GC 2003 reportáž: (nejen) nejlepší hry podle Doupěte

GC 2003 reportáž: (nejen) nejlepší hry podle Doupěte

V dnešním povídání o největším herním veletrhu v Evropě se podíváme na to nejdůležitější: jaké hry byly k vidění a nakolik slibně vypadaly - kromě PC her samozřejmě bude řeč také o konzolích. Při té příležitosti zhodnotíme snahu Nokie o útok na herní trh a také pozornost, kterou si na veletrhu vysloužily české hry.

Lipská Game Convention trvá čtyři dny (pět dnů včetně toho zahajovacího pro novináře a vystavovatele, který je nedostupný veřejnosti) a vzhledem k její velikosti je samozřejmé, že se člověk může vracet každé z oněch čtyř rán, aby znovu strávil celý den hraním mnoha báječných nových trháků. Když ale pomineme relativně menší problém s ubytováním, stále zůstává problém hlavní: jakkoliv je GC vetší a lépe organizovaná (i klimatizovaná) než herní odnož českého Invexu (kde se s trochou štěstí nedá jen hýbat a dýchat, při větší smůle se stejně jako loni ani nedostanete dovnitř), stále je to prostor plný hluku, lidí a nadměrné kumulace tepla.

 

Stánky Nokie dělaly vše pro propagaci nGage * Tony Hawk´s Underground nabídl návštěvníkům sportovní vyžití

Proto jsem samotné výstavě věnoval jenom jeden den, protože strávit jej od rána do večera herním šílenstvím v pavilónu 3 bylo dokonale na míru mé výdrži. Během této doby jsem si zahrál všechny zajímavější herní tituly (v rámci žánrů, ke kterým mám vztah) a své dojmy jsem následně uspořádal do přehledného žebříčku:

Nejlepší hry na GC03 podle Doupěte

1. Far Cry

Hra, která se podle názoru všech zasvěcených stala královnou výstavy, byla demonstrována v podobě hratelných ukázek na několika počítačích, uzavřených v nepříjemně těsné slaměné chýši. Pro ty z vás, kdo snad netuší, co je FC zač, vřele doporučuji náš rozhovor s tvůrci, plný nádherných screenshotů. FC je německá akce z vlastního pohledu, která těží především z maximálně přitažlivé exotiky tropického ostrova, na kterém se odehrává. Samozřejmě k tomu potřebuje dostatečnou technickou podporu - té se jí dostává v podobě engine, který mi vyrazil dech každým screenshotem, videem a nyní konečně i samotnou realitou, když jsem FC hrál.

 

Je to kýč, ale nádherný. Kupte si silnější počítač!

Pokud by se hráč nabažil pobíhání v zarostlé divoké džungli nebo po čistých plážích s nádherně zpracovanou vodou (při západu slunce je to jedno velké, neodolatelně kýčovité „ách“), může se nechat ohromit podzemními jeskyněmi, plnými jezírek a her stínů, které se těžko vysvětlují (zkuste si představit, že voda v jeskynním jezírku odráží na vlnkách světlo baterky nebo louče, jehož prasátka se vlní po celém stropu i stěnách jeskyně – a do toho pobíháte vy a pašeráci se zbraněmi a baterkami, jejichž záblesky vynášejí atmosféru i grafiku na úroveň nebezpečně blízkou opravdovému umění).

 

V ráji se také válčí

Hra navíc disponuje propracovanou hratelností (narozdíl třeba od příbuzné Chrome), která dává jasně najevo pečlivé beta-testování a vychytávání nepříjemných chyb, snižujících zábavnost a hratelnost. Proto jsem během svého prohánění se po ostrově měl podobně příjemné pocity, jako u nejhratelnějších králů žánru (Doom, Half-Life). Připočtěte k tomu zajímavý příběh a máte jasno: Far Cry bude víc, než „pouze“ jeden z AAA titulů současnosti.

2. Medal Of Honor: Rising Sun

Medal Of Honor byla podle mnoha světových žebříčků hrou loňského roku a navzdory mnoha pokračováním na konzolích i PC (zde je řeč o dvou datadiscích) stále zůstává pro hráče maximálně přitažlivá – především díky ukázkové profesionalitě, se kterou Spielbergovo studio Dream Works Interactive tuto sérii produkuje - na úrovni největších trháků z Hollywoodu.

 

Nejúspěšnější sága z druhé světové války pokračuje

Nový díl s názvem Rising Sun je sice pouze pro konzole, ale jeho „ekvivalent“ pro PC na sebe nenechá dlouho čekat. MOH je stále stejně dobrá po všech stránkách, takže pokud jste ji snad ještě nehráli, okamžitě to napravte – a pokud jste ji hráli, víte, co máte od nového dílu čekat. Kromě jiného je zpátky i monumentální orchestrální soundtrack, který zazněl ve světové premiéře na zahajovacím koncertu GC03, kde patřil k jedné z nejpůsobivějších skladeb večera.

3. Chrome

Do třetice tu máme opět FPS. Chrome mohla vystoupat na žebříčku přitažlivosti i úspěchu mnohem výše, nebýt neuvěřitelně tvrdé konkurence v posledních měsících (Breed a tuna dalších báječných her v rámci žánru). Přesto lze bez váhání prohlásit, že Chrome disponuje působivou a funkční grafikou, dokáže občas i ohromit (dohled, design vozidel i budov, postavy) a navíc nabízí slušně podaný příběh.

 

Chrome opravdu vypadá dobře

Hlavní kámen úrazu spočívá v hratelnosti: ta je sice plná zajímavých nápadů (od uživatelského rozhraní a designu ukazatelů až po náplně misí), jenže pokulhává na zbytečně násilných a neodladěných herních principech. Za všechny uvedu příklad z mise, kterou jsem hrál nejdéle: po přistání uprostřed lesa jsme si s parťákem nachystali zbraně a pár rychlými přestřelkami jsme překonali hlídky, za kterými na nás čekal most přes rokli, na jejíž druhé straně stála budova s cílem mise.

 

Halo zavedlo lesy do FPS jako zdánlivou samozřejmost

Parťák šel dovnitř, já vylezl na nedalekou strážní věž a kryl jej ostřelovačkou. Vše šlo pěkně ráz naráz, pokosil jsem hlídky okolo budovy a cítil jsem se jako uprostřed dobrého akčního filmu. Jenže v tom začaly přijíždět posily, což vyžadovalo, abych kromě jiného zasáhl řidiče jedoucího vozu – to už nebylo tak snadné a vyčerpal jsem velice omezenou zásobu do ostřelovačky. Slezl jsem tedy z věže, abych zbytek nepřátel dorazil kulometem, jenže v tom mi zavolal parťák, že jsem „neudržel stanovenou pozici“ a misi odvolává, game over.

 

Design postav i zbraní je rozhodně slušný

Celý dojem z funkčního a uvěřitelného herního světa se sesypal jako domeček z karet, najednou jsem si uvědomil, jak primitivní design mise je a další hraní už postrádalo onu vtahující atmosféru. Takhle by moderní herní design, vychytaný pečlivým testováním hratelnosti, vypadat neměl.

 

Promítání videa ze Sims 2 mělo *velký* úspěch * Hostesky občas stály za hřích:-)

Samozřejmě GC03 nabídla tunu dalších mimořádně kvalitních nebo alespoň zajímavých her, pro odpůrce akčního žánru jistě i přitažlivějších. Zmíním tedy alespoň nejvýraznější z nich:

  • Panzers – válečná strategie z druhé světové, která by někomu mohla připomínat posledního CC: Generals od EA nebo českou Koreu, oproti těmto dvěma však nabízí poněkud velkolepější bitvy při dobývání měst, což ukázalo i nedávno zveřejněné, mimořádně přitažlivé video.
  • The Sims 2 – na akci bylo bohužel pouze video, to však přitáhlo obrovské množství diváků. Hra působí ještě více hluboce a graficky dokonale, jako opravdu nádherná a věrohodná simulace virtuálního života.
  • Legacy Of Kain: Defiance – samozřejmě je páté pokračování stále lepší upírské ságy očekáváno s patřičným napětím. Nový díl vyniká především většími odstupy kamery a masovějšími bitvami. O stylové grafice a mistrovsky navazujícím megalomanském příběhu snad netřeba diskutovat. Nový Kain je stejnou mírou PC i konzolová záležitost, vyjde na všechny platformy.
  • Terminator 3: Rise Of Machines – opět pouze video, dávající však tušit snahu o maximálně velkolepou produkci, která se zřejmě ponese v duchu nedávné Enter The Matrix. Hráč tak bude střílet z vlastního pohledu i mlátit protivníka rukama v soubojích s bossem v podobě T-X.
  • Prince Of Persia: Sands Of Time – hratelná ukázka vypadala stejně dobře, jako strhující videa, která již všichni známe. Souboje jsou Matrixovsky efektní, prostředí a grafika nádherně blýskavé, posuny v čase zpět i dopředu vyrazí člověku dech.
  • Mafia pro PS2 se bohužel na veletrh nedostala, přesto se její vydání rychle blíží a podle toho, co jsme měl zatím možnost vidět, se konverze (nejúspěšnější hry roku 2002 nejen v Německu) podařila na 100%. Ačkoliv se nedočkáme české verze, není pochyb o tom, že Mafia bude patřit k nejvyhledávanějším titulům českých majitelů Playstation 2.

České hry na GC03

Řeč je samozřejmě o Korea: Forgotten Conflict a UFO: Aftermath. Oběma se díky Ceneze dostalo velmi pěkné prezentace na vlastních stylových stáncích, přitahujících neustále pozornost mnoha návštěvníků. Obě hry vypadaly přesvědčivě „hotově“, grafika i hratelnost si vysloužily převážně uznání. Povedené reklamní letáky také mizely solidní rychlostí, takže nezbývá než odpovědným českým vývojářům (Plastikům a Altaru) držet palce, aby se jejich hra stala podobným průlomem, jako před lety Hidden And Dangerous Illusionu.

