rozhodně to nemůžete dělat ve chvíli, kdy držíte kormidlo. Chcete se podívat na mapu, kam vlastně plujete? - pusťte kormidlo a koukněte se do podpalubí. Potřebujete střílet z děla, ale máte v lodi díru?… no podobných případů je hromada a jasně dokazují, že bez přátel se na loď opravdu neleze.

Hra vás v žádném případě nešetří. Musíte umět pracovat s kotvou, napínat plachty, správně točit s kormidlem, nabíjet a střílet z děr či zalátat nějakou tu díru.

Překvapivě mě to ale opravdu bavilo. Ano, při hře se kolegou se nám loď neustále potápěla. Občas to bylo kvůli špatnému zakotvení, jindy kvůli naražení do útesu a samozřejmě jsme se rovněž stali terčem útoku jiných pirátů. Není divu, že vývojáři vytvořili speciálního mořského muže. Ten slouží k tomu, aby vás teleportoval poté, co je vaše loď zničena. A to se stává opravdu, opravdu často. Nakonec je ale i nutnost se to naučit zdrojem zábavy.

27605157_1883736795029932_1931435039_o.png27650255_1883737135029898_690706819_o.png27650451_1883736811696597_1026089509_o.png27652802_1883737148363230_633884219_o.png

Postupně jsme se naučili spolupracovat a plavba na lodi byla dobrodružná, hlavně se však jedná o jednu z nejlépe zvládnutých kooperací, co jsem poslední dobou hrál. Chvíle, kdy se plavíte po klidném moři a hrajete nějaké pirátské písně, jsou zkrátka k nezaplacení.

Bojuj jako pirát!

Problém nastává spíš v samotném boji. Hra je perfektní v pocitu plavby. Jakmile se plavíte, máte opravdu hroznou chuť prozkoumávat taje moře kolem vás a jednoduchá grafika nakonec vůbec nevadí díky skvělému designu. Zatímco při plavbě jednoduchou hratelnost oceníte, při boji budete uvažovat o tom, že byste možná zapnuli jinou hru.

Při lodních soubojích jsou hlavním problémem malé počty hráčů. V mém případě ve dvou stačíte sotva uhlídat základní věci a očekávám, že ani ve čtyřech se nejedná o zábavný a dynamický boj. Nemůžete moc taktizovat, když jeden hráč musí držet kormidlo a když doufáte, že si vystřelíte, zjistíte, že máte v boku díry. Většinou se tedy z námořní bitvy stal šílený pokus o nalodění. Ještě horší je, že pokud se plavíte ve dvou a proti vám je obří křižník pro čtyři, nemáte nejmenší šanci vyhrát. Není divu, že mé návraty do přístavu vypadali jako na začátku Pirátů z Karibiku.

Zatímco při plavbě jednoduchou hratelnost oceníte, při boji budete uvažovat o tom, že byste možná zapnuli jinou hru.

Pozemní boje trpí jednoduchostí. Při boji s mečem zkrátka sekáte a doufáte, že svého soupeře zabijete dřív, než on zabije vás. Nepočítejte s promyšleným systémem seků a krytů jako například v Chivalry. Při střílení zase obvykle pálíte z krátké vzdálenosti a musíte se prostě trefit. Opět zde nemůžete počítat s promyšleným krytím a mířením.

27536918_1883737125029899_708885402_o.png27604069_1883737305029881_782975986_o.png27606159_1883737105029901_242299090_o.png27606190_1883736808363264_2000301326_o.png

Problémem je vlastně i samotný fakt, že nepřátelští kostlivci, se kterými bojujete na většině větších ostrovů, nejsou žádnou výzvou. Souboj s hráči je bohužel krátký, většinou rozhodne moment překvapení nebo to, kdo koho dřív trefí. Nikdy jsem se zde nesetkal s něčím, co bych nazval epickým soubojem.

Samozřejmě když se mi jednou povedlo obsadit nepřátelskou loď, bylo podpásovkou, že se na ni hráč, kterému předtím patřila, opakovaně spawnoval. Obecně celý systém boje je třeba přepracovat, aby byl zábavný.

