FlatOut - vzpomínka na Destruction Derby?

FlatOut - vzpomínka na Destruction Derby?

Název hry FlatOut („naplno“) by mohl slibovat ledacos, vy už ale podle nadpisu víte, že se bude závodit. Avšak po všech těch rallye a simulátorů formulí si konečně budeme moci vychutnat adrenalinové jízdy bez jakýchkoli pravidel, kde překážkou na cestě k vítězství bude jen výdrž vozu, soustavně odolávajícího náporu protivníků. Vyberte si káru a jedeme!

Oficiální stránky hry: http://www.bugbear.fi/flatout.htm
Výrobce: Bugbear Entertainment (http://bugbear.fi)
Vydavatel: Eidos Interactive (
http://www.eidosinteractive.com)
Distribuce v ČR: US Action (
http://www.topcd.cz)
Datum vydání: 13. září 2004

Důkladné zahrání preview verze trvalo jen asi odpoledne a moje pocity z ní jsou zatím velice rozporuplné. Mnoho bylo takto vypadajících titulů - zajímavý nápad, vcelku vydařená prezentace, ale ve výsledku všechny slibně vypadající věci dají dohromady jen zdánlivě přitažlivý celek. FlatOut se snaží jakoby přiblížit zapomenutou atmosféru Destruction Derby, což bylo první, co mne po pár prvních metrech jízdy napadlo. Závodění bez pravidel je podřízeno vše - od designu tratí a vozidel, až po veliký důraz na model poškození a fyziku jako takovou. Přesto by FlatOut měl být pohodovou arkádičkou na pohodové odpoledne a jsem upřímně zvědavý, jak se to ve finální verzi vydaří. V preview verzi toho věru nebylo příliš, nicméně nějaké náznaky slibné budoucí hratelnosti se našly, stejně jako nemálo chyb a nedořešení. Pojďme se tedy podívat, jak to vlastně celé zatím vypadá, jak se to hraje a tak dále - vždyť už to znáte.

  

Víc kláves pro hru potřebovat nebudeme * To bych se snad mohl trefit... * Hups, ten nájezd nebyl moc supr

Liga vyvolených

Začněme třeba vozidly, která budeme ve FlatOut řídit. Raději hned zapomeňte na off-roady, rallye speciály, či třeba jen licencovaná žihadla ala NFS, nic takového se totiž nekoná. K dispozici dostaneme káry s „údernými“ názvy jako „Bonecracker“, „Speedevil“ apod. Samotná auta pak vypadají tak, jak byste asi čekali - k tomuto typu závodů upravená sériová vozidla s na různých místech vyztuženou konstrukcí, aby vaše řádění vydržela... ale nebojte se, nevydrží:-). V naší verzi hry bylo na výběr osm „krasavců“ (v plné verzi by jich mělo být 16), lišících se výkonem a hmotností, což je asi jediný poměr, který by vás mohl zajímat. Cena, zobrazená jen tak mimochodem, slibuje přítomnost módu „kariéra“, o tom však později.

Dostáváme se tak na trať a s tím související ovládání a další na závodní hru důležité věci. Manuál, jak na auto, se zobrazí na načítací obrazovce, jak můžete vidět na některém ze screenshotů. Vystačíme si tedy se čtyřmi směrovými šipkami, Céčkem na kameru a Rkem na reset auta. Klávesu CTRL, slibující nitro boost, zatím nebylo možné nijak vyzkoušet, zato katapult ve stunt race fungoval brilantně. Na první pohled arkádové pojetí se však změní v první zatáčce, do které se, zvláště pokud nejedete po asfaltu, pravděpodobně nevejdete. Začíná tak známý kolotoč sžívání se s fyzikou hry, jež ne nutně musí respektovat zákonitosti skutečnosti nebo alespoň jiných her.

  

Další zkratka? Tak jo! * Nebo raději ne... * Ale jsem první! Co na tom, že jsem jel sám

Dalo by se říct, že auta simulují svou nadupanost značnou přetáčivostí právě na neasfaltových površích. Na druhou stranu velmi dobře působí projevy nárazů, jinými slovy - když prorazíte zátaras, chvíli se s autem budete potýkat, než ho opět dostanete pod kontrolu. Vůbec s nárazy souvisí jedna zajímavá věc; pokud šikovně čelně narazíte, dočkáte se efektního katapultu vašeho alter ega z vnitřku vozidla na špínu a prach cesty. Bohužel použitá ragdoll technologie nepůsobí zrovna dvakrát realisticky. V této souvislosti by bylo dobré zmínit i model poškození, jež je vskutku vydařený a mnoho špičkových her by mohlo jen tiše závidět. Od vašeho auta postupně odlétávají kousky karoserie, plechy se prohýbají, praskají, poškozená kole připomínají kolečka supermarketových vozíků - prostě krása. Jenom mám dojem, že cílem hry není ze svého auta udělat co nejefektnější hromádku šrotu.

