Před dávnými léty, v době, kdy ještě byly zimy studené a léta horká, rozhodlo se pár lidí stvořit vlastní svět. Svět, do kterého může kdokoliv přijít, ujmout se role vladaře v jedné z jeho zemiček a ukázat všem svoji sílu. Tento svět nazvali Red Dragon. I začali se připojovat první odvážlivci, jednotlivé země se rozrůstaly v říše a přišel čas prvních aliancí. Vládci několika zemí se rozhodli dát dohromady, spojit své síly a chránit své slabé stránky. Propojili svá území prvními pakty a útočníci byli zmateni, že slabý národ mudrců přestál jejich útoky a ještě jim zpět poslal nepěkná zaklínadla, ničící jejich úrodu. Ale síla jednotlivce se dostala zase vpřed ve chvíli, když se objevila možnost stavět Palác. Ne jen tak ledasjaký palác, ale Palác Posledního Soudu. Panovník, hrdina, jež jej postaví a do něj vstoupí, se postaví na roveň bohům. Jenže tímto činem celý svět zanikne a je nutno začít opět znovu.

To by se člověk divil kolik hraje v noci lidí * Ukázka mezinárodního fóra * Ve válce nějaká budova padne
Jak se pozná závislost na RD?
- Hráč říká veškerým smlouvám pakty, zvláště pak smlouvám bankovním se říká pakty zlodějské.
- Hráč předpokládá, že na tržišti najde vždy čerstvé jídlo, kamení, zbraně a manu.
- Hráč jako zaměstnavatel vychází z toho, že od určité míry neroste spokojenost s rostoucími platy.
- V poště hráč vždy nejdříve hledá a vyhazuje zprávy z tržiště, poté podle barvy čte nejdříve zelené, poté modré, černé a nakonec červené zprávy. Odpadkový koš je plný modrých zpráv.
- Hráč je ochoten se hádat, že už pouhý počet universit a vědců zásadně zvyšuje produktivitu zedníků, obchodníků a podobných profesí.
- Podle hráče je možné obžít pouze z platu, ovoce a případně z domu.
- Do libovolného domu se podle hráče vejde stejný počet lidí; pokud má dům kanalizaci, tak se jejich počet zvýší a s vodovodem se kapacita domu zvětší ještě víc.
- Stát by měl podle hráče zajistit větší počet nevěstinců, zvyšují přece přírůstek obyvatelstva.
- Vláda je jistě aliance, se kterou je stále někdo ve válce a každý den sesílá velké porce stupidity.
- Mor, stupidita, neplodnost, nálety kobylek a podobné jevy lze jednoduše odkouzlit.
- Zdroje kamení jsou podle hráče nevyčerpatelné, čím víc bude kameníků, tím víc kamení se vyprodukuje.
- O každé tři stroje se musí neustále někdo starat, pokud je třeba strojem pohnout, potřebuje každý alespoň jednoho člověka.
- Hráč pevně věří tomu, že nový den začína v 04:00, při přepočtu.
|
Milovníci online her jistě pochopili, že směřuji ke stránkám
www.rd2.cz, na kterých najdete široce známou a oblíbenou hru Red Dragon. Opravdu máte možnost stát se panovníkem státečku uprostřed fantasy světa, zvolit si rasu svých poddaných (každá má své přednosti a slabiny), kterým potom budete bezmezně vládnout. Každý den dostanete k disposici určitý počet tahů, během kterých vaši lidé provádějí vámi určené úkoly. Vyrábějí jídlo, těží kamení, z něj cihly, manu, zbraně nebo zlato (v alchymistických dílnách), obchodují, vynalézají, kouzlí nebo cvičí se zbraní i ve věcech braní. Na konci dne můžete vyslat své armády a zloděje na návštěvu k někomu jinému a pokud budou úspěšní, jistě se vrátí s bohatou výslužkou.
Na rozdíl od offline her nejste v tomto světě jen vy a pár počítačem ovládaných státečků, ale za každým územím je potřeba hledat nějakého člověka, který jej spravuje. A lidé jsou tvoři vynalézaví, takže se není čemu divit, že se rozhodli se shlukovat do aliancí. Každá takováto aliance má nejvýše 17 členů, z nichž jeden je její imperátor, který by ji měl řídit a volit si až tři vojevůdce. I imperátor je v alianci volen, takže může být i sesazen a nahrazen.
Jednotlivé aliance mezi sebou vedou války, každá si chrání území své a snaží se získat pozemky té druhé; to vše za pomoci vojenských, magických i zlodějských útoků. Výsledek většiny akcí je dopředu odhadnutelný, náhoda hraje pouze zanedbatelnou roli. A tak je možné vidět klidně i celé aliance řídící se čistě matematickými výpočty, jejichž hráči stráví nejvíce času nad kalkulačkami, zatímco jiná uskupení spoléhají hlavně na odhad a zkušenost. Historie ukázala, že ve výsledku je rozdíl minimální, takže ani do lepší aliance s kalkulačkou v ruce nemusíte.
Celé herní snažení je završeno stavbou Paláce Posledního Soudu. Kdo jej postaví, vyhrál jisté časové období, nazývané také věk, a je zapsán do síně slávy. Palác dříve stavěli jednotlivci, ale nyní již staví celá aliance, aby nebyly jisté rasy zvýhodněny.
Ke hraní je potřeba připojení k internetu, dostatek volného času, chuť spravovat si vlastní území a když se hru naučíte více, hodí se i peníze. Red Dragon totiž není zcela zdarma, nýbrž bez zaplacení si můžete vytvořit pouze území do určité rozlohy. Pokud byste chtěli své území dále rozšiřovat, je třeba zaplatit buď každý věk 100,-Kč, nebo jednorázově 300,-Kč a máte jeden gubernát zaplacen do konce všech věků. Na oplátku vás čeká možnost rozhodovat o vývoji a vylepšování hry v anketách, servis administrátorů a spousta dobré zábavy. Možná se časem potkáme v království červeného draka.
Jak se to hraje?
Po připojení se na adresu http://www.rd2.cz je po vás žádáno přihlašovací jméno a heslo. Pokud ještě nic takového nemáte, musíte si vytvořit nový gubernát tak, jak již to bylo popsáno výše. Možná vás zarazí nutnost vybírat si ještě nějaké magické knihy. Každá rasa je nějak limitována v jejich počtu a každá kniha obsahuje jiná kouzla. Jen nejlepší magická rasa, džini, má možnost vybrat si knih všech pět. Ostatní se budou muset spokojit s menším počtem, mohou zato ale očekávat výhody jinde.
Tady už začíná záležet na domluvě s dalšími hráči. Pokud víte, že budete mít nějakou alianci, do které se dostanete, nechte si od jejího imperátora poradit, které knihy vybrat, abyste vhodně doplňovali ostatní. Imperátor má často co říci i k rasovému složení aliance; ale není to žádný rasismus - jen některé kombinace jsou výhodnější, než jiné. Vůbec celé řízení aliance je takový dovedný mix, takže můžete být rádi, že alespoň zpočátku budete podobných problémů ušetřeni.

Takto můžete ve válce vypadat také * Zde si verbujete vojsko a zloděje * Decentní sbírka generálů
Když konečně máme založené nějaké to území, nezbývá, než jej navštívit. Při vstupu se objevíte v centrále, odkud máte přístup ke všem dalším důležitým částem. Menu vlevo vás rychle naviguje po gubernátu, záložky nahoře už jen upřesňují výběr. Zpočátku se může zdát, že možností je až příliš, je to však jen otázka zvyku. Po několika tazích získáte návyk kde co hledat a pak už jde vše snadno.
Základem každého gubernátu je management lidských zdrojů. Jejich účelné rozložení je zcela klíčové. Vaše poddané můžete poslat pracovat do některé z devíti profesí, nebo je povolat do armády. A ani u armády to není až tak jednoduché. Zdánlivě nejslabší jednotkou jsou zloději - nemají přeci žádnou vojenskou sílu. Zrovna u nich je opak pravdou, neboť jejich akce často způsobí nepříteli více škody, než pořádný útok. Dále máme v armádě hoplíty a k nim první a druhou elitní jednotku a draky, takto podle síly. Jenže toto vše ještě komplikují stroje. Tyto bojové mašiny, nejčastěji katapulty, mohou nejen získávat území od nepřítele, ale dokonce i ničit budovy na území jemu zachovaném. Toto vše stroje dělají však pouze za obsluhy hoplítů. Stroje prvním elitním jednotkám jen zvyšují sílu a pro druhé jsou zcela neužitečné.
