Kingdom Come: Deliverance není jen nejočekávanější českou hrou letošního roku. Po Mafii a Flashpointu by mělo jít také o další krůček naší herní obce směrem ke světovým špičkám herního průmyslu.

Kingdom Come: Deliverance není jen nejočekávanější českou hrou letošního roku. Po Mafii a Flashpointu by mělo jít také o další krůček naší herní obce směrem ke světovým špičkám herního průmyslu.

A svět se o hru rozhodně zajímá, jelikož jde po dlouhé době o věrohodné zpracování středověku tak, jak jej známe z učebnic dějepisu.

A svět se o hru rozhodně zajímá, jelikož jde po dlouhé době o věrohodné zpracování středověku tak, jak jej známe z učebnic dějepisu.

Žádní draci, žádná magie a žádné nadpřirozené schopnosti. Jen těžkopádné pobíhání v brnění, temná a brutální atmosféra a historie českého království.

Žádní draci, žádná magie a žádné nadpřirozené schopnosti. Jen těžkopádné pobíhání v brnění, temná a brutální atmosféra a historie českého království.

Ať už jde o místní dobové zvyky, způsoby oblékání, realistické souboje či české luhy a háje, vše by mělo odpovídat historii a zasazení.

Ať už jde o místní dobové zvyky, způsoby oblékání, realistické souboje či české luhy a háje, vše by mělo odpovídat historii a zasazení.

Těšit se tak můžeme např. na přepadávání či bránění karavanů se surovinami a penězi, což by mělo přilepšit vám a hodit klacek pod nohy nepřátelské armádě.

Těšit se tak můžeme např. na přepadávání či bránění karavanů se surovinami a penězi, což by mělo přilepšit vám a hodit klacek pod nohy nepřátelské armádě.

Ačkoli ve hře nenajdeme dungeony v přímém smyslu slova, klasické přírodní úkazy nechybí. Budeme tedy prozkoumávat jeskyně a jeskynní systémy, které se dají najít v oblasti českého království.

Ačkoli ve hře nenajdeme dungeony v přímém smyslu slova, klasické přírodní úkazy nechybí. Budeme tedy prozkoumávat jeskyně a jeskynní systémy, které se dají najít v oblasti českého království.

A nebyly bychom doma, kdybychom se nemohli opít do němoty a rozbít nosy místnímu ožralovi. Pokud ho tedy dřív nerozbijí vám.

A nebyly bychom doma, kdybychom se nemohli opít do němoty a rozbít nosy místnímu ožralovi. Pokud ho tedy dřív nerozbijí vám.

Souboje budou těžké. A když říkáme těžké, myslíme tím realisticky ztvárněné, kde si budete muset dávat pozor na to, jak má nepřítel zrovna brnění, jaký druh zbraně máte vy, co se s tím vším dá dělat a v jakém prostředí se nacházíte.

Souboje budou těžké. A když říkáme těžké, myslíme tím realisticky ztvárněné, kde si budete muset dávat pozor na to, jak má nepřítel zrovna brnění, jaký druh zbraně máte vy, co se s tím vším dá dělat a v jakém prostředí se nacházíte.

Na louce totiž budete mít mnohem více prostoru k manévrování a utahání soupeře, než v těsné chodbě zámku, kde ani neprovedete většinu úderů.

Na louce totiž budete mít mnohem více prostoru k manévrování a utahání soupeře, než v těsné chodbě zámku, kde ani neprovedete většinu úderů.

Nebylo by to ale tradiční RPG, kdyby nešlo většinu postav jednoduše ukecat. Do inteligence a charisma tedy nasoukáte pořádný ranec bodů, pokud nebudete chtít řešit konfrontace ručně.

Nebylo by to ale tradiční RPG, kdyby nešlo většinu postav jednoduše ukecat. Do inteligence a charisma tedy nasoukáte pořádný ranec bodů, pokud nebudete chtít řešit konfrontace ručně.

A když vše ostatní zklame, můžete nasednout na koně a vyrazit pryč.

A když vše ostatní zklame, můžete nasednout na koně a vyrazit pryč.

