HW novinky – Optická myš ke každé grafické kartě?

HW novinky – Optická myš ke každé grafické kartě?

Chystáte začít nový život ve virtuálním prostředí 3D her? K tomu tedy potřebujete přesnou myš a výkonnou grafickou kartu. Co takhle zabít dvě mouchy jednou ranou? Jste-li příznivci grafických karet MSI, není co řešit. A proč budete možná už za rok potřebovat grafickou kartu s DirectX 9.0? Může za to Bill nebo Jan Tleskač?

Pokud jste si někdy koupili grafickou kartu MSI v Retail balení, určitě jste si všimli, že je k nim přibalena vždy spousta věcí. Většinou několik CD či DVD s hrami a podpůrnými programy, o spoustě kabeláže ani nemluvě. Čím se tedy rozhodli zaujmout hráče u MSI tentokrát?

Přiložené placky marketingovým pracovníkům MSI už očividně nestačí, nová série grafických karet označená jako NBOX totiž přináší navíc optickou myš pro hráče. Podle MSI by měla být vyrobena z hliníku a oplývat rozlišovací schopností 800dpi (bodů na palec). Kromě této efektní myši budou ke kartám série NBOX přiloženy tři poměrně nové hry: Battlefield 1942, Unreal II – The Awakening a Command and Conquer Generals. Vyšší rozlišení myši využijete zvláště v Unrealu II. Opravdoví střelci ovšem už stejně mají svou ďábelsky přesnou myš na podložce, tento přídavek tedy využijí spíše ti z nich, kteří ji zrovna zničili nebo s 3D řežbami právě začínají.

Ale zpět k samotným grafickým kartám. Série s označením NBOX bude zahrnovat karty GeForce FX různých kategorií. Optickou myš a výše zmiňované hry tedy naleznete u GeForce FX 5900 a 5900 Ultra, dále u GeForce FX 5600/5600 Ultra a dokonce prý i u low-endových modelů série GeForce FX 5200.

Světlo světa by celá série NBOX měla spatřit ještě v červenci, ale ceny takto balených grafických karet ještě nebyly stanoveny. A protože by určitě nejen mne zajímalo, jak se tyto aluminiové nádhery osvědčí v praxi, neostýchejte se a napište nám do diskuze, jak jste s nimi spokojeni.

Prodej samotných karet nejnovější série nVidia GeForce FX 5900 a 5900 Ultra začal v Japonsku a některých evropských státech už dříve, ale třeba v USA byl oficiálně zahájen teprve minulý týden. Zatím se rozhodně nedá říct, že by jich byl v blízké budoucnosti všude dostatek. Uvidíme tedy, jestli se alespoň série s nižšími modely dostanou k zákazníkům rychleji a jestli se NBOX komba dočkáme ještě tyto prázdniny.

Integrované grafické čipy s podporou DirectX 9.0 aneb co si žádá Longhorn

Zatím to vypadá, že až jednou přijde soudný den a zase budeme muset přejít na nový operační systém od Microsoftu, budeme k tomu potřebovat grafické jádro podporující DirectX 9.0. Podle neoficiálního zdroje bude grafické uživatelské rozhraní budoucích Windows Longhorn úzce propojeno s DirectX 9.0 a pokud budete chtít využívat nabízené 3D funkce, bude nutné mít ve svém počítači buď grafickou kartu nebo alespoň integrované grafické jádro v základní desce, schopné podpory právě DirectX 9.0. Útěchou pro spořivé uživatele může být zatím dlouhá doba, která nás dělí od dalšího pokračování nekončící ságy s logem Microsoft Windows a také skutečnost, že bezpodmínečná podpora DirectX 9.0 možná nebude vyžadovaná a tuto mutaci operačního systému MS Windows by pak bylo možno spustit pravděpodobně s jistými omezeními i bez těchto vymožeností.

Pokud tomu tak nebude, budou na to přinejmenším výrobci grafických karet a čipsetů dobře připraveni. Už nyní totiž začala ATi i nVidia vyvíjet čipsety s grafickým jádrem, které DirectX 9.0 podporuje.

Společnost ATi konkrétně pracuje na zapracování grafického jádra RV 350 do čipsetu příští generace Radeon IGP, který by měl kromě DirectX 9.0 podporovat i sběrnici PCI Express a DDR-II SDRAM paměti. Vývoj bude ukončen přibližně do jednoho roku. Tento čipset bude prozatím určen pouze pro procesory Intel, podle dostupných informací se verze pro 64bitové procesory od AMD zatím nepřipravuje. Pokud si však AMD výrazněji polepší na trhu nebo se bude ATi na trhu grafických karet volněji dýchat, určitě si nenechá AMD trh utéci.

NVidia připravuje na příští rok čipset s kódovým označením Crush K8G3, který bude mít rovněž grafické jádro schopné zobrazit DirectX 9.0 grafiku. Zatím však není známo, jestli bude mít integrovaný čip implementovány pouze základní DirectX 9.0 funkce nebo toho bude umět po vzoru svých „dospělých“ sourozenců více, tedy konkrétně Pixel a Vertex Shadery s označením 2.0+. Příchod tohoto čipsetu se plánuje také přibližně za rok, přesněji tedy do třetího čtvrtletí 2004. Čipset bude samozřejmě podporovat i sběrnici PCI Express, kterou budou v té době vyžadovat pravděpodobně všechny moderní grafické karty. 

Svůj příspěvek do pranice však vyvíjejí i dlouhodobí výrobci čipsetů SiS a Via. Via bude do svých čipsetů PM890 a KM890 integrovat grafické jádro UniChrome 3, které právě vyvíjí. Čipset PM890 by měl být určen pro procesory Intel Prescott a Tejas a čipset KM890 pro AMD Athlon 64. Oba dva čipsety budou rovněž kromě DirextX 9.0 podporovat i PCI Express a DDR-II paměti. SiS v současnosti pracuje na integraci grafického jádra Xabre II, které bude DirectX 9.0 rovněž podporovat.

Je pravděpodobné, že u budoucích generací integrovaných grafických procesorů mohou být Vertex Shadery 2.0 plně emulované procesorem počítače. Díky stále rostoucímu výkonu dnešních procesorů by to neměl být problém, ovšem nemůžeme očekávat, že si pouze s integrovaným grafickým jádrem zahrajeme nejnovější 3D hry ve stejné plynulosti, potažmo kvalitě zobrazení, jako s moderní grafickou kartou. Tyto integrované čipy budou i nadále vhodné většinou jen pro nenáročné aplikace či případné 3D grafické prostředí Windows Longhorn.

Určitě si přečtěte

Články odjinud