Dnešní přetechnizovaná doba poskytuje mnoho forem zábavy ve virtuálním světě. Ať už se věnujeme hraní bojových či sportovních her, tak mnozí stále zapomínají, že na trhu již několik let figurují služby a aplikace, jež je možno zneužít třeba ke spáchání teroristického útoku.
Po loňských listopadových teroristických útocích belgický premiér mimo jiné utrousil, že je obtížné stopovat komunikaci nejen na Playstationu 4. Právě tyto herní konzole teroristé používali k vzájemné komunikaci už dříve a v současné době se o spojení hovořilo po listopadových útocích loňského roku v Paříži.
Ale nejen Playstation může být takto zneužitý. To stejné samozřejmě platí i v případě služeb pro šifrovanou P2P komunikaci, což jsou hlavně některé mobilní aplikace např. Messenger nebo WhatsApp.




Herní konzole jsou populární a na světě se jich prodalo více než 25 milionů, přičemž Play Station Network, což je komunikační síť v rámci produktů Sony, umí zprostředkovávat chat jako dodatečnou službu konverzí všech produktů firmy.
Zneužitý Playstation
Po atentátech v Paříži 13. listopadu 2015 se v časopise Forbes objevily zprávy o tom, že teroristé pro řízení svých akcí využívali právě službu chatu v rámci herních konzolí Sony Playstation 4. Výrobce na tyto zkazky ihned zareagoval vydáním oficiálního prohlášení, že si je této možnosti vědom, nicméně důkazy se nedají přesně dohledat, komunikace je totiž šifrovaná.

Sice se pravost tvrzení přímo nepotvrdila, ale je zajímavé na tuto skutečnost poukázat. V dnešní době existuje řada P2P aplikací, jejichž obsah a hlavně komunikace uživatelů je napojena na různé bezpečnostní služby a PSN mezi ně patří, ale přes velké množství relací je velmi obtížné zachytit v reálném čase skutečné zneužití nebo potenciálně nebezpečný obsah. Důvod je prostý. Poskytovatel služby zkrátka nemá klíč k dané komunikaci, jelikož ten mají pouze koncoví uživatelé dané aplikace.
Právě z tohoto důvodu si belgický premiér postěžoval na adresu Sony ohledně zneužití jejich produktů.
Schovat se do virtuálního světa
Snahy o potlačení šifrování či zpřístupnění „zadních vrátek“ ze strany bezpečnostních složek a tajných služeb nejsou nic nového, často ale naráží. Soukromé společnosti totiž nechtějí přijít o reputaci a chtějí zajistit, aby se uživatelé nemuseli cítit šmírováni. Třeba takové Yahoo má problém.
Z řad politiků pak přichází nápady, že by se mělo šifrování zakázat, konkrétně takový návrh zazněl z úst evropských představitelů právě na adresu Sony a jeho herní sítě. Ale to je dost utopistická myšlenka, která by nadělala více škody než užitku. Ohrozila by se bezpečnost běžných uživatelů a teroristé by se přesunuli jinam...
Ale herní svět do těchto problémů není zatažen jen provozem komunikačních aplikací na herních konzolích, nezřídka se totiž zločinné skupiny schází a domlouvají ve virtuálním světě her. S ohlédnutím do nedávné minulosti si vzpomeňme na odtajněné dokumenty Edwarda Snowdena z roku 2013, kde se uvádělo, že NSA a CIA se skutečně pokoušely infiltrovat určité skupiny například ve hře World of Warcraft,ale i jiných.
Zdroj: GameRant, Forbes, Daily Telegraph