Hrajte online: WarCraft DotA – nejlepší mod od Counter Strike

Hrajte online: WarCraft DotA – nejlepší mod od Counter Strike

Taky vás občas napadne, jaké by to bylo, kdyby existovala hra spojující RPG prvky, RTS strategii a adrenalinovou akci společně s vysokou znovuhratelností a návykovostí? A to vše oděno do sexy audiovizuálního hávu a multiplayerem předurčeno k uspokojení i těch nejambicióznějších soutěživců? Zní to příliš dobře na to, aby to byla pravda? Pak mám pro vás dobrou zprávu: taková hra existuje!

Jejím autorem není žádný z proslulých herních géniů, nýbrž poměrně anonymní tvůrce, na internetu známý pod přezdívkou Guinsoo. Ten společně s několika dalšími lidmi vytvořil modifikaci k Warcraftu III a vypustil ji zdarma do světa pod názvem DotA (Defense of the Ancients). Dá se říci, že DotA si vzala to nejlepší z výše zmíněných herních žánrů a originálním způsobem vytvořila jedinečnou, čistě multiplayerovou a hlavně adrenalinovou řežbu.

  

Autor (Trpaslík s kladivem v zeleném kroužku) využívá chvilkové nepřítomnosti nepřítele a útočí s kolegou na obrannou věž * Autor rozvážně pozoruje situaci na nepřátelské základně z bezpečné vzdálenosti * Autor (opět z bezpečné vzdálenosti, ale fakt nejsem zbabělec) morálně podporuje kolegu a své creepy

Proti sobě nastupují dva týmy hrdinů s jediným úkolem: smazat nepřátelskou základnu z povrchu zemského. Bránit jim v tom budou hrdinové oponentů a malé příšerky (tzv. creepové), které však představují nebezpečí jen na začátku hry - a také několik NPC postav, rozmístěných porůznu po mapě, jejichž existence má význam jen pro získání peněz a nějakých těch zkušenostních bodů. Narozdíl od původní hry zde ovládáte pouze jednu postavu a nestavíte budovy.

 

WarCraft III vyšel v edici Game4U!

WarCraft III, do dnešních dnů nepřekonaná RTS, může být váš za 199,- Kč. A to v české verzi. Cenega jej vydala ve zlevněné edici Game4U v listopadu 2004. Pokud jste jej nesehnali, můžete si jej objednat přes kontakt na stránkách www.game4u.cz.

 

Pokud tento stručný popis zní příznivcům her jako UT nebo CS příliš nudně a chystají se na DotA zanevřít s tím, že si raději zahrají něco, kde rozhoduje přesnost a rychlost reakce, mohu je ujistit, že toho si v DotA užijí víc než dost.

Adrenalin!

Každý z hrdinů má unikátní sadu čtyř kouzel nebo speciálních vlastností, jejichž včasné použití může doslova zvrátit průběh celé hry nebo alespoň pořádně zamíchat pořadím. Kouzla však nejsou jedinou věcí, na kterou budete potřebovat postřeh. Hráč musí být v jednom kuse ve střehu a neustále sledovat jak své bezprostřední okolí, tak po očku nakukovat na minimapu, aby nebyl překvapen, když se to v jeho základně začne hemžit desítkami nepřátel.

  

Na minimapce vlevo dole můžete vidět, že tohle kolo už jsme téměř vyhráli. Světle modré jednotky jsou "naši", těch pár červených fleků jsou nepřátelé * Tento strom není jen tak nějaký strom. Je to obranný strom. Má ruce a háže po nepřátelích kameny * Dle nápisů můžete vidět, že kolegové opravdu nezahálí a jejich nepřerušenou sérii killů jen tak něco nezastaví

Proč o hře mluvím jako o RPG? Protože to je to hlavní, oč v DotA běží. Najdeme zde klasický způsob získávání zkušenostních bodů a zlepšování vlastností postavy. Každý z hrdinů má totiž primární vlastnost, kterou je buď síla, hbitost nebo inteligence. Tato vlastnost do jisté míry určuje kouzla, jaká daná postava používá a také naznačuje, které další vlastnosti se vyplatí zlepšovat a které mají význam spíše podružný. V počáteční fázi hraní není tento rozdíl příliš patrný, ale téměř vždy se po několika získaných levelech postavy vyprofilují asi tímto způsobem (v závislosti na primární vlastnosti):

  • Síla – postava je těžkotonážní řezník, který likviduje soupeře několika ranami, zatímco sloupec indikující jeho zdraví zůstává téměř nezměněn a hráč, který za tuto postavu hraje má tendence ďábelsky se smát, kdykoliv se mu podaří utkat se s nepřítelem tzv. na férovku.
  • Pohyblivost – tito hrdinové se vyznačují vysokou rychlostí pohybu a zpravidla i útoku. Míra poškození, kterou jsou schopni způsobit, je z principu nižší, než u předchozí kategorie, bohatě si to však vynahrazují téměř kulometnou kadencí útoku a když jde do tuhého, tak přeci o nic nejde, vždy mohou utéci. U nepřátelských týmů jsou nepříliš populární pro pocit bezmoci, který jejich bleskové útoky vyvolávají.
  • Inteligence – jiným slovem: mágové. Nejsou ani rychlí, ani silní, tento handicap však kompenzují mocnými kouzly, proti kterým se někdy skutečně jen velmi těžko brání.

