O hře Half-Life (HL) nemusím zcela jistě nikomu z vás delší dobu povídat. Dnes je to nejen klasika, ale především díky stále novým modifikacím jedna z nejpopulárnějších her na herním výsluní. Modifikací pro HL je jak pro singleplayer tak i pro multiplayer velké množství a FireArms se řadí k těm multiplayer only. Popišme si ale prvně co je to ta modifikace.
O hře Half-Life (HL) nemusím zcela jistě nikomu z vás delší dobu povídat. Dnes je to nejen klasika, ale především díky stále novým modifikacím jedna z nejpopulárnějších her na herním výsluní. Modifikací pro HL je jak pro singleplayer tak i pro multiplayer velké množství a FireArms se řadí k těm multiplayer only. Popišme si ale prvně, co je to ta modifikace. Každá hra běží na jistém enginu, který se dá různě upravovat díky jazyku, ve kterém je hra samotná napsána. Tím tvůrci nejen HL, ale i Quake a Unreal docílili, že ti zručnější uživatelé nezůstanou jen u tvorby nových map, ale jsou schopni vytvářet celé scénáře a dokonce i jiné styly multiplayer her než původní HL. V praxi to znamená, že lze tedy nejen měnit grafiku, zvuky, ale i zbraně, modely postav (i jejich animace), fyzikální vlastnosti, atd., takže domácí počítačový kutil je omezen pouze svými schopnostmi a zkušenostmi. Navíc lidé, kteří vytvoří takovouto úspěšnou modifikaci, jsou přímo podporováni autory HL, a to nejen po technické stránce, ale i finanční. A to je zatraceně velká inspirace. Jelikož ale FireArms (FA) není jedinou multiplayer only hrou pro HL, dovolím si ji porovnávat s nejlepší nejen modifikací, ale i multiplayerovou hrou, jakou jsem kdy zatím hrál, a tou jí Counter-Strike (CS) využívající rovněž enginu HL.
V první moment při spuštění jsem byl tak dost zmatený, neboť jsem netušil, co hra nabízí. U FireArms je důležité pochopit pravidla, která jsou stejně inovační, jako před rokem a půl v Counter-Strike. Popišme si tedy základní rysy CS. Dva týmy tvořené z policistů a teroristů hrají na vybrané mapě. Podle toho, jaká se vybere, má každý tým úkol ke splnění v daném časovém limitu (nejedná se tedy o individuální hru jednoho hráče). Jestliže hráč zemře, hra pro něj končí a může se pouze jako duch prolétávat po mapě při pohledu na zbývající hráče jak kolo dokončí. Po ukončení kola se celý tým objeví znovu a jede se mapa od začátku. Nehraje se tedy na počet zabití, ale na úspěšné dokončení mapy, což má za následek jisté formy finanční odměny. Té se pak využívá na nákup lepších zbraní a vybavení hráče. Je ještě dobré podotknout, že zbraně jsou zcela reálné a i střelba z nich je založená na realitě našeho světa. Jedna rána do hlavy je tedy smrtelná.
