Žánr: Strategie
Minimum: Pentium 133, 32 MB RAM, 300 MB HDD
3D: Ne
Multiplayer: Ne
Výrobce: Sir-Tech Software
Distributor: Interplay
Jméno „Unfinished Business“, jak zní podtitul tohoto datadisku, leccos napovídá, ti zběhlí v angličtině už jistě tuší, že je ještě třeba „dokončit nějakou prácičku“, takže, ten slavný datadisk je konečně tu, hmmmm… a má vlastně co nabídnout? Ehm, jak se to vezme…
Pokud jste Jagged Alliance v životě neviděli, patrně vás těžko čím zaujme, vy ostatní zkušení hráčí zbystřete. Příběh vám samozřejmě vyzrazovat nebudu, ale jde (logicky) o další ohrožení Arulca, teď nikoliv rafinovanou a mazanou královnou, ale jakousi společností uplatňující nárok na doly v Arulcu. Kromě standardních právníků se chystá použít i jiné pádné argumenty, namátkou mě napadají rakety mířící přímo na Arulco… Samozřejmě, Enríko Čivaldóri to jako správný vlastenec tak nemůže nechat a zaplatí Vám vyhlídkový let nad ostrovem Tracona, kde se díky neschopnosti pilota Jerryho Melo vymáznete (Melo je opravdu správný drak, tahle figurka vážně nemá chybu). Po prvotním otřepání zjistíte, že anténa u laptopu je zlomená, zásoby dohromady žádné, všude jen sníh a ztraceni hluboko v nepřátelském území jen doufáte, že bude dost munice a zbraní na přežití… Co vám zbývá (jako bych slyšel hlavního hrdinu), jednak začít řvát: “MAMÍ…!” a druhak popadnout kvér a pořádně to tu vyčistit.
Rozsah Tracony čítající pouhých dvacet příběhových map by leckoho mohl (třeba mě) zarazit, ale díky možnosti rozšířit si kampaň o vlastní mapy není problémem vytvořit si obří kampaně se stovkami postav a map, které budete hrát čtvrt roku. Navíc, obtížnost lze nastavit tak, že pak hru nedohrajete patrně nikdy.
Pokud si vše zahrajete pořádně na poctivo, proklamovaných 20-50 hodin si užijete bohatě. Přesto, doporučil bych vám hned si opatřit nějakou tu rozšiřující kampaň, ať si hru užijete víc, např. modul “Druglord“ přidá zhruba další 1/3 map a miniquestík na jihozápadním pobřeží s lapáním drogového bosse. Jinak totiž zažijete poměrně nepříjemné zjištění, a to ten fakt, že když se konečně řádně napakujete zbraněmi a materiálem a chcete to protivníkovi začít vracet, tak šmitec. Řekněte sami, není to deprimující? Externích questů je naštěstí už docela dost, takže pokud si projdete pár českých a zahraničních stráneček (začněte třeba na www.jaggedalliance.com), jistě se odtamtud doklikáte i na nějaké ty další fandovské stránky s questy.
Jak je u datadisků zvykem, zůstaly chyby z předchozího dílu, no chyby, někdo by to mohl nazývat vylepšení, ale normálnímu hráči to patrně přijde zbytečné. Takže co je tu proklatě divné:
Nechápu, proč vojáci kteří používají útočné pušky, brokovnice a hází granáty po sobě (v lepším (!) případě zanechají třeba jen jeden zásobník do Beretty ráže 9mm). To jsem proklínal už na JA2 a proklínám to i tady. Někomu se to možná zdá velmi zábavné a může si to vyložit i jako prodloužení herní doby, ale po pravdě řečeno, mně to připadá ubohé, až budete s pistolkou dobývat třetí sektor plný kulometčíků, vzpomeňte si.
Obtížnost je SAKRA vysoká. Podívejme se na modelový příklad, co se asi stane když do sektoru kde na všech (zhruba tak 20ti a víc) lepších střeleckých pozicích leží naspeedovaní a zakamuflovaní Švarcenégři s třemi mašinkvéry za pasem a do toho přijdou vaši tři vykulení žoldáčci třímající tak maximálně nějaký ten kolt nebo v lepším případě lehký kulomet.
Trošku mě překvapuje, že si váš hlavní hrdina vyrazil na dobytí Tracony jako na nějakou zahradní párty, kromě jediné pistole nemá lautr nic pořádného. To je náhodička…
Počítač neustále otravuje s přepadáváním už dobytých území, pokud se na pár hodin natáhnete a dospíte nepřerušení, můžete mluvit o štěstí, hlavně ze začátku bojovat v přesile 3:20 v poměru kvality zbraní asi 1:15 je velmi nudné a nespravedlivé. Tedy, pokud nebudete používat Save/Load, dostáváme se na koeficient spravedlnosti přibližně 1:400 pro cizí vojáky.