Protože hra nepatří mezi MMORPG, kde se můžete kdykoliv připojit do persistentního světa a hrát, začíná s každou novou hrou vše od začátku. Vlastnosti vašeho hrdiny se na začátku kola nulují a začínáte tak na prvním levelu s minimem peněz.

Tolik tedy k vlastnostem. Ale ke každému správnému RPG patří i předměty. Těch je v DotA opravdu požehnaně. Jejich význam spočívá ve zlepšování vlastností jejich majitelů a to někdy opravdu rozhodujícím způsobem. Volných míst však máte v inventáři jen šest, proto se vyplatí skládat vždy z několika předmětů jeden speciální, který nejenže ušetří místo, ale jeho složením získáváte bonus v podobě mírně vylepšených vlastností nebo dalšího speciálního kouzla.

Je to hezké, je to návykové

O grafickém zpracování hry nemá příliš cenu se rozepisovat, kdo zná Warcraft III, ví jak DotA vypadá. Pro ty, kteří to neví: vypadá to hezky, pohádkově, fantasy. Grafika je na můj vkus poněkud přehnaně pestrá a zpočátku to může působit rušivě, ale dá se na to zvyknout. Pohled je izometrický, všechny budovy a jednotky jsou provedeny ve 3D, což příliš neoceníte, protože mapou se nedá rotovat. Můžete ji však naklánět kolečkem myši… když je ale kamera příliš nízko nad terénem, přehlednosti to nepřidá.

  

Ten prcek nalevo ode mne je jako stvořený pro škodolibé hajzlíky. Je to Dwarven sniper, má hodně nepříjemné speciální vlastnosti a v týmu je dobrým spoluhráčem. Nebo spíš dorážečem. Na velkou vzdálenost. Grrr * Zátiší s creepy. Zatímco ve střední části mapy se odehrávají líté boje, autor obezřetně bojuje s creepy a je připraven se takticky stáhnout do předem připravených pozic * Hrrrr na ně! Žeňte je! Nikoho mi neživte! Já vás tady počkám!

Ozvučení je velmi kvalitní, vzhledem k typu hry se však nedá vyhnout jistému stereotypu. Buď posloucháte, jak do sebe tesají creepové nebo vámi ovládaný hrdina komentuje každé vaše kliknutí. Což je někdy fajn, někdy legrace a... po pár měsících hraní už to může začít vadit. Zvlášť u některých temnějších postav, které se nevyjadřují lidskou řečí, nýbrž jen jakýmsi posmrtným chroptěním. Ve hře jsou ale i zvuky, které vždycky uslyšíte rádi – tedy pokud jste se o ně nezasloužili svou smrtí. Každé vaše skórování zabitím nepřátelského hrdiny je komentováno hromovým hlasem a působí asi stejně euforicky, jako když sledujete MS v ledním hokeji, blíží se konec poslední třetiny, stav je nerozhodný ... a je to góóó (minuty řvaní „ó“) óól!

Kde a jak začít

Dovolím si opomenout technickou stránku věci, informaci o tom, jak a kde DotA získat, naleznete na konci článku.

Celá hra je založena na týmové spolupráci. Sóloví hráči si to sice užijí také, ale nevyhnou se situacím, kdy je sehraná skupina protihráčů rozdrtí na prach. V každém případě není vůbec od věci, alespoň několikrát si zahrát sám proti creepům (hra bohužel neobsahuje BOTy) a naučit se základním technikám získávání peněz a výroby předmětů.

Jak už jsem se zmínil, DotA je čistě multiplayerová záležitost. Ideální je hra na LAN, ale pokud si chcete zahrát se skutečnými profesionály, nezbude vám než se připojit na internet a vyhledat vhodný server. Potom se však musíte smířit s tím, že potřebujete kvalitní připojení, pomalá odezva může totiž znamenat velmi frustrující hru, kdy hrdinu pošlete na nějaké místo na mapě, několik vteřin se nic nestane a následně zjistíte, že jste mrtví. Kromě toho se v průběhu internetového hraní často setkáte s tím, že hráči opouštějí běžící hru, což docela naštve a hraní to neuvěřitelným způsobem kazí. Vzhledem k tomu, že jedno kolo běžně trvá hodinu, někdy i dvě, opravdu záleží na tom, abyste měli štěstí na kvalitní spoluhráče i protihráče.

