Po loňském zklamání z posledního dílu série FIFA je nemálo z počítačových hráčů zvědavo na díl letošní. Naslibováno bylo mnoho novinek, které by měly znatelně vylepšit hratelnost celé hry a přiblížit její podobu zase více skutečnosti. Na místě je tedy jistě otázka. Přichází nový král nebo nás vývojáři z EA Sports jen krmili planými sliby?
Po loňském zklamání z posledního dílu série FIFA je nemálo z počítačových hráčů zvědavo na díl letošní. Naslibováno bylo mnoho novinek, které by měly znatelně vylepšit hratelnost celé hry a přiblížit její podobu zase více skutečnosti. Na místě je tedy jistě otázka. Přichází nový král nebo nás vývojáři z EA Sports jen krmili planými sliby?
Každý rok, a je tomu tak už poosmé v řadě, přichází svátek pro každého fandu populární série FIFA od snad ještě populárnější společnosti EA Sports. Letošní rok se ukázal být trochu méně příznivý oproti tomu minulému, protože oficiální vydání samotné konečné verze hry je naplánováno „až“ na druhý listopadový den. Aby každý alespoň trochu o tuto sérii se zajímající hráč mohl vychutnat její slasti ještě před oficiálním vydáním, vypouští se mimo tun obrázků také hratelné demo. Letošní rok není jiný a já jej hned po jeho uvedení začal stahovat. Sladce znějících 16 MB mi na mé pevné lince nedělalo větší problémy. Hru jsem měl možnost zahrát si už na Invexu, tudíž moje dojmy vměstnané do tohoto preview mají hned dva náležité podklady.
Trochu mě zaujalo řešení dema, které bylo oficiálně vydáno – spustíte winzipem zabalený hlavní soubor, ten se rozbalí a uloží do složky systému, konkrétně pak do odkládací složky temp a pustí samotnou hru – po jejím vypnutí vše opětovně smaže a tak ten postup musíte donekonečna opakovat. Samozřejmě nemusíte. Stačí si vše přehrát kamkoliv na váš harddisk a pak pouštět hru kdy chcete, bez nutnosti opětovného rozbalování. Také samotné demo není příliš obsáhlé – jeden poločas zápasu Manchesterem United s Arsenalem, celkem 4 minuty hraní. Bez možnosti nastavovat cokoliv (což mě naštvalo hlavně u obtížnosti a grafiky – rozlišení 640x480 může být pro někoho dosti hrůzné, proto jsem také po dobu testování dema zaměnil monitory :-). Naštěstí se hned několik hodin po demu objevily doplňky, které alespoň trochu zmírnily moje počáteční rozladění – umožní vám nastavovat některé drobné detaily co se týče grafiky, obtížnost, hlavně pak ale prodlužují dobu hry na 8 minut (samozřejmě tenhle doplněk není oficiální). To jsou tedy informace týkající se dema a i když mně, jeho provedení dosti zklamalo, to nejdůležitější - samotná hra působí přesně naopak.
EA Sports už od minulého dílu sršeli informacemi o novinkách, které budou ve FIFA 2002 obsaženy. Přiznám se, že marketingu této společnosti jsem po nepříliš povedeném předcházejícím dílu nevěřil. Autoři slibovali znatelné vylepšení hratelnosti, počínaje novým sytémem přihrávek, některými drobnými změnami v ovládání, celkové zpomalení hry, očistou měli projít také páni rozhodčí. Samozřejmě mělo dojít i na vylepšení grafiky, zvuků a dalších drobností.
