Ještě to není rok, co vyšlo Far Cry 5 a už tady máme jeho sequel. New Dawn se ale ani nesnaží působit jako další velký díl. Jak si vede v porovnání s ostatními menšími hrami této série?
Expedice
Kooperace
Pocit ze střelby
Systém ranků
Nemastná neslaná atmosféra
Nucený grind
Recyklace většiny modelů z předchozího dílu
6 /10
New Dawn byl kontroverzní už od svého odhalení. Přeci jen to působilo jako narychlo splácaný projekt, díky kterému měl Ubisoft získat ještě nějakou tu zlatku od fanoušků série Far Cry. Dalo by se říct, že je to velmi podobný případ, jako u Far Cry Primal. Není to hlavní díl série a využívá technologie současného dílu. Jistě někteří z vás budou mít otázku ohledně toho, jestli New Dawn využívá mapu z pětky. Ano, ale ne tak úplně. Vývojáři vzali jen její část, takže zdejší svět je o něco menší, ale pokud jste hráli Far Cry 5, jistě vám podobnost neunikne.
Zdejší prostředí vůbec nevypadá, jako by tady měla před 17 lety vybouchnout atomová bomba. Po krajině rostou barevné kytky, zvířátka pobíhají divočinou a všude to srší pestrými barvami. Tohle post-apo je opravdu něco jiného, než jsme zvyklí třeba z Falloutu. Docela to zabíjí atmosféru hry, kdy se v rámci příběhu dozvídáte nešťastné osudy lidí a sami se snažíte zachránit situaci. Výjimkou jsou snad jen podzemní komplexy, které dokáží navodit tísnivější atmosféru. Často se ale do takových míst nepodíváte.




Občas New Dawn umí navodit správnou atmosféru, jinak je ale docela monotónní
Far Cry New Dawn se díky svému grafickému zpracování snaží působit jako naprostá šílenost, ale příběh jde v tomhle ohledu úplně jiným směrem a ve výsledku to moc do sebe nezapadá. Nebylo by to Far Cry, kdyby hlavní záporák (v tomto případě záporačky) nebyl vyšinutým šílencem. Stejně tak i na dalších postavách je vidět, že byly tvořeny ve stejném stylu, jako jejich předchůdci z minulých dílů.
V rámci vyprávění narazíte na celou řadu známých jmen. Ani se není čemu divit, když New Dawn pokračuje v příběhu Far Cry 5.
V rámci vyprávění narazíte na celou řadu známých jmen. Ani se není čemu divit, když New Dawn pokračuje v příběhu Far Cry 5. Eden’s Gate už ale nemá takovou moc, jako tomu bylo dříve a mezi ostatními nepřáteli působí spíše jako partička z pravěku. V současnosti má většinu oblasti pod kontrolou gang Highwaymen, který terorizuje zdejší obyvatele. Jeho vůdkyně Lou a Mickey můžete znát z propagačních materiálů. Už z prvního kontaktu je jasné, že i tentokrát bude osobnost záporáků dost netradiční. Vy se do konfliktu přimotáte jako člen skupiny, která pomáhá s obnovami oblastí, jež byly zničeny výbuchem atomové bomby. Highwaymen se to ale moc nelíbí, takže hned na začátku přicházíte o všechno a začíná tradiční příběh, kdy si musíte postupně shánět lepší vybavení, dobývat tábory a plnit mise.




Eden's Gate už není tou hlavní hrozbou, je ale fajn vidět staré známé.
New Dawn přináší několik novinek v hratelnosti. Vývojáři to nazývají light-RPG prvky a hned na první narazíte při příchodu do Prosperity, což je vaše zdejší základna. Dělí se na několik částí, které můžete vylepšovat. Díky tomu pak má vaše postava lepší statistiky a také se odemykají nové možnosti ve výrobě zbraní a vozidel. Abyste ale měli vůbec tu možnost něco vylepšit, musíte nejdřív do Prosperity dotáhnout lidi, kteří se v daném oboru vyznají. Až následně se můžete pustit do tvorby, která opět vyžaduje nejrůznější zdroje. Vylepšovat si můžete i samotnou postavu skrz talentové body. Ze začátku nemáte ani základní věci jako je rybaření, wingsuit a tiché zabití můžete provádět jen u nepřátel s nejnižším rankem. Stejně ale mnohem více záleží na tom, jakou zbraň zrovna máte v ruce.
Zbraně si tentokrát musíte sami vyrobit a nelze je nijak dodatečně upravovat. Nově se také dělí do čtyř ranků podle síly. Abyste si mohli vyrábět zbraně lepších ranků, musíte nejdřív vylepšit zbrojnici na požadovanou úroveň, posbírat potřebné věci a až následně se můžete pustit do tvoření. Do stejných ranků jsou tady rozdělení i nepřátelé. S tímto systémem jsem měl opravdu problém. Mezi jednotlivými ranky je totiž propastný rozdíl a když náhodou na začátku hry narazíte na nepřítele s fialovým rankem, tak se můžete leda dát na útěk, protože svými zbraněmi ho ani neškrábnete.
Stalo se tak přesně to, čeho jsem se zprvu bál. Z nepřátel se staly houby na náboje, kdy ani headshot vám vždy nezajistí úspěšnou likvidaci. Přímo ve hře to navíc nevypadá moc hezky. Každý nepřítel má nad hlavou ukazatel zdraví a při zásahu z něj lítají čísla jako v japonských RPG hrách. Souboje s elitními jednotkami jsou kvůli novému systému zdlouhavé a v raných fázích hry dost frustrující. Občas se klidně může stát, že ani když veškerou munici vystřílíte nepříteli do hlavy, tak nepadne k zemi. Proti opravdu tuhým nepřátelům se bez legendární zbraně neobejdete. Na druhou stranu ale v pozdějších fázích hry je až absurdně jednoduché jít proti nepřátelům s nižšími ranky. Pokud si takhle dodatečně chcete plnit vedlejší mise nebo expedice, o kterých si více řekneme o pár odstavců dál, tak to pro vás nebude žádná výzva.




