Platforma: PC
Typ hry: Vesmírný simulátor
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 600MHz, 128 MB RAM, 16MB grafická karta, 1,3 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1GHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 1,3 GB HDD
Testovací konfigurace: P2 400MHz, 256 MB RAM, GeForce 2 Ti, 2GB HDD
Výrobce: Digital Anvil
Distributor: Microsoft (http://www.microsoft.com/)
Distribuce v ČR: Microsoft (http://www.microsoft.com/cze/)
Homepage: http://www.microsoft.com/games/freelancer/
Zápletka
Předem musím upozornit hráče, kteří hráli předchozí titul (Starlancer), že na něj Freelancer nemá velkou návaznost - kromě úvodního videa, vyprávějícího události z vyvrcholení války mezi Koalicí a Aliancí. Poslední síly Aliance vedou ztracený boj v oblasti Jupitera. Zde vzniká plán, jak zachránit část populace Aliance. Na planetě Jupiter se ve zničených troskách buduje 5 velkých vesmírných korábů, které mají odletět do vzdálené sluneční soustavy a tam založit nové společenství. Každá loď obsahuje jeden národ, který tvoří Alianci. Při zničujícím útoku Koalice na planetu se podaří odstartovat a hráč má možnost vidět v perfektně vizuálně i zvukově zpracovaném úvodním videu obětavé prolomení blokády a následný odlet do vzdálené hvězdné soustavy.
Hlavní hrdina a začátek příběhu
Do děje vstupujete jako vesmírný pilot, který se jmenuje Edison Trent. Trochu mne zamrzelo, že si nemohu zvolit ani jméno, natož pak určitou příslušnost k nějakému národu. Hlavní hrdina je přímo definován pro potřeby příběhu a hráč s tím nemůže nic dělat. Těžko jsem hledal k této postavě nějaký vztah, abych se s ní více sžil. Nenajdete zde žádné prvky RPG, takže vlastně ani nemůžete o hranou postavu více pečovat. Jediný ukazatel charakteru ve hře je postavení vůči jednotlivým organizacím, které představuje ukazatel přátelství, neutrality nebo nepřátelství.

Zátiší planety a slunce * Freeport 7 v celé své kráse před zničením
Děj začíná renderovanou scénou na vesmírné stanici Freeport 7, kde jsme svědky nečekaného útoku, který způsobí zničení stanice. Nikdo neví kdo a proč na stanici zaútočil. Při útoku se právě Trent ocitá na této stanici a jako zázrakem unikne výbuchu ještě s několika lidmi v záchranném modulu. Poté se příběh přesouvá na planetu Manhattan v systému New York. Zde se setkává Trent s Juni (krásnou Asiatkou), která bude Trenta provázet celým příběhem. Patří k organizaci LSF (Liberty Security Force) a nabídne Trentovi práci. Jelikož Trent při útoku na vesmírnou stanici ztratil loď i celý svůj majetek, neváhá a novou práci bez otálení přijme. Tím dostává do vlastnictví novou loď a dostatečné finance k jejímu lepšímu vybavení. V celé hře vlastně Trent vystupuje jako pilot na volné noze (= freelancer). Dále už nebudu příběh vyzrazovat. Autoři na něm mohli více zapracovat, jehlo hlavní slabinou je snadná předvídatelnost.
Svoboda pohybu, aneb co mohu vše dělat
Je málo (offline) her, které vám dávají šanci dělat si co chcete. K těmto titulům, jako jsou např. Morrowind nebo Fallout 1 a 2 nyní přibyl další skvost - Freelancer. Děj končí dosažením 18. levelu a poté můžete v celém systému dělat co je vám libo. Opravdu cokoliv se vám zachce, od pirátství přes prozkoumávání vesmíru až po lovce lidí. Většina takových her má největší slabinu v tom, že po dosažení určité úrovně, nákupu nejlepších předmětů a objevení či vybojování nejlepších zbraní upadá velmi rychle hratelnost. Tomuto se nevyhnul ani Freelancer a po určité době jej stereotyp činí naprosto nudným. Jedinou záchranou je začít hrát opět od začátku - nebo si počkat do chvíle, než se začnou vynořovat vylepšení a rozšíření hry od fanoušků, co je v poslední době celkem obvyklé.

