Mezinárodní setkání zasvěcená hráčům letos zažívají zásadní proměny. Jako první v řadě byla utlačena tradiční E3, následoval rozkvět lipské Games Covention, nezměněné šílenství Tokyo Game Show, přičemž již zanedlouho začíná v Los Angeles premiérový ročník E for All. Co je cílem výstav a měly by být určeny pro veřejnost nebo pouze povolaným odborníkům?
Rok 2007 lze označit za dobu herní osvěty. Zásluhu na ní má především prudký rozvoj her pro příležitostné hráče, tzv. casual gaming, vytlačování PC her specializovanými konzolemi a například také politika firem jako Nintendo, které vydávají více rozverných hříček pro krátkodobé pobavení, než koncepčně hlubokých titulů. Skalní hráči mohou nad tímto trendem ohrnout monitorem ozářený nos, ovšem jsou to právě uživatelsky nenáročné tituly, které lákají pozornost běžného publika, pro které byly dosud hry jen ztěží pochopitelným fenoménem, kterého se stranilo, protože pro ně znamenalo terru incognitu a od prvního kontaktu jej odrazovala jeho hloubka. S příchodem Wii se stalo běžným, aby kolemjdoucí popadl pohybový ovladač a během několika minut hraní primitivního baseballu byl vtažen a pohlcen hrou. Chytí entita gamepad jednou do ruky? Pak jsou ledy prolomeny, hry přestávají být podivným okultismem a cesta k hernímu poznání je otevřená.

Připravit zajímavý stánek je výzvou pro pořadatele
Server GamesIndustry.biz minulý měsíc publikoval zajímavou úvahu o důležitosti herních výstav. Právě nyní nastává ta pravá doba, aby interaktivní průmysl natáhl ruku a chňapl po masách uživatelů, kteří jsou aktuálně lákání nenáročnými a příležitostnými hrami - zatím pouze porstřednictvím internetu a mobilů. Protaženým obchodnickým pařátem se přitom mají stát hromadná setkání, která dovolí výrobcům, aby návštěvníkům umožnili nahlédnout do celého spektra vyvíjených her, o něž se dosud pouze otřeli. Cílem by přitom nemělo být tvořit úzce specializované akce. Je potřeba, aby po boku ryze fandovských setkání typu BlizzCon nebo QuakeCon vznikly jejich protějšky otevřené pro běžnou veřejnost, které by zaujaly postoj řadových výstav, autosalonů apod., jež mají šanci zaujmout i laické publikum.

Kde jinde než na herních výstavách si lze potřást rukou s oblíbeným hrdinou?
Jak poukázal zmíněný článek, první metou je, aby si takový postup uvědomili nejen výrobci her, ale také pořadatelé světově největších herních událostí. ESA (americká asociace počítačových her a videoher) udělala chybu, když letos omezila světově vyhlášenou exhibici E3 pouze na účast novinářů a odborné veřejnosti. Nejenže byl od zdroje informací odříznut téměř milión a půl dřívějších návštěvníků, kteří se na sešlost v minulosti dostavili, ale hry jako komunita se tím dále uzavřeli namísto všeobecného rozvoje a hlásání jejich slávy. Jistě, jako reakce na současný stav vzniká nová show E for All, jejíž premiéra se uskuteční v losangeleckém Convention Center mezi 18. a 21. říjnem, nicméně E3 měla jméno a především svébytný styl. V posledních letech například pořadatelé brojili proti E3 babes, spoře oděným femme fatale výstavních stánků, ovšem nebyly to právě ony, jež lákaly laiky, kterým bylo lhostejné, zdali dívčiny prezentují nový díl ságy Tomb Raider nebo v roli obnažené pseudokostičky padesátou variaci na Tetris? Zní to podle a smrdí kalkulem jako armáda marketingových skunků, ale první kontakt byl učiněn. Lze pouze doufat, že se E for All ujme stejně jako jeho trojkový předchůdce a vytvoří novou herní výspu americké veřejnosti.

