Včera se na internetu objevila hrstka zbrusu nových hands-on článků z nejočekávanější hry letošního roku. Posbírali jsme pro vás ty nejšťavnatější detaily a zajímavosti, které naleznete v našem článku. Nechybí ani nové obrázky.
Jak jste jistě pochopili z řádné marketingové masáže posledních několika let, Grand Theft Auto 5 představuje esenci toho nejlepšího, co Rockstar kdy vytvořil. Každá hra od čtvrtého dílu GTA přidala do novinky něco nového, a je to znát. GTA 5 je nejen extrémně rozsáhlé, ale také až maniakálně detailní. Už se ale nebudeme zdržovat.
Obecné postřehy
- Vrací se výzvy s podlétáním mostů ze čtvrtého dílu. V Los Santos jich najdete celkem 50.
- Město je velmi detailní a různorodé, nechybí prasklý asfalt, graffiti, plakáty a unikátní obchody po celé rozloze.
- Noční doba je mnohem realističtější, než u předchůdce. Když je noc, je opravdu tma a v některých místech Blaine County je jediným zdrojem světla vaše auto.
- Zničitelné prostředí ve hře doznalo značných vylepšení, čehož můžete využít při přestřelkách.
- Neony vydávají tiché bzučení jako ve skutečnosti.
- Ačkoliv je mapa kompletně otevřena od samého začátku, nechybí uspokojivý pocit z objevování.
- Groove Street se vrací.
- Obyčejná chůze působí realisticky a je pomalejší.
- Systém počasí byl vylepšen. Nechybí efekty paprsků na kameře.
- Fyzika vody je fantastická. Realisticky se leskne a vytváří vlny a pěnu.
- Rychlost snímků je stabilní a nedochází k trhání ani zpomalení.

Postavy
- Franklin se většinou nachází v ghettu, Trevor v pouštní oblasti a Michael v centru.
- Život každé postavy se dokáže sám regenerovat jen do 50%.
- Občas budete požádáni o přepnutí na konkrétní postavu, jindy tak můžete provádět zcela volně.
- Změnu postavy signalizuje barevný efekt na obrazovce. Michael má modrý, Franklin zelený a Trevor oranžový.
- Vrací se unikátní situace a setkání z RDR. Lamar tak například může projevit nečekanou agresi k bezdomovci atd.
- Oblíbený pes Chop nepatří Franklinovi, nýbrž Lamarovi.
- Chop umí rozptýlit nepřátele a zakousnout se jim do nohy, čímž vám dá strategickou výhodu během bojů.
- Jak ústřední postavy, tak všechny NPC ve hře mají tisíce unikátních animací.

Zbraně
- Základní kolečko inventáře, přenesené z RDR, se dělí na další podkategorie. Po výběru té konkrétní analogovou páčkou pak ještě můžete vybrat ovládacím křížem konkrétní zbraň.
- Inventář uchová všechny zbraně, které si během hry přivlastníte. Nikdy je neztratíte ani o ně nepřijdete, i když zemřete nebo vás zajmou. Předpokládá se, že dokážou postavy udržet 14 zbraní najednou.
- Hráč může hodit zbraň svým kolegům.
- Ostřelovačky můžete obohatit např. o termo-optiku, kterou lze za chodu přepínat.
- Rotačák zničí auto téměř během vteřiny.
- Vrací se schopnost střílet v leže na všechny strany, což známe ze hry Max Payne 3.
- U zbraní lze upravovat nejen doplňky, ale i jejich vlastnosti samotné.
- Umělá inteligence se během soubojů neustále přesouvá a je aktivní.

Policisté
- Na rozdíl od předchozích dílů policisté slyší, vidí a každá má svůj vlastní kruh vyhledávání na mini mapě.
- Hráč již nemusí nutně uniknout z kruhu vyhledávání, stačí se schovat.
- Rozstřílení policejního vozu vám vydělá jednu hvězdičku, přelet nad vězením rovnou dvě.
- Policisté vás budou pronásledovat kamkoliv, i na vodu.

Vozidla
- Hra disponuje čtyřmi rozdílnými pohledy kamery, bohužel pohled z kokpitu chybí.
- Vlaky můžete řídit.
- Pokud o své uložené vozidlo přijdete, můžete si jej vrátit do garáže za malý poplatek.
- Každý typ vozidla má unikátní fyzikální vlastnosti. Džíp bude na silnici držet zcela jinak, než sporťák.
- Hráč nyní může manuálně nastartovat vůz.
- Obyvatelé nyní reagují na zbraň i přepadení vozů různoroději. Někdo uteče, jiný vás přejede.
- Řidiči se po bouračce vám nezdráhají ukázat své pocity prostředníčkem.
- Po velké bouračce většinou zůstane na zemi stopa po benzínu, čehož můžete využít a vyhodit auto do vzduchu.
- Ovládání vrtulníků se od čtvrtého dílu prakticky nezměnilo. Jen je preciznější a rychlejší.
- Vozů nechybí spousta malých detailů, jako jsou realistické zvuky motoru a reakce plechů na bouračky.
- Lví podíl na modelu řízení má hra Midnight Club: Los Angeles, v GTA 5 je však ještě o něco realističtější.

Mise
- Každá mise může být splněna mnoha způsoby.
- Źivoucí svět zaručí, že se mise nebudou uřezávat a končit „do prázdna“. Každý konec mise plavně přejde do sandboxu a hráč si ponese následky.
- Ve hře nechybí rychlá rozhodnutí v Hollywoodském stylu.
- Vrací se šílené mise ze San Andreas, jako je sledování vlaku na motorce, skákání na střechu jedoucích vozů s padákem atd.
- Mise s plížením jsou nyní mnohem realističtější. Hráč může rozstřelit světla, aby nebylo odhaleno tělo atd.
- Když dojdete ke značce pro start mise, plynule se spustí filmeček. Nejsou tu žádné nahrávací obrazovky.
- V každé misi jsou záchytné body, takže je mnohem snazší experimentovat a nebát se zkoušet nové věci.