Film Final Fantasy – rozhovory, pozadí a datum

Film Final Fantasy – rozhovory, pozadí a datum

Co zpočátku vypadalo jako událost pro fanoušky série se stalo celosvětově napjatě očekávaným pokusem o revoluci v dějinách kinematografie. Časopisy a noviny se ptají, zda je možné uměle vytvořit člověka a až se podíváte na ta nádherná pozadí na plochu Windows, pak snad pochopíte, jak naléhavá tato otázka je.

Co zpočátku vypadalo jako událost pro fanoušky série se stalo celosvětově napjatě očekávaným pokusem o revoluci v dějinách kinematografie. Časopisy a noviny se ptají, zda je možné uměle vytvořit člověka a až se podíváte na ta nádherná pozadí na plochu Windows, pak snad pochopíte, jak naléhavá tato otázka je. Zapomeňte na všechny ostatní filmy.

Od okamžiku, kdy Maxim uveřejnil fotografii hlavní hrdinky připravovaného filmu Final Fantasy: Spirits Within na obálce svého čísla s výběrem stovky nejzajímavějších žen na světě, se začaly o tento projekt zajímat snad všechny časopisy na světě. Pokud jste četli článek v Mladé Frontě Dnes, pak víte, o čem mluvím.

Osobně jsem se nedokázal ubránit tomu, aby mne strhla představa filmové verze největších příběhů, s jakými jsem se v životě setkal, ale nyní vidím, že projekt FFF uvrhne v ohromení všechny, bez ohledu na jejich vztah k hrám nebo filmům. Navzdory všem těm superlativům a novým slovním spojením (například „hyperrealistická počítačová animace lidské bytosti“) mi osobně na tom všem stále připadá nejdůležitější jméno režiséra. Není divu, po dvacet let zářilo jméno Hironobu Sakaguchi na obrazovkách všech milovníků dobrodružných her a znamenalo vždy totéž: obrovský a nezapomenutelný zážitek z cesty do světa, kde hranice fantazie skutečně neexistují.

Film Final FantasyFilm Final Fantasy

Vzhledem k tomu, že film je již dokončen a jeho premiéra na spadnutí, uniká ven až nepříjemně velké množství informací (které si samozřejmě nechám pro sebe, protože vám nechci kazit překvapení z geniálního příběhu, jako to dělají některé nejmenované zahraniční weby).

Mimo jiné se také členové tvůrčího týmu FFF dělí o své dojmy z práce na čemsi, co je zaměstnalo na více než čtyři roky a bude znamenat buďto revoluci a vznik nového odvětví kinematografie nebo totální finanční problém pro Sony, která do tohoto projektu nainvestovala několikrát více prostředků, než bylo plánováno původně (práce na filmu začaly po vypuštění hry Final Fantasy VII a tak Sony uvolňovala další a další prostředky, potřebné pro přitáhnutí nejlepších programátorů a umělců z USA, Japonska i Evropy vzhledem k drtivému a bezkonkurenčnímu prodejnímu úspěchu dalších dílů Final Fantasy her).

„Skutečnost, že celý film byl animován v počítači, nám umožnila použít nové techniky práce s kamerou, světlem a především pak strhujícími akčními scénami, „říká duchovní otec FF, Hironobu Sakaguchi, „ale co je důležitější, stvořili jsme nadřazenou lidskou bytost za pomoci počítačové animace.“

Film Final FantasyFilm Final Fantasy

Pokud jde o tu nadřazenost, pak je řeč o perfekcionismu a detailnosti, které jsou patrné na každé vteřině, po kterou je v záběru „lidská“ postava. Osobně jsem se bál, že na filmu bude poznat jeho počítačový původ díky nedokonalým texturám a animacím (jako je tomu například u nepřirozeně hladkého Krále Štíra v Návratu Mumie), nicméně nakonec je zřejmé, že nereálnost filmu propůjčí příliš dokonalý vzhled, propracovanější a efektnější, než je samotná realita a způsob, jakým ji dokáže zachytit filmový materiál.

V důsledku pak člověk kouká na oblohu nebo tváře lidí ve filmu Final Fantasy a svět okolo něj mu přestává připadat přitažlivý.

„Chtěl jsem stvořit vizuálně revoluční a strhující příběh o pocitech lidského srdce,“ pokračuje Sakaguchi, „a jejich existenci na základní úrovni života – kterou je přežití. Film vezme diváka na vzrušující cestu osobních objevů, soustředíce se na duchovní a filosofický aspekt života místo na nějaký fantastický svět mýtů a magie.“

Film Final FantasyFilm Final Fantasy

Kdo pochybuje o kvalitách scénáře, který tvoří vedle vizuální přitažlivosti druhou polovinu kvality filmu, ten by si měl poklepat na čelo jako že je blázen a jít se dívat z okna na ptáky, protože ty milióny a milióny nadšených hráčů Final Fantasy série milují hru od jejích technických počátků právě díky příběhu, který v podání pana Sakaguchiho dovede skutečně člověka přimět k zamyšlení nad základními hodnotami.

Sám tvůrce si pak pochvaluje dochvilnost počítačem stvořených herců a jejich neschopnost jakkoliv odmlouvat a žertuje tak s novináři, kteří se snaží ukousnout svůj podíl ze senzace, kterou je největší filmový projekt naší doby.

Do českých kin by jej měla přivést společnost Falcon 2. srpna 2001 pod názvem Final Fantasy: Esence života. Pokud máte alespoň jedno funkční oko, měli byste u premiéry být.

Určitě si přečtěte

Články odjinud