Electronic Entertainment Expo vloni...
Dalším faktorem při myšlence penetrace počítačových her do běžného života je dislokace výstav napříč celou Zemí. Dnes svět konečně dospěl do stádia, kdy má svou herní show každý větší, civilizovaný kontinent. Ideální stav však vyžaduje, aby se přehlídky konaly v každém státě. Česká republika má z tohoto hlediska velmi výhodné postavení vzhledem k dlouholeté tradici konání podzimního veletrhu Invex (tento ročník mimochodem proběhne co nevidět, 23. až 27. října). Jen škoda zakrnělosti domácí herní scény po stránce oficiální distribuce a zastoupení herních společností. Ty spolu s českou komunitou zkrátka nemají dostatek síly k vytáhnutí herní sekce Invexu na nadnárodní událost v srdci Evropy. Zatím.

...a letos. Méně laiků a skalních hráčů, více oficiálů
Mnohem lepší situace panuje v Německu, zemi výstavám zaslíbené. Nejenže národ disponuje schopností a financemi pořádat velká setkání na mezinárodní úrovni, ale jeho Games Convention se začíná profilovat jako citadela hráčství starého světadílu a zároveň jde příkladem dalším podobným akcím. Přitom GC nevsází pouze na prezentaci her uvnitř výstavních pavilonů, ale láká pozornost množstvím doprovodných akcí ve velkém stylu. Do křesel Gewandhausu na koncertu herní hudby v Lipsku usedli vedle hardcore hráčů důstojní pánové v oblecích i s přítelkyněmi a představení se tak stalo dalším místem, kde se dosud interaktivní zábavou netknutí občané přiblížili nejen hrám, ale také vývojářským celebritám formátu Tima Schaffera, jež se na místě rovněž objevily. Nemluvě o velkých digitálních tabulích promítajících trailer z Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots na ulicích města, kde jej mohli okukovat školáci i stařenky.

Nové setkání Games Convention Asia láká desetitisíce dálnovýchodních hráčů
Jací jsou následovníci Games Convention a jiných, na veřejnost zaměřených výstav? K těm předním patří Games Convetion Asia, jež se letos poprvé konala v Singapuru. Zatímco nedávná Tokyo Game Show se soustřeďuje především na japonské publikum, GCA se svým umístěním ve středu asijské spádové oblasti zařazuje k internacionálním událostem, na kterou se slétlo na sedmdesát tisíc příznivců her z okolních států a nechalo tak původní předpoklad třiapadesáti tisíců hluboko na dně analytických předpokladů. Samozřejmě se očekává rostoucí tendence, pouze Čína a Indie disponují milióny aktivních hráčů a navíc z předních evropských a amerických producentů měly na GCA zastoupení zatím pouze firmy Electronic Arts a Ubisoft. Další mají následovat, nicméně s rostoucím počtem výstav budou prezentace více a více v režii lokálních týmů společností – je nemožné, aby po celém světě v průběhu roku cestovaly skutečné herní celebrity. Vystoupení Petera Molyneuxe, Gabea Newella, Hidea Kojimy a dalších zůstanou nadále z větší míry pouze pro oči novinářů, i když mediální hvězdy jako Dave Perry si jistě na davy fanoušků čas najdou a na vlastní vývoj se vykašlou :).

Tokyo Game Show si uchováná svou vyhraněně japonksou tvář
Hry se vždy chtěly zbavit nálepky undergroundové zábavy pro uzavřenou komunitu. V dnešní době se jim to díky orientaci profesionálních firem na laické publikum daří. Stačí ještě zatlačit na správné místo, přičemž herní výstavy se zdají být tím pravým akupresurním bodem. Zatímco někteří poukazují na přemnožení veletrhů, jelikož se vzájemně vykrádají a ty později konané tak nepřinášejí kýženou porci novinek, je nutné si uvědomit, že nejde pouze o premiérová ohlášení nových dílů Half-Life a Diablo, ale o tělesný kontakt člověka a hry. Ten nemůže žádná novinková sekce specializovaných webů nahradit.
Zdroj: GamesIndustry.biz