Cestou necestou

Tratí je zatím rovněž poskrovnu - konkrétně šest. Můžeme si vybrat les, město, doly, závodní trať, arénu, nebo poněkud specifičtější „stunt race“. Přesněji se ale přímo nejedná o tratě, ale jen o prostředí, v němž si vyberete jeden z nabízených okruhů; zde byl nabízen ke každému prostředí jeden; v plné hře bychom měli najít rovných 45 různých tratí, což je docela slušné číslo. Jak budou další okruhy vypadat, to bylo možné usuzovat již z preview verze, neboť na trati najdeme různé zátarasy, jež však jdou na rozdíl od jiných her prorazit, a tak můžeme ochutnat trošku z budoucího designu.

  

Kdybych to radši vzal rovně... * Poklidné městečko? Blbost! * Já se na tu rampu snad netrefím!

Závodění se odehrává v tradičním duchu „dojeď první“, jen s tím, že ve finální verzi bude zřejmě potřeba hlídat poškození vozu a správně využívat nitro boostu; v preview verzi to bylo jedno. Výjimkou je aréna, kde se skokánkem kříží trať a tím může dojít k pozoruhodným srážkám, a „stunt race“. Ten vypadá (ano, konečně jsem se k tomu dostal) jako velká plocha posetá různými skokánky, jámami, olbřímími terči apod. a vy tam jednoduše vždy máte nějaký úkol - v naší verzi to znamenalo rozjet se co možná nejvíc a těsně před jámou katapultovat řidiče. Měřila se pak vzdálenost, kterou uletěl.

Co ale určitě stojí za podrobnější zmínku je design tratí a jejich interaktivita. Ovály jsou poměrně málo členité a hlavně docela krátké, což je mínus, kterého se FlatOut nejspíš nezbaví. Na druhé straně jsou cesty a jejich okolí zpracovány do úctyhodných detailů. V každé trati nacházíte přesně to, co byste tam čekali, a to ve velmi dobrém zpracování. Působivé je rovněž to, že všechny věci do určité velikosti, do nichž narazíte, se realisticky odkutálí, dostanou se vám pod auto a tím vám stíží jízdu, či cokoli jiného.

  

A už jsem se trefil * Pan zelinář asi nebude mít radost... * Hm, vnitřek skladu, umí tohle váš simulátor?

Míra interaktivity je slušná, což dokazuje třeba i přiložený screenshot z interiéru jakéhosi skladu. Okruh si navíc na mnoha místech můžete zkrátit laškovně umístěnými skokánky, ale to jen za předpokladu, že na ně najedete přesně ve správném úhlu a rychlosti, jinak skončíte jako já na některých z obrázků.

Těšit se nebo ne?

Celá hra je okořeněna zdařilou vizuální prezentací (tuctové zvuky a absentující hudbu zmiňovat nebudu - vždyť je to koneckonců jen preview verze). Je možné využít klasických technologických fines jako anti-aliasing či anisotropní filtrace, což se ale samozřejmě projeví na HW nárocích; ty se však zatím přehnané nezdají. Grafika vůbec by se za špičkovou asi označit nedala, nicméně stále bude mít co říct. Podobně je to i s hratelností. Myslím, že FlatOut ve finále skončí jako lehce nadprůměrná a poctivě udělaná hra, která bude moci na nějaké to odpoledne zabavit.

  

Brácho, umyl jsem nám auto! * Chvilku si zdřímnu * Berte to třeba jako podpis. Místo tří křížků a tak

Hlavním tahákem tak nakonec bude v prvé řadě kariéra, jež nejspíš představí sérii závodů s finančním ohodnocením na nákup dalších vozidel a nic víc - i tak ale pořád bude mít víc k nabídnutí, než obligátní „quick race“. Spolu s kariérou to ale bude multiplayer, který zrovna v tomto typu hry slibuje vcelku adrenalinovou zábavu. Můžeme se tak jen těšit na finální verzi, protože by vůbec nemusela dopadnout špatně. Přes několik chybek se totiž již ta naše verze dá hrát docela slušně. A když tak nad tím přemýšlím, napíši na závěr jen jedné - FlatOut mě zkrátka a dobře bavil.

Hlavní rysy hry:

  • závodění bez pravidel
  • značná interaktivita prostředí
  • slibný potenciál multiplayeru
  • perfektní model poškození

Určitě si přečtěte

Články odjinud