Takhle vypadá běžná vývojářská rutina v Bohemia Interactive. Tady vzniká ArmA 3 a další hry

Takhle vypadá běžná vývojářská rutina v Bohemia Interactive. Tady vzniká ArmA 3 a další hry

ArmA 3. To snad ani nemusíme představovat...

ArmA 3. To snad ani nemusíme představovat...

Nejnovější chlouba brněnské pobočky Bohemia Interactive, která má na starost vývoj nových her – vlastní systém pro fotogrammetrii

Nejnovější chlouba brněnské pobočky Bohemia Interactive, která má na starost vývoj nových her – vlastní systém pro fotogrammetrii

Na stoličku se posadí model, jehož tvář chceme dostat do hry. Poté ho v jeden okamžik vyfotí 40 zrcadlovek

Na stoličku se posadí model, jehož tvář chceme dostat do hry. Poté ho v jeden okamžik vyfotí 40 zrcadlovek

Data se následně musí zpracovat, což docela trvá. I při použití nejvýkonnějšího hardwaru trvá zpracování jedné tváře cca 25 minut

Data se následně musí zpracovat, což docela trvá. I při použití nejvýkonnějšího hardwaru trvá zpracování jedné tváře cca 25 minut

Využívané jsou dálkově spouštěné fotoaparáty Canon 1300D s pevnými 50mm objektivy.

Využívané jsou dálkově spouštěné fotoaparáty Canon 1300D s pevnými 50mm objektivy.

Může se vám zdát, že je 40 zrcadlovek a jednu tvář přehnaně moc, ale podle slov vývojářů je to tak akorát, aby se zachytila veškerá plasticita modelu a nejmenší detaily v každém zákoutí.

Může se vám zdát, že je 40 zrcadlovek a jednu tvář přehnaně moc, ale podle slov vývojářů je to tak akorát, aby se zachytila veškerá plasticita modelu a nejmenší detaily v každém zákoutí.

Skenováním si dost ulehčí práci, stále z tohoto procesu ale nevznikne hotový model postavy. Naskenovanému obličeji se pak musí domodelovat hlava i z druhé strany a samozřejmě se nesmí zapomínat na vlasy.

Skenováním si dost ulehčí práci, stále z tohoto procesu ale nevznikne hotový model postavy. Naskenovanému obličeji se pak musí domodelovat hlava i z druhé strany a samozřejmě se nesmí zapomínat na vlasy.

Využívají se programy PhotoScan a RealityCapture, které o něco lépe běží na kartách od AMD

Využívají se programy PhotoScan a RealityCapture, které o něco lépe běží na kartách od AMD

Všude spousta kabelů... Pořádku pomohou vlastní rozvodové krabičky vytištěné na 3D tiskárně

Všude spousta kabelů... Pořádku pomohou vlastní rozvodové krabičky vytištěné na 3D tiskárně

Fotí se na vysokou clonu, aby byla zajištěna ostrost v každém detailu.

Fotí se na vysokou clonu, aby byla zajištěna ostrost v každém detailu.

Štítek pro kalibraci barev

Štítek pro kalibraci barev

Proces zpracování. Tady model vypadá ještě trochu uměle, data ještě nejsou všechna zpracována

Proces zpracování. Tady model vypadá ještě trochu uměle, data ještě nejsou všechna zpracována

Výsledná úroveň detailů je fascinující.

Výsledná úroveň detailů je fascinující.

Kanceláře Bohemia Interactive

Kanceláře Bohemia Interactive

Kanceláře Bohemia Interactive

Kanceláře Bohemia Interactive

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3

ArmA 3. To snad ani nemusíme představovat...
Nejnovější chlouba brněnské pobočky Bohemia Interactive, která má na starost vývoj nových her – vlastní systém pro fotogrammetrii
Na stoličku se posadí model, jehož tvář chceme dostat do hry. Poté ho v jeden okamžik vyfotí 40 zrcadlovek
Data se následně musí zpracovat, což docela trvá. I při použití nejvýkonnějšího hardwaru trvá zpracování jedné tváře cca 25 minut
22
Fotogalerie

Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak to vypadá v Bohemia Interactive

V Bohemia Interactive pracují na nových hrách, ale také na technologiích, které bodu připravované hry využívat. A nejsou to jen technologie ryze softwarové, vytvořili si tu třeba i vlastní zařízení na fotogrammetrii.

