Pokud celý svět upadne do šílené zimy, bude přežití lidstva viset na vlásku. Jste schopni zajistit lidem v ledovém městě šanci na život?
Zajímavé herní prvky
Žijící svět
Vynikající atmosféra
Mnoho faktorů ke hlídání
Časem stereotypní
Občas nepřehledné ovládání
Velmi jednotvárné prostředí
9 /10
Budovatelských strategií máme hromady, například Banished, Mashinky, Cities Skylines či ANNO. Pokud tedy chcete na této části trhu uspět, máte tři logické možnosti. Jste dlouholetou úspěšnou značkou s pevnou pozicí na trhu, jste vlastně mnohem lepší než ty klasické značky, což vám zajistí popularitu, nebo se vytasíte s nějakým hodně originálním konceptem.
Frostpunk od polského studia 11 bit Studios se rozhodl vydat cestou originality, nicméně vývojáři samozřejmě nezapomněli upozornit na to, že vytvořili This War of Mine, vysoce kvalitní hru o přežívání běžných lidí za války. Takže Frostpunk je mezi ostatními strategiemi rozhodně atraktivní a troufám si říct, že také kvalitně provedený.
Mrazík to trochu přehnal
Celá hra je založena na přežití v extrémní zimě a z toho vychází všechny problémy apokalyptického světa. Nutnost získávat potraviny a uhlí (do velkého tepelného generátoru v centru města) je naprostým základem, ale na první pohled relativně jednoduchá činnost je komplikována mnoha různými faktory. Zejména tím, že se nestaráte pouze o materiální, ale také o psychický stav vašich obyvatel.




Pokud si myslíte, že k přežití prudké zimy stačí vodka a teplé kakao, ještě jste nehráli Frostpunk
Máš teplo a jsi najedený, co ti tedy chybí? Odpovědí je mnoho: potřebujeme nemocnici, chtěl bych ještě trochu přitopit, při práci v dole jsem přišel o ruku atd. Podlé je to v tom, že pokud si daného problému nevšimnete sami, obyvatelé sami požádají o jeho vyřešení a vyžadují odpověď. Můžete se na ně vykašlat, čímž je naštvete, můžete jim to slíbit, přičemž splnění dodá obyvatelům naději, ale pokud slib porušíte, velmi je zklamete.
Nestaráte se pouze o materiální, ale také o psychický stav vašich obyvatel
Kvůli nutnosti udržet celé město pod kontrolou je k dispozici speciální prvek zákonů. Právě ty vám umožní všem ukázat, jak jste i přes neblahé okolnosti poctivý a spravedlivý nebo naopak se smíříte s náročností situace a začnete se pouštět do morálně pochybných rozkazů. Máte přeplněné nemocnice? Co takhle ošetřovat jen ty zdravější! Chybí vám pracovní síla? Pošlete do dolů i děti!






Ve hře neustále přichází nové problémy, které musíte řešit
Zákony často vyvolají odezvu, a to buď kladnou nebo negativní. Samozřejmě k dispozici je rovněž vývojový strom, kde studujete nové technologie. Jakmile postoupíte na vyšší úroveň technologie, některé morální problémy vyřešíte. Místo dětí pošlete do práce stroje a nedostatek tepla vyřešíte zvýšením výkonu tepelného reaktoru města. Jenomže nic není zadarmo a nepočítejte s tím, že se dostanete do ideální situace.
Proletáři všech zemí, spojte se!
Prozradím vám, že se vaše město bude rozšiřovat exponenciálně. Je to způsobeno tím, že jste široko daleko jediným místem, kde se dá slušně žít... relativně slušně žít. Ale čím víc lidí u vás žije, tím větší máte spotřebu. Zejména uhlí brzy začne mizet jako housky v supermarketu. Bohužel lidé mají také hlad, jsou pořád nemocní atd. A nejednou se až překvapivě snadno dostanete do situace, kdy skutečně bojujete s totálním rozpadem vaší ekonomiky.




Obyvatelé mají spoustu požadavků a není snadné jim vyhovět
Možná si říkáte, že budete svědomití a za každou cenu ctít morální zásady naší evropské společnosti. Brzy ale zjistíte, že bez dětí opravdu práci nesplníte, ale co víc, nejednou budete muset nutit lidi pracovat přesčasy. Pro udržení pořádku se vydáte cestou jedné ze dvou ideologií – propagovat bratrství a posilovat naději nebo jako já, zavést tvrdý řád ve stylu totalitních mocností. To s sebou nese další speciality jako budování propagandistického centra, hlídkových věží či násilné odstraňování konkurence.
Musíte se neustále přizpůsobovat a řešit nové a nové problémy
Protože svět je opravdu krutý, ze dne na den může bez varování teplota klesnout o 33 stupňů nebo se setkáte s nečekanou vlnou imigrace. Náhle se musíte rozhodnout, zda se překonáte a vymačkáte z kotle ještě nějakou tu šťávu a zda uprchlíky pustíte dovnitř, nebo je necháte umrznout venku. Herní svět opravdu žije a není možné se zaseknout na jedné strategii. Právě to je na hře tak příjemné a unikátní – musíte se neustále přizpůsobovat a řešit nové a nové problémy.






Jedinou větší trhlinou v ovládání je nepřehlednost ve chvíli, kdy je vaše město opravdu velké
Zároveň se nutnost vše udržet pod kontrolou stává chvílemi zatěžující. Jako mnoho jiných budovatelských strategií nevyřešili vývojáři zcela problém s jistým stereotypem. Když se opakovaným problémem stává nedostatek uhlí a vy neustále budujete nová zařízení na jeho získání, máte občas pocit, že hra ztrácí své kouzlo. Rovněž ovládání, i když dobře rozvržené s různými ukazateli, začne být trochu nepřehledné v pozdějších fázích hry, kdy je vaše město opravdu veliké. Všechny budovy jsou si holt dost podobné.
Frostpunk na notebooku
Strategie jsou jedním z nejpopulárnějších žánrů na cestách, především proto, že k ovládání celé hry často postačí jen myš. Frostpunk navíc lákal unikátní atmosférou post-apokalyptické budoucnosti, a to jsme si nemohli nechat ujít.



Ovládání je ve hře opravdu jednoduché a přehledné, i když rozhodně nic, co by šlo lehce zvládnout na touchpadu. Proto doporučujeme cestovní myš, která starání o vaše vlastní město podstatně zjednoduší. Také by nebylo od věci poznamenat, že hra skvěle vypadá a je tudíž náročnější na hardware. Bez síťového adaptéru vám notebook vydrží sotva pár hodin, takže na mobilnější hraní Frostpunk moc není.



Titul je navíc náročnějšího rázu. Redakční notebook HP Omen 15 s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 Max-Q zvládl hru bez nejmenších problémů, ve srovnání s jinými hrami poslední doby, které naším strojem prošly se ale rozhodně namáhal o něco více než obvykle. Frostpunk je graficky relativně náročnou hrou, a tudíž nejen rychle sežere baterii, ale také vyžaduje dobré železo.
Na procházce ve sněhu
Velký význam naberou průzkumné oddíly. Ty se vydávají mimo město, hledají nové zdroje, další přeživší a tím udržují město naživu a dodávají naději. Následně naberou význam jednotky, které se v místě trvalých zdrojů (tedy ne jednorázové nabrání, ale například neustálá těžba uhlí) usadí a pravidelně vás zásobují.

Ve hře neustále stojíte na hraně fungujícího města a totálního rozpadu
Nicméně význam jednotlivých osob, odvětví průmyslu či surovin se pořád mění dle aktuálních potřeb. Zajímavým prvkem je existence čtyř různých pracantů, a to dělníků, inženýrů, strojů a dětí. Všechny mají svá specifika a některé práce mohou odvádět jen určité skupiny. Například dělníci nemají na výzkum dostatek znalostí a z inženýrů se nestanou lovci.






Vizuálně se rozhodně jedná o skvost
Z vizuálního hlediska se vaše snaha odráží v růstu města, které má k dispozici nejrůznější budovy, od dolů po veřejný dům. Nutno uznat, že vizuálně je hra opravdu strhující a celkové provedení vytváří nezapomenutelnou atmosféru.
Nejsem si sice zcela jistý, zda je Frostpunk oproti jiným budovatelským strategiím v něčem revoluční. Je to v každém případě zajímavá a dobře provedená hra. Bohužel musíme upozornit, že jsme hru recenzovali v době, kdy byl k dispozici jen jeden scénář (New Home) a dalším se budeme věnovat až později.
V každém případě to, co jsme vyzkoušeli, nás potěšilo a těšíme se na další obsah.