Sony pro mě letos vyhrálo E3 a svoji konferenci odstartovalo pěkně z ostra. Žádný naleštěný trailer, ale rovnou gameplay záběry z pokračování God of War.
Nový God of War obsahuje podle prvních informací spoustu změn, co mají osvěžit hratelnost a atmosféru. Především je to změna prostředí. Co by také Kratos ve své domovině dělal, když už všechny vymlátil, že? Tentokrát se přesouváme do severských zemí, kde je bohů ještě stále více než dost. Už ale nepokračuje dál jako neohrožený samotář. Pořídil si totiž syna.
Hodně zásadní změnou, která byla středem pozornost herní premiéry, je změna celé hratelnosti. Už to není tak hrozně zběsilé jako v předchozích dílech, i když akce si určitě užijeme do sytosti. Kratos už kolem sebe nebude máchat meči přivázaných na řetězech, ale jeho hlavní zbraní bude obouruční sekera.

Na výstavě bylo k vidění, jak svého synka učí Kratos lovit. Vydávají se tedy po stopě jelena. Po tom, co se jim podaří ji vystopovat, ji synek zkusí dostat lukem, ale na první pokus se mu to nepovede a laň uteče. Při dalším pátrání se jim ale do cesty připlete velká rohatá potvora, která už Kratovi davá celkem zabrat. Tady se ukázalo, že Kratos může svoji sekeru házet a následně si vystačí jen s holýma rukama. Brutality si tedy užijeme více než dost.
Dnes ve hrách hodně vidíme otevřené světy a ani God of War nejspíš nebude výjimkou. Můžete to poznat hlavně z posledních záběrů, kdy po obloze poletuje drak. Také při samotném lovu je vidět, že bude možné se alespoň podívat po okolí. Možná to ale bude nakonec jako u čtvrtého Uncharted, kde je to tak půl na půl, s čímž nemáme problém.

Na první pohled si určitě všimnete, že se změnila kamera. Už to nejsou ty statické kamery jako v minulých dílech. Kamera se přesunula za záda hlavního protagonisty. Velmi často slýchám názor, že se tím hra velmi podobá The Last of Us. Kvůli kameře se také už nebudete moci pouštět do takových kreací jako v předchozích dílech. Byl by to totiž hrozný chaos, kdyby na vás běželi nepřátelé ze všech stran a kamera by se motala stále dokola. Čekám tak spíše méně nepřátel, zato ale pořádně tuhých a s mnohem smysluplnějšími souboji.
Vývojáři si hodně slibují od Kratova syna. Kvůli němu už se nemůže bezhlavě vrhat do každé akce. Do jistě míry by se ale měl umět postarat sám o sebe. Synek bude mít přiřazené vlastní tlačítko na ovladači. Zatím je potvrzené, že bude na povel střílet z luku, ale bude mít určitě více než jednu schopnost. Můžete si také všimnout, že Kratos sbírá různé předměty z okolí. Nalezené itemy budete moci používat pro crafting a vylepšování, ale ne pro Kratose, nýbrž pro synka. Pro vývojáře tedy bezesporu hraje opravdu velkou roli. Rozhodně to ale nebude tak, že to bude nová hlavní postava. To ostatně nedlouho po předvedení hry vývojáři vyvrátili.
Možná si říkáte, proč stále píšu jen “synek“. Inu, je to proto, že stále nebylo odhaleno jeho jméno a dokonce je více než zřejmé, že nejde o Kratova vlastního syna. Jestli jste si ale někde přečetli, že se jmenuje Charlie, tak si dejte pozor. Je to totiž mylná informace.
Tento díl je prý pokračováním trojky, ale příběh s ní asi spjatý nijak nebude. Je trochu škoda, že vývojáři zatím nějak nehodlají vysvětlit, proč se vydal zrovna tímhle směrem. Také byla možnost, že se nový díl bude odehrávat v Egyptě, ale nakonec se jim více zamlouvala severská božstva. Ostatně nám také.

Jedna věc, ke které nemám žádnou výtku, je grafika. Jistě že nemůžeme soudit vzhled celé hry z prvotní ukázky, ale na první pohled se s novým God of War může rovnat jen Uncharted 4. Teď už si snad nemůže nikdo stěžovat, že na konzolích hry nevypadají dobře. Stejně je to i s většinou her, které letos Sony předvedlo. Tady jde dobře vidět, že ještě není potřeba nových konzolí. Stačí, aby si s tím vývojáři dali trochu víc práce.
Změnami prošel i samotný Kratos. Nejen že si nechal narůst plnovous, ale i jeho hlas se změnil. Původně mu hlas propůjčil herec Terrence T.C. Carson. Carson předtím daboval vše, kde se Kratos objevil. Ať už to byly všechny díly série GoW nebo Kratova návštěva v Mortal Kombat nebo Playstation AllStars Battle Royale. Tentokrát uslyšíme v hlavní roli herce jménem Christopher Judge, kterého můžete znát jako Teal’ca ze seriálu Hvězdná brána.

Určitě musíte uznat, že Kratovi nový dabing celkem sedí. Christopfer Judge už má s dabováním her nějaké zkušenosti. Mohli jste ho slyšet třeba v posledním datadisku World of Warcraft: Warlords of Draenor. Dále pak v akční hře Turok nebo v některých menších hrách. Pokud Kratos ani jednou za celou hru neřekne “Indeed“, tak je to promarněná šance. Ti, kteří viděli seriál Hvězdná Brána, určitě vědí, co tím myslím.
Nový God of War rozhodně překvapil. Je vidět, že se synkem se toho mění opravdu hodně. Jen se bojím, aby to vývojáři zbytečně nepřekombinovali. Zkrátka aby God of War neztratil svoje kouzlo. Ale to uvidíme až s plnou hrou. Kdy se jí dočkáme si zatím ani netroufnu odhadovat, ale nejdřív to vidím tak na konec příštího roku.