Zničení Freeportu 7 * Hlavní hrdina alias Edison Trent, seznamte se
Národy a organizace
Po příletu uniknuvších lodí do nového systému se vše nevydařilo zrovna ideálně. Jelikož byla nová sluneční soustava velká, každý národ si zabral určitou část:
Liberty – tato frakce se usídlila ve středu soustavy a tvoří ji Američané
Bretonia – tato frakce se usídlila v levé spodní části soustavy a tvoří ji Angličané
Kusari – tato frakce se usídlila v horní části mapy a tvoří ji Japonci
Rheinland - tato frakce se usídlila v pravé spodní části mapy a tvoří ji Němci
Okrajové části mapy osídlují piráti a 2 části mají pod kontrolou nomádi (mimozemská forma života).
V každé části mapy se vyskytuje několik různých organizací. Zákon a pořádek zde představují 3 skupiny - policie, armáda a lovci lidí. Dále jsou zde nezávislé, obchodní, těžební a přepravní společnosti. Na druhé straně zákona stojí zločinecké organizace a těmi jsou piráti. Ke každé z těchto organizací se můžete přidat a je jen na vás, jak vás bude (nebo nebude) mít ta která organizace v oblibě.
Planety a stanice
Nejdůležitější místa ve hře jsou planety, vesmírné stanice, různé základny a bitevní lodě. Jen na těchto místech můžete ve hře přistát. Všude se vyskytuje přistávací plocha, bar, nákup a výkup komodit, prodejce vybavení a zbraní. Jen na planetách, bitevních lodích a výjimečných základnách (asteroidy) se vyskytuje také prodejce vesmírných lodí. Pojďme si k jednotlivým místům říci něco blíže:
Přistávací plocha – slouží jen k přistání a následnému odletu do vesmíru
Bar – zde si můžete přečíst zpravodajství, ale nejdůležitější je, že zde můžete získat práci, nebo také v některých případech za úplatek úpravu reputace u některých organizací (zejména pro ty, kteří se rozhodnou zvolit si cestu piráta)
Nákup a výkup komodit – vždycky se obchodovalo a bude obchodovat s různými komoditami, ať už je to zlato, stříbro, jídlo, voda až např. po mimozemské artefakty či organismy (ke komoditám se ještě dostaneme dále v článku)
Prodejce vybavení a zbraní – zde se prodávají různé zbraně, štíty, motory a vybavení pro vesmírné lodě
Prodejce vesmírných lodí – zde se prodává co jiného než lodě
Přistání na planetu nebo na vesmírnou stanici je zcela řízeno počítačem a vy jen musíte zadat požadovaný cíl a stisknout tlačítko k přistání. Na planetu se dá přistát pouze za pomoci vstupní brány, jinak můžete vybuchnout v atmosféře dané planety. Na planety a vesmírné stanice většinou také útočí různé skupiny (piráti, odpůrci), a jestliže vůči nim máte nepřátelský postoj, většinou se zaměří na vás.
Vesmír není tvořen jen planetami a vesmírnými stanicemi, ale také různými asteroidovými poli, mlhovinami, velkými obry a vraky zničených lodí. V asteroidových polích se dají těžit různé suroviny (zlato, stříbro apod.). Některé mlhoviny mají nepříjemné vlastnosti, jako např. omezení nebo zcela zamezení senzorů, zpomalení pohybu a nepříjemné jsou radioaktivní mlhoviny, které vám postupně ničí strukturu lodi. K velkým obrům není radno se příliš blízko přibližovat. Většinou to končí výbuchem vaší lodi, pokud to nestihnete dříve otočit a odletět.