Čeští vývojáři z Bohemia Interactive Studio se celosvětově proslavili hrami Operace Flashpoint a následnou sérií ArmA. Posledního dílu ArmA 3 už se prodalo přes 4 miliony kopií a dodatečně vydaných žánrových DLC přes 6 milionů. Aktuálně se v Bohemia Interactive pracuje na nových herních technologiích, vylepšuje se grafika a připravují nové hry. A pokračování se dočká i ArmA 3.

Kdy bude ArmA 4 a DayZ?

Od uvedení ArmA 3 alfa verze už uběhlo pět let, bylo vydáno několik rozšiřujících DLC, a tak se přímo nabízí otázky – už se pracuje na pokračování? Jak je vývoj daleko? Kdy vyjde ArmA 4? Na to jsme při návštěvě brněnské pobočky firmy nedostali odpověď, přestože právě v Brně má firma vývoj a vznikají zde novinky. Bylo znát, že nikdo z přítomných nesmí ani naznačit. Ale jejich tváře, stejně jako některé zavřené dveře se zákazem vstupu novinářům, dávaly tušit, že něco nového uzrává. Prozrazeno nám bylo pouze to, že jeden z neoznámených projektů poběží na nejnovějším Unreal Enginu. 

Aktuálně je ale pro Bohemia Interactive stále prioritou ArmA 3. Hra je průběžně aktualizována a vznikne ještě několik dalších rozšíření. Na těch je zajímavé, že vzejdou od nejbližší komunity hráčů, kteří už nyní vytváří do hry neoficiální modifikace. Bohemia Interactive pro takové skupiny vytvořila komunitní program, do kterého se mohou zapojit, a poté se otevírá možnost oficiální spolupráce. A právě z té vzniknou nová oficiální DLC. Sami tvůrci vidí ještě v ArmA 3 obrovský potenciál k dalšímu rozvoji.

Dobrým příkladem je poslední rozšíření Laws of War, které totiž hru posouvá trochu do jiného pohledu. Přidá do ni fiktivní nevládní humanitární organizaci IDAP a přiblíží následky válečných konfliktů. Tvůrci při vývoji spolupracovali s Mezinárodním Červeným křížem a této organizaci věnovali polovinu výdělků z prodeje tohoto DLC za rok 2017. Dělalo to cca 3,6 milionu korun.

Pracuje se ale samozřejmě i na nových hrách, jako je například DayZ. Téměř hororová hra s tématem boje o přežití se vyvíjí už pět let, přičemž od prosince 2013 je dostupná v předběžném přístupu na Steamu. Letos bude konečně dokončena. Ačkoli se jí prodalo už 3,5 milionu kopií, hodnocení na Steamu je stále kritičtější – hráčům už totiž dochází trpělivost. Vývoj se poněkud protáhl a změny přitom nejsou moc vidět, hlavní inovace totiž probíhaly v samotném funkčním jádře hry. Letos uvidíme finální výsledek.

Vlastní skenování i celý engine

Aktuálně se Bohemia Interactive Studio soustředí na vývoj nového enginu Enfusion a průběžně také vylepšují technologie, které by pomohly dále vylepšit grafickou stránku her tak, aby co nejvíce odpovídaly realitě.

Dobrým příkladem toho je fotogrammetrie neboli skenování lidských tváří. V jedné ze zdejších kanceláří se skrývá soustava fotoaparátů, kterou si vývojáři sami zkonstruovali. Skládá se ze 40 zrcadlovek Canon 1300D s 50mm objektivy. Při tvorbě si také pomáhali 3D tiskárnou, na které si na míru vytiskli rozvodné krabičky a další doplňky.