Opravdu MOC mi chyběl řev „Eliot! You idiot!“ a mlácení poslíčka.
AI byla patrně doopravdy vylepšena, nezapomenu na jednu (poměrně běžnou) situaci, která se mi tuhle stala, asi tři žoldáci se zakopali u zarostlé lavičky a zaboha nebylo možné dostat je ven nebo se přiblížit, nejen, že se navzájem kryli ze všech směrů (takže v momentě kdy se někdo pohnul slíznul kulku) ale navíc měli hojnou výbavu granátů a nejevili chuti se vzdát. Nechali se přemluvit, až když jsem je přesvědčil dvěma 40mm granáty se slzným plynem.
Přibylo nám pár Assault riflí, pistolí, nějaké ty věci a pár sniperek. Rovněž i nějaké to nové ammo.
Editor, editor a ještě jednou skvělý EDITOR = rozsáhlé možnosti editování oponentů a logiky scénářů.
Takže shrábněme si to (shrňme si to je už taková nudná fráze…), nová grafika a vybavení je k sežrání, také cizí mravenci (sakra… vlastně žoldáci) se nedají (tento vtip pochopí pouze Ti staršího data, aneb navrhuji sepsat petici, proč v Pokémonech není také brouk Pytlík, který se nakonec vyvine v obrněný transportér) a to je hlavní. Skvělý přídavek, který by nikomu kdo spí s dvěma samopaly Heckler&Koch pod hlavou a na ulici nevyleze bez Metal Detectoru, neměl chybět.
Závěrečnou část recenze věnujeme speciálnímu populárně-vědeckému pojednání s názvem „Jak poznáme pravověrného hráče série Jagged Alliance“.
Hráče ságy Jagged Alliance poznáte snadno, na ulici sebou vláčí plný batoh zásobníků, kartóny s HMX a C4, Ježíškovi napsal o nový Mortar, protože ten starý je už v Jižní Americe z módy. Také jejich skelný pohled těkající sem a tam a automaticky krájející všechny prostory na čtverečky je k nespletení. Pokud si nejste jistí, jestli je osoba před vámi skutečný JA2 player, postavte se nenápadně těsně za něj a zařvěte něco jako: „Intěrjésno, o čom důmajeť kamandír!“ nebo „Tájm tů tejk aut d treš!“. Hráč by se měl zastavit, vytáhnout kanón (myslel jsem pistoli pacholci) a vyzvat vás k tahu. Pokud hráč JA2 spatří osobu neřku-li osoby v šedém tričku, viditelně znervózní a začne se rozhlížet po okolních střechách, nasazovat si (ale no tak… ! Jste jak malí…) UV Goggles a láskyplně uchopí toho svého milovaného (říkám nechte toho…!) Dragunova s třiadvaceti vrypy za poslední úspěšnou misionku a přichystá se k akci (a dost bando…!).
Je rovněž zdokumentován případ, kdy fanda JA2 oslovil náhodně postávající turisty, nejprve se k nim připlížil a po neúspěšném vyptávání se na cestu k nejbližší SAM základně se začal vztekat jak to, že nechtějí být eskortováni na letiště. Ihned poté začal na pána dorážet ať aspoň teda vyklopí Berthy ráže 7,62 NATO. Dále slovy lékaře: „Po zadržení se bohužel nenechal vyslechnout a s tričkem „I love Arulco“ utekl z našeho ústavu, naposledy byl viděn, když opět napadl ženu od letecké společnosti protože podle jejích slov „… ta kráva neví kde leží Drassen!“, následně zmizel neznámo kde.“
Rovněž je zdokumentován případ kdy jiného hráče opustila družka poté, co jí namísto slíbených šminek od Diora Ježíšek přinesl Camouflage Kit.
A na ÚPLNÝ závěr… poštěstilo se nám sehnat věc mimořádně cennou, rozhovor s Ivanem Dolvičem!
Redaktor> Pane Dolvič, na konferenci www.mageo.cz říkal nějaký český hráč, že střílíte jako ponocnej a že by si vás to grupy nikdy nenaverboval…
Ivan> … *&%$!!!?
Redaktor> Co to říkáte?
Ivan> TA-TA-TA-TA-TA!
Redaktor> … arghhhh… !
Pozn. překladatele: fráze „*$%$!!!?” je známá Ruská kletba, která bohužel neprošla cenzurou, výraz „TA-TA-TA-TA-TA“ je zvuk AK-74 a zvuk „… arghhhh…!“ vydává právě rozstřílený redaktor.
 | Grafika: 7/10 |
Zvuky: 7/10 |
Hudba: 6/10 |
Hratelnost: 8/10 |
Pro milovníky Jagged Alliance a turn-based strategií nepostradatelná hra, pro jiné možná trochu hůře stravitelné. |
Celkové hodnocení: 8/10 |