Na otázky odpovídá Jiří Wallenfels, zakladatel Endoru, který na internetu vystupuje pod přezdívkou Demostenes.
Doupě: Ultima Online je, vztaženo dokonce i na české poměry, už pěkných pár let stará záležitost. Zajímá tahle hra stále ještě dostatečný počet hráčů na to, aby mělo cenu dělat nový shard?
Demostenes: Ultima je sice poměrně stará záležitost, ale co se týče hratelnosti je na tom podle mého názoru pořád nejlépe (i když v případě shardů nevím, jestli je slovo "Ultima " na místě, ale o tom se zmíním později). Na hře je nejdůležitější její herní systém, grafika je jen pozlátko. Mně osobně přijdou všechna ta nová 3D RPG jen jako akční hry (už vidím ty šílený flame v reakcích pod článkem;). Navíc její 3D izometrické zobrazení mi přijde pro fantasy hru daleko přehlednější. Je to pouze můj názor a je jistě řada lidí, kterým vyhovuje něco jiného.

Doupě: Jak vypadá současná situace kolem UO shardů u nás? Dokážeš odhadnout, kolik zhruba členů má česká UO komunita?
Demostenes: Počet českých UO hráčů neustále stoupá, v současné době hraje ve špičce přibližně 600 lidí, což může dávat tak 2-3 tisíce celkem. Samozřejmě velkou roli hraje i to, že shardy jsou zadarmo (musí být), málokdo má náladu řešit nějaké platby do zahraničí.
Doupě: Existuje podle tebe nějaký zásadní rozdíl mezi přístupem k hraní UO u nás a ve světě?
Demostenes: Já si myslím, že ve světe je vyspělejší RP komunita, ale stejně tak jako jsou prudiči u nás, tak jsou i v cizině. I když je pravda, že ve světe vám asi žádný administrátor "konkurenčního" shardu nebude záměrně blokovat doménu, nebo se vydávat za členy vašeho týmu a šířit jejich jménem lži. ;)

Doupě: Připravit a rozjet takhle velký projekt musí stát hromadu peněz i lidského úsilí. Kdes čerpal oba tyto zdroje?
Demostenes: Na Endoru se pracovalo asi rok a půl. Ony "lidské zdroje" jsou většinou špičkoví hráči z různých českých shardů, které nadchla myšlenka UO shardu na moderním emulátoru, kde je konečně možné systém odladit a dotáhnout do konce. Což bohužel na nejrozšířenějším emulátoru jménem Sphere moc dobře nejde. A už vůbec ne na starších verzích, na nichž jedou veškeré "zaběhané shardy". Linku, server a bezchybné technické zázemí nám poskytla firma UPC, takže nejsme odkázáni na vlastní kapsu co se týče provozu serveru - což bývá ten největší problém.

Doupě: Kupříkladu server Dark Paradise dlouho trápily nepříjemné prodlevy při hraní (lagy) a hráči připojující se přes modem to ani dnes leckdy nemají jednoduché. Jak je to u vás?
Demostenes: Lagy na DP jsou (byly) způsobeny vysokým počtem lidi online a server už to prostě nestíhal. POL je prece jenom lépe napsán než Sphere a dají se na něm vyborně optimalizovat scripty, navíc máme prvotřídní server a linku od firmy UPC, takže veřím, že hráčů utáhneme opravdu hodně. Co se týče modemistů, tak ti to maji vždy težké a v podstatě není možnost, jak jim pomoci. Vše zaleží jen na poskytovateli internetu. Pokud máte dobrého poskytovatele, Endor vám poběží dobře.
Doupě: Co by mělo přinutit hráče z ostatních serverů přejít právě na ten váš?
Demostenes: Hráče nemůžeme nijak nutit, musí přijít sami :). Nicméně jsme pro ně připravili řadu lákadel. Na první pohled asi zaujme kompletně nová herní mapa a spousty nové grafiky. To ovšem není to, na čem chceme stavět. Jak už jsem řekl, alfou omegou Endoru je emulátor POL, který umožňuje snadnou a efektivní realizaci všemožných nápadů a "vychytávek". Nemluvě o možnosti všechny bugy bez problému opravovat, namísto řešení "když to nerachá, tak to zrušíme, popřípadě zakážeme pod hrozbou smazáni hráčského konta". Jestli dobře počítám, čeká na hráče 15 povolaní, originální systém získávání zkušeností a povyšování úrovní, různé schopnosti jednotlivých povoláni, stovky nových kouzel a mnoho dalšího.