Spouště fotoaparátů jsou synchronizovány i se zábleskovými světly a samotný sken tak proběhne ve zlomku sekundy. Může se vám zdát, že je 40 zrcadlovek a jednu tvář přehnaně moc, ale podle slov vývojářů je to tak akorát, aby se zachytila veškerá plasticita modelu a nejmenší detaily v každém zákoutí. Ideálně by bylo potřeba fotoaparátů ještě mnohem více a v celkovém sférickém pokrytí, aby mohli skenovat celé postavy ze všech stran. 

Skenováním si dost ulehčí práci, stále z tohoto procesu ale nevznikne hotový model postavy. Naskenovanému obličeji se pak musí domodelovat hlava i z druhé strany a samozřejmě se nesmí zapomínat na vlasy. Při implementaci do hry je také nutné snížit kvalitu modelů, protože výsledné skeny obličeje jsou tvořeny 3D texturou bodů s rozlišením 268,5MPx. Při takovém množství detailů by byly hry na současných sestavách a konzolích nehratelné. 

Bohemia Interactive je známá především díky svému důrazu na realističnost, ať už z pohledu grafiky nebo hratelnosti. Jejich momentálním cílem je do válečných her přenést emoce vojáků. S výše zmiňovanou technologií mohou zpracovat desítky až stovky výrazů, které jim pomohou emoce ve hře zprostředkovat. Snaží se dosáhnou na počet 60 emočních výrazů v obličeji. 

Kromě občasných technologických zpestření, jako je vlastní vývoj fotogrammetrie, se jedná o klasický herní vývoj. Ale i ten může být hodně zajímavý - v Bohemia Interactive se po 20 letech zkušeností s různými herními enginy pustili do vlastního s názvem Enfusion. „Bude mít už mnohem modernější jádro, vhodné pro dnešní procesory a
grafické karty, které umožňují paralelní zpracovaní v mnohem vetší míře než kdysi a zároveň si zachová silné stránky, známé např. z RV engine, na kterém stojí série Arma,“ řekl k novému enginu Petr Benýšek, šéf technologického vývoje Bohemia Interactive.

Herní vývojáři se musí vychovat

Obecně je na trhu nedostatek programátorů. Těch herních je ještě méně. Herní vývojář totiž musí být více než "jen programátor". Je potřeba nacházet různé kličky jak obcházet hardwarová omezení, aby hra byla optimalizovaná na všech platformách a fungovala co nejrealističtěji. Z těchto důvodů Bohemia Interactive přijme i za současného stavu na trhu práce jen přibližně jednoho uchazeče z deseti.  

Přitom stejně jako v jiných vývojářských firmách potřebuje nové lidi, aktuálně poptává cca 50 nových na různorodé pozice. Hodně proto vsází na spolupráci se studenty, a to nejen s těmi českými. 

V zahraničních školách v dnešní době často narazíte na obory zaměřující se na vývoj her. Tento trend se konečně prokousává i do Česka. Bohemia Interactive momentálně spolupracuje s Masarykovou Univerzitou a VUT v Brně, kde se do budoucna plánují ohledně herního vývoje velké věci. Studentům pak pomáhají například s diplomovými pracemi. Odtud je pak už blízko k naverbování nového zaměstnance, který už přitom může být i trochu nasměrován k potřebám firmy.  

Nezůstávají jen v České republice. 20 % zaměstnanců tvoří lidé ze zahraničí a dost často se sem dostanou na popud studentské stáže. Tím se dostáváme k expandování samotné firmy. Pobočku Bohemia Interactive najdete dokonce i v Thajsku. Celkově se pak skládá ze 7 poboček, přičemž v té brněnské momentálně pracuje 90 lidí.

Plány do budoucna by tady byly, teď už jenom oznámit nějakou tu pecku. ArmA 3 je sice stále podporovaná, stejně jako Ylands, ale hráči slyší spíše na úplně nové tituly. Možná že už na letošním veletrh E3 zjistíme, co to tam vývojáři za zavřenými dveřmi kutili. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud