17
Fotogalerie

Herní průmysl v roce 2018: výhry a přešlapy

Další rok se nám pomalu blíží ke konci a pomalu se ubírám k dohrávání restů, které se tady za posledních pár hektických měsíců nakupily. V letošním roce se v herním průmyslu stala spousta zajímavých událostí. Ať už měly pozitivní nebo negativní dopad, stále se něco dělo. Pojďme se podívat na chvíle, které v roce 2018 pohnuly herním světem.

Největší The Game Awards v herní historii 

Začneme něčím aktuálním. Poslední velkou událostí roku je posledních pět let The Game Awards, kde se udělují ceny nejen za nejlepší hry roku ve spoustě různých kategorií. Od jejích počátků se tato akce dost změnila. Loni to vypadalo tak, že mezi vyhlašováním byly oznamovány i zcela nové tituly a projekty a v letošním ročníku to Geoff Keighley vytáhl ještě o úroveň výše. Z předávání cen se tak stala taková menší E3.

tga.jpg

Ještě před tím, než se show vůbec konala, se začaly na internetu objevovat všemožné spekulace. Většina z nich se týkala opravdu velkých titulů, a i kdyby se potvrdila jen polovina z nich, tak by to v herním světě vyvolalo na nějakou chvíli pořádný rozruch. Některé z nich byly vyvrácené ještě před samotnou akcí, ale i tak bylo na co koukat. Jelikož to je každoročně místo, kde se může objevit kterékoliv studio, ať už patří k Sony, Nintendu nebo Microsoftu, bylo jasné, že se tam třeba Playstation nevytasí s nějakou velkou exkluzivitou. Na druhou stranu to ale byla výborná možnost pro menší vývojáře, kteří ji také patřičně využili. Tvůrce Stanley Parable oznámil vydání hry v pro konzole. Vývojáři her jako je Bastion nebo Transistor představili svoji novinku jménem Hades, které nechybí jejich typická stylizace.    

Došlo ale i na velká oznámení. O novém RPG od Obsidianu už se nějakou dobu spekulovalo a konečně bylo představeno. The Outer Worlds je velmi dobře vypadající sci-fi hrou, která mi na první pohled přišla jako mix Bioshocku s Falloutem. Kromě prvního traileru toho ale zatím moc nevíme. Vedle toho se na plátně objevil projekt od dalšího velikána. Ubisoft na oznámení nového Far Cry teasoval už pár dní předem. Výsledek mě moc nenadchnull, ale po posledních třech dílech už od této série nemám žádná očekávání. 

Vůbec se ale nedivím hráčům, kteří jsou z tohoto eventu zklamaní. Média uváděla, že oznámení nového Aliena nás čeká na 100%. Jinde jste se zase mohli dočíst o tom, že se konečně dočkáme podrobností o herních Avengers, protože na akci budou i bratři Russovi, kteří se starají o filmovou režii. Nakonec se ale ani jedna z těchto očekávaných věcí na scéně neobjevila.  

Na The Game Award 2018 se krom rozdělování cen a předvádění trailerů stala také jedna opravdu nevídaná událost. Na pódiu se sešli hlavní představitelé PlayStationu, Xboxu a Nintenda. Snad nikde jinde jsem nic podobného neviděl, kdy by všichni velcí hráči stáli bok po boku. Sice z toho nevyplynulo nic zásadního, ale bylo to nádherné gesto toho, že ať hrajete na jakékoliv platformě, tak jste součástí obří komunity hráčů po celém světě.  

A kdo že to celé vyhrál? Cenu za nejlepší hru roku si odneslo studio Sony Santa Monica za nový God of War. Tohle ocenění je naprosto zasloužené.  

Pokračování 2 / 6

Diablo Immortal aneb vy nemáte mobily? 

