Různých žánrových kombinací a míchanic vzniká rok od roku více a ani RPG/RTS hra už není v herním světě takovým překvapením. Když však k tomu ještě připočtete příběh známé Johanky z Arku, skvělé 3D zpracování a okořeníte to dostačující dávkou akce, nedá se říci, že by výsledek nezněl oušku náruživého hráče nezajímavě.
Známá to archeoložka Lara Croft ztrácí čím dál více na atraktivitě. Ač je každým rokem, jak to slušně říci... přírodou více obdařená, její příhody už ani zdaleka nepřitahují tolik hráčů jako v dobách, kdy její tvář připomínala obdélník více než jakýkoli jiný geometrický útvar. Navíc už dlouho není jedinou zástupkyní něžného pohlaví v herním průmyslu. Světlo světa už spatřilo nemálo hrdinů, kteří místo chuchvalců svalové hmoty všemožně po těle vynikali spíše obratností vyvažující fyzické předpoklady své křehčí tělesné schránky. Lara však doposavad svůj trůn uhájila. Teď na ni však útočí postava, jež má na tuto pozici plné právo již od středověku - udatná bojovnice za svobodu Francouzů - Johanka z Arku.
Morfujeme!
Narozdíl od mnoha jiných se však Johanka nevydává do bitvy o hráče jen tak nalehko, ale bere si s sebou krom klasického brnění v podobě 3D akce i další pomůcky. Jsou to především RPG prvky a postupem času čím dál více na povrch rašící strategie v reálném čase. Joan of Arc totiž nebude jednoduše zaškatulkovatelným titulem, ale hrou, která v sobě skloubí přednosti hned několika žánrů.

Dovedete si představit velitele bez koně? * Čistota, půl zdraví * Mrtvý nepřítel, dobrý nepřítel
V prvé řadě se dostane na dalo by se říci v hrách klasickou ženskou parketu, a to 3D akci. V počátcích stoleté války by se těžko našlo i pět vojáků, kteří by uznali za svého velitele ženu, a tak se Johanka nejdříve musí vypracovat. Jen "chlapskými" hrdinskými činy si postupně získá důvěru krále a jeho podřízených a tedy i velení určité části armády.
Ke slovu se tak dostane klasické akční náčiní středověkých reků - meče, palcáty či sekery. Johanka se bude muset pořádně ohánět, aby svou kariéru neskončila jako neznámá oběť války při prvním střetu s nepřítelem. A nejen ona. Ve hře či dokonce v jedné samotné misi vystřídáte až tři různé postavy. Každá z nich přitom bude disponovat rozličnými schopnostmi.
Diablo
Tím se dostáváme k slíbeným RPG prvkům. No, nebudu vás dlouho napínat ani dávat vám přehnané naděje, jestliže jste ortodoxní fanoušci tohoto žánru, moc zábavy si po této stránce neužijete. Pokud však jste ochotni za RPG považovat i takové Diablo či Revenant, tak už to bude o mnoho lepší. Joan of Arc se totiž vyznačuje nenáročným přidělováním bodíků mezi čtyři dovednostmi (sílu, obratnost, obranu a vůdcovstvím). Krom toho se čas od času také budete moci naučit nějaké to bojové kombo, které vám na bojišti značně zpříjemní úlohu.