  

Tady máme nádhernou fontánku, která zahojí vaše šrámy utržené v boji. Postavy kolem ní jsou obchodníci, kteří vám ochotně prodají zbraně, brnění a magické předměty. Nikde na celé mapě nenajdete bezpečnější místo. Ale kvůli tomu tam samozřejmě nestojím * Naši creepové mají početní převahu. Že vypadají jako stromy? To ano. Ještěže se nemusejí starat o rozmnožování, prostě se objevují * A je to tady! Přestože tento nápis oznamuje naše vítězství, je mi z něj vždy tak trochu smutno. Skončila další skvělá hra. Ale co, život jde dál. Dám si kafe a založím server, on už se někdo přidá

Někomu by se mohlo zdát, že hra musí nutně po hodině hraní začít nudit, přeci jen jsme zvyklí z CS, UT a podobných, že kolo má maximálně pár minut. DotA je ale neuvěřitelně dynamická hra a troufám si říci, že je extraktem čisté zábavy, radosti ze hry a soutěživosti. Sám ji hraji už několik měsíců pár hodin denně a pořád ještě nemám pocit, že jsem objevil všechny možnosti, které hra může náročnému hráči nabídnout. Extrémní znovuhratelnost je dána především velkým počtem hrdinů, předmětů a kouzel, jejichž dokonalé zvládnutí zabere přinejmenším několik týdnů. Přestože je k dispozici jen jedna herní mapa, uplyne hodně vody, než budete mít pocit, že to začíná být stereotyp.

Kromě toho, pro ty nejnáročnější je samozřejmě k dispozici liga. Na adrese http://leagues.theigs.com/dota/ si můžete založit vlastní klan a účastnit se tak klání na nejvyšší úrovni.

Jak se DOTA hraje?

Protože DOTA přináší dosti neotřelý koncept počítačové zábavy, byť složený z důvěrně známých aspektů, pokusím se vám v této kapitole přiblížit, jak taková hra vypadá. A to nejlépe tím, že popíšu jedno konkrétní kolo.

Po naloadování hry je mapa prázdná a mrtvá, bez hrdinů i bez creepů. Hráči mají možnost zvolit si svého hrdinu cíleným výběrem z několika desítek postav nebo hned na začátku zadají do konzole parametr, který zajistí, že hrdinové budou přiřazeni zcela náhodně.  Nikdy jsem nepřišel na to, jestli náhodný výběr nějak zohledňuje nevyrovnaný počet hráčů přiřazením silnějších postav početně slabšímu týmu, celá DOTA je však maximálně vyvážená. Občas se sice může zdát, že některá postava je téměř nesmrtelná a zabíjí na potkání, ale vše je jen otázkou cviku a taktiky.

Toto kolo hrajeme jen dva na dva, ale hry se může zúčastnit až 5 lidí na každé straně, což není mnoho, ale je to optimální počet vzhledem k velikosti mapy.

Náhodný výběr byl ke mně více než milosrdný a přiřadil mi oblíbeného Venomancera, podivného ještěra plivajícího zelený sliz. Kolega už tolik štěstí neměl a dostal Leorica, mohutného, pomalu se ploužícího kostlivce, za kterého moc hrát neumí.

Protože nás hraje málo, máme do začátku poměrně dost peněz. Můj hrdina je agilní, kupuji mu tedy předměty na zvýšení této vlastnosti a něco na regeneraci many, protože vím, že budu často kouzlit. S kolegou se na základně rozloučíme slovy GL (Good Luck) a jdeme každý na jednu ze tří cest, které vedou od naší základny k nepřátelské.

Dobíhám na zatím klidnou lesní mýtinku, kde se za chvíli srazí první vlna mých statečných creepů s těmi potvorami odnaproti. Za chůze naučím svou postavu její první kouzlo, takže teď může kolem sebe umisťovat totemy v podobě hadů, kteří útočí na vše kolem. Naskládám jich tedy několik do zatáčky a čekám. Mezitím mě doběhnou vlastní jednotky a nepřátelé už se perou s mými totemy, zatímco stojím opodál a z bezpečí po nich plivu jed.

Peníze získávám za zabité nepřátele a totemy umisťuji pokaždé, když mám dost many, je to dobrá taktika hlavně zezačátku, jednak se rychleji dostanu na vyšší level a peníze takto získané za chvíli utratím za itemy, které mi určitě zpříjemní další boj.

Pohledem na minimapu zjišťuji, že zatímco já si tady chamtivě likviduju bezbranné potvůrky, kolega statečně - i když ne moc úspěšně - odolává nájezdům obou soupeřů, kteří vyrazili do boje společně. Vydám se mu tedy na pomoc a cestou se zastavím u nás na základně k fontánce, která regeneruje energii.