Svoboda začne nudit

Největším problémem hry je to, že tam za chvíli není co dělat. Může to být problém pouze bety, to je pochopitelné, ale svoboda je zde podmíněna tím, že jste pirát, který hledá poklady. Když namátkou vezmu nějakou hru s otevřeným světem, například Elite Dangerous, můžu tam být horník, voják, pirát či obchodník… v Sea of Thieves jste pořád jen pirát a vaše aktivity jsou omezeny na napadání jiných lodí, prozkoumávání ostrovů a případně prohledávání vraků (k čemuž jsem se bohužel zatím nedostal). Málo činností bohužel brzy omrzí

1-28-2018_9-51-13_AM.png

Celkově mohu dojmy z bety shrnout tak, že se jedná o vynikající koncept. I přes oprávněnou kritiku mě hra opravdu bavila, a to hlavně díky úžasnému pocitu z plavby a touze prozkoumávat. Pokud se má ale jednat o hru, u které strávíme stovky hodin, je třeba ještě hodně věcí doladit. Minimálně přidání promyšlených úkolů je naprostou povinností.

V další kapitole se můžete podívat na dojmy Ladislava Nováka.

Pokračování 2 / 2

Ladislav Novák - jedinečná kooperace, která skřípe

Dlouho očekávaná microsofťácká exkluzivita Sea Of Thieves se nám v uplynulých dnech představila uzavřenou betaverzí a dala tak majitelům konzole Xbox One a PC ochutnat své pirátské dobrodružství. Hra dlouhou dobu lákala na jedinečnou kooperační lahůdku plnou rumu, pokladů a námořních bitev. Výsledek je však ve finále poněkud rozporuplný, ale vezměte to hezky popořádku.

Volnost, kam se podíváš

Sea Of Thives si lze zahrát na několik různých způsobů, nicméně již při samotném vývoji tvůrci dosti ostentativně upozorňovali na skutečnost, že tu pravou pirátskou zábavu si užijete nejvíce se svými přáteli. A jejich slova můžeme bezezbytku potvrdit. Jádro hry je veskrze jednoduché. Ze všeho nejdříve si zvolíte, chcete-li se do herního světa vrhnout sami nebo s jedním, případně až třemi dalšími spoluhráči. Nutno poznamenat, že spoluhráči pochopitelně mohou být vybráni i náhodně, nebudete tedy nuceni hučet do svých friends. Na základě této volby vám také bude v přístavu přidělena loď, jejíž rozměry se odvíjí právě od velikosti posádky.

1-28-2018_9-52-28_AM.png1-28-2018_9-51-26_AM.png1-28-2018_9-53-09_AM.png1-28-2018_9-53-27_AM.png

Následně jste vrženi do herního světa, kde začínáte v tzv. outpostu. Jedná o vaši základnu, kde můžete nakupovat oblečení, vybavení či vyhledávat jednotlivé questy. To, co praští do oka okamžitě, je roztomilá, oku lahodící kreslená grafika komiksového charakteru plná přehnaných kontur a pestrých barev. Grafické zpracování je silně podmanivé a vzhledem ke zvolenému prostředí se jedná o výbornou volbu tvůrců. Jako celek tak hra působí hodně vesele a neotřele. Pokus o graficky reálné ztvárnění pirátského světa by ve výsledku pravděpodobně nevypadalo tak lákavě a jedinečně.

Celkové audiovizuální zpracování tak výtečně koresponduje se samotným herním konceptem, který klade důraz spíše na zábavu a vtipnost

K tomu musíme zmínit rovněž výborný hudební doprovod, ať už ten v samotném menu nebo ten, který si sami produkujete během hraní. Celkové audiovizuální zpracování tak výtečně koresponduje se samotným herním konceptem, který klade důraz spíše na zábavu a vtipnost, než-li simulaci pirátského života (může-li něco takového vůbec existovat).