Herní engine vypadá opravdu takhle nádherně * Jen abych nenarazil
Některé mlhoviny, asteroidové pole, okolí kolem velkých obrů nebo pole zničených lodí je doporučováno důsledně prohledat, jelikož zde můžete nalézt vraky významných lodí, ze kterých (když do nich střelíte), může vypadnout buď vzácná zbraň, nebo drahá komodita. Také v nich můžete nalézt brány do jiných sektorů, které vám mohou zkrátit delší cestu. Na závěr jsem si nechal poslední věc, kterou budete nejvíce používat a jsou to skokové kruhy, které vám umožní rychlejší pohyb po sektoru. Tyto kruhy využívá většina organizací, ale musíte při cestě v nich dávat pozor, jelikož vás z nich mohou odklonit piráti, kteří tak číhají na svou kořist.
Komodity, zbraně a vybavení
Jak už jsem naznačoval výše, tak se na planetách a vesmírných stanicích dá koupit nebo prodat různé věci. Komodity budou hrát velký vliv pro hráče, kteří se rozhodnou hrát jako přepravci. V této hře je docela dobře zpracovaná informovanost o vzácnosti komodit na jednotlivých místech. Je vyznačena 3 různými barvami, přičemž červená označuje velmi drahou komoditu, žlutá střední kategorii a zelená velmi levnou. Je to tím, že každý sektor disponuje pouze některými komoditami, které se zase nedají sehnat v jiném sektoru a tam se musí dovézt. Nemusíte se bát, že ztratíte orientaci, kde se dá ta která komodita co nejlépe a nejhůře prodat, jelikož počítač vám vždy nabídne v okně nákupu a prodeje aktuální cenu komodity.

I taková může být představa města budoucnosti * Jedna z menších vesmírných stanic
Zbraní je v této hře mnoho a je jen na vás, kterou si připevníte na vaši loď. Největší omezení u zbraní je jejich třída (na loď, která může pojmout např. 3 zbraně třídy 3-5 nemůžete namontovat zbraň třídy 6 a více). Zbraně mají velké množství údajů, které jsou velmi důležité - poškození štítu, struktury lodi, dostřel zbraně, rychlost projektilu, doba mezi jednotlivými výstřely a úbytek energie, kterou zbraně využívají. Dále můžete u jednotlivých typů zbraní nalézt, vůči kterým štítům jsou nejefektivnější a naopak. Každá organizace má své vlastní specificky upravené zbraně, takže je opravdu z čeho vybírat.
Shrnuto a podtrženo máte na výběr např. laserové kanóny, fotonové kanóny, různé odpalovače raket a torpéd, vyhazovače min a rušiček raket a také věžové kanóny různých druhů. Nejvzácnější a nejúčinnější zbraně získáte z nalezených vraků, které jsou roztroušeny po celém systému. Mezi vybavení, které můžete koupit či získat, patří také pohon lodi, štít, rakety, torpéda, energický článek pro doplnění štítu či nanoboty pro opravu struktury lodě. U štítu opět záleží na tom, kterou loď právě používáte. Energetický článek pro doplnění štítu vám pomůže - jak jinak - v boji, když vám protivníci uberou celou energii štítu.
Cestování tam a zase zpátky
Vesmírný simulátor není od toho, aby se jen obchodovalo. Hlavní náplní bude letět z bodu A do bodu B, v bodě B něco udělat a letět opět pro nový úkol. Můžete buďto cestovat jen tak ve volném vesmíru, nebo používat kruhových bran, které vám cestu nemálo zkrátí. Kruhové (teleportační) brány ale nejsou všude. Většinou jsou to obchodní cesty, které byly postaveny pro urychlení transportu konvojů s komoditami. Tyto brány vám umožní letět až několikanásobně rychleji, než při vaší nejrychlejší rychlosti.

3 proti 1? To se musí zredukovat! * Bez štítů a bez pancíře se lítá opravdu blbě
Sektory na sebe jsou napojeny za pomoci větších, mezisektorových bran (jump hole). Mezisektorové brány jsou dvojího druhu. Jedny jsou umístěny na vyznačených cestách, ke kterým můžete přiletět za pomoci kruhových bran. Ty druhé jsou většinou umístěné v některé části sektoru mimo běžné cesty a jsou hlídané buď piráty, nebo menšími organizacemi. Vyskytují se většinou v mlhovinách nebo v asteroidových polích apod.