Tak co bude dnes dobrého? * Ve které komnatě jsem si nechala kabelku?:-) * Bodyguardi
Aby toho nebylo málo, k dispozici jsou rovněž zbraně pro boj na dálku. Na rozsáhlých prostranstvích se určitě někdy bude hodit překvapit protivníka z větší vzdálenosti. Jelikož na střelný prach v ručních zbraních je trochu brzo, bude vám muset stačit nerozlučná dvojice luk + kuš. Na jednotlivé nepřátele nejlépe s klasickými šípy, nahuštěné prostory vyčistí naopak střely výbušné. Středověká válka by si ale jen s takovýmto arzenálem nevystačila. K pořádné bitevní vřavě totiž neodmyslitelně patří také nedobytné hrady a tvrze na straně jedné a katapulty, balisty či kanóny na straně druhé. S těmi teprve dostává střetnutí dvou armád správný říz.
Ano, paní
To už ovšem z Johanky bude neohrožená velitelka francouzských vojsk. Jak totiž tvrdí hlavní duše projektu, Trevor Chan (znáte jej třeba díky Capitalismu, Seven Kingdoms anebo z poslední doby Restaurant Empire), tvůrci se snažili o co nejintuitivnější ovládání a celkovou pochopitelnost herních principů. Proto vám hra nové věci bude předkládat pěkně pomaloučku a postupně a nevychrlí na vás všechno v jedné misi. Čím bude Johanka slavnější, tím více bude mít společníků, variabilnější jednotky a samozřejmě také těžší úkoly. I v pokročilejších misích však zatím autoři nevyloučili možnost sesednout z velitelského koně a vydat se do boje muž proti... ehm ženě.
Přechod mezi akcí a strategií by měl být pochopitelný a plynulý. Bohužel z rozhovorů zatím nevyplynulo, jak přesně by to mělo vypadat v praxi. Jestli půjde přepínat mezi režimy manuálně nebo jen v okamžicích, kdy si to hra sama bude přát.

I bez slzáku se Johanka ve tmě nebojí * A co teprve s takovýmto jinochem * K.O. v praxi
Avšak co je jisté, je počet misí. Těch je oznámeno pouhých osm, což pravděpodobně znamená, že se bude jednat o pěkně rozsáhlé kousky s množstvím zvratů a vedlejších úkolů. Autoři slibují velikou variabilitu, zabojujete si ve všech ročních obdobích, poznáte výhody a nevýhody jednotlivých typů terénů a jaké to je, když se bitva rozhoří za svitu měsíce. V těchto chvílích se samozřejmě uplatní principy známé z 3D strategií. Ani ne tak počet vojáků, ale hlavně správné rozmístění jednotek, jejich morálka a vhodně zvolená strategie budou tím, co rozhodne konečný výsledek potyčky.
Francie vs. Anglie
Základem zvoleného příběhu bude samozřejmě úspěšná kariéra snaživé slečny, která to s minimálním vzděláním a bez protekce (možná:-) dotáhla do vysoké armádní funkce. Avšak hra se nebude držet ve všech směrech historických reálií (koho by bavilo válčit, kdyby věděl jak nakonec dopadne;-), a tak budete moci třeba pohnout dějinami. Jelikož o tom nikde není ani zmínka, vypadá to, že stoletou válku okusíte pouze z kontinentálního pohledu a za anglické "uchvatitele" si nezahrajete.

Komba v praxi * Už zase skáče přes kaluže - pozor na korozi na brnění!
Stejně tak si budete muset nechat zajít chuť na propracovaný multiplayer. Vývojáři se podle Chanových slov soustředili na single-playerovou kampaň a na hru pro více hráčů se zkrátka nedostalo. Oproti tomu více času věnovali vývojáři technickému zpracování, které je jejich vlastní prací, neboť místo zakoupení licence autoři vyrobili vlastní engine. Ten se vyznačuje alespoň dle prezentovaných screenshotů obstojnou kvalitou a navíc nízkými HW nároky (500MHz procesor, 128 MB RAM, GF2).
Tolik stručné představení hry Joan of Arc. Jak vše vypadá v praxi, na to si budeme muset ještě pár měsíců počkat. Minimálně do listopadu, pokud se do té doby nezmění datum vydání.
Související informace (Joan of Arc):
Homepage hry: http://www.enlight.com/joa
Výrobce hry: Enlight Software
Distributor hry: Enlight Software
Distribuce v ČR: ?
Předpokládané datum vydání: Listopad 2003