Doupě: Zaměřujete se na nějakou konkrétní skupinu hráčů, nebo jste orientováni více do šířky?
Demostenes: Jsme orientování jak ty říkáš "do šířky". Doufáme, že u nás budou spokojeni jak PvP, tak i PvM a RP hráči.
Doupě: Jsou nějaká pravidla, kterých se hráči musejí držet, pokud chtějí na vašem serveru hrát?
Demostenes: Samozřejmě, základem je slušná mluva a ochota hlásit bugy, abychom je mohli opravit, nikoliv je zneužívat. Kompletní pravdidla jsou sepsána na našem webu a přímo v herním systému nápovědy.
Doupě: Pokud vím, probíhá v současnosti teprve betatest Endoru. Kdy hodláte server spustit naostro?
Demostenes: No, na to je jednoduchá odpověď - až se odladí co je třeba a opraví většina chybiček :).

Doupě: Mají samotní hráči na Endoru možnost nějak ovlivnit herní pravidla. Hodláte naslouchat nápadům a návrhům hráčů, případně podle nich upravovat svůj systém?
Demostenes: To byl jeden z důvodů, proč Endor vznikl, aneb historie se opakuje :). Server děláme predevším pro hráče a chceme, aby se jim hrálo dobře. Ovšem budeme se snažit rozeznat, které připomínky jsou opravdu k věci a které jsou jenom kvůli neznalosti systému či
neochoty/neschopnosti začít konečně hrát.
Doupě: Online hry jako Asheron`s Call ukázaly, jak moc důležitý je pro takovéto projekty jeden velký, zaštiťující příběh. Jak se k tomuto problému staví Endor?
Demostenes: Dospěli jsme k závěru, že nějaký rádoby monumentální příběh o tisícileté historii světa je už stokrát opsané klišé. Myslíme si, že příběh musí tvořit především hráči a ne někdo, kdo jim řekne jak to bylo a jak by to mělo být dál. Proto také vznikl náš poměrně netradiční web (www.endor.cz), jehož součástí je kniha El Somni Quas, který se staví k RP úplně jinak, než ostatní shardy. Ono se to dost špatně vysvětluje a asi nejjednodušší bude, když si čtenáři přečtou pár stránek tohoto průvodce po světe Endoru.

Doupě: Podporujete nějak boj ve skupinách? Respektive existuje na Endoru možnost rozdělení získaných zkušeností mezi členy skupiny?
Demostenes: Jistě, jako prvnímu shardu v naší republice nám funguje party system (podobně jako na OSI), a v něm se zkušenosti samožrejmě dělí mezi členy party.
Doupě: Jakým způsobem řešíte souboje hráč versus hráč?
Demostenes: PvP ladili přibližně 6 měsíců ti nejlepší PvP hráči z naší republiky. V nečem jsme se inspirovali OSI, ale také jsme přidali spoustu vlastních nápadů. Zavedli jsme také PvP ligu, jejíž členové mohou provozovat pvp kdykoliv a kdykoliv. V rámci této ligy pak mohou hráči vytvářet různé gildy a podobně. Samozřejmostí jsou funkční války v rámci guild, které nepatří do PvP ligy. Kvalitní souboje mezi hráči byly jedním z našich primárních cílů, takže doufám, že si konečně všechna povolání přijdou na své :).
Doupě: Svět online her je především o svobodě. Čím vším se hráč na vašem serveru může stát?
Demostenes: Každý hráč začíná jako Wanderer. Po dosažení 1. úrovně si může zvolit povolání. Bardem, Rangerem, Roguem, Druidem a Craftsmanem se může stát rovnou z Wanderera, na ostatní povoláni je třeba zvolit povoláni přechodné (Mage, Fighter, Clerik). Z mága se může hráč stát Necromancerem, či jedním z elementárních mágů (Fire, Water, Earth, Air). Z Clerika se může stát Priestem, nebo Hereticem. Z Fightera se stává Berserkem, Paladinem, nebo Mercenarym. Snažíme se podporovat jak PvP, tak i PvM a RP hráče, aby bylo možné projít všemi vývojovými stádii a nakonec se zaměřit na to, co každému vyhovuje nejlépe.

Doupě: Pojďme se teď zabývat online zábavou trochu obecněji. Hraješ nebo hrál jsi i jiné online tituly než UO?
Demostenes: Hrál jsem chvíli Dark Age Of Camelot, ale nijak mě to nenadchlo. Asi už zůstanu nadosmrti zarytý ultimista ;).
Doupě: Na kterou v současnosti vyvíjenou online hru se těšíš nejvíc?
Demostenes: Na žádnou. Nemám čas na hraní her. Navíc každá komerční hra trpí syndromem "vyhovíme každému, ať máme co nejvíce hráčů (tedy peněz)", a nakonec se ze hry stává nehratelný paskvil (alespoň pro mě), který spíše připomíná SimCity, než nějaké hraní s lidmi/proti lidem - a o tom má přece on line hra být.
Doupě: Kde vidíš online zábavu za deset patnáct let?
Demostenes: No, já si myslím, že princip herní online zábavy se nezmění. Tedy vždy to bude nějaké fantasy nebo scifi prostředí. Ale rozhodně pokročí uživatelský interface. Na virtuální realitu alá Matrix si však budeme muset počkat rozhodně mnohem déle.