Když dojdu k prostřední cestě, na které se hlavní boj odehrává, je už téměř pozdě, oba soupeři mají tzv. ranged hrdiny (útočí na dálku, opakem jsou melee, kteří zvládají jen boj zblízka) a stačili nám zatím zničit jeden ze šesti stromů, které stráží cestu na základnu a střílejí po nepřátelských jednotkách.

Potom už události nabírají rychlý spád. Přestože (nebo možná protože) mám svou oblíbenou postavu, zřejmě jsem podcenil situaci a nepřítel nezahálel. Když se rozhodnu, že zkusím štěstí a zaútočím na hrdinu, během několika sekund jsem mrtev a čekám na respawn. Zatím to trvá asi jen 10 vteřin, později však tento čas narůstá.

Když znovuzrozen běžím vstříc nepříteli, potkávám kolegu jak se s posledním milimetrem na status baru utíká vyléčit. Začíná nám být jasné, že tudy cesta nevede. Obětujeme na chvíli prostřední cestu a jdeme na chvíli vydělat peníze na jiná místa na mapě. Nepřítel už mezitím klepe na dveře naší základny, ale s nově nabytými předměty už nejsme tak bezbranní.

Několikrát se nám podaří zabít oba nepřátelské hrdiny a hra nás opět začíná bavit. Pomyslná ručička na vahách vítězství se pomalu chýlí na naši stranu. Přežili jsme těžké začátky a naši hrdinové začínají být zabijáci. Jenže nám chvilková převaha stoupla do hlavy a byli jsme oba zabiti na prahu nepřátelské základny. Říkáme si, že bude jistější, když budeme hlídkovat u fontánky. To je totiž jediné místo, o kterém se dá říci, že se tam nepřítel nedostane. Pokud není opravdu hodně dobrý.

Chvíli zoufale pochodujeme do kolečka a přemýšlíme, co dělat. Jako vždy jsme nic nevymysleli, vyrážíme tedy opět na sebevražednou akci. Po chvíli taktizování se nám daří prolomit další linii a sledujeme jak se naše potvůrky veselou kolébavou chůzí valí na nepřítele.

Pak už jen vyděláváme další peníze a za každou další tisícovkou máme lepší a vražednější zbraně. Nepřítel ztrácí spoustu času obranou základny a my mu to v žádném případě neusnadňujeme. Když už je vítězství očividné, trošku zbrzdíme, abychom si vychutnali okamžik slávy, ale to už naši creepové brousí své pařáty na srdci nepřátelské základny – mohutném krystalu. Za zavíření bubnů se objevuje slastný nápis – Victory!

Herní módy

Výše uvedený popis hry má pouze ilustrativní charakter, ukazuje jednu z možností, jak se DotA dá hrát.

Tady byl autor zabit. Bylo to samozřejmě hrozně nečestné a nesportovní a přesila byla obrovská. Přinejmenším jeden na jednoho. Ten obláček nad mým vrahem ukazuje, že má zapnutý frenzy mód, tzn. že stříli stylem ratatata a někdy i rychleji.

Hra se dá těsně po spuštění několika způsoby parametrizovat a tak si můžete vybírat hrdiny ručně, náhodně, vybrat je nepříteli, hrát mirrormatch, kdy proti sobě stojí stejní hrdinové, můžete do hry přidat tzv. supercreeps, což jsou přerostlé ještěrky likvidující vaše jednotky i budovy, atd.

Je DotA skutečně zdarma?

Ano, DotA jakožto modifikace je zcela zdarma. Abyste si ji mohli zahrát, potřebujete však Warcraft III včetně datadisku Frozen Throne. Ještě před pár měsíci to byla nemalá investice, nyní patří oba tituly už mezi zlevněné hry a obojí dohromady se dá pořídit asi za 1000Kč. A ruku na srdce, pokud vám nebylo líto zaplatit podobný obnos za sebevíce úžasnou hru, jejíž dohrání vám trvalo několik hodin, nebudete peněz vynaložených za Warcraft litovat. Sám o sobě je výbornou hrou a DotA se postará o dlouhé, opravdu dlouhé měsíce nekončící zábavy.

Mod je zdarma ke stažení na adrese www.dota-allstars.com, kde najdete také fórum s radami pro začátečníky i pokročilé, popis taktiky i strategie a tabulky s popisem předmětů. Další možností je stáhnout si jej přímo zde na Doupěti.

Aktuální verze je 5.84b a v brzké době má být uvolněna verze nová a to 6.0. Updaty vycházejí poměrně často a každý je očekáván s nadšením, neboť přináší nové hrdiny, předměty, herní módy a ještě dokonalejší vybalancování postav.

Určitě si přečtěte

Články odjinud