Případně zaběhnout do nejbližší zalidněné oblasti a ztratit se v davu. Nepřátelé totiž mají také své zorné pole a můžete se jim jednoduše ztratit z dohledu.

Případně zaběhnout do nejbližší zalidněné oblasti a ztratit se v davu. Nepřátelé totiž mají také své zorné pole a můžete se jim jednoduše ztratit z dohledu.

Na klidné projížďky českou přírodou ale stále nic nemá. Ostatně má jít o jednu z nejpříjemnějších kratochvílí díky famózní práci s CryEnginem.

Na klidné projížďky českou přírodou ale stále nic nemá. Ostatně má jít o jednu z nejpříjemnějších kratochvílí díky famózní práci s CryEnginem.

Tvůrci zamakali na vzhledu hry a podle toho, na jaké platformě ji budete hrát se vám dostane grafických vychytávek a fíglů.

Tvůrci zamakali na vzhledu hry a podle toho, na jaké platformě ji budete hrát se vám dostane grafických vychytávek a fíglů.

Je tak jasné, že na PC, PS4 Pro a Xbox One X si užijete největší orgie v čele s propracovanými stíny, ostrými texturami, lepším globálním osvětlením a vykreslovací vzdáleností detailů.

Je tak jasné, že na PC, PS4 Pro a Xbox One X si užijete největší orgie v čele s propracovanými stíny, ostrými texturami, lepším globálním osvětlením a vykreslovací vzdáleností detailů.

A když už dojde na válečnou melu, budete rádi, že se dokážete udržet na nohou. Kromě grafické stránky totiž věrohodně působí i systém animací, na který si musíte zvyknout.

A když už dojde na válečnou melu, budete rádi, že se dokážete udržet na nohou. Kromě grafické stránky totiž věrohodně působí i systém animací, na který si musíte zvyknout.

Jízda na koni by měla být zpracována realisticky, ale stále nabídne dostatečnou svobodu pohybu a improvizace. Shadow of the Colossus tedy nečekejte.

Jízda na koni by měla být zpracována realisticky, ale stále nabídne dostatečnou svobodu pohybu a improvizace. Shadow of the Colossus tedy nečekejte.

S většinou postav, které jsou nějakým způsobem zasaženy příběhem, budete moci interagovat hned několika různými způsoby. Rozhodně tedy nemá jít o styl "promluv, dojdi, zabij", známý z jiných RPG titulů.

S většinou postav, které jsou nějakým způsobem zasaženy příběhem, budete moci interagovat hned několika různými způsoby. Rozhodně tedy nemá jít o styl "promluv, dojdi, zabij", známý z jiných RPG titulů.

A když už na souboj dojde, i zde máte několik možností podle toho, jaká přesila proti vám zrovna stojí a co máte na sobě. Často se totiž vyplatí spíše stáhnout a povolat posily, než jít do otevřené rvačky s minimální možností vítězství.

A když už na souboj dojde, i zde máte několik možností podle toho, jaká přesila proti vám zrovna stojí a co máte na sobě. Často se totiž vyplatí spíše stáhnout a povolat posily, než jít do otevřené rvačky s minimální možností vítězství.

Pomoc od NPC můžete očekávat jen stěží, vaši spojenci ale umí podat pomocnou ruku.

Pomoc od NPC můžete očekávat jen stěží, vaši spojenci ale umí podat pomocnou ruku.

Mnohem praktičtější je tedy vyčkat na správný moment a připravit léčku na nic netušící nepřátele.

Mnohem praktičtější je tedy vyčkat na správný moment a připravit léčku na nic netušící nepřátele.

To vám ostatně dovolí užít si českou krajinu a k domu získat drahocenné vybavení. Dvě mouchy jednou ranou!

To vám ostatně dovolí užít si českou krajinu a k domu získat drahocenné vybavení. Dvě mouchy jednou ranou!

Výpravy po českém středověku, reálná krajina, precizní detaily a žádné nadpřirozené bytosti... To slibuje ojedinělá hra Kingdom Come: Deliverance

Výpravy po českém středověku, reálná krajina, precizní detaily a žádné nadpřirozené bytosti... To slibuje ojedinělá hra Kingdom Come: Deliverance

Hra Kingdom Come: Deliverance zaujme svým ojedinělým pojetím žánru RPG. Odehrává se totiž v době středověku, která je vykreslena co nejvíce realisticky.

