Přesně před 17 lety vyšlo Grand Theft Auto IV pro PlayStation 3 a Xbox 360. Pro sérii to byl velký pokrok. Nejenže mohl Rockstar využít možnosti nové konzolové generace, zároveň se rozhodl městskou akci pojmout ve vážnějším duchu. Na vývoj během výročí vzpomíná vývojář Obbe Vermeij, který se na X podělil o pár zajímavostí.
Záměr byl takový, aby GTA IV bylo opravdovým nextgenem. To ovšem neznamená pokrok ve všech směrech. Muselo se ubírat na mechanikách, které jsme znali z GTA: San Andreas. „Vše se odvíjelo od času na vývoj. Výtvarníkům trvalo mnohem déle, než vše vymodelovali podle nových standardů. Prostě nebyl čas,“ píše Vermeij. Vyškrtly se mechaniky jako statistiky postavy, více měst nebo plavání pod vodou. Ve vozovém parku chyběly tanky, monster trucky, kola, letadla i jet packy.
Velký posun to byl i pro fyzikální model, o což se zasloužil Rage engine. Pracoval na něm tým z Rockstar San Diego, který ho v průběhu tvorby GTA IV dále vyvíjel, aby podporoval všechny potřebné funkce pro správné fungování hry. „Rage nikdy nebyl hotový produkt jako Unreal Engine. Neustále se na něm pracovalo, protože jsme potřebovali určité věci.“
Vývoj se proměnil i v dalších směrech. Zatímco dříve se příběh psal podle toho, aby seděl jednotlivým misím, v případě GTA IV se jejich design přizpůsoboval příběhu. Kvůli složitějšímu vývoji softwaru pro PlayStation 3 se navíc tentokrát pro Rockstar stal hlavní platformou Xbox 360.
Celkově se na GTA IV pracovalo 3 a půl roku. Původně se vydání plánovalo už na 16. října 2007. Rozhodnutí o odkladu přišlo až v červenci 2007. Vermeij zaspekuloval, že podobně to může být i v případě nadcházejícího GTA VI, kdy o odkladu teprve může být rozhodnuto. Sám ale žádné interní informace nemá, Rockstar opustil 9 měsíců po vydání čtyřky.
GTA VI je často se opakující téma i v dalších jeho odpovědích. Dle jeho dohadů by tentokrát Rockstar neměl hru osekávat o funkce, protože má mnohem větší tým a také si bere na vývoj o dost víc času.