 

České hry blízké budoucnosti: Korea a UFO

Konzole na GC03

Konzolové hry byly přítomny stejně silně (ne-li více), jako zástupci PC. Seřaďme si tedy ty nejzajímavější, alespoň podle mého pohledu na věc:

1. Final Fantasy: Crystal Cronicles

Zbrusu nový „díl“ Final Fantasy ságy, který je výjimečný svojí exkluzivitou pro konzoli Gamecube od Nintenda, mne až do GC03 poněkud odpuzoval svým dětinským designem v duchu FFIX. To však pominulo, protože nové video, předváděné na GC03, prokázalo pravý opak: chladné barvy a obyčejný vesnický život ve starověkém světě činí z FF:CC nádherně atmosférickou a živou záležitost, která má velké šance na oslovení všech, komu se líbí Pán prstenů a klasické fantasy světy.

 

Odpojený ovladač u FF:CC čelil mnoha kritikám * Známé video z Half-Life 2 se promítalo na *velké* obrazovce

V ukázce hrdinové žili své normální životy v malé vesničce, odkud občas cestovali povozem k sousedům. Když se pak vydali na dlouhou cestu, ta je kromě jiného zavedla na palubu nádherné mořské plachetnice, do jeskyní a starých hrobek a na další klasické fantasy lokace. Manga styl sice postavám propůjčuje dětské proporce, působivé citáty z příběhu ale dodávaly videu hloubku a působivost.

2. MGS: Twin Snakes

Další exkluzivita pro Gamecube je remake prvního dílu Metal Gear Solid ságy. V hratelné pasáži se bohužel ukázalo, že grafika je vylepšena jen minimálně (polygony v postavách navíc, avšak žádné nové textury, zkrátka jen vyšší rozlišení, což není zas tak působivá vizuální změna k lepšímu) a do hry byly prozatím přidány pouze staronové prvky z MGS2. Naděje se tedy upírají alespoň k nově sestříhaným filmovým pasážím (které tvoří podstatnou část MGS), kterých se ujal sám Hideo Kojima. Vzhledem ke krátkosti hratelného dema však není možné prozatím posoudit kvality in-game animací.

 

Remake MGS pro Gamecube není zrovna grafická revoluce

3. Eye Toy

Sbírka promyšlených, avšak snadno pochopitelných a poměrně návykových her, které se hrají pomocí kamery, připojené k PS2, je jedním z největších hitů letošního léta. Za 1.500,- Kč ji můžete zakoupit i u nás (včetně kamery!), Doupě pro vás usilovně kutí speciální recenzi za využití nové členky redakce. Na GC03 Eye Toy potvrdila, že dokáže zabavit každého, kdo o ni zavadí.

Válka konzolí

Mezi mnoha dalšími hrami byla třeba nádherně vypadající plošinovka Jak 2 pro PS2, dále japonská královna bojovek Soul Calibur 2, na vánoce slibované Gran Turismo 4 a mnoho dalších. Pokud byla místo hratelné ukázky přítomna pouze videa, většinou šlo a natolik povedené kousky, že způsobovaly zácpy v okolí stánku a rozhodně stály za shlédnutí.

V zastoupení konzolí byla logicky nejsilnější Playstation 2, nicméně sebejistota ze strany Sony způsobila poněkud slabší snahu o zaujetí hráčů, takže show ve stáncích Xboxu nebo Gamecube většinou nabídla větší porci zábavy. Konami promítalo na obrovském plátně MGS3, Silent Hill 3 a ZOE2, Xbox představoval on-line služby, Dino Crisis 3 a Halo 2. Překvapivě velký prostor si pro sebe vyhradila perfektní kapesní konzole Game Boy SP, kterou bylo díky nové periférii možné hrát i na velkých monitorech a nabídla spousty nádherných her.

 

Stánky českých her UFO a Korea

Nečekaně silná byla propagace a účast Nokie, která prezentovala své multimediální zařízení nGage. Telefon, který umí přehrávat hudbu nebo dokonce filmy, ale především hry a to v opravdu nadstandardní kvalitě, by mohl být zajímavý - nebýt vysoké ceny a skutečnosti, že display je proti GB:SP nepřesvědčivý stejně jako vysoce nepohodlné a překombinované ovládání (přístroj má logicky příliš mnoho tlačítek, protože je to v první řadě telefon).

Závěr GC03 trilogie na Doupěti

Na zítřek pro vás připravujeme poslední a nejcennější díl naší letošní reportáže z Lipska – zahajovací koncert pro VIP osobnosti, první symfonický koncert herní hudby v Evropě. Přečtete se názor skladatele Vladimíra Šimůnka na kvalitu podání ústřední melodie z Mafie, dozvíte se, jak fanoušci Final Fantasy dostihli Nobua Uematsua, dočkáte se programu i recenze samotného koncertu a prohlédnete si samozřejmě fotografie z místa činu. Pro ty zvědavější z vás pak máme zážitky z průzkumu mezi německými hráči a hráčkami, které překvapivě nedopadly nijak zvlášť slavně ve prospěch ČR. Přijďte si na Doupě zítra pro finále GC03 reportáže a zapojte se do diskusního fóra, budeme se na vás těšit!

Určitě si přečtěte

Články odjinud