Ale pryč od slibů tvůrců, pojďme se podívat na to, jak hra vypadá v praxi. Asi největší změnou, kterou zahájím výčet toho nejdůležitějšího je…
Nový systém přihrávek
Osobně jsem byl loňským ročníkem série zklamán právě z pohledu stále se opakujícího stereotypu hratelnosti a prostě absence něčeho neotřelého, co by mi hru alespoň trochu ztížilo. Ano, určitým řešením je neustálé vylepšování umělé inteligence a tím i zvyšování nároků na každého hráče, ale pokud existují zaručené metody, kterými se dá vstřelit gól, pak to asi nikoho nebude příliš bavit. Asi něco v tomto smyslu konečně došlo i tvůrcům z EA Sports a tak nám něco revolučního, po čem jsme už dlouho ve skrytu duše toužili, opravdu přináší. Opravdu proto, že se to ve hře skutečně vyskytuje. Tím o čem tu už notnou chvíli píšu je právě nový systém přihrávek. Ten přináší hned několik zásadních změn. Tou nejdůležitější je daleko lepší možnost přihrávání volně si nabíhajícím hráčům. Kdyby byla tato funkce ve hře jen sama o sobě, nic na věci by to neměnilo, protože byste se sice mohli pokoušet o nějakou tu přihrávku, avšak nepřinášelo by to kýžené ovoce (je to jasné z toho důvodu, že samotný hráč nezná každého hráče natolik, aby věděl, kam si ten který nabíhá). Proto vám hra symbolickými tečkami před hráčem (mimochodem, jsou vždy v nějaké barvě, určitou roli v jejím výběru hrají týmové barvy), který se rozhodl si naběhnout, naznačuje, jakým směrem máte dát onu přihrávku. Je to zatraceně jednoduché, ale přitom to fantasticky vylepšuje hratelnost. Nevěřili byste, jak fotbalověji teď celá akce vypadá. Aby ale nestačilo jen přesně zamířit a přihrát na místo, kam si má podle toho co vám hra naznačuje hráč naběhnout, bylo zvoleno malé vylepšení, které to všechno ztížilo (ale na druhou stranu je to ku prospěchu věci). U přihrávky totiž stejně jako u střely můžete určovat sílu, kterou hráč kopne do míče a tím ovlivní i její následnou délku. Pokud tedy danou situaci odhadnete špatně, přihrávka nenajde cíl a celá akce skončí neúspěchem. Přestože už slyším zástupy fanoušků, kterým se tato nová vylepšení nelíbí, já je musím opět jen a jen pochválit. Protože co si přát víc než změny, které hru přiblíží k realitě. A v tomto případě právě o tohle jde…
Zpomalení hry
Často kritizována byla také rychlost celé hry, hráč byl nucen míč prakticky okamžitě po jeho převzetí někomu přihrát nebo se ho nějakým způsobem zbavit, protože jinak o něj ve zlomku vteřiny přišel. Ano, existovala možnost zpomalit hru, ale i tato možnost nebyla tím pravým ořechovým. Proto letošní díl přichází právě s tím, o čem jsem mluvil – hra byla znatelně zpomalená, dává vám více času uvažovat nad dalším „krokem“ a opět si myslím že se jedná o krok znatelně zlepšující hratelnost. Rozhodně se nemusíte bát, že je toto zpomalení natolik drastické, že by se hra díky němu stávala nudnou, spíše naopak.
Páni rozhodčí
Některým hráčům se také nelíbili výroky rozhodčích a vůbec jejich celkové posuzování herních situací. Týká se to pak především faulů. V předchozích dílech to vypadalo, že všechny zákroky jsou hodnoceny stejným metrem, snad jen jakýkoliv atak brankáře byl okamžitě hodnocen červenou kartou. Hoši z EA Sports se tedy rozhodli vyměnit pány rozhodčí a přináší nám několik změn – rozhodčí už posuzuje ohodnocení zákroků podle toho, zda hráč fauloval zezadu či zepředu a podle toho také rozdává karty. Jedná se však o jednu ze změn, kterou jsem tak úplně nezpozoroval, ale bude to zřejmě tím, že já i můj počítačový protějšek volíme taktiku důrazného bránění, avšak bez zbytečného faulování (tedy něco podobného, co vidíme v poslední době v Lize Mistrů v podání Sparty).
Máme tu tedy nového krále?
Vyjmenoval jsem několik novinek, které by měli být z pohledu hráče těmi nejdůležitějšími, revolučními a dovolím si tvrdit, že i hru vylepšujícími. Nejedná se však o poslední změny, ale o těch budeme určitě psát v recenzi. Nezbývá než jen závěrem shrnout, že nový díl mě příjemně překvapil a rovněž potěšil. Jen doufám, že konečný výtvor bude stejně tak dobrý jako demo či hratelná verze, která byla k vidění a zahrání na Invexu. Po loňském zklamání (alespoň z mého pohledu) se tedy máme na co těšit. Konečný verdikt, zda-li přichází nový král, však ještě vyslovit nemohu :-).
Link na demo zde (16 MB).
Link na soubor prodlužující dobu hraní dema a zpřístupňující některá nastavení zde (8 kB).