1-28-2018_9-52-54_AM.png1-28-2018_9-53-19_AM.png1-28-2018_9-55-22_AM.png

V úvodu samotného hraní trochu zamrzí absence výraznějších vodítek a nápověd, které by usnadňovaly seznamování s herním prostředím. Inu, prvních několik přistání na vedlejších ostrovech nebylo zrovna hladkých. Vše se dá ovšem celkem rychle osvojit a s herním přítelem na sluchátkách jde celkem o zábavnou činnost. Rozpory ovšem panují v obsahu samotné betaverze, neboť v tomto ohledu příliš nepřesvědčila. Samotné herní mechanismy si lze osahat během hodiny hraní, následně již přichází na řadu cílená herní činnost. A přiznám se otevřeně, čekal jsem toho trošičku více.

Krom bohapustého prozkoumávání prázdných ostrovů jsme si mohli ochutnat questy v podobě hledání pokladů. Systém je velice jednoduchý: zakoupíte indicii, nahlédnete do mapy a vydáte se na příslušný ostrov. Zde poklad vykopete, naložíte do lodi a upalujete zpět na základnu, kde jej směníte za nějaké ty zlaťáky. Bohužel, při třetím opakování už vám podobná aktivita přestane dávat smysl. Koncept je to veskrze krásný, o jeho trvanlivosti však musíme pochybovat.

Tým je nadevše 

Tvůrci hry již dlouho před vydáním zdůrazňovali nutnost komunikace, kooperace a rozdělení úkolů v herním světě. Dlouho jsem přemýšlel, jak vlastně něco podobného může fungovat v praxi, a po ozkoušení betaverze můžeme potvrdit, že parádně. Spolupráce a komunikace je základem celkového pojetí hry. Při každé plavbě je nutno nabít kanony, sledovat mapu, navigovat, vytahovat a stahovat plachty, spouštět kotvu, bránit svou loď, opravovat ji či vylévat vodu z podpalubí.

1-28-2018_9-55-39_AM.png1-28-2018_9-54-30_AM.png1-28-2018_9-56-05_AM.png1-28-2018_9-56-44_AM.png

Teoreticky je možné všechny tyto úkony zvládat samostatně, ale z poklidného hraní se stane otravná záležitost, která jistě vaši hladovost nenasytí. Týmové pojetí navíc oceníte při návštěvě jednotlivých ostrovů, kdy se rozhodně nevyplácí nechávat své plavidlo bez dozoru, neboť ostatní hráči jsou vždy v pozoru a bez mrknutí oka můžete být oloupeni.

Jenže pozor! Herní svět není nikterak velký, což je celkem zklamání. V uzavřené betě navíc panovala nepříjemná samota, neboť bylo poměrně obtížné narazit na ostatní hráče. Vždy se po mapě pohybovaly maximálně dvě další lodě. Setkání tváří v tvář se tak stalo spíše otázkou náhody. V případě útoku máte k dispozici lodní kanony, mušketu a pušku s prasklým dalekohledem. Útočit na vás však nebudou pouze potencionální piráti, ale taktéž kostlivci z jednotlivých ostrovů či žraloci v moři. Připravit se můžete také na střídání dne a noci či opravdu divoké bouře, při který se loď stane téměř neovladatelnou.

1-28-2018_9-53-53_AM.png1-28-2018_9-54-01_AM.png1-28-2018_9-55-57_AM.png

Velice elegantně je řešena smrt hráče a následný respawn, kdy se objevíte na lodi duchů, ne nepodobné té z filmu Piráti z Karibiku. Grafická stylizace a nápaditost Sea Of Thieves je v tomto ohledu opravdu působivá, herní náplň nicméně nehezky pokulhává, což je nepříjemné zklamání. Uzavřená beta nám tak něžně naznačila, že celé tohle pirátské tažení bohužel možná nebude tak zábavné, jak jsme všichni očekávali. Potenciál hry je více než velký, nicméně uzavřená beta zatím příliš nepřesvědčila a dokázala zabavit pouze na několik málo hodin. Dále již následovalo pouze krásně stylizované, ale prapodivně smutné herní prázdno. Věřme však, že vývojáři zatím nevyložily všechny své karty na stůl.

Brzy se můžete těšit také na fotoseriál z výpravy. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud