Exkluzivní první dojmy: Kreed - osudové setkání s gentlemanem z východu

Exkluzivní první dojmy: Kreed - osudové setkání s gentlemanem z východu

Osud nezná obětí, vítězů či poražených. Je s námi, všudypřítomný, nespravedlivý. Je tím, kdo rozhoduje o našich dalších krocích. Míchá kartami, se kterými hrajeme. Osudový byl také okamžik seznámení s Kreedem, ruskou FPS, konkurentem Dooma III či jiných atmosférických akcí. Otestovali jsme alpha verzi tohoto skvostu a o své dojmy se s vámi podělíme v našem článku - navíc doplněném o nášup nových exkluzivních obrázků!

Hru zapůjčil US Action

Týden plný strachu, obav, obezřetnosti a tisíců výstřelů. Hodiny strávené u alpha verze východoevropského výtvoru Kreed byly neopakovatelným zážitkem, dávajícím zapomenout na nelichotivý počin Unreal 2. Očekávaná hvězda na poli akčních her upadla rychlostí komety v zapomnění. Nač zoufat! Druhá polovina tohoto roku bude v oblasti akčních her neopakovatelným zážitkem. Vše však započíná již dnes - prvními dojmy ze hraní titulu Kreed, jedné z oslavovaných a opěvovaných FPS dneška.

 
Vcelku pěkné menu hry - a hned dvakrát!

Jedinečný, do temna laděný svět Kreedu mě přesvědčil o mnoha odlišnostech, které tento počin východního bloku odlišuje od typických atmosférických akcí. Ať se již Kreed na první pohled jakkoliv jeví jako kterákoliv jiná čistokrevná akční řežba, pro kterou jsou stovky mrtvol takřka nezbytností, díky nutnosti uvažovat a taktizovat v průběhu boje se hra posouvá do částečně odlišných vod. Jakých? Čím nás východoevropský Doom III překvapil a zklamal? A jaké jsou jeho vyhlídky do budoucna?

Vlajková loď jménem příběh

Sci-fi prostředí s sebou přináší mnohá úskalí, ale také nesčetněkrát více výhod - byť mnohdy jen sporadických. Volba tvůrců měla jistě své opodstatnění - realita, minulost i neznámá budoucnost, všechna tato období lidstva i jeho bohatá historie má své kouzlo, které pravý herní mág dovede až na pokraj dokonalosti. Snad právě o to se naši východní bratři vývojářského studia Burut CT pokusili. Výstavbu jedinečného celku jménem Kreed započaly od samých základů - příběhu, vlajkové lodi a stěžejní části každého kvalitního moderního titulu.

 
Setkání s umírajícím kolegou* Zajímavé řídící centrum

Dění daleké budoucnosti nás tak zavádí do neznámých končin vesmíru. Právě zde se zrodila anomálie "Kreed" - přízrak, nemoc či chcete-li zbraň, pohlcující všechny živé i neživé objekty. Čert tomu chtěl, aby se další obětí této krvežíznivé bestie stala také vaše loď Aspero spolu s celou posádkou. Probouzíte se ve své vlastní lodní kabině, osamocen, rozhodně však ne coby jediný živý objekt na palubě. A věřte, že zbylé dýchající osoby vás v lásce nemají!

Pokud jste snad doufali, že narozdíl od tajnůstkářských tvůrců budu moci být alespoň já v oblasti příběhu sdílnější, zklamu vás - alpha demoverzi totiž k úplnosti schází především cut-scény a další, s příběhem bezprostředně související momenty. Není se konec konců čemu divit - ranná fáze hry trpí dětskými nemocemi a odpustitelnými neduhy. Berte tak všechny mé nadcházející připomínky pouze s rezervou. Mnohá kritika se může v plné verzi hry ukázat bezpředmětnou.

 
Podobně bych rozhodně dopadnout nechtěl * Výbuch granátu a zbytky nepřítele

Prostředí a mutanti všech ras

Plná verze akčního výtvoru Kreed by měla podle všeho nabídnout více než dvě desítky hratelných map, z nichž velká část byla dostupná právě v námi tak pečlivě opatrované alpha verzi. Při prvních krůčcích hrou vás tak potká boj a úprk útrobami samotné lodi, odkud se poté vydáte do dalších končin, propracovaných podzemních komplexů, stejně jako vybudovaných měst a mimozemských lodí či paláců. Představivosti se meze nekladou a soudě dle odlišnostmi a temnotou překypujících lokací je tomu tak také v případě Kreedu.

Drobným zklamáním pro mě však byla náplň jednotlivých misí. Střelba, občas přepnutí nějakého toho tlačítka, zkoumání poznámek a deníku posádky. To jsou vaše dennodenní úkoly spojené s rolí Daniela Grocka. Mezi zajímavosti spojené s testovanou alpha verzi rozhodně patří fakt, že všechny texty (vyjma některých nápisů) byly a jsou v rodném jazyce tvůrců, ruštině. Dokonce i v jedné zajímavé animované sekvenci na vás čeká velmi stručný rozhovor s umírajícím kolegou, ve kterém se vám coby Grockovi svěří se svými posledními zážitky před smrtí. Počtou si a porozumí tak zejména ti z vás, kteří byli v nedávných dobách komunismu nuceni studovat jazyk našich bratrů Slovanů. V plné verzi hry nás čeká stará, dobrá a osvědčená čeština - český distributor hry, společnost TOP Distributor, totiž u nás plánuje vydat hru Kreed v lokalizované podobě.

 
Plápolej ohýnku, plápolej * Kde to jsem?

Různá herní prostředí s sebou přináší také rozličné nepřátele. Mutanty, které uspokojí boj muže proti muži, hnusné příšery, které využívají střelné zbraně, stejně jako hopsajícího mimozemšťana, který se je schopen znenadání se odrazit a odskočit o několik metrů dále (tedy jakási obdoba kobylky). A aby toho nebylo málo - postaví se vám také potomci lidské rasy.

Zrádní a zdatní lidé

Lidští protivníci mi, i přes své zjevné přednosti, nepřipadali jako stvůry hodné sci-fi akce. Snad právě ony zapříčinili, že v některých místech kvalitu hry postihla klesající tendence. Je to pochopitelné - již po léta je známo jednoduché a přesto pravdivé pravidlo. Nač hráči stále ukazovat pravou tvář nebezpečí, šokovat ho desítkami hladovějících mutantů? Stačí jen na jejich přítomnost šikovně poukázat a zbylou práci už odvede představivost a fantazie každého z nás.

 
Zemřít v záchodě? Nechutná představa * Bohužel ani mně se smrt nevyhnula

Naneštěstí však právě lidští vojáci nevzbuzovali (snad je to pouze můj osobní pocit a větší strach z neznáma ve formě mimozemských ras) žádané obavy - snad pouze nutný respekt. Přesto (či snad právě proto) se vběhnutí mezi dva pečlivě mířící a přesně střílející nepřátele lidské rasy rovná téměř jisté smrti. Stejně tomu je i v případě jediného přesného kontaktu s vypálenou raketou, která je ve vašich vlastních rukou spíše neškodnou hračkou. Na zlikvidování obrněného soupeře se tak musíte vytáhnout dvěma stoprocentně přesnými zásahy, v opačném případě vypálením několika dalších (povětšinou v rychlém sledu událostí již nepřesných) střel, které jej "snad" zlikvidují. Vybalancovaní zbraní samo o sobě prozatím nedosahuje kvalit, které by našinec od akce podobného rázu jistě očekával. Jen několik kousků zbraňového arzenálu tak má dostatečnou vraždící hodnotu, aby si získaly místo v čele nejpoužívanějších prostředků. A o nich (i o jejich méně význačných kolezích) si teď povíme víc.

Nezbytné hračičky pro pobavení obecenstva

Pro vaši osobní ochranu před změtí nepřátel je určena směsice hraček, navlečených do futuristického hávu. Nevyhnete se tak setkání se starou (dobou a Doomem však řádně prověřenou) brokovnicí i její modernější variantou. Společnost mi dělal také obyčejný nůž, pomocí něhož jsem pitval nepříjemné nepřátele hned v první misi hry. Tedy alespoň do doby tak očekávaného setkání se zbraní palebnou. Krom zmiňovaných brokovnic pak jistě oceníte také ruční samopal.

 
Zbraň nebo pouhý teleport? * Mimozemské řídící centrum

O nepříliš účinném raketometu jsem se již zmiňoval dříve. Krom něj můžete využít také některý z nabízených granátů. Aby toho nebylo málo, čeká vás také několik specialit - mezi jinými osvědčený plamenomet či puška delfín, střílející malé dávky plazmy. Zbraně se vyznačují zpětnou vazbou, v průběhu střelby jste tak nuceni myší korigovat zaměřovač. Z ostatních předmětů jsem měl tu čest a možnost otestovat speciální, modrou tekutinou naplněné ampule. Ty lze netradičně využít k léčení. Plná verze hry však soudě podle zveřejněných informací nabídne mnohem větší množství užitečných předmětů - budete se tak moci stát neviditelným a využívat dalších výhod "budoucnosti".

Velký IQ test národa

Vysoké ambice má Kreed také po stránce umělé inteligence, dle mých osobních zkušeností i přání a předpokladů samotných tvůrců. Zatímco mimozemští tvorové se vás pokusí za každou cenu rozsápat na malé kousíčky, lidští protivníci jsou mnohem zákeřnější. Různorodí mutanti tak sázejí na sílu jediného osamoceného bojovníka (snad až na drobné výjimky), lidé se naopak snaží využít všeho, co jim dané prostředí nabízí. Ne nadarmo tak autoři všechny lokace "dovybavili" jinak bezúčelnými bednami, troskami a dalšími předměty, které mohou dobře posloužit pro krytí. Nesčetněkrát mě také překvapily neočekávané posily - pokud předcházející místnosti dostatečně nevyčistíte od lidské chamradi, můžete mezi jinými očekávat nepříjemný vpád nových vojáků, kteří znatelně změní poměr sil. A pochopitelně ve váš neprospěch.
 
Najdou se však také okamžiky, které výsledný dojem kazí. Postávající vojáci trpící krátkozrakostí, špatné řešení vzniklé situace či nevhodné použití zbraní. Máte tu čest s prvky, které váš úkol v roli osamoceného pěšáka více než částečně ulehčují. Celková rozmanitost nepřátel však dává tušit, že nás v oblasti taktizování a průběhu boje čekají možná i opravdové divy.

 
K čemu slouží toto mimozemské zařízení? * Červená se....

Atmosféra dýchající životem a smrtí

Celé prostředí dýchá a žije tajemnem, atmosférou, kterou krom mnoha skřípavých zvuků rozpadající se lodi umocňuje také prostorové ozvučení - samozřejmě za předpokladu, že jej máte k dispozici. Autoři však ještě nevyužili všechen potenciál, který jim základ v podobě různorodých lokací nabízí. Jednotlivé končiny díky nápadité hudbě i své tmavé vizáži vyvolávají v člověku nutnost obezřetného jednání, jen ve výjimečných momentech hry se však setkáte s překvapivou událostí a situací. Co mám přesně na mysli? Mimozemské monstrum, které se na vás vrhne z útrob uzavřené skříně či snadno přístupné vedlejší místnosti, masivní útok protivníků, kterému předcházelo několik minut půstu a nudného zkoumání všech zákoutí. Soudě podle některých zveřejněných trailerů však autoři na podobné situace rozhodně pozapomenout nehodlají. Základ jimi vytvořené atmosféry je téměř dokonalý a dokazují to zejména první mise, které se již zdají být takřka dokončeny. Podaří-li se tvůrcům došperkovat i zbylé pasáže, kdo ví, jak vyrovnaným soupeřem bude Kreed opěvovanému Doomovi III.

Rád bych také vyvrátil mylnou informaci, která koluje celým Internetem i diskusními fóry Doupěte. Atmosféru v žádném případě netvoří jen grafika (aneb dle názoru mnohých grafika = atmosféra), byť je jednou z jejich základních a významných složek, které se na její celkové formě podílejí. Mnohem vyšší váhu a poctu bych složil ozvučení, které vás udržuje v napětí takřka každou vteřinu, bez možnosti vydechnout si a obrátit svou pozornost jinam. Pod rouškou tmy pak všechno dění vyvolává v samotném hráči (i v případných nedutajících přihlížejích) nepopsatelné dojmy, hodné kvalitního hororové snímku. Alespoň takové jsou pocity v průběhu prvních misí - bez ohledu na současnou kvalitu dalších mnoha map, nepříliš povedených exteriérů či dalších chybek. Ruský zázrak Kreed tak v oblasti atmosféry vyniká obrovským potenciálem. Záleží jen na tvůrcích, do jaké míry jej dokáží využít.

 
Jeden z desítky soubojů * Krev a smrt

Věčná to otázka zpracování

Narážíme na kontroverzní, kritizovanou a nejvíce srovnávanou část hry. Svými grafickými kvalitami Kreed může jen ztěží konkurovat božskému třetímu dílu série Doom. Přesto jsou prostředí nápaditá, kvalitně zpracovaná a to samé se týká také efektů zbraní či modelů postav. Zmíněná fakta by s sebou měla nést také další výhodu - nižší hardwarové nároky. Jak je na tom po této stránce Kreed skutečně lze v současnosti určit velmi obtížně. Na mém domácím plechovém mazlíčku (jeho konfiguraci najdete níže) se vše hýbalo plynule při rozlišení 1024x768x32. Také zmiňovaný Doom III se však zdá být v současnosti mnohem lépe optimalizovaný než před několika měsíci zveřejněná aplha verze.

Za svědomitě zpracované a nedocenitelné pak nezbývá než označit ozvučení. Jeho význam bývá mnohdy srážen k zemi - a rozhodně je tomu tak neprávem. Jak jsem již zdůraznil v mnoha dřívějších odstavcích, skřípající zvuky stěn, řev nepřátel, to vše dělá zážitek ze hry mnohem hlubším. K tomu připočtěte realistické zvuky zbraní a děj skvěle podbarvující hudbu a máme tu kombinaci, která je zárukou příjemné zábavy.

 
Stihne tě osud tvých druhů! * Nepřátelé jsou vybaveni také střelnými zbraněmi

S velkým potenciálem a několika nedostatky

Východoevropští soudruzi již po několik dlouhých měsíců procitají z dlouhého spánku. Snad osud tomu chtěl, aby se zdejší kraje staly v blízké budoucnosti oblastí zaslíbenou akčním řežbám. Opravdu je právě zde krůček po krůčku budován Olymp FPS stříleček? Poslední léta a pohled na vyvíjené tituly to jen a jen dokazují. Nadějné počiny S.T.A.L.K.E.R., FireStarter, Xenus či právě Kreed - výtvory s obrovskými ambicemi, potencionálem a nezpochybnitelnými kvalitami. A mezi jinými i posledně jmenovaná hra dokázala, že nejen na západě lze hledat perspektivní vývojářský týmy.

Předchozí řádky celého článku nabízejí vše, co očekáváte od posledního odstavce - zhodnocení, výčet předností i negativ. Ale jak zní recept, který může z Kreeda vytvořit nezapomenutelnou akční hru? Stačí jen přidat špetku nápaditých situací, dotáhnout AI všech postav, využít všeho potencionálu, který v sobě skýtá atmosféra. Stane-li se tak, bude "Doom 3 chudých" hrou hodnou met zhola nejvyšších. Nás Kreed o svých kvalitách a jedinečnosti i v tak ranné fázi svého vývoje přesvědčil.

 
Podivný teleport * Další z mrtvol, které dláždí vaši cestu

Pokud vám dnešní sbírka informací a obrázků nestačila, nabízím vám také náš dřívější rozhovor, nadupané preview či přesně před týdnem zveřejněný tucet obrázků

Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta (GeForce 4 Ti4200), Windows 2000

Homepage hry: (http://www.kreed3d.com/)
Výrobce: Burut CT (
http://www.burut.ru/)
Vydavatel: Russobit-M (
http://www.russobit-m.ru/)
Vydavatel v ČR: TOP Distributor (
http://www.topcd.cz/)

Určitě si přečtěte

Články odjinud