FireArms je založen také na dvou týmech. Nenesou ovšem žádný název nebo naznačení nějaké konkrétní strany. Jde pouze jen o „RED TEAM a BLUE TEAM“ stejně, jak tomu bylo u CTF (Capture the Flag). Což se mi v dnešní době moc nelíbí a bylo by lepší ze strany autorů týmy konkrétně pojmenovat (např. Czech Army, Germany Forces, American Soldiers, atd.). Už jen výběr týmu by byl zajímavější a také by si hráč lépe pamatoval, za co že to vlastně bude hrát. Několik drobných inovací lze ale zaznamenat již od počátku hry. Asi nejdůležitější je fakt, že mapa již není tvořená dvěma základnami úplně na chlup odzrcadlenými a oddělenými mostem přes řeku. Každý tým začíná na jednom konci mapy a druhý tým to má na startu úplně jiné. Jinými slovy, červení začínají na kraji města a postupují do jeho centra, kdežto modří to mají obráceně. Aby to ale nabralo zcela reálných rozměrů, tak červený tým musí prvně seskočit na pole z letadla na padáku a teprve pak je možné útočit na město. Tento prvek je opravdu povedeným počinem autorů, který ve hře tvoří vynikající atmosféru. Zřejmě díky nespecifikování druhu týmu nemají hráči za každou stranu na výběr z jiných specifických vlastností (v CS mají teroristi jiné zbraně než policajti). Ve FA je pro obě strany, co se zbraní a výbavy týče, vše stejné. Což je sice z mého pohledu nedostatek, ale jen díky nemožností při každé hře jinak taktizovat, jak tomu je právě v CS. Ono v tento moment srovnávat CS a FA je dost těžké, neboť CS je vysloveně založen na opatrném postupu a hráč si svého jediného života zatraceně váží. FireArms je podstatně akčnější. Neznamená to ale, že taktika z něj úplně vymizela. Styl hry je zde založen na dobývání mapy. Je to řešeno stylem, že mapa je pokrytá vlajkami, a ty se dobývají směrem od domácí základny po nepřátelskou. Střed mapy je ze začátku místem střetu obou týmů, a ten který prohraje (nezůstane nikdo na obranu pozice), ztrácí pozici, zato vítězové postupují a mohou se připravit na druhou vlnu útoku z nově objevených protihráčů. Hra zde tedy není rozdělená na kola, ale hraje se o pozice na mapě. Dalo by se tedy říci, že se jedná o mód Action. To sice nenese do hry tolik taktiky, především si v boji hráč neváží života tak, jako v CS. Není divu, vždyť po smrti se objeví každý znovu a arsenál zbraní je stále stejně nekonečný.
Ano a zbraně přichází na slovo. Je to oproti CS podstatně složitější. Hráč CS vidí své finance a dle nich si nakoupí výbavu. Ve FireArms je možné hned od počátku vybrat nejlepší sniper pušku či těžký kulomet. Omezení zde ale jsou, a to ve formě toho, že každá postava unese určité množství vybavení, jak tomu je reálně. Hned na začátku si lze vybrat z již šesti přednastavených postav. Ovšem pokud hráči ani jedna z nich nevyhovuje, lze si ji vytvořit vlastnoručně. Nejdůležitějším a počátečním výběrem je druh zbroje. Dělí se na tři druhy: lehká (armour II), střední (armour III) a těžká (armour IV). Nejdůležitější volbou je z toho důvodu, že dle ní má hráč množství takzvaných creditů. Při lehké zbroji zůstává kreditů 30, zato u těžké pouhých 20. No a každý doplněk si jich žádá určité množství. Helma na hlavu je za 3 kredity, nějaký ten granát 2-3 (podle typu a ničivosti), pro představu jen těžký kulomet si vezme 19 kreditů. No a když není kredit, není místo na vybavení, jak prosté. Co se týče výběru zbraní, tak je asi jednou tak větší, než u CS. Lze vybírat z mnoha druhů vybavení a zbraní, od pistolek, brokovnic, samopalů, automatických pušek, odstřelovaček, granátometů konče těžkým kulometem. Tímto důsledkem lze vytvořit takové množství variant vybavení, že člověk stojící před výběrem neví, co dříve. Chce to čas a otestovat si, jaký druh zbraně každému jednotlivci sedí. Co mě ale dost mrzí, je nemožnost uložení vybrané konfigurace postavy. To ale neznamená, že po smrti se musí vše vybírat znovu. To se hra pěkně zeptá, zda pokračovat s předchozí postavou či si vybrat vybavení znovu.
