Neuvěřitelná grafika je první věc, která vás na Halo udeří do očí. Screenshoty ze hry vypadají totiž téměř jako z předrenderovaného intra. Vizuální dokonalost je však pouze jednou z mnoha revolučních vlastností, které nám autoři přichystali. A dlužno podotknout, že pokud se jim podaří všechny z nich dotáhnout do konce, čeká herní scénu opravdová bomba.
Když se v počátcích akcelerátorové revoluce objevil vynikající Incoming, nejeden nepřipravený divák padl z jeho dokonalé grafiky na zadek. A není divu. Ve své době se s ním mohl z hlediska vizuálního zpracování rovnat málokterý konkurenční produkt. Stejně jako nedávno Evolva měl v praxi ukázat možnosti nové technologie, a to se mu beze zbytku podařilo. Už tehdy, na začátku roku 1998, bylo jasné, že v oblasti grafiky nastává zcela nová éra a nyní, o necelé tři roky později, se firma
Bungie připravuje nedávný šok zopakovat.
Začněme však tam, kde začíná i Halo, tedy v nulovém bodě dějové linky. Příběh je naoko komplikovaný jako skládací metr, ale ve skutečnosti to zase tak hrozné není, posuďte sami: Jak už jsme pochopili z několika osvětových přednášek od autorů her a filmů, za několik stovek let od dnešního dne lidé opustí matičku Zemi a vydají se kolonizovat přilehlý vesmír. Bungie to vidí stejně, proto se na začátku děje Halo lidé postupně roztrušují po různých částech galaxie. Jednoho zeleného rána, kdy se na jisté kolonii manželky chystají k pravidelné kopulační rozcvičce, ovšem přichází víceméně trapné zjištění, že z jejich manželů nezbylo ani to nejdůležitější (tedy mozek). Brzy, neřkuli zároveň, čeká podobný osud i ženy. Hromadně padlí občané se in memoriam těší faktem, že pachatelem nebyl nikdo jiný nežli zákeřný Covenant, což v tomto případě není onen sympatický Švéd s hudebním nadáním, nýbrž krvežíznivý mimozemský rod. V zájmu radikální společenské reformy jsou postupně rozmetávány další a další kolonie a meziplanetární hrdlořezové se nepříjemným tempem blíží k Zemi. V momentech, kdy se zvedá prach z trosek poslední kolonie, usoudí kapitán jediné zbylé lodi, že by bylo více než záhodno zvednout kotvy a odvléci nepřátelskou hordu co nejdále od rodné matičky. Prst je tedy zabodnut do náhodné části vesmírné mapy a loď se kvapně vydává stanoveným směrem. Mimozemšťané adoptují IQ z podřadné real-time strategie a bezvýznamnou raketku okamžitě pronásleduje kompletní flotila. Úprk přivádí zbytky kolonizátorů do blízkosti gigantické planety z plynu, opásané ještě krapet gigantičtějším prstencem. Jak výprava zjišťuje, prstenec je pravým rájem s ukázkovým životním prostředím a jakýmsi zvláštním fyzikálním jevem způsobenou gravitací. Než ale stihne palubní poeta sepsat pochvalné verše na adresu nové krajiny, tužka provádí nosem frontální lobotomii a loď je rozstřílena Covenanty na cucky. Ještě jednou duchapřítomný kapitán stihne v pravé chvíli katapultovat výbavu pro nutné přežití a slušné množství bojového arzenálu spolu s několika vozítky. Jak jsem zmínil, přistání probíhá jaksi po částech a s tím se nehodlá smířit převážná část posádky, která bez předchozího upozornění mře. Veškerý obsah lodi dopadá na různá místa prstence. Zároveň přistává (korektně) také nepřátelská flotila.
Nepříjemné klišé káže: jedním z přeživších jste vy. Ale no tak, hlavu vzhůru, vím jak je to mrzuté. Pokud však autoři neprovedli profesionální podvod a nenatípali obrázky z nějaké renderované sekvence, měly by se jakékoliv depresivní pocity ztratit po prvním nesmělém drbnutí do myši. Grafické orgie dosahují nehorázných mezí a už po letmém pohledu na okolní screenshoty se vás jistě zmocní pocit, že bude nutné upgradovat nebo čekat. Není to tak úplně pravda - autoři se vehementně dušují, že Halo bude možné smysluplně hrát i na pomalejších strojích, k čemuž nám menu s nastavením detailů pomáhej. Doufejme, že můžeme tomuto chatrnému slibu věřit, vždyť dokonce i legendární prezentace hry za zavřenými dveřmi na loňském E3, odkud se údajně trousili šokovaní zástupci tisku jako zombie, proběhla na dnes lehce nadstardardní sestavě s procesorem PIII 450 a TNT2 Ultra.
Dost ale plku o hardwarové zátěži, nejen grafikou živ je člověk. Co bude tedy náplní samotné hry? No, v podstatě to jediné, co vám po dopadu na pevninu zbývá: boj. Přesila je obrovská, kolegů naopak pomálu. Popadnout nejbližší plazmovrh a vydat se na křížové tažení skrze slizké hordy se tedy zdá být nejlepším nápadem. Narozdíl od her jako Quake 3: Arena dostalo Halo do vínku velice nadějný singleplayer mód, zejména pak co se týče příběhu. Ten by měl být opravdu zajímavý a hlavně nelineární. Ano, Half-Life byl sice super, ale i přes všechny peripetie a zajímavé úkoly hráče stále svazovala nutnost dojít z bodu A (start) do bodu B (exit). Halo bude naproti tomu ničím nepřerušovaná výpravná akce, struktura hry mi osobně vzdáleně připomíná RPG sérii The Elder Scrolls. Herní linie vás nepovleče otrocky za ručičku, bude nutné kousek po kousku objevovat nový svět a jakási základní objektiva postupně vykrystalizují. Jedna z verzí praví, že vám hlavní úkoly bude rámcově zadávat počítač na jednom ze zbytků ztroskotané lodi, ale i tak budete mít vždy nepřeberné množství možností, jak daného cíle dosáhnout.
Putování po rozkošné krajině bude však stále provázet nelítostný boj, od toho je Halo 3D akce. Atraktivita a vysoká zábavnost soubojů je samozřejmě jedním z primárních cílů tvůrců hry. Místo pouhého ždímání krve z už tak dost vysátého žánru běžných přestřelek muže proti muži se chlapci z Bungie rozhodli zapojit do akce také různé pozemní, vodní a létající vehikly. V takových okamžicích vám budou často asistovat kolegové, které při svém nelehkém putování potkáte. Dojemná shledání tak mohou končit vzrušujícími scénami, kdy vy řídíte terénní auto, jeden kolega pálí z okna brokovnicí a druhý obsluhuje kanón na střeše. Sehraná spolupráce členů týmu by měla akci výrazně okořenit. To platí jak pro multiplayer, který bude na kooperativní mód převážně zaměřen, tak pro singleplayer. Zde nahradí živé spolubojovníky boti.
Vraťme se ale ještě na chvíli k 3D enginu hry, v tomto případě je to přeci tak lákavé téma. V heslech zmíním několik dalších zajímavých vlastností...
Dynamické změny modelu + perzistentní objekty - Vlivem palby se bude všelijak prohýbat krajina, proto se nedivte, že semtam možná nechtě upadnete do vyrobeného kráteru. Pokud by vám bylo v díře příliš smutno, snad nebude tak velký problém pořídit si nějakého spolubydlícího z opačné strany bojové linie. Totiž - pokud ho zabijete, můžete jeho mrtvolu pozorovat celý další týden, měsíc, rok, zkrátka pořád. V Halo věci nemizí. Není mi známo, zda hodlá Bungie dodávat v krabici s hrou i přídavný DIMM, aby bylo tyto informace kam skládat, ale všechny trosky, mrtvoly, díry po kulkách, ba snad i očouzeniny země zůstanou na svém místě. Pokud samozřejmě neexistuje logické vysvětlení pro jejich zmizení, což vsáknutí do země rozhodně není :).
Inverzní kinematika - "Trochu reality do toho pohybu, šmejde!" řvu čas od času na některé herní postavy, které se chovají, jako by byly postiženy závěrečnou fází artritidy. Inverzní kinematika zdá se být lékem na tyto obtíže. Představte si, že voják chce vyrvat ze země drn. Aby se mu to podařilo, musí se jeho ruka dostat k zemi. Při použití metody inverzní kinematiky bude tento pohyb spočítán směrem od konečku prstu ke zbytku kostry. Prst je připojen k ruce, ruka k předloktí, následuje paže a rameno. Je jasné, že pouhým pohybem prstu na zem voják nedosáhne, proto se zapojí i ruka. Ani to nestačí, proto se rozpohybuje i předloktí atd. V momentu, kdy algoritmus usoudí, že se na akci účastní již všechny nutné části těla, pohyb se uskuteční. Zajímavé, že ano?
Realistický pohyb osob - Ustrnulé a neměnné pochodování panáků v drtivé většině ostatních her (pokud ne rovnou ve všech) nehodlá Halo povinně zdědit. Jednotlivé framy často opakovaných pohybů budou ovlivňovány permutacemi, kterážto technika by měla ve výsledku přinést trochu života (náhodnosti) do standardního prkenného korzování.
Fyzika zvuku - Pominu-li občasné pololetní propady, nemohu nepřiznat, že jsem fyzikou mírně poznamenán. Přinejmenším do té míry, kdy chápu, že při pokusu o atentát z velké vzdálenosti uslyším náraz kulky do metr vzdáleného kamene pravděpodobně dříve než samotný výstřel z pušky. Ve hrách podobné zákony z nepochopitelných důvodů stále nefungují, proto je možné, že i v tomto směru budou Bungie průkopníky.
Co říci závěrem? Pokud jste čekali na hru, která smaže hranici mezi grafickou přitažlivostí předrenderovaných animací a samotné hry, možná se váš sen velice brzy splní. A nejen to.