Už je to pár let, co se pohybuji mezi hrami a průběžně se na postu nenáviděné vývojářské společnosti vystřídala pěkná řádka studií. Ještě před pár lety to byl Ubisoft. Ty doby, kdy jejich hry vůbec nefungovaly ještě dlouho po vydání, jsou naštěstí pryč. Neříkám, že je Ubi momentálně bez chyby, ale nedá se jim upřít, že se za poslední roky zlepšili. Poté převzalo štafetu EA, kdy to v minulém roce vyvrcholilo fiaskem jménem Star Wars Battlefront II. Vypadalo to, že tento post si udrží i letos, ale ke konci roku se našel nejeden kandidát. Mezi nimi je i Blizzard.  

dia2.jpgdia3.jpegdia4.jpgdia.jpg

Ještě nedávno by mě nenapadlo, že by se Blizzard mohl nacházet v tak nepříjemné pozici. Přeci jen se mu v posledních letech nedaří vůbec špatně. I když poslední datadisk k World of Warcraft nakonec nebyl to pravé ořechové, s hrami jako je Overwatch nebo Hearthstone (když opomenu Boomsday Project) se to podařilo docela dobře rozjet. Na letošním BlizzConu byla navíc odhalena předělávka strategie Warcraft III, po které fanoušci tak dlouho volali. Všechno to ale zastínilo nové Diablo.  

Když jsem dříve psával o Diablu, bylo to vždy v pozitivním slova smyslu. Vydání trojky na Nintendo Switch a teasování na další projekty navnadilo nejednoho fanouška. S oznámením mobilního Diabla Immortal si to ale Blizzard pěkně zavařil. Bylo to snad poprvé, kdy fanoušci v sále na BlizzConu bučeli. Zpětně uznávám, že reakce byla lehce přehnaná, ale nejvíc mě zarazilo, jak Blizzard reagoval na negativní ohlasy fanoušků po celém světě. Mazání komentářů, znovunahrávání traileru, aby na něm náhodou nebylo moc palců dolů. Tohle rozhodně není něco, co by firma, která prohlašuje, jak poslouchá svoji komunitu a váží si jí, měla dělat.   

Blizzard asi následně litoval, že se mohli fanoušci z publika ptát na otázky

Tohle byla prakticky jediná věc, o které se všude psalo. Nikoho nezajímal nový hrdina pro Overwatch ani nová expanze do Hearthstonu. Celé to ještě završil článek na Kotaku, ze kterého vyšlo najevo, že Diablo 4 už bylo nějaký ten pátek ve vývoji, ale Blizzardu se nový směr nelíbil, a tak byl projekt zrušen. Nový díl měl totiž přinést hratelnost podobnou Dark Souls a kvůli jeho vývoji byl zrušen i další přídavek pro třetí Diablo. Čtyřka každopádně vzniká, ale bude se držet tradičnějšího pojetí, přičemž by se svým vzezřením měla blížit spíš prvním dvěma dílům.  

Postupně drama utichlo, ale jistě bude následovat druhé dějství, až hra vyjde. Rozhodně by v tomto případě bylo vhodné, kdyby alespoň tvůrci oznámili plnohodnotné pokračování, jinak se opět fanouškovská základna, která z PC na mobily jen tak nepřejde, vrhne do boje.  

Pokračování 3 / 6

Soudy s Bethesdou 

Blizzard není jediným, kdo si to takhle ke konci roku na herní scéně zavařil. S Bethesdou se to ale už vleče nějaký ten pátek. Jejich hry bezesporu mají svoje kvality. Skyrim je skvělé RPG a třeba série Dishonored mě opravdu bavila. Není ale žádným tajemstvím, že tituly, které pocházejí přímo od Bethesda Game Studios, jsou v některých případech nehratelné kvůli špatnému technickému stavu. Ač Skyrim vyšel už před sedmi lety na několik platforem, Bethesda stále nebyla schopna vyřešit bugy, které ho provázejí od vydání. S oznámením Falloutu 76 tedy přišly obavy z toho, že to bude opět špatné. Takovou katastrofu ale snad nikdo nečekal.  

fall.jpg

Ještě před vydáním probíhalo pár testů, ze kterých hráči nebyli moc nadšení, ale stále byl nějaký čas na to, aby se alespoň některé prvky dotáhly do konce. S poslední betou, která proběhla 14 dní před vydáním plné verze, se ale nezměnilo vůbec nic, a to samé následovalo i při ostrém spuštění. Během jediného dne se na Fallout 76 sneslo tolik kritiky, že to snad nemá obdoby.  

Jeden z problémů, které se objevily, se týkal odemčení frameratu. I když byl defaultně v PC verzi zamčený, hráči jsou dostatečně šikovní na to, aby si to sami zařídili. Výsledek ale nejednoho z nich překvapil. Se zvýšeným počtem snímků za vteřinu se zvětšila i rychlost pohybu. S výkonným počítačem jste tak mohli bleskurychle létat z jedné strany mapy na druhou. Bylo to z důvodu zastaralé technologie, kterou Bethesda Game Studio používá už od dob Morrowindu. V souborech se dokonce našly položky z Falloutu 4. Vývojářům očividně ani nestálo za to je přejmenovat a bezmyšlenkovitě je zkopírovali.  

fall2.jpgfall3.png
Kauza s taškou byla jen posledním hřebíčkem

Po pár týdnech od vydání to vypadalo, že se snad bouře alespoň trochu uklidní, ale stal se naprostý opak. V rámci slev černého pátku se dal Fallout 76 sehnat za poloviční cenu. V tuzemských obchodech vás vyšel na 9 stovek. Hráči, kteří si hru koupili hned při vydání se samozřejmě ozvali, že není správné zlevňovat hru tak brzy po uvedení na trh. To se týká nejen Falloutu, ale třeba i takový Battlefield V byl ve slevě pár týdnů po oficiálním vydání.  

Máme za sebou další uragán a teď už bude klid, jedeme dál. Ani omylem! Nevím přesně, proč to trvalo tak dlouho, ale až po výše zmíněných událostech se majitelé sběratelských edic začali ozývat, že taška, která je její součástí, nemá nic společného s tou, která byla v propagačních materiálech. Možná byste nad tím mávli rukou, ale Power Armour edice vyšla na více jak 5 tisíc korun. I kdyby stála méně, je logické, že zákazníci chtějí dostat to, co jim bylo slíbeno. Bethesda se omluvila s tím, že na látkovou tašku nebyl rozpočet, a tak jí museli nahradit nylonovou variantou. Jako náhradu nabízeli hráčům 500 atomů do hry. Možná, že to mysleli dobře, ale působilo to spíš jako výsměch. Za tuto částku si totiž nemůžete identickou tašku koupit ani jako předmět do hry.  

Naštěstí ale i to pominulo s tím, že nakonec si majitelé sběratelek mohou zažádat o náhradu do konce ledna. Nic to ale bohužel nemění na tom, že Bethesda si nesmírně pošramotila svoji reputaci a u jejich příštích titulů si hráči budou dávat větší pozor, jestli se nákup vyplatí. Navíc se teď musí vypořádat hned s několika soudními procesy, které jsou s nimi vedeny například kvůli matoucím pravidlům ohledně vracení peněz.  

Pokračování 4 / 6

Letos bez Playstation Experience

I když se v průběhu roku koná hodně herních akcí, tak v letošním roce chyběla jedna, na kterou se těšilo několik milionů hráčů. Řeč je o Playstation Experience, která v posledních letech probíhala vždy ke konci roku. Znamená to snad, že Sony nám nemá co ukázat? Ano, tak to řekli lidé z vedení Sony. Vidím za tím ale ještě jednu podstatnou věc. Tím, že o sobě nedají vědět delší dobu, mají více času připravit něco opravdu velkého.  

psx.jpg

Trochu panika nastala ve chvíli, kdy se ukázalo, že Sony se nebude účastnit ani příští E3. Pokud si dobře vzpomenete na tento ročník, tak Playstation konference nebyla úplně to, na co jsme čekali. Ukázalo se dost málo her a z většiny to byly už dříve představené tituly. Nyní se tedy spekuluje, co vlastně Sony chystá.  

Odpovědí je několik, ale zatím žádná není potvrzená na 100%. Předpokládá se, že ještě před E3 uspořádá Sony svoji vlastní velkou akci, kde proběhne oznámení poslední velké vlny titulů pro Playstation 4. Spousta hráčů je toho názoru, že dojde i na představení nové generace jejich konzole, ale na to si podle mě budeme muset ještě chvíli počkat. Přeci jenom je tady ještě celá řada velkých her, od kterých by brzkým oznámením Playstationu 5 odpoutali pozornost a možná by ztratili na prodejích, protože některé z posledních velkých titulů jistě vyjdou jak na PS4, tak na PS5. Stejný případ byl při přechodu z minulé generace třeba u hry The Last of Us.  

psx2.jpg

A kdy že by se tedy měl objevit ten netrpělivě vyhlížený Playstation 5? V nejedné zprávě od analytiků se dočtete, že na konci příštího roku už by se měl začít prodávat. S tím ale úplně nesouhlasím a použiji úplně stejný argument jako v případě jeho oznámení. Je tady zkrátka ještě dost her, které nás tuto generaci teprve čekají. V roce 2020 bychom se ho už ale měli dočkat.  

Pokračování 5 / 6

THQ Nordic nakupuje 

Není nic neobvyklého na tom, že velké firmy kupují ty menší, některá studia zanikají a nová zase vznikají. Letos o tyto události nebyla nouze, a to hlavně díky společnosti THQ Nordic, která vlastní i další známá studia jako je Deep Silver. Za poslední rok se jejich repertoár rozšířil o několik desítek značek. 

thq.jpg

Na letošní E3 Microsoft řekl, že chce rozšířit svoje portfolio first-party studií, a také tak učinil. Není to zase tak dávno, co odkoupil Obsidian. THQ to v tomhle ohledu ale vzalo mnohem razantněji. Nebyl snad jediný měsíc, kdy by se neobjevila ani jedna zpráva o tom, že THQ Nordic odkoupilo novou značku nebo rovnou celé studio. Někdy to byl dokonce den co den nový nákup.  

Letos tedy mají nakoupeno, teď ještě aby z toho vznikly nějaké kvalitní tituly. Jedno z posledních oznámení, které jsem zaznamenal bylo, že momentálně mají ve výrobě více než 70 nových titulů. Za tu dobu mohlo ale toto číslo ještě o něco poskočit. Rozhodně je ve výčtu jejich značek spoustu slavných jmen, ale je toho tolik, že zkrátka ani nemůže být každý z nich kvalitním titulem, i když bych si to opravdu přál.  

thq2.jpg

Je nutné THQ uznat, že tímto způsobem by se mohla vrátit k životu celá řada slavných značek, které dlouhá léta byly u ledu. Třeba takový Timesplitters nebo Carmageddon by v kvalitním novodobém díle bezesporu slavili úspěch. Už jenom z nostalgie by o ně hráči, kteří je hráli při vydání původních verzí, měli zájem. Doufám, že už příští rok nám THQ předvede některé své velké tituly. Zatím to totiž byly jen menší kousky.  

Pokračování 6 / 6

Konec CliffyhoB 

Velkým osobnostem herního průmyslu se občas stává, že kvůli jejich jménu mají fanoušci od jejich tvorby mnohem větší očekávání. Samozřejmě na tom není nic špatného. CliffyB na to ale docela doplatil.  

cliff_bleszinski.jpg

Po tom, co se proslavil prací na sérii Jazz Jackrabbit a hlavně Gears of War, ho hráči měli za někoho, kdo umí udělat zábavnou akci. Po tom, co se oddělil od studia Epic Games, si založil vlastní studio jménem Boss Key Productions. Jejich velkým hitem měli být Lawbreakers, kompetitivní střílečka, která se od ostatních měla lišit hlavně svojí variabilní hratelností. Zprvu to vypadalo, že se snaží konkurovat hlavně titulu Quake Champions vzhledem k tomu, že jejich novinka měla vyjít jen na PC. Nakonec se ale v poslední bitvě servala s Overwatchem, který už v tu dobu měl obrovskou fanouškovskou základnu a Lawbreakers na plné čáře přejel.  

clif4.jpgclif2.jpgclif.jpg

Tohle tedy nevyšlo, tak jedeme dále. Místo toho, aby v Boss Key přišli s nějakou vlastní myšlenkou, ale vsadili na něco, na čem pohořelo nejedno věhlasné studio. Je dobré reagovat na trendy a do jisté míry se jim přizpůsobovat. V době, kdy tvořili nový projekt, přejela herní průmysl první battle royale vlna. Proč tedy také nenaskočit, že? Možná kdyby do toho dali více úsilí, tak to mohlo vyjít, ale jejich battle royale hra Radical Heights byla narychlo splácaná kopie Fortnite. Nikdo se ani nedivil, když byl projekt po pár týdnech v předběžném přístupu na Steamu zrušen. 

ss_3398487ab8400972f2551d0d2154f3de4df8f2c6.1920x1080.jpg

Nakonec to celé skončilo zavřením studia Boss Key Productions. Takové zakončení kariéry si asi CliffyB nepředstavoval, ale pořád je tady šance, že v budoucnu se ještě na něčem bude podílet. Zatím nenásledoval Davida Jeffeho a vývoj her úplně na hřebík nepověsil.  

Určitě si přečtěte

Články odjinud