Halo 4 - navrát ve velkém stylu (recenze)

Lhali nám. V Halo 3 měl Master Chief dokončit svůj boj. Místo toho je tu nové kolo. A my jsme za tu lež rádi.

Fanoušci čekali na Halo 4 s nadšením i malými obavami. Přeci jen je to poprvé (když nepočítám výroční remake prvního dílu), co na novém díle populární série nepracovali její stvořitelé, Bungie. Nový tým, 343 Industries, se ovšem korunního klenotu Xboxu ujal s respektem a zodpovědností. Halo 4 tak přináší vše, co jsme od nového dílu očekávali. A ještě něco navíc.

Zelené brnění a modrý počítač

Po vsuvce v podobě ODST a Reach se Halo vrací k osudům ikonického hrdiny, Master Chiefa. Děj začíná čtyři roky po explozivním finále trojky. Master Chief pokojně hibernuje na palubě vraku kosmické lodi Forward Unto Dawn, zatímco umělá inteligence Cortana sleduje okolí.

Zasloužený šlofík ovšem končí poblíž tajemné planety Requiem

Zasloužený šlofík ovšem končí poblíž tajemné planety Requiem, kde cosi hledá početná expediční flotila mimozemského Covenantu. Zápletka na další trilogii tak může začít.

Dějová linka se v Halo 4 dělí v podstatě na dva hlavní proudy. Ten jeden sleduje pomalu vznikající konflikt s novým, extrémně nebezpečným protivníkem, zatímco na pozadí probíhá ještě další, víc osobní a popravdě i zajímavější linka. Životnost umělých inteligencí v univerzu Halo je uměle nastavena na sedm let. Problém je v tom, že Cortana už načala už rok osmý a pomalu degeneruje. Master Chief pochopitelně svoji digitální společnici nemůže nechat jen tak zaniknout. Ne po tom, co společně prožili.

Tvůrci od začátku tvrdili, že chtějí udělat Halo 4 víc příběhové, víc osobní a nabité emocemi. To se jim beze zbytku podařilo. Příběh je čtyřce propracovanější, bohatší a lepší, než v minulých dílech, ovšem bohužel není úplně přívětivý pro nováčky ve světě Halo – pro lepší pochopení budou muset trochu zašťourat a informace si najít.

Radost z boje (a umírání)

Halo však není jen o příběhu, ale primárně o nesmírně vybroušené hratelnosti. Ano, v základu jde o klasickou střílečku z prvního pohledu, nicméně v tom nejlepším slova smyslu. Úrovně nejsou jen tupé koridory, ale představují spíš takový slepenec různě velkých arén, kde máte dostatek prostoru na pohyb a taktiku. A že to budete potřebovat. Munice je málo, protivníci jsou chytří a agresivní. Stále musíte být v postřehu a přemýšlet – kdy zaútočit, kdy se krýt, kdy hodit granát, kdy vyměnit zbraň… Pokud vás zabijí, je to jen vaše chyba. Byli jste příliš pomalí, nepřesní, nedočkaví a příště to musíte změnit.

Díky pestrému střídání prostředí i tempa hry se nikdy v průběhu cca 8 hodin dlouhé kampaně nenudíte. Rozhodně si ale vyberte vyšší než normální stupeň obtížnosti. Opět nechybí různé bojové prostředky, takže se bojištěm nemusíte vždy prodírat jen po svých. Dokonce je tu i novinka v podobě robota Mantise. Tvůrci převzali systém schopností zbroje z Reach, jen jej vylepšili, takže jsou speciality (neviditelnost, hologram atd.) opravdu v boji užitečnější. Hodně zábavy si užijete i s novými zbraněmi.

Obecně by se dalo říct, že 343 Industries nepřidávali žádné převratné prvky (nově dodané quick-time eventy se nedají počítat za žádnou revoluci), takže se jedná o hodně familiární zážitek, zároveň však tvůrci přebrousili snad všechny prvky. Od ovládání, přes chování zbraní, řízení vozidel a tak dále. A dovolím si říct, že snad všechny úpravy jsou k lepšímu. Halo 4 je sympaticky známé, ale i osvěživě nové a to je skvělé.

Více lidí, více zábavy

Příběhová kampaň se dá hrát až ve čtyřech hráčích a pochopitelně nechybí ani bohatý multiplayerový příděl. Ostatně právě hra více hráčů představuje jeden z pilířů úspěšnosti série. Nečekejte žádné strhující změny. Tvůrci si prostě nastudovali nejpopulárnější multiplayerové hry, pečlivě vypreparovali to podle nich nejzábavnější a to aplikovali na tradiční rysy Halo multiplayeru. Nový systém bodování dává hráčům pocit, že dosahují výsledků, i když nejsou nejlepšími zabijáky, po smrti se rychleji dostanete zpátky do hry a celkově je prostě zážitek přívětivější a zábavnější. Dokážu si představit, že tento…hm…lehký příklon ke stylu Call of Duty dokáže ty nejvíc hardcore fanoušky naštvat, ale osobně změny opět kvituji a podle mě nabízejí zábavnější zážitek.

Tradiční nabídku módů (Slayer, Oddball, Capture the Flag…) obohatil nový Dominion, ve kterém týmy bojují o základny. Vtip je ovšem v tom, že týmy mohou základny opevňovat, stavět věže, či spawnovat v nich vozidla.Zábavný je i Flood, což je upravený Infection. Jeden tým se snaží přežít, přičemž Flood se je pokouší všechny v časovém limitu nakazit. Firefight bohužel dostal padáka, ale nahradily ho Spartan Ops. Jde o příběhové kooperativní epizody, které jsou postupně uvolňovány zdarma. Mise působí jako jednohubky, ale není to úplně špatné.

Veškeré vražednou zábavu doplňuje i trocha kreativity – oblíbený editor Forge z Halo 3 a Reach. Změn je spousta, narazíte na nové světy a vybavení, tvoření a manipulace s předměty je o něco jednodušší, přibylo dynamické osvětlení a tak dále.

Skvělý (nový) start

Halo 4 je po všech stránkách vybroušená hra. Grafika ždíme ze sedm let staré konzole netušený výkon, vizuálně rozporuplné Halo 3 bylo dávno zapomenuto.

Halo 4 je plné úžasných scenérií, nad kterými budete jen nevěřícně zírat na obrazovku

Nejde jen o výrazně lepší technickou stránku s detailnějšími modely, lepšími texturami a animace, ale i o výtvarnou stránku mimozemského světa. Halo 4 je plné úžasných scenérií, nad kterými budete jen nevěřícně zírat na obrazovku. Skvěle vypadají i zmíněné nové zbraně a animace jejich skládání.

Nádherné scenérie i strhující přestřelky doplňuje skvělá hudba. Tady najdete asi nejvýraznější změnu, protože Martina O'Donnella a Michaela Salvatoriho nahradil Neil Davidge. Je to trochu jiná hudba než obvykle, ale dění skvěle doplňuje. Chválit se dá i dabing. Prostě je vidět, že do vývoje Microsoft nalil obrovské peníze a ve výsledku se to vyplatilo. Noví tvůrci z 343 Industries se osvědčili, získali sebedůvěru a jsem jen zvědav, s čím přijdou příště.

Dostupné pro: X360
Žánr: Akce | First-person střílečka
Výrobce: 343 Industries | Webové stránky hry