Do teď jsem jen srovnával c CS a vůbec jsem se nezmínil o inovacích, které FA přináší s vyjmou používání padáků. Jsou tak důležitého rázu, že hra je díky nim mnohem zábavnější. Každý hráč má svoji hodnost. Na začátku je obyčejný zelenáč a postupem času získává zkušenosti. Při dosažení povýšení se zvýší nejen jeho hodnost, ale dostane jako v RPG na výběr z několika druhů dovedností. Lze tak zdokonalovat přesnější střelbu nebo z postavy udělat polního medika, tiše se plazícího odstřelovače či dokonce postavením minometů a odstřelování hlášených pozic vysílačkou, atd. Popis hodností a význam jednotlivých dovedností je popsán na konci. Vysílačka je dnes již nutností a tak lze týmovým hráčům posílat několik druhů zpráv, další druhy příkazů přes ní se zobrazí v momentě přidání dovednosti „leadership“, zastávající druh příkazu „drž pozici“, „následuj mě“, atd. Léčit se ve hře nedá, některá zranění ovšem krvácejí, a ty se pak musí obvázat, jinak dojde k pomalému leč nezadržitelnému vykrvácení. Lze si také při neopatrným skoku z výšky zlomit nohu. Zlomeniny lze docílit i při vybuchnutí granátu a těžkému zasažení nohy nebo střelbou z těžkého kulometu. Dokonce i při neustálém běhu se lze vyčerpat, a to pak nejeden vojín začne hlasitě funět jako větrák a bude si muset odpočinout. FireArms mají celkově smysl pro detail, a tak u těžkého kulometu jde vidět, jak ze 100 nábojového pásu zalézají poslední náboje do hlavně. Každá mapa má místa, kde se dá munice doplnit v takových dřevěných krabicích. Asi nejvypečenější vlastností je fakt, že při střelbě z nejlepší odstřelovačky musí být hráč v pokleku (dřepnutí), při chůzi se z ní prostě vystřelit nedá. Co více při dovednosti Marksmanship je její účinnost drtící stejně jako AWP v CS, kdy se prostřelují dveře a zákoutí domů.
FireArms stejně jako Counter-Strike jsou zcela zdarma ke stažení na Internetu (FireArms www.firearmsmod.com, Counter-Strike www.counter-strike.net) stačí si jen pořídit Half-Life a LAN párty či boje po Internetu můžou začít. Musím podotknout, že CS je zde již nějaký rok a půl a za tu dobu se dostal k verzi BETA 6.6 (viz naše zítřejší recenze na betu CS 7.0), zatímco FireArms 2.2 jsou zde teprve nějaký ten pátek, zcela jistě se časem na nich vychytá několik těch drobných nedostatků oproti CS. Nejvíce mi však na FA vadil fakt, že hra je divoká a nenese v sobě tolik taktiky a opatrnosti v boji. Jestli jsem doposud porovnával a hodnotil, pak FireArms si cením na 85% zatímco Counter-Strike na celých 95% Co dodat, FA je příjemnou změnou vedle CS, obzvláště akčněji ladění hráči uvítají velký rozsah zbrojního arsenálu oproti CS a stráví s FireArms nespočet hodin, dobré zábavy.
POPIS FireArms
Jak jsem slíbil, ještě popíši možné druhy hodností. Je to dáno jednotlivým počtem bodů každého hráče. Za smrt protivníka je jeden bod. Úkoly jsou hodnoceny individuálně a v každé mapě jinak. Třeba v mapě ps_bridge za dobytí celého území je 11 bodů pro postavu, která zajistila dobití. Naproti v mapě ps_coldwar to je jen 5 bodů!!! Rank postavy není odvozen jen počtem bodů ale i hodností, na začátku je tedy hráč PRIVATE a maximální hodností, které lze ve hře dosáhnout je B. GENERAL. Na jednu hodnost přísluší jedna dovednost!!! Pozor na to, Generál je opravdu poslední.
Rozepsání bodů a jemu příslušných hodností:
Rank: | Body: |
PRIVATE | 0 |
SERGEANT | 10 |
LIEUTENANT | 20 |
CAPTAIN | 30 |
MAJOR | 40 |
COLONEL | 50 |
B. GENERAL | 60 |
Popis jednotlivých zkušeností nezavázně dosažených. MARKSMANSHIP 1 | přesnější střelba o jeden bod |
MARKSMANSHIP 2 | přesnější střelba o tři body |
NOMENCLATURE | zrychlí nabíjení zbraně o 25% |
BATTLEFIELD AGILITY | při pádu z výšek má -50% bonus (vydrží více) a při zranění nohou opět vydrží o 50% více |
LEADERSHIP | přidá bonusové příkazy do vysílačky. Tedy objeví se: následuj mě, drž pozici, atd. |
FIELD MEDICINE 1 | automaticky od startu nese postava dva obvazy k léčení ranění v poli. Objeví se možnost provádět: TREAT PATIENT>> léčit pacienta a GIVE BANDAGE>> vzít obvazy. |
FIELD MEDICINE 2 | od začátku má čtyři obvazy a navíc se objeví provádět: GIVE ADRENALINE>> vzít adrenalin (???), SET HOSPICE: postaví polní nemocnici. |
ARTILLERY 1 | postava má možnost určit cíl dopadu střel z minometů. Příkazy: ARTILLERY MARKER>> vlajkou označí místo bombardování. REQUEST ARTILLERY>> když je vlajka umístěná, už se jen vysílačkou potvrdí že se opravdu může lokace bombardovat (odkudkoli, tedy aspoň deset metrů od označení a v příkopu J). |
ARTILLERY 2 | může umisťovat a bořit minomety. Doplňovat munici (pět střel) a taky střílet na určené pozice. Příkazy: BUILD MORTAR>> postaví minomet. DISMANTLE MORTAR>> zboří minomet, musí být ale fyzicky u něj, na dálku to nejde!!! |
STEALTH | krok je znatelně tišší a jeho nůž se stává 2x účinnější. |
Ve hře je opravdu hodně velké množství zbraní a všelijakých doplňků. Pusťme se tedy do popisu. Na začátku se vybírá druh brnění na postavě, jsou tři a to následující: ARMOUR II, III a IV, přičemž po vybrání ARMOUR II postavě zůstane 30 kreditů na další výběr. Při ARMOUR III už jen 25 kreditů a při ARMOUR IV pouhých 20 kreditů. Navíc je zde možnost se vybavit helmou za –3 kredity, chráněním nohou za –4 kredity, a dokonce i rukou za –4 kredity. Doplňkové brnění nemá vliv na počet kreditů v jednotlivých třídách zbroje! Granáty a jiné výbušniny či doplňky:
Frag Grenade | (kreditů 2) tři klasický granáty |
Flashbang Grenade | (kreditů 2) dva oslepující granáty |
Stielhand STG24 | (kreditů 3) takový ten protitankový, hodně účinný |
Claymore Mine | (kreditů 4) položí se na zem a detonátorem se musí odbouchnout z bezpečné vzdálenosti. POZOR, bomba má dráty (vzdálenost mezi ní a detonátorem je omezená asi zhruba 30 metry), nemůže se tedy doběhnout kamkoli na mapě!!! |
Bandages | (kreditů 1) dva obvazy na léčení zranění |
Pistols:
Colt Government M1911A1 | (kreditů 3) |
Colt Anaconda | (kreditů 4) |
Bareta 93R | (kreditů 4) |
Bareta 92F | (kreditů 4) |
Desert Eagel | (kreditů 5) |
Shotguns:
Benelli M3 Super 90P | (kreditů 7) |
Kalasnikov Saiga 12-K | (kreditů 9) |
Sub-Machine Guns:
Heckler & Koch MP5KA4 | (kreditů 8) |
Heckler & Koch MP5A5 | (kreditů 7) |
Heckler & Koch 51-B | (kreditů 12) lehký kulomet, ten jsem si oblíbil |
Ingram M11 | (kreditů 11) 2xUZI |
Rifles and Carbines:
Avtomat Kalasnikova 47 | (kreditů 12) tady má oproti CS i bodák pod hlavní FA-MAS (kreditů 10) |
Heckler & Koch G3A3 | (kreditů 13) s baterkou pod hlavní |
Heckler & Koch G36E | (kreditů 11) s dalekohledem |
Colt M16A2/M203 | (kreditů 13) s granátometem |
Colt M4 | (kreditů 13) větší zásobník s náboji, ale bez granátometu |
Steyr AUG | (kreditů 11) velmi oblíbená zbraň s dalekohledem v CS ;) |
Sniper Rifles:
Heckler & Koch PSG | 1 (kreditů 15) automatická |
Barrett M82 | A1 (kreditů 17) |
General Purpose Machineguns:
M60 | (kreditů 19) těžký kulomet je nářez, ale těch kreditů |
Grenade Launchers:
M79 | (kreditů 9) obyčejný granátomet |
{{values.author}}
{{values.parsedDate}}
Určitě si přečtěte
Články odjinud