Hra Kingdom Come: Deliverance zaujme svým ojedinělým pojetím žánru RPG. Odehrává se totiž v době středověku, která je vykreslena co nejvíce realisticky.

Zažitým standardem žánru RPG se přitom stal motiv fantasy světů, mágů, draků a ohnivých koulí. To tady nečekejte.

Zažitým standardem žánru RPG se přitom stal motiv fantasy světů, mágů, draků a ohnivých koulí. To tady nečekejte.

Autoři se nejen snaží co nejvíce přiblížit středověkou realitu, ale až maniakálně se přitom zaměřují i na technickou stránku věci. Vše ve hře musí být perfektní – od inteligence postav, přes fyziku až po detailní grafiku.

Autoři se nejen snaží co nejvíce přiblížit středověkou realitu, ale až maniakálně se přitom zaměřují i na technickou stránku věci. Vše ve hře musí být perfektní – od inteligence postav, přes fyziku až po detailní grafiku.

Hra má našlápnuto na velký úspěch po celém světě, ale v Česku přijímána s obzvlášť velkým nadšením a očekáváním. Za jejím vznikem totiž stojí Daniel Vávra, autor legendární Mafie.

Hra má našlápnuto na velký úspěch po celém světě, ale v Česku přijímána s obzvlášť velkým nadšením a očekáváním. Za jejím vznikem totiž stojí Daniel Vávra, autor legendární Mafie.

Příběh se odehrává se v 15. století, kdy je České království uvrženo do období temna a chaosu po smrti Karla IV.

Příběh se odehrává se v 15. století, kdy je České království uvrženo do období temna a chaosu po smrti Karla IV.

Hráč se vžije do role Jindřicha, syna obyčejného kováře, který bude zprvu nahlížet na světové problémy ze své nízké stoličky obyčejného obyvatele. Jak už to tak ale bývá, problémy království brzy zasáhnou přímo jeho a po smrti rodiny začíná kolotoč událostí, který vás vtáhne do víru zrady, přátelství a pomsty.

Hráč se vžije do role Jindřicha, syna obyčejného kováře, který bude zprvu nahlížet na světové problémy ze své nízké stoličky obyčejného obyvatele. Jak už to tak ale bývá, problémy království brzy zasáhnou přímo jeho a po smrti rodiny začíná kolotoč událostí, který vás vtáhne do víru zrady, přátelství a pomsty.

Daniel Vávra láká na strhující audiovizuální zážitek, který bude díky grafickému enginu CryEngine proklatě blízko fotorealistickému obrazu.

Daniel Vávra láká na strhující audiovizuální zážitek, který bude díky grafickému enginu CryEngine proklatě blízko fotorealistickému obrazu.

Ve hrách doposud nevídaná bude detekce kolize meče se zbytkem herního světa – hra by měla být schopna v reálném čase přepočítávat sílu úderu, směr a úhel a podle toho reagovat na kontakt s protivníkem či překážkou.

Ve hrách doposud nevídaná bude detekce kolize meče se zbytkem herního světa – hra by měla být schopna v reálném čase přepočítávat sílu úderu, směr a úhel a podle toho reagovat na kontakt s protivníkem či překážkou.

Kingdom Come: Deliverance vychází na PC, PS4 a Xbox One 13. února 2018.

Kingdom Come: Deliverance vychází na PC, PS4 a Xbox One 13. února 2018.

To ostatně platí i o soupeřích, takže se musíte rozhodnout, zda popadnete štít, nebo zůstanete mobilnější. Bez kompromisů to nepůjde.

To ostatně platí i o soupeřích, takže se musíte rozhodnout, zda popadnete štít, nebo zůstanete mobilnější. Bez kompromisů to nepůjde.

Na hráče čekají kromě hlavní příběhové linky i úkoly kopírující reálné situace a používající skutečná pravidla své doby.

Na hráče čekají kromě hlavní příběhové linky i úkoly kopírující reálné situace a používající skutečná pravidla své doby.

