GT Advance 3 – udělejte si japonský řidičák

GT Advance 3 – udělejte si japonský řidičák

Již třetí pokračování úspěšné závodní série na Game Boyi Advance přináší nespočet novinek, obrovské množství vozů a tratí. Příznivci silničních vozů se po rallye odbočce znovu dočkají klání na závodních i městských tratích ve vozech japonských značek. Jaká je GT Advance 3: Pro Concept Racing? Ocení jí zkušený hráč a virtuální závodník?

Typ hry: Závodní
Multiplayer: Ano, pro dva hráče
Výrobce: MTO (
http://www.mto-power.com)
Distribuce: THQ (
http://www.thq.com)
Distributor v ČR: Conquest (
www.gameboy.cz)
Homepage:
http://www.thq.com/games/32128/

Jízda na třetí?

GT Advance 3: Pro Concept Racing přichází jedenáct měsíců po GT Advance 2 (celá série vyniká tím, že mezi hrami jsou nanejvýš roční odstupy) a vrací se tam, kde začala - do měst a na silnice. Musím se přiznat, že mi tento fakt hned ze dvou důvodů celkem vyhovuje. Přestože jsem původní GT Advance recenzoval, dvojka ve stylu rallye mi proklouzla mezi prst a tak mám tedy na co navazovat. Závody silničních vozů jsou mi také na konzolích bližší.

 
Jízda nočním městem v Replay. * Specializovaný okruh s ochozy.

Po spuštění nám hra nenabídne intro, jenom hráče zahrne výčtem log developerů a distributora. Dočkáme se i upozornění, že vozidla ve hře nemusí být dostupná mimo Japonsko a styl jízdy z GT Advance 3: PCR není doporučen pro zkoušení v reálu. Tomu bych věřil, k doporučení se nelze než s mírně ironickým úsměvem nad ochranou proti "žalujícím Američanům" připojit. Dále skočíme na úvodní obrazovku a poté se již ocitáme v menu, kde máme k dispozici výběr ze šampionátu, okamžité jízdy, časovky, cvičné jízdy, "drift-combo" a multiplayeru.

Šampionát

Šampionát je logicky tou nejpodstatnější částí hry, i v případě GT Advance 3: PCR nabízí nejvíce herních možností. Vše je rozděleno do čtyř výkonnostních kategorií, od začátečníka po profesionála. Začínáte pochopitelně v té nejnižší a nejprve musíte splnit řidičské zkoušky, které spočívají v projetí úseku trati v časovém limitu. Jelikož jste hodnoceni na základě zbývajícího času po dojetí do cíle, už zde začíná jízda "nadoraz". Za zlatou můžete odemknout nové auto a tak to za trochu cvičení opravdu stojí.

Poté přichází na řadu klasické závody. Když skončíte alespoň třetí, odemkne se další trať. Ze začátku s nepříliš dobrými vozy budete se třetím umístění spokojeni, s lepším autem vám to však jistě nedá a vše si zajedete na zlatou. Získáte tak nová a někdy i výkonnější automobilu či doplňky pro tuning vozu, které poměrně zásadně ovlivňují jeho jízdní vlastnosti. S tuningovaným Nissanem nebo Mazdou pak samozřejmě ostatním ukážete, jak se má kouřit od pneumatik. Ve hře je celkem deset značek, kromě zmiňovaných i ASL, Daihatsu, Honda, Mitsubishi, Mitsuoka, Subaru, Suzuki a Toyota. Zajímavé je, že na krabičce se uvádí celkem 90 dostupných vozů, v manuálu, ale hlavně ve hře, figuruje číslo 97. Osobně jsem se při hraní dostal k padesáti vozům.

 
Cíl splněn, třetí místo dosaženo. * "A tady jsem ho předjel" - Replay v akci.