Vesmírné lodě
Na začátku hry máte samozřejmě tu nejhorší rachotinu, kterou můžete ve hře získat. Postupem času ale vyděláte spoustu peněz, za které si koupíte kvalitnější lodě. Při hře můžete vlastnit pouze jednu loď. Lodě se dělí do čtyř základních skupin: lehká stíhačka, těžká stíhačka, velmi těžká stíhačka a dopravní loď. Každá má jiné charakteristiky a vlastnosti letu. Rozdíly jsou u všech na pohled jasné - např. dopravní loď má více prostoru pro komodity než stíhačky, ale zase má méně zbraňových slotů. Rozdíly u stíhaček zase souvisí s počtem zbraní a velikosti štítů. Ve hře vzácně narazíte na dvě lodě stejného typu příliš podobné, protože všechny lodě mohou být originální = mohou mít různé zbraně, štíty apod.
Chceš peníze? Splň úkol!
Peníze vesmírem neproplouvají jen tak, ale musíte si je tvrdě zasloužit. K tomu, abyste vydělali peníze, můžete využít tří způsobů:
1) převážet komodity – doletět tam a zase zpátky s občasným vyrušením piráty
2) dát se na stranu pirátů a loupit – co jiného než přepadání konvojů s komoditami a podobné akce
3) vybrat si určitý úkol a splnit ho
Podíváme se na zoubek právě třetí možnosti. Úkol můžete získat v baru na jakékoliv planetě nebo stanici. Buď si ho vyberete z terminálu, nebo si promluvíte s některým zákazníkem v baru (symbol kufříku při ukázání myší na postavu). Úkoly se opět člení do několika typů:
Vražda nepřátelského důstojníka – doletíte na stanovené místo a sestřelíte loď s onou osobou
Zatčení žádané osoby – doletíte na stanovené místo, sestřelíte loď, vyzvednete záchranou kapsli s danou osobou a přivezete ho nazpátek na původní místo
Vyčištění určitého místa buďto od vesmírných zařízení (zbraňové platformy) nebo od nepřátelských lodí – doletíte na stanovené místo a sestřelíte buď konkrétní cíl nebo všechny nepřátelské lodě
Jednotlivé úkoly se různí podle stupně obtížnosti a předem si vždy důkladně přečtěte, jestli na onu misi budete sami, nebo vám při ní někdo pomůže. Peníze se vám vždy přičtou na účet ihned po splnění úkolu ve vesmíru.
Umělá inteligence aneb soubojové orgie
Souboje a UI ve hře jsou pro mne poněkud zarážející. Zpočátku se zdálo, že souboje budou zabírat větší část hry. Do 8. levelu byly souboje s počítačem vedeny uhýbacími manévry. Počítač dokázal se svou stíhačkou tak bravurně manévrovat, že jsem měl problémy se do něj vůbec trefit a takový souboj trval několik minut. Ale po překročení 8. levelu se souboje staly snadnou záležitostí. Stíhačky vedené počítačem vždy udělaly první nálet, poté se otočily, zvýšily rychlost a snažily se mi utéci. V tom okamžiku jsem se pověsil za ně a mými zbraněmi dokončil jejich existenci ve vesmíru. Pokud to přežily, tak se obrátily a podnikly další nálet s tím, že se poté opět otočily a zase začaly utíkat. To se opakuje pořád a jsou jen čestné výjimky (nomádi a někteří piráti na úrovni 16-19), kteří mi alespoň ztrpčují život svým nervy drásajícím manévrováním. Jinak si na počítačem řízené stíhačky musíte dávat pozor, jelikož ve většině případů využívají dobře mířených střel raketami a při svém pronásledování kladou miny tak přesně, že to pěkně pocuchá nervy hráče.
Joystick zahoďte a namažte pořádně myš
Většina hráčů simulátorů se při spatření nové hry těší, jak budou moci opět do ruky uchopit zaprášenou herní relikvii a za její pomoci pak nakopat zadnice všem nepřátelům. Pro někoho mám špatnou zprávu, pro někoho osvěžující vítr do plachet. Zahoďte joysticky a připravte si pořádně myš! Ano, je to tak. Tahle hra je určena převážně pro myš a sem tam klávesnici. Přiznám se, že jsem celou hru používal jen myš a k ní nezbytně nutných 7 tlačítek na klávesnici.
Myší se zde ovládá téměř vše, co potřebujete při hře používat. Ať už se jedná o ovládání pohybu, střílení, používání mapy nebo vybírání nepřátelských cílů během mise. Perfektně je zpracován pohyb a střelba. Pro pohyb držíte levé tlačítko myši a pohyb se simuluje brouzdáním myši po povrchu sem a tam, přičemž když držíte pravé tlačítko myši, tak tím vyvoláte střelbu, která je ve směru zaměřovače. Střelbu na loď také můžete korigovat. Buď vyberete jako cíl celou loď, a nebo máte možnost vybrat určitou část lodě (např. zbraň, motor apod.). Možná se to bude zdát někomu ze začátku ošidné, ale v brzké době si na to každý zvykne, ačkoliv takhle napsáno to vypadá poněkud krkolomně.
Grafické dílo
Dostáváme se k závěru a tak vám musím ještě něco povědět o nejdůležitějších prvcích této hry. Především grafika. Na to, že byl vývoj hry dokončen relativně dávno (zhruba před rokem), vypadá herní svět naprosto úžasně. Poprvé, když jsem vyletěl z Manhattanu do vesmíru, nemohl jsem uvěřit, že něco může vypadat tak nádherně. Vesmír hýří všelijakými barvami, než se ocitnete na určitém místě, už v dálce můžete vidět, jaká mlhovina nebo planeta tam je (v každém sektoru narazíte na úplně jinou mlhovinu, planetu, nebo asteroidové pole...). Planety vypadají věrohodně (industriální město vypadá zdálky mrtvě, ale když se přiblížíte, na povrchu se začnou objevovat světla velkoměst a továren). Při přistávání na planetu nebo vesmírnou stanici vždy uvidíte tu animaci, která odpovídá právě objektu, který jste si vybrali a ne jen jeden nebo dva modely, které by se opakovaly. Každý sektor vypadá vždy jinak, než ten předchozí a v každém vás zaujme přenádherné prostředí.

Menší ukázka nejvyspělejší technologie ve hře * Je libo vodu, palivo nebo vzduch?
Teď se dostávám k druhému bodu a tím jsou jednotlivé lodě a vesmírné stanice. Slyšel jsem a četl názory, že by modely lodí a stanic mohly vypadat lépe. Musím se přiznat, že se také k těmto názorům přikláním. Pokud si dali autoři práci s dokonalou grafikou vesmíru, mohli ještě o něco více zapracovat na zmíněných modelech. Na druhou stranu vždy poznáte, o jaký model lodě se jedná a lehce spatříte i stanici ve vesmíru. K lodím patří také nezbytné zbraně. Střelba z každé zbraně je jinak graficky zpracována a nemusíte se bát, že byste nepoznali, kdo s čím na vás střílí. Věřte mi, že si brzo zapamatujete určité typy zbraní, kterým není radno se postavit čelem.
Interiéry planet a vesmírných lodí bohužel nehýří tak povedenými texturami jako samotný vesmír. Naštěstí se na každé planetě i stanici neopakují stejné textury (např. baru), ale pokaždé narazíte na jiný. Zato renderované animace při rozhovorech jsou na vysoké kvalitě. Postavy se pohybují jako lidé a povedená je i mimika obličejové části (zavírají oči a pohybují ústy v souladu s tím, co si myslí a co říkají).
Výbuchy jednotlivých lodí jsou také rozdílné. Stíhačky vybuchují dvěma možnostmi - buď vybuchnou ihned po posledním zásahu, nebo ještě chvilku bezvládně letí vesmírem a poté vybuchnou. U bitevních lodí a vesmírných stanic probíhají výbuchy tak, že jednotlivé části vybuchují nezávisle na sobě. Většinou se stává, že se daný objekt v určité části rozpůlí a poté v mohutné explozi vybuchne. Grafické zpracování výbuchu u jednotlivých stíhaček je vyvedeno překrásně, ale u větších plavidel je topornější.