Co vás čeká: souboje, potyčky, ale také vyjednávání a úkoly všedního středověkého života

Co vás čeká: souboje, potyčky, ale také vyjednávání a úkoly všedního středověkého života

Většina příběhu by měla být vyprávěna právě prostřednictvím textu a dialogů.

Většina příběhu by měla být vyprávěna právě prostřednictvím textu a dialogů.

Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nabídne i souboje, které momentálně lákají hlavně na zajímavé mechanismy založené na reálné fyzice.

Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nabídne i souboje, které momentálně lákají hlavně na zajímavé mechanismy založené na reálné fyzice.

Každá zbraň tak třeba bude mít vlastní hmotnost a unikátní sadu pohybů, což zajistí maximálně autentický zážitek. K tomu ještě přispěje progresivní systém kolizí zbraní a těl.

Každá zbraň tak třeba bude mít vlastní hmotnost a unikátní sadu pohybů, což zajistí maximálně autentický zážitek. K tomu ještě přispěje progresivní systém kolizí zbraní a těl.

Dostanete možnost zasáhnout až 18 různých částí lidského těla a zajímavě zní i téměř automatické krytí, které vám v případě trefného načasování umožní provést dynamický protiútok jedním z mnoha dostupných komb.

Dostanete možnost zasáhnout až 18 různých částí lidského těla a zajímavě zní i téměř automatické krytí, které vám v případě trefného načasování umožní provést dynamický protiútok jedním z mnoha dostupných komb.

Už betatest ukázal, že studiu Warhorse jde kromě soubojů především o přenesení atmosféry českého království do herní podoby.

Už betatest ukázal, že studiu Warhorse jde kromě soubojů především o přenesení atmosféry českého království do herní podoby.

Těšit se tak můžete z velmi věrohodně pojatého venkova, jehož určitou podobu můžeme vidět i při dnešních cestách mimo velká města.

Těšit se tak můžete z velmi věrohodně pojatého venkova, jehož určitou podobu můžeme vidět i při dnešních cestách mimo velká města.

Ačkoliv reálná místa pravděpodobně nepoznáte, tvůrci si je vzali především za velkou inspiraci, ať už z hlediska vzhledu či atmosféry.

Ačkoliv reálná místa pravděpodobně nepoznáte, tvůrci si je vzali především za velkou inspiraci, ať už z hlediska vzhledu či atmosféry.

Prostředí tak bude působit nejen reálně, ale také bude plné života a rozličných nepovinných úkolů.

Prostředí tak bude působit nejen reálně, ale také bude plné života a rozličných nepovinných úkolů.

Ty by vás měly zavést na mnohá místa, kam byste se normálně z příběhového hlediska nedostali.

Ty by vás měly zavést na mnohá místa, kam byste se normálně z příběhového hlediska nedostali.

Pokud tedy patříte mezi hráče, kteří rádi prozkoumávají svět a jdou za dobrodružstvím, v Kingdom Come se rozhodně nudit nebudete.

Pokud tedy patříte mezi hráče, kteří rádi prozkoumávají svět a jdou za dobrodružstvím, v Kingdom Come se rozhodně nudit nebudete.

Na svých cestách narazíte nejen na šťavnatou vegetaci...

Na svých cestách narazíte nejen na šťavnatou vegetaci...

...ale také na nečekané události a výzvy, do kterých se můžete i nemusíte pustit.

...ale také na nečekané události a výzvy, do kterých se můžete i nemusíte pustit.

To vše by mělo být zabaleno do atmosférického střídání dne a noci, stejně jako nepředvídatelného počasí.

To vše by mělo být zabaleno do atmosférického střídání dne a noci, stejně jako nepředvídatelného počasí.

A jelikož tu mluvíme o věrohodnosti, musíte počítat s tím, že v dešti zmoknete a v noci bude větší zima. I na to musíte při svých toulkách krajinou myslet.

A jelikož tu mluvíme o věrohodnosti, musíte počítat s tím, že v dešti zmoknete a v noci bude větší zima. I na to musíte při svých toulkách krajinou myslet.

Naštěstí je herní mapa dobře navržena a nenarazíte tu na větší vyprahlé oblasti bez jediné zajímavosti.