Zmínil jsem se o jakýchsi budovách, je načase se na ně podívat podrobněji. Váš gubernát je, stejně jako jiné, charakterizován svojí rozlohou udávanou v akrech. A na každý akr můžete postavit právě jednu infrabudovu. Těch je hned několik skupin: Domky (zvyšují počet lidí), dílny (zvyšují možný počet lidí u profese), dílny (zlepšují výkonnost profese), manufaktury (samy něco vyrábějí) a budovy ostatní, kam řadíme školy a výcvikové prostory (zacvičují lidi do profesí/armády), výrobny strojů a věže (tvoří a ničí stroje), university (zlepšují výkon všech profesí) a dračí doupata (uskladňují dráčky). Poté je zde ještě zvláštní kategorie budov speciálních, kterou můžete mít od každé pouze jednu nezávisle na počtu pozemků a každá nějak vylepšuje schopnosti vašeho gubernátu.
Profese již byly nějak rozebrány výše, jen ve zkratce dodám něco o dvou podceňovaných. těmi jsou mágové a vědci. Mágové jsou třetí síla do mixu vojáků a zlodějů, jako jediní mohou podnikat své akce přímo v době odehrávky; až na to, že stejně jako u zlodějů se jejich akce projeví až na přelomu dne. Mohou sesílat kouzla jak na váš gubernát, která jeho rozvoj podpoří, tak na nepřítele, zaměřená na ničení nebo zpomalení. A komu by přišli zbyteční vědci, ten rychle zjistí, jako moc se mýlí. Svým vynalézáním totiž mohou zvýšit produktivitu všech profesí až o 100%, a to ještě nějaké to procento přidajte za vliv universit. A aby toho na ně nebylo málo, ještě vynalézají nové metody úspory, takže je možné jejich pomocí snižovat cenu speciálních i infrastrukturních budov, kouzel tvorby armády i zlodějů. Taková nenápadná profese a kolik toho nadělá.
Další nabídky už jen pomáhají posílat vojenské magické i zlodějské útoky, případně sledovat vývoj v alianci i mimo ni. Pozastavím se ještě ve složce politika, kde se skrývá jedna z nejúžasnějších možností - tržiště. Pokud máte nějakých zásob přebytek, můžete je zde prodat, naopak při nedostatku zde můžete nakupovat. Veškeré obchody probíhají mezi gubernáty, není to tedy jen jakási možnost, jak ošidit počítač. Pokud prodáváte draho, můžete jen doufat, že ostatní tak budou prodávat také, jinak vám vaše zboží zůstane.
Málem bych zapomněl zmínit nápovědu, kterážto skrývá dostatečný manuál k tomu, aby se člověk po jeho přečtení ve světě Red Dragon neztratil. A pokud vás komunikace s jinými hráči omrzí, vždy je zde možnost odejít a poklidně se vrátit do normálního světa. Klidně můžete dělat, jako že se nic nestalo. Ale kdesi v hloubi budete velmi dobře vědět, že touha postavit se na roveň bohům je velká. Postavte právě vy Palác Posledního Soudu a ukažte všem, že jste nejlepší, dokažte, že vám patří svět Red Dragon.

Kouzlení jde tady skoro samo * Všechno doplňují statistiky * Kdo hledá, najde i nápovědu
Den na Red Dragonu
Každý hráč má zažitý jiný rytmus dne, ale pro všechny je začátkem přihlášení do gubernátu. Čím dříve po přepočtu (04:00) to hráč udělá, tím dříve vidí novinky. Novinky jsou vždy shrnutí všech akcí, které hráč vyslal mimo svůj gubernát i těch, které mu zvenku přišly. Gubernátor se tak dozví kdo na něj poslal jaké vojenské, zlodějské i magické útoky a jak dopadly, stejně jako výsledek svého snažení.
Toto vše se při prvním přihlášení toho dne objeví přímo v centrále, jinak to má odpovídající záložku novinky. Kousek vedle najdete další zdroj informací a tím je pošta. Tam máte možnost napsat zprávu libovolnému gubernátorovi ve hře, obdržet zprávu od něj, nebo od automatického správce tržiště, pokud budete prodávat suroviny.
Mezi novinkami a poštou naleznete fórum, které se dále dělí na alianční pokec, alianční důležité, mezinárodni a mnohé další tématicky zaměřené. Už z názvu fóra je patrné k čemu souží a kdo na něj má přístup. Red Dragon závisí hlavně na komunikaci a sehranosti lidí, ale i na tom, že se lidé baví navzájem a neklikají jen tak nějakou hru. Následuje kontrola tržiště, nákup a prodej.
Většina hráčů se pak uchýlí do sekce budov, kde zkontrolují stavy a případně poupraví rozložení. Pak už jenom zkontrolovat lidi v profesích, přesvědčit se, že je dobře zakouzleno a je možno kliknout další tah. A to celé za den přibližně sedmnáctkrát. Jedině ve válečném stavu je nutno dělati něco navíc, jako třeba poslat armádu pro pozemky nepřítele.
A ještě jedna vychytávka se ve hře nachází. Od pátého tahu dne se můžete s některým ze svých generálů vydat do labyrintu a při jeho procházení sbírat různá vylepšení. Jenže zde má svůj velký díl náhoda a tak se zdánlivě výhodná hromádka zbraní může změnit v katastrofu. Prostě hra ve hře.
Příběh z hraní
Bylo, nebylo, před dlouhou dobou již, vyskytl se, jenom tak, ve světě Red Dragonu gubernátor Hyperrion, který se poctivě staral o svůj národ plný džinů. Džini jsou velmi prchlivé povahy, práce jim příliš nevoní, jen by si stále hráli s magií. Protože byl Hyperrion v kontrolování svých poddaných zručný, rychle se dostal do aliance s jinými státy. Tato aliance, říkalo se jí Grimpeace, ale to již není dávno pravda, vešla jednoho krásného dne do války s aliancí jinou. Hyperrionovi kouzelníci patřili dozajista k nejlepším v celé alianci - a tak dostal složitý úkol. Překonat v kouzlení bájného Raistlina z Midkemie, nejlepšího to mága protivníkova.
Z obou gubernátů pršely na bojující strany stovky, možná až tisíce zaklínadel denně, uragány míjely ohnivé deště, rituály sesílající na protivníka stupiditu následovaly tak rychle za sebou, že nemálo mágů z nich dočista zblblo, veškeré pozemky obou alianci sužovaly nájezdy dravých kobylek, lidé se z ničeho nic stávali neplodnými a náměsíčnými. Vrcholem všeho byly desítky draků chrlících svůj žhavý dech na každého, koho jen okem zahlédli a pustošící veškerou krajinu.
I v takto vypjaté situaci však čile pendlovali mezi oběma soky poslové. Přenášeli zprávy jak pochvalné (oba si svého soupeře vysoce cenili), tak i zábavné. Mezi mágy byly rozebírány důsledky veškerých jejich akcí, kritizováno velení aliance, že těchto úspěchů lépe nevyužívá - a když po několika dnech válka ustala, poslové běhali čile dál. Hyperrion s Raistlinem se informovali o průběhu oprav, dalších válkách, radili se nad strategií na následující soupeře a obě aliance se za jejich přičinění staly spojenci. A pokud nezemřeli, nebo někdo nepostavil Palác Posledního Soudu, tak se dobře baví a pomáhají si dodnes.
A morální ponaučení z příběhu? Online hra je o komunikaci, o dobré závabě a o lidech; nedá se hrát v jednom a i kdyby dala, tak v jednotě je síla, ve dvou se to lépe táne, víc hlav víc ví a vůbec... Abyste si hráli sami, nepotřebujete hrát online, ne?
Vhodné pro vytrvalé hráče, kteří mají rádi spolupráci s ostatními. Stratégy a veškeré vladaře.
Související odkazy:
www.rd2.cz - Stánky hry samotné
http://redzine.rd2.cz/ - Magazín o RD
http://www.rd2.cz/XaP/html/0/manual/index.htm - Oficiální manuál
http://www.sacred.wz.cz/index.php?main=rd - Nápověda
http://rdnavod.unas.cz/ - Jak začít
http://mafia.webz.cz/mafia.php?aid=&paf=&vypis=strategie - Návod pro nováčky od aliance Mafia
http://www.home.karneval.cz/00009434/index.html - Další rady do života