Prozatím neoficiálními cestami k nám minulý týden dorazila zpráva o připravované čipové sadě Crush17, přímém nástupci dřívějších verzí nvidiácké nForce. To spolupráce Microsoftu a automobilky BMW při vybavování nové řady jejích automobilů systémem Windows CE už je nad míru jistá.
Crush17 – kladivo na konkurenci
nVidia, která se evidentně nehodlá spokojit s ohromujícími příjmy z prodeje grafických čipů, v současné době uvádí čip nForce415 určený, podobně jako jeho předchůdce nForce420, pro základní desky. S ohledem na novou strategii nVidie (změnit jméno, povypínat funkce znovu-vypustit na trh) je i nForce415 spíše než novým produktem zmrzačeným bratříčkem „čtyřistadvacítky“ – na rozdíl od ní má totiž zakázanou onboard grafickou kartu.
V pořadí další dítko nvidiácké odnože specializující se na produkci čipů pro motherboardy je prozatím opředeno rouškou tajemství – přesto však lze z dostupných neoficiálních zdrojů s poměrně slušnou přesností sestavit jeho pravděpodobnou charakteristiku. Na rozměrné desce se dostane místa novému grafickému čipu, nejspíše GeForce4 MX, stejně jako podpoře vysokorychlostních DDR pamětí (333 a 400 MHz). nVidia tentokrát kupodivu nepůjde proti proudu evoluce a osadí svůj nový produkt podporou dvou „novinek“, které by se v brzké době měly stát standardním vybavením všech nabízených motherboardů – USB 2.0, umožňující vysokorychlostní přenosy při zachování předností původního USB či ATA 133.
Tajnůstkářská nVidie před červnovým Computexem odmítá prozradit jakékoli další detaily a tak se prozatím spokojme s informací o tom, že čipová sada Crush17 (u níž dokonce ani finální název dosud není s určitostí znám) bude určena pro procesory ze stáje AMD (kdo ví, jaký trend tím nVidia sleduje) a že se na trhu objeví nejdříve pár týdnů po svém slavnostním představení, tedy někdy ke konci letošního června.
Windows na čtyřech kolech
Když jsem v minulých hardwarových novinkách zmiňoval ambice softwarového giganta Microsoftu na poli mobilních technologií, ani ve snu by mě nenapadlo, že gatesova společnost půjde v „mobilizaci“ svých produktů dokonce tak daleko, že je opatří třemi koly, několika pohodlnými sedačkami, výkonnými (a řádně žravými) motory a … operačním systémem Windows CE.
Ten řidičům v budoucnu umožní především snadnější navigaci, možnost volání a lepší kontroly nad vozidlem. Počet takovouto technologií disponujících automobilů přitom bude každoročně soupat – například jen v průběhu roku 2003 by se počet továren vyrábějšících „microsoftí“ auta měl zvýšit na šest. Možností Windows CE prozatím naplno využívá jen sedmá série automobilky BMW, která byla nedávno slavnostně uvedena na americký trh.
Ve zkratce aneb buďte vždy v obraze
První Service Pack k Widows XP, nové verzi operačního systému společnosti Microsoft, se bohužel opozdí – své uvedení si tak odbude až v druhé polovině tohoto roku. Kromě oprav by měl stávající Windows obohatit o řadu nových funkcí, z nichž některé tvůrci implementovali na základě požadavků vládní administrativy USA. Otázkou zůstává, zda pozdější datum vypuštění SP1 znamená, že Windows XP obsahují tolik chyb, že bude trvat ještě měsíce, než budou „všechny“ opraveny, nebo to, že jich obsahuje tak málo, že programátoři a marketingoví experti MS nevidí důvod, proč s ním na trh v natolik podstatném předstihu.
ATi na CeBITu podle všeho neuvede svůj novinkový čip RV250. Nahrává tak konkurenční nVidii, která si začíná srdce uživatelů získávat titanovou verzí svého nového grafického čipu – GeForce4. Na významnou evropskou výstavu mobilní a výpočetní techniky ATi mj. přiveze Radeon 8500XT a charakteristiku nové čipové sady A4, která bude osazena integrovanou grafickou kartou Radeon VE.
Intel to vzdává s RDRAM paměťmi. V minulých měsících se sice pokusil skomírající odbyt těchto pamětí ještě oživit, nicméně ani včasná resuscitace už jim v boji proti perspektivnějším DDR pamětem nepomohla. Od tohoto pondělka také Intel oficiálně klesl s cenou většiny procesorů Celeron – například jeho 1,3 GHz verzi seženete v USA už za $89.
Své nové 400 MHz DDR paměti (tj. reálně 800 MHz) s datovým průtokem 3,2 GB/s představila nedávno společnost Samsung. Stala se tak jedničkou na současném poli s DDR paměťmi – podle všeho se na něm však příliš dlouho neudrží.