Mezi tím nespočtem válečných strategií z druhé světové války se občas najde i originální titul z mnohem staršího období, řekněme třeba středověku. Před třemi lety se našel Stronghold, dnes je tu již jeho pokračování s dvojkou v názvu. Vzkřísí mladší bratříček zapomenutého sourozence, nebo ztropí rodině ostudu?
Výrobce: Firefly Studios
Vydavatel: CENEGA
Datum vydání: Q1 2005
Budovatelských strategií, které jsou zasazeny do středověku, není zrovna mnoho. Na jednu si ale zajisté vzpomeneme všichni. Stronghold se stal po právem legendou žánru a ambice jeho nástupce nejsou o nic menší. Herní námět zůstal zcela zachován a bez nic neříkajících klišé mohu s jistotou říct, že mu ani po letech neubylo na výjimečnosti. Opět se zhostíte role hradního pána a v zhruba dvacítce misí si prožijete to, co se mnohým nepoštěstilo za celý život; postavením samotného hradního komplexu počínaje a dobýváním cizích tvrzí konče.

Bitvy nabírají opravdu epochálních rozměrů * Kdo asi vyhraje? * Centrum podhradí
Novinka sem, novinka tam
Jistě nejvýraznější změnou je nový 3D engine. Ten vypadá prostě skvěle a hra s ním nabývá nejen na přehlednosti, ale i na atraktivitě. Ne že by původní 2D zpracování nebylo přehledné, ale autoři se dušují, že by jim engine právě v tomto ohledu měl pomoci vyřešit původní nedostatky. Možnost libovolné rotace nejen skvěle zní, ale jak naznačují první in-game videa i okolní obrázky, náležitě ji využijeme i v praxi. Za skvělý můžeme považovat i příběh a ačkoli v strategiích bývá děj až na posledním místě, u Stronghold 2 je tomu právě naopak.
Tentokráte se ocitnete v severských zemí a jako vikingský král budete muset zastavit revoltující šlechtu, jejíž snahy vyústili až ve váš odchod ze země. Zůstalo vám naštěstí nemalé bohatství, obrovské pozemky a hlavně pomstychtivá armáda. To by ovšem samo o sobě také nestačilo, nehledě na nelineárnost celého děje… Dočkáme se mnoha překvapivých zvratů a konců, za něž si bude moct hráč sájm.

Obléhání může trvat i roky * Račte vstoupit * Tajemný hrad v Karpatech
Samozřejmě nebudete dávat svůj krk jen tak pro nic za nic. Budete bojovat za blaho poddaných a nebo v opačném případě za váš diktátorský chtíč. Hranice mezi těmito dvěma cestami je tak tenká, že budete muset promýšlet každičký krok. Obyvatelé podhradí se vás jako panovníka mohou obávat, anebo uctívat jako boha. Obojí má nesporné výhody, ale i nevýhody. Vždy jde ale o to samé - nenechat se sesadit, ovládnout co nejvíce cizích panství a, jak již bylo řečeno, starat se o blahobyt poddaných. (Vyjímaje případ, kdy se vydáte „zlou“ cestou, to vás asi obyčejní obyvatelé podhradí zajímat nebudou. :-)
Barbaři!
Kromě vaší armády a nepřítele nemohu opomenout ani přítomnost barbarských kočovníků, u nichž nikdy nevíte, co můžete očekávat. Vliv na neutrální kmeny budou mít především vaše politické aktivity. Předem si budete muset rozmyslet, zda chcete vytvořit silné impérium za pomoci cizích složek, anebo pěkně sami. První nabízená možnost zní o něco lépe, ovšem pouze za ideálních podmínek, kdy na vás nebude nikdo tlačit. Ono není všechno zlato, co se třpytí – svolíte-li spolupracovat s jednou stranou, ta druhá se urazí a možná na vás zaútočí atp.

Vaše chlouba… * …z ptačí perspektivy… * … a z vlastních očí
Bylo nás…. osm!
Hlavní náplň hry, tedy bitvy, zůstala zcela zachována. Důležitou roli v bojích sehrávají hlavně formace, na něž má velký vliv i morálka bojovníků. Aby těch propojení nebylo málo, na řadové vojáky mají vliv i speciální hrdinové. Celkem osm herojů se nám postará o toliko důležité oživení a přinese do bojů patřičný nadhled. Chybět by neměl ani nejeden odlehčující vtípek. Doufejme ale, že to autoři s pokusy o vtip nepřeženou na úkor autentičnosti. Jak by to asi vypadalo, kdyby si středověký rytíř utahoval z George Bushe?
Autentické atmosféře přidává i přítomnost pětadvaceti dobových jednotek a nesčetně dalších k obléhání nutných zařízení. Kromě formací bude záležet i na taktice, kterou zvolíte. Při obléhání si můžete kupříkladu vybrat mezi položením obléhacích žebříků a nebo dát přednost katapultům s trebuchety.
Těšíme se |
- Přechod do 3D
- Zpracování bitev
- Politika
|
Bojíme se |
- Vtipy – jak se je autorům podaří zakomponovat do hry?
|
Už troubí…
Jisté rezervy by se na Stronghold 2 daly určitě najít, hlavně pak v grafickém zpracování. Bohatě nám to však vynahradí hratelnost s bitvami v čele. Do bojů by se stejně jako posledně mělo zapojit hned několik stovek vojáků a jak ukazují nám přístupné materiály, jedná se o parádní podívanou. Jenže nyní by se měly, právě díky nové kameře, jednotky ovládat lépe a přehledněji. Nakonec to ještě ani zdaleka není všechno, autoři se nechali slyšet, že mají ještě nějaké to eso v rukávu. Ovšem odpověď na otázku, co je tím triumfem a jak budou vypadat kompletně vyložené karty, se dozvíme až za několik měsíců.
Jak se těšíme: 80%