Střílení je stále skvěle zpracované, nepřátelské ranky ale dokážou požitek mírně zkazit.
Zdroje potřebné na výrobu se dají sehnat různými způsoby. Krom prohledávání skrýší a vedlejších misí je nejjednodušší již tradičně obsazovat nepřátelské základny. Novinkou v New Dawn je, že po dobytí ji můžete vyrabovat, ale následně se tam vrátí týpci z gangu Highwaymen a budou o rank silnější. Touto cestou se snadno dostanete k lihu, bez kterého se při vylepšování Prosperity neobejdete, ale také na něj v některých částech hry závisí váš postup. Někdy totiž prostě musíte vylepšit základnu na vyšší úroveň, jinak vás hra nepustí dál. I když tedy chcete pokračovat v příběhu, musíte stejně na chvíli odběhnout a nagrindovat dostatek lihu.
Není to zrovna příjemný přístup, pokud si prostě jen chcete projít příběhem. Kdyby ale bylo možné chodit jen po příběhových misích a vyhnout se grindu, tak by to vše netrvalo ani 10 hodin a máte hotovo. Celý děj je totiž hodně krátký a dost předvídatelný. Hráčům, kteří rádi vyzobávají veškerý obsah, se toto číslo může vyšplhat klidně o desítku hodin výš. Obsahu je tady stále dost.

Ani pro sérii tradiční halucinační pasáže tady nechybí.
Příjemným překvapením pro mě byly expedice. Zdejší pilot je dobře informovaný o tom, kde mají Highwaymen ukryté svoje zásoby, takže pro něj není problém vás tam dopravit. V zásadě to funguje podobně jako dobývání kempů, jen s tím rozdílem, že musíte ukrást balíček a při čekání na vrtulník se nenechat zabít. I když jdete potichu a nenecháte se objevit, tak stejně nakonec nepřítel zjistí vaši pozici. Balíčky totiž na sobě mají GPS, která se aktivuje po chvíli, co si ho vezmete.
Skrz tyto mise se dostanete nejen k docela velkému množství zdrojů, ale také se podíváte na rozdílná místa a lokace, jako je třeba Alcatraz. Tímhle stylem se můžete vydat na více než 20 výprav, které vás zavedou mimo Montanu a Hope County. Stejně jako při dobývání můžete i expedice dělat několikrát. S každým dalším průchodem se nepřátelům zvedne rank a aby to nebylo tak jednoduché, tak vás pilot vysadí jinde a balíček také nenajdete na tom samém místě.






Při cestách po krajině se kolem vás dějí náhodné události. Někdy může spadnout drop z letadla, kolem kterého okamžitě narazíte na skupinku nepřátel, jindy se zase připletete k osvobození vězně. Vedlejších aktivit je tady spousta, takže pokud jim holdujete, nudit se nebudete, ale hráči, kteří se stále chtějí posouvat v příběhu v některých částech nemají na výběr a musejí se věnovat i jiným záležitostem.
Stejně jako v pátém díle je tady možnost kooperace. Pokud se k někomu připojíte, tak to vaši hru nijak neovlivní. Bezesporu to ale budete mít o něco jednodušší, když na to půjdete ve více lidech. I bez kamarádů ale nemusíte být v boji sami. Opět si můžete na pomoc přizvat společníka. Odemykají se vám postupem hrou a fungují na stejné bázi jako ve Far Cry 5. Krom lidí se mezi společníky dostane i na zvířata.

Kdo by nechtěl být jednorožcem?
Jako většina titulů od Ubisoftu z dnešní doby má i Far Cry New Dawn mikrotransakce. Není to ale nic podstatného. Placenou měnu můžete využít k zisku vybraných zbraní a kosmetických doplňků. Tyto zbraně ale lze vytvořit i klasický způsobem, takže bez mikrotransakcí se v klidu obejdete. Tedy pokud nebudete chtít pobíhat v obleku jednorožce.
Verdikt
Největší problém Far Cry New Dawn je za mě fakt, že je to stále to samé dokola a light-RPG prvky mi zážitek spíš o něco pokazily, než aby se zlepšil. Na rozdíl od Assassin's Creed se tady příklon k RPG žánru neprojevil tak dobře. Pokud jste ještě nehráli předchozí díly, tak rozhodně doporučuji spíše zvolit některý z posledních číslovaných. Jestli ale už máte vše za sebou a chcete další porci střílení, New Dawn vás uspokojí. Navíc se neprodává za plnou cenu, takže poměr cena/výkon zůstává hodně podobný minulým podobným projektům. Ode mě má ještě malé plus za české titulky a možnost si upravit jejich velikost.