Světlé stránky hry |
- perfektní atmosféra vesmíru,
- svoboda vlastního jednání
- grafická i zvuková kulisa
- hardwarové nároky
- perfektní ovládání
|
Temné stránky hry |
- příběh
- ke konci hry UI počítačových nepřátel
- (ne)sžití se s hlavním hrdinou
- problémy s Detonátory 43.56
|
Málem bych zapomněl na grafickou část pohybu vaší lodě. Ten je vytvářen čím jiným než motorem a tady si také vývojáři pohráli. Každá loď má jiný motor, ať už se jedná o zabarvení, počet trysek, nebo velikost plamene. Dále k pohybu za pomocí kruhových bran. Při vlétávání do brány vás uchvátí moment zpomalení, když každý čeká, co se bude dít. Poté se otevře graficky skvěle provedený tunel, který vás největší rychlostí přenese na určité místo. Tunel, v němž prolétáváte prostorem, hýří modro-býlím světlem a můžete skrz něj vidět i okolní vesmír a místa, kterými prolétáváte. Nejkrásnější okamžiky jsou při prolétávání asteroidovými nebo vrakový poli, kdy máte obavy, aby vás v tunelu neohrozil asteroid nebo nějaký vrak.
Zvuková kulisa aneb kde je ten skrček
Nejprve se podíváme na zoubek hudbě. Hudba mi připadala na počátku hry velmi dobrá, ale zjistil jsem, že v soubojových momentech mi spíše překážela a tak jsem ji radši vypnul. Jinak pro různé momenty hry se hudba lehce mění, ale byla by vhodná spíš jen pro atmosféru planety a vesmírných stanic, u soubojových částí (díky perfektním zvukům) spíše překáží. Zvuky jednotlivých modelů a předmětů mi připadaly odpovídající. Ať už se jedná o zvuky různých motorů, zbraní nebo rozkazů, vždy jsem si připadal jako ve skutečném prostředí. Nejvíc jsem to pociťoval při soubojích, kdy jsem uhýbal střelám nepřátel, kteří se na mě pověsili zezadu a škodolibě se mnou komunikovali, že mě mají na mušce. Ať už se jedná o jakýkoliv zvuk ve hře, nenašel jsem žádné chyby. Každý zvuk pasoval přesně a nikdy se mi nestalo, že bych slyšel nějaký zvuk, který by do momentální situace nepatřil.
Technické nároky
Dalším VELKÝM kladem na této hře jsou zcela určitě pro každého minimální nároky na počítač. Všude se uvádí minimální konfigurace CPU 600, 128 MB RAM a grafická karta 16 MB. Na mém stroji CPU 400, 256 MB RAM s grafickou kartou GeForce 2 Ti 64MB jsem neměl vůbec žádné potíže na maximálních detailech (v rozlišení 1027*768), které v této hře jdou zapnout. Tímto bych chtěl tuto hru doporučit i hráčům, kteří nemají silné počítačové sestavy. Věřte mi, ten zážitek stojí zato.
Slovo na závěr
Jak jsem se zmínil na začátku recenze, nejsem zapřísáhlým fanouškem vesmírných simulátorů. Většinou jsem vesmírný simulátor jen vyzkoušel a zjistil, že to není nic pro mne. Nyní jen mohu konstatovat, že Freelancer mne přivedl do jiného světa, než jsou jen fantasy dobrodružství. Freelancer svou hratelností určitě zaboduje v celém světě a také u nás už má mnoho fanoušků. Na závěr mohu pouze dodat, že se mezi ty fanoušky řadím i já, vesmírem málo poznamenaný hráč.
Zvuk: 10/10
Hudba: 8/10
Grafika: 9/10
Hratelnost: 10/10
Hrajte a užívejte si dokonalého vesmíru!
Celkové hodnocení: 10/10