Je hranatý, má malý displej a k ovládání jen několik tlačítek. Game boy ovlivnil jednu celou generaci, ale dnes na něj vzpomene už málokdo.
Kapitoly článku:
Nintendo se věnuje už od 70. let minulého století vývoji vlastních herních systémů, konzolí a v neposlední řadě i her na tyto platformy. Jednou z historicky nejvlivnějších byla kapesní herní konzole Game boy.
Historie firmy sahá ještě dále do minulosti k muži jménem Fusajiro Yamauchi, což byl japonský podnikatel žijící na přelomu 19. a 20. století. V roce 1889 založil ve městě Kjoto firmu Nintendo Playing Card Co. Ltd. zaměřenou, jak už název sám napovídal, na výrobu hracích karet pro japonskou hru Hanafuda. Později se firma stala i pořadatelem této hry a založila i mezinárodní organizaci hráčů.
Yamauchiho podnikový záměr, vyniknout v oblasti tvorby herních systémů dal do budoucna základní esenci a určil směr, jak se bude jeho dítě dále ubírat.
Hlavně jít s dobou
V roce 1956 Yamauchiho vnuk Hiroshi (do své smrti roku 2013 třetí generální ředitel Nintenda) navštívil Spojené státy, kde spustil novou manufakturní výrobu zaměřenou na hračky pro děti. Hrací systémy a hry, ale stále zůstávaly v portfóliu firmy. Ta dokonce experimentovala a na několik let v 60. letech zřídila i svou vlastní taxislužbu, síť hotelů, televizi a dokonce vyvinula i vlastní tester lásky. V roce 1963 se pak Hiroshi Yamauchi přejmenoval firmu svého dědečka na Nintendo Co., Ltd.

Zásadní zlom nastal v roce 1964, kdy obraty z prodeje kdysi populárních hracích karet klesly na historické minimum, a tak byla jejich výroba zastavena. Do 70. let se pak firma orientovala výhradně na japonský trh s hračkami.
Opětovný debut zažila v roce 1977, kdy se zrodila herní konzole Color TV-Game, kterých se celkem prodalo přes tři miliony kusů. Tehdy první herní platforma propojitelná s běžnou domácí televizí.
Byl to nejen zlom v herním světě, zároveň to znamenalo zásadní sociální změnu. Už šlo hrát hry doma na televizi s přáteli místo toho, aby se chodilo do městských heren s hracími automaty, kterých byl svět 70. let plný. I my si v Čechách jistě vzpomeneme na 80. a 90. léta, kdy u nás převládal podobný trend.
Do roku 1989 následovala řada pokusů o vývoj herních konzolí druhé a třetí generace a tou nejzásadnější byla asi konzole Nintendo Entertainment System (NES) vycházející v roce 1985 a posléze i Super Nintendo Entertainment System (SNES) z roku 1992. Mimo jiné a celkem potají vznikla nová platforma, která měla předznamenat další zásadní průlom v herní historii - tím zázrakem byl Game Boy.



Na počátku byly jen hrací karty
Postupný vývoj firmy Nintendo od hracích karet dospěl až k herním konzolím. Stejně jako v 70. letech změnil pohled společnosti na hry vývoj televizních konzolí, tak stejnou měrou přetvořil vnímání hráčů v roce 1989 zrod Game Boye. Hry do kapsy se staly plnohodnotnou zábavou.
V roce 1989 se tedy zrodil přenosný Game Boy s osmibitovým procesorem a obrazovkou s rozlišením 160 × 144 bodů při úhlopříčce 66 mm. K dispozici jste měli jen čtyři stupně šedi a 8 Kb paměti.
Úspěch prvních Game Boyů se tak trochu svezl na vlně tehdy populárních konzolí Game & Watch vyráběných mezi lety 1980-1991, kterými se Nintendo viditelně inspirovalo.Ty však byly jen jednoúčelové.



Mimochodem, sovětská Electronika si nebrala servítky a design konzolí Game & Watch v roce 1984 okopírovala jedna ku jedné a vyvinula tak paradoxně druhou linii těchto mašinek. Proč tomu tak bylo je celkem logické. V době vlády komunismu bylo téměř nemožné získat nějaký západní import a kapesní herní konzole sem patřily také. Všechny klony Nintenda měly název IM, což je ruský akronym pro mikroprocesor.