Když tedy úspěšně dokončíte jednu výkonnostní třídu, postoupíte do další. Zde jsou protivníci zase o něco rychlejší a zase o něco lépe akcelerují. V kategorii profesionál dokonce tak, že to vypadá, jako by je stříleli z praku. Herní systém ostatně není moc spravedlivý, spíše jde o typické arkádové zvýhodnění protivníka s nízkou AI. Že jste při startu vždy na posledním místě, by se dalo celkem pominout, ale nepříjemné je, že soupeř na prvním místě má náskok půl kola a více. Prostě startuje z poloviny trati, jinak byste je totiž při nepříliš vysoké inteligenci a kvalitních jízdních vlastnostech všechny předjeli v prvním kole. Takto, máte-li dostatečně silné auto a trať v "rukách", je předjedete v druhém, eventuelně ve třetím a zároveň posledním kole. S autem podobné výkonnostní třídy jako vaši soupeři budete muset s tratí trochu více zápasit, ale nedá se říct, že by hra byla nějak nepřiměřeně náročná.

Vaším největším nepřítelem nakonec bude právě stavba více než čtyřiceti tratí, která je velmi dobrá. Tratě si je třeba několikrát projet a zároveň se je naučit, nestačí se tak spoléhat na mapku a šipky, ukazující směr a úhel zatáčky. Musíte si také zvyknout na jeden úhel pohledu zpoza vozu, ten však obyčejně používá nejvíce hráčů, takže to nemusí vadit. Výhled je poměrně dobrý, i když vzdálené objekty pochopitelně trpí malým rozlišením displeje GBA.

 
Auta s poznámkou "Tuned" nejsou zas taková výhra. * Nový efekt počasí - déšť.

Vypulírovaná autíčka

Použitý grafický engine je na první pohled stejný jako u předchozích dílů, ale k dílčím vylepšením došlo. Přibylo počasí (déšť, zamračeno), nechybí "rozsvícená světla" aut v noci a údajně i efekt blikajících lamp, který jsem však ve hře nezaznamenal. Vzhledem stále překvapují půvabné spritové modýlky aut, které jsou na první pohled velmi hezké. Nevýhody spritů se přesto brzy ukáží. Autíčka sice v rámci možností vypadají "fotorealisticky", ale ploché řezy neumožňují pohled ze všech stran, takže hlavně při nové funkci Replay vidíte, jak auto "poskakuje", když se mění úhel pohledu. Non 3D model také neumožňuje interakci s prostředím, autům se neotáčejí kola, když máte rozsvícená světla, nezmění se na autě nic, jenom se před ním na silnici objeví bílá placka, ani ta ovšem není nijak interaktivní vůči okolí.

Většinu těchto věcí při závodu dokážete prominout - auto sledujete zezadu a animační přechody jsou zde dost odladěny, na kola často nevidíte, nechybí vám tudíž jejich otáčení a chtít po GBA nějaké stíny, to by bylo moc. Aby to nevyznělo příliš negativně - grafika je jednoznačně líbivá a použití "plochých" aut, místo 3D modelů, je na GBA rozumné řešení. 2D model totiž umožňuje daleko vyšší kvalitu zobrazení vozu, až do té míry, že můžete vlastně poznat, o jaký typ se jedná. Jak může vypadat vůz v 3D můžete vidět v Colin McRae Rally 2.0 (http://www.doupe.cz/Konzole/Ar.asp?ARI=103248&CAI=2134), co z toho člověk potom má?

 
Závodí se ve skutečných osobních vozech. * V dešti mají auta větší sklon k smyku.

Sprity mají ještě jednu nevýhodu, kterou je poněkud problematické provázání s okolím. Tím nemyslím fyzikální model "jízdy" autem. Zdejší zpracování je totálně arkádové, ale v žádném případě si na něj nelze stěžovat, jde o záležitost vrcholně zábavnou. Nevýhodou je spíše obtížné určení "nárazových zón". Při smyku tak čas od času projedete lampou, což by v reálu znamenalo, že auto rozdělíte na dvě nepojízdné polovičky, ale zde se jednou zpomalíte a jednou zase ne. Povětšinou vše funguje (v rámci možností spritových modelů) dobře.

Další herní možnosti

Kromě šampionátu tu máme i další herní módy. Quick race (okamžitá jízda) je zajímavá tím, že si můžete zvolit denní dobu a počasí, což známým tratím přidá na obtížnosti. V dešti je snazší dostat smyk, v noci pozadí více splývá a nemůžete se tak spoléhat na fakt, že "tu zatáčku prostě uvidíte včas". Time Attack (jízda na čas) nabízí i moderní vymoženost, spočívající v jízdě proti duchovi. Užitečné při pilování časů.

Úplnou novinkou je "drift-combo", což je jakási škola smyku. V GT Advance 3: PCR se všechny zatáčky jezdí smykem a drift mód toho skutečně maximálně využívá. Hodnoceni jste podle toho, kolik zvládnete udělat smyků za sebou, aniž byste jeli příliš pomalu, vyjeli z trati nebo příliš dlouho jeli rovně. Uplatníte zde hlavně auta se špatným ovládáním (handling), která na trati moc "nedrží". Na dalších vlastnostech - nejvyšší rychlosti (top speed) a akceleraci (acceleration) už tolik nezáleží. Tři vlastnosti aut se vylepšují v osmi podkategoriích, jako jsou filtr, tlumiče, výfuk, sedadla a další. Výhrami v šampionátu získáváte předměty, které vám pomohou vylepšit danou podkategorii a přidají jeden či dva bodíky do vlastností vozu. Když se to sejde všude, můžete auto podstatně vylepšit. Abych nezapomněl, v drift módu odemykáte po úspěchu vozy a nové tratě. Mě tento způsob jízdy příliš nesedl a dokázal jsem získat pouze jediné auto za dvanáct smyků po sobě.

 
Mitsubishi Lancer patří k vozům vhodným pro tuning. * Růžový Nissan jsem ve hře nepotkal. A nevadí mi to.

Multiplayer jsem osobně nezkoušel, mohu tedy jen říct, že případní zájemci budou kromě kabelu potřebovat i dva cartridge s hrou.

Kostkovaná vlajka

Myslím, že jsem hru popsal poměrně zevrubně. Za zmínku snad ještě stojí ozvučení a celková atmosféra GT Advance 3: PCR. Hudba není nijak výjimečná, spíše podprůměrná elektronická "ducačka", která občas tahá za uši. Zvukové efekty vozů čítají převážně bručení v oblasti motoru a svůj účel plní zdárně. Když dostanete do ruky poprvé silné auto a uslyšíte signifikantní hluboký brum sporťáku, pohladí to příznivce rychlé jízdy po duši.

Světlé stránky hry
  • Povedená grafika, hlavně sprity vozů
  • Slušné ozvučení
  • Dobrý návrh tratí
  • Zábava, k níž se člověk rád vrací
  • Propracovaný koncept odměn za vítězství novými vozy a tratěmi
Temné stránky hry
  • 2D modely vozů
  • Nepříliš zajímavá hudba
  • Změn není oproti předchozím dílům mnoho

Celková atmosféra hry je velmi dobrá, GT Advance 3: Pro Concept Racing je zábavná arkáda, ke které se člověk rád vrací, aby získal další auta a projel si veškeré trati. Díky poměrně příznivému nastavení herní obtížnosti mohou ti "vyježdění" z předchozích dílů být trochu ochuzeni o celkovou herní dobu. Ta se nedá z pochopitelných důvodů přesně určit - záleží čistě na vás, ale nějakých patnáct až třicet hodin byste s hrou měli strávit zaručeně. Otázkou zůstává, zda si majitelé předchozích dílů nebudou připadat jako v příliš známém světě - změnilo se jenom několik věcí. Hlavní motivací pro pořízení hry zůstává dobrý herní systém, nové, výborně navržené trati a pěkná grafika.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 4/10
Hratelnost: 8/10

Zábavný arkádový titul s povedenou grafikou, mnoha vozy a tratěmi, který zabaví na dlouho.

Celkové hodnocení: 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud