Série Halo je kultovní záležitost. Když Microsoft a 343 Industries oznámili arkádovou odnož Halo: Spartan Assault, zvedla se vlna nadšených reakcí. Jenže bylo kvůli čemu jásat? To se dozvíte v naší recenzi Xbox360 verze.
Když se řekne Xbox, mnozí si automaticky vybaví právě sérii Halo. Není divu, univerzum, které stvořili lidé z Bungie patří k vlajkovým lodím Microsoftu a zmíněné herní konzole. Minulý rok však Halo zamířilo také na PC a mobilní telefony s platformou Windows Phone, jejíž konzolová verze vyšla pro Xbox One na konci minulého roku, pro Xbox 360 pak na konci ledna roku letošního. Jak se hraje?
Halo shora
Halo: Spartan Assault je akční arkádová střílečka viděná shora. Asi první otázka, která přijde čtenáři na mysl, je jak moc to ovlivňuje hraní? Odpověď je jednoduchá: výrazně, avšak jen v tom pozitivním smyslu, protože jiná perspektiva kompletně (a fantasticky) mění pohled na svět Halo. Herní svět byl převeden do nové hry naprosto bezchybně. To platí i o hudbě, zvucích, nepřátelích a zbraních, nic z původních Halo her nechybí. Někdy nastanou situace, kdy bojujete na vysokém útesu, zatímco dole v pozadí vidíte další zuřící bitvu.

Halo: Spartan Assault je především singleplayerovou záležitostí, nechybí však kooperativní mód. V kampani se vcítíte do kůže vojáků jednotky Spartan Ops a budete se bránit nekonečným nájezdům nepřátel. Příběh se odehrává někde mezi událostmi her Halo 3 a Halo 4, tedy mezi lety 2553 a 2557. Problémem příběhu je fakt, že hra je vytvořena jako jakési cvičiště. Nejedná se totiž o skutečné události příběhu, nýbrž o jakýsi nácvik bojových akcí, protože Halo: Spartan Assault je v úvodních animacích představen jako trenažer.
Na mapě vždy naleznete spoustu objektů a předmětů – ať už jsou to nepřátelské zbraně, vehikly či kulometné věže
Celá hra je rozdělena do pěti kapitol, přičemž každá je uvedena vlastním příběhovým videem a obsahuje pět různých misí. Úkoly v nich jsou rozmanité – budete čelit útokům nepřátelských ras, zajišťovat poklidný průjezd transporterů, pokládat bomby a tak dále. Rozmanitost platí i pro prostředí, protože to se prakticky v každé misi změní. Na mapě vždy naleznete spoustu objektů a předmětů – ať už jsou to nepřátelské zbraně, které můžete kdykoliv sebrat, vehikly (vznášedla, tanky, atd.), jež můžete libovolně používat či kulometné věže. Dohromady to pak celé působí neuvěřitelně živě.

Změny oproti klasice
Halo: Spartan Assault je určen pro Xbox Live Arcade. A jelikož jde o menší hru, tvůrci z 343 Industries a Vanguard Entertainment přispěchali s jednoduchým bodovým systémem, který zaručuje prakticky nekonečnou hratelnost. Během hraní – mimo to, že se staráte, abyste mise dokončili – totiž sbíráte i body, za počet zničených nepřátel, za čas strávený v misi a tak dále. To všechno se započte do výsledného skóre, které vás zařadí do světového žebříčku.

Spartan Assault přichází ještě s jednou velkou změnou oproti klasickým Halo hrám, která souvisí i se zmíněným v předchozím odstavci - jde o možnost upgradovat a nakupovat zbraně. Vedle obyčejných bodů totiž za hraní získáváte i zkušenostní body, za které můžete rozšiřovat arzenál. A je nutno podotknout, že je z čeho vybírat – nechybí ikonické zbraně, primární, sekundární, ale i granáty a také superschopnosti – štít, neviditelnost atd. Obtížnost hry lze ovlivňovat nastavením různých prvků, což se následně projeví ve výši odměny zkušenostních bodů.
S nakupováním ale souvisí i jedna méně příjemná věc – mikrotransakce. Ačkoliv Halo: Spartan Assault pořídíte na Xbox Live Marketplace za 14.99$ (cca 300Kč, tedy ne úplně nejlevněji), hra vám neumožní využívat hru naplno, protože zkušenostní body se získávají poměrně pomalu, a tak nezbývá než neustále dokola hrát anebo zaplatit další peníze navíc. Je to jen na vás, za stanovenou cenu bychom ale čekali, že mikrotransakce si vývojáři odpustí.
Autentický svět
Už na začátku recenze jsme zmiňovali dokonalé převedení světa Halo z prvního pohledu do ptačí perspektivy. K tomu nemáme jediné výhrady. Jak již bylo řečeno, Halo vypadá úplně jinak, někdy zajímavěji, někdy dokonce lépe, v každém případě úchvatně. S tím souvisí i další věc – ovládání, které bylo na telefonech a dalších zařízeních s dotykovými displeji poměrně problematické, a stalo se tak terčem kritiky.

Xbox360 verze po této stránce exceluje – k ovládání nemáme výtky, postava se ovládá rychle, pohodlně a bez jakýchkoli komplikací. To oceníte především v případech, kdy si zapnete různé prvky, které hru ztíží, protože nepřátelé vám pak nic nedarují – kryjí se, překvapují zezadu, hází granaty a umí být i velmi agresivní, čemuž můžete díky pohodlnému ovládání přizpůsobit hru.

Halo: Spartan Assault exceluje i v grafice. Krásné barvy, povedené modely, speciální efekty a především smysl pro detail dělají ze hry jednu z nejpohlednějších arkádovek současnosti. Totéž platí o ozvučení – věrohodné zvuky zbraní či známé skřeky nepřátel jsou skvělé, zvlášť v kombinaci s atmosférickou a nádhernou hudbou, na kterou jsme zvyklí již z dřívějších Halo her.
[gamebox Halo Spartan Assault:28770]
Odpověď na otázku z úvodu zní: ano i ne. Jásat budou především fanoušci Halo série (mezi které se počítáme i my), protože těm Spartan Assault nabídne zcela nový a neotřelý pohled na univerzum, který za těch pár stovek opravdu stojí. Ostatní sice jásat nadšením nebudou, ale hra by je ty tři hodiny mohla bavit, protože tu všechno, co by v takové arkádovce mělo fungovat, funguje skvěle.