Naštěstí je herní mapa dobře navržena a nenarazíte tu na větší vyprahlé oblasti bez jediné zajímavosti.

I když se tedy velikostí nebude rovnat svým moderním rivalům, vynahradí to detaily.

I když se tedy velikostí nebude rovnat svým moderním rivalům, vynahradí to detaily.

Ale nebude až takový důraz na realitu nakonec na škodu? Už teď totiž víme, že herní prostředí by mělo patřit mezi ty chudší.

Ale nebude až takový důraz na realitu nakonec na škodu? Už teď totiž víme, že herní prostředí by mělo patřit mezi ty chudší.

Údajně to říká sám Vávra, který tento fakt zdůvodňuje právě snahou o co nejautentičtější zážitek. Třeba se tak dočkáte jen pár jeskyní, byť budou všechny zcela unikátní, a ani s městskou zástavbou se nebude příliš mrhat.

Údajně to říká sám Vávra, který tento fakt zdůvodňuje právě snahou o co nejautentičtější zážitek. Třeba se tak dočkáte jen pár jeskyní, byť budou všechny zcela unikátní, a ani s městskou zástavbou se nebude příliš mrhat.

Naději vzbuzuje simulace NPC a snaha vytvořit iluzi nezávislého světa, který bude schopen dynamicky reagovat na hráčovy akce.

Naději vzbuzuje simulace NPC a snaha vytvořit iluzi nezávislého světa, který bude schopen dynamicky reagovat na hráčovy akce.

Když údajně něco provedete, celá lokace se přizpůsobí. Když tak například zničíte hospodu, lidi začnou chodit do jiné anebo se zařídí úplně jinak.

Když údajně něco provedete, celá lokace se přizpůsobí. Když tak například zničíte hospodu, lidi začnou chodit do jiné anebo se zařídí úplně jinak.

Fígl je v tom, že každá postava má vlastní sadu naprogramovaných akcí, které úzce souvisí s denní dobou a okolní situací.

Fígl je v tom, že každá postava má vlastní sadu naprogramovaných akcí, které úzce souvisí s denní dobou a okolní situací.

Schopnost reagovat na reputaci a schopnosti vaší postavy v závislosti na rozhovorech a chování už je pak v tomhle žánru tak nějak samozřejmostí.

Schopnost reagovat na reputaci a schopnosti vaší postavy v závislosti na rozhovorech a chování už je pak v tomhle žánru tak nějak samozřejmostí.

Vedle polí a farmářských chatrčí hra slibuje i detailně vypracované středověké tvrze a nějaké to městečko. Všechno samozřejmě vymodelováno za pomoci historiků.

Vedle polí a farmářských chatrčí hra slibuje i detailně vypracované středověké tvrze a nějaké to městečko. Všechno samozřejmě vymodelováno za pomoci historiků.

Na hráče čekají kromě hlavní příběhové linky i úkoly kopírující reálné situace a používající skutečná pravidla své doby.

Na hráče čekají kromě hlavní příběhové linky i úkoly kopírující reálné situace a používající skutečná pravidla své doby.

Jelikož středověk nebyl zdaleka tak divoký, jak si jej představujeme nyní, budou se hlavně hodně otevírat ústa.

Jelikož středověk nebyl zdaleka tak divoký, jak si jej představujeme nyní, budou se hlavně hodně otevírat ústa.

Aby to ale nebylo jen nesmyslné odklikávání sáhodlouhých dialogů, budou rozhovory založeny na propracovaném systému voleb, jenž by měl být provázán s celou hrou.

Aby to ale nebylo jen nesmyslné odklikávání sáhodlouhých dialogů, budou rozhovory založeny na propracovaném systému voleb, jenž by měl být provázán s celou hrou.

Našince určitě potěší, že se počítá také s českou lokalizací formou titulků. O kompletním dabingu se bohužel stále polemizuje a pravděpodobně se jej nedočkáme. Minimálně ne hned po uvedení.

Našince určitě potěší, že se počítá také s českou lokalizací formou titulků. O kompletním dabingu se bohužel stále polemizuje a pravděpodobně se jej nedočkáme. Minimálně ne hned po uvedení.

Grafika hry bude úchvatná, to už víme díky zveřejněné betaverzi

Grafika hry bude úchvatná, to už víme díky zveřejněné betaverzi

Detaily jsou konzultovány s historiky

Detaily jsou konzultovány s historiky

K modelování krajiny se používá nejmodernějších technologií

K modelování krajiny se používá nejmodernějších technologií

Kingdom Come: Deliverance vyšel 13. února 2018 na PC, PS4 a Xbox One.

Kingdom Come: Deliverance vyšel 13. února 2018 na PC, PS4 a Xbox One.

A svět se o hru rozhodně zajímá, jelikož jde po dlouhé době o věrohodné zpracování středověku tak, jak jej známe z učebnic dějepisu.
Žádní draci, žádná magie a žádné nadpřirozené schopnosti. Jen těžkopádné pobíhání v brnění, temná a brutální atmosféra a historie českého království.
Ať už jde o místní dobové zvyky, způsoby oblékání, realistické souboje či české luhy a háje, vše by mělo odpovídat historii a zasazení.
Těšit se tak můžeme např. na přepadávání či bránění karavanů se surovinami a penězi, což by mělo přilepšit vám a hodit klacek pod nohy nepřátelské armádě.
107
Fotogalerie

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

Snad není českého hráče, který by neslyšel o hře Kingdom Come: Deliverance. Vytvořilo ji studio Warhorse, které vzniklo v roce 2011. S legendárními českými vývojáři z her jako Mafia nebo Operace Flashpoint se pod vedením Daniela Vávry pustili do tvorby rozsáhlého RPG s otevřeným světem a důrazem na obraz české středověké reality. Pojďte se podívat, jak se jim to povedlo.

Kam zmizel Václav?

Děj hry se odehrává v roce 1403. Tato doba a následující historické války jsou velmi důležitou etapou našich dějin. V Kutné hoře začíná docházet stříbro, což oslabuje vliv českých zemí a naopak Uhry, ve kterých je zejména na Slovensku objeveno hodně ložisek stříbra, posilují. Hlavně však selhává centrální vláda. Karel IV. pozvedl význam Prahy a českých zemí, zatímco Václav IV. je nejen nevýrazný ve stínu svého otce, ale ukazuje se jako neschopný a rozmazlený syn velkého panovníka.

Kingdom_Come (1).jpgKingdom_Come (2).jpgKingdom_Come (3).jpgKingdom_Come (4).jpg
Hra se odehrává v roce 1403 za vlády Václava IV.

Rozhádá se se šlechtou i s papežem a navíc čelí morové epidemii. Co si budeme povídat, Václav IV. to neměl snadné, například Francie na něj vyvíjela politický nátlak, aby podpořil papeže v Avignonu. To nic nemění na tom, že jeho vláda rozhodně nebyla ukázkou silného panovníka.

Děj hry se odehrává v roce 1403. Tato doba a následující historické války jsou velmi důležitou etapou našich dějin

Z trůnu se ho snaží sesadit jeho bratr Zikmund, který čerpá bohatství ze svých uherských držav. Dokonce se rozhodne Václava unést a přinutit ho k abdikaci násilím. Sluší se zdůraznit, že neunesl Václava pouze jednou, hra v podstatě vypráví pouze o jednom z únosů a hlavně o vtrhnutí Zikmundovy armády do českých zemí.

Honba za pomstou

V tomto zmatku se dostává ke slovu hlavní hrdina Jindřich, syn kováře. Jeho za běžných okolností šťastný život je obrácen naruby útokem Zikmundovi armády, která vypálí jeho ves Stříbrná Skalice a zabije jeho rodiče. Do role hlavního záporáka se hned zkraje dostává jistý plešatý vojevůdce Markvart von Aulitz a Jindřich se chce pomstít. Aby nabral bojové zkušenosti, vstupuje do služeb šlechtice Racka a zažívá mnohá dobrodružství.

Kingdom_Come (11).jpgKingdom_Come (5).jpgKingdom_Come (6).jpgKingdom_Come (7).jpg
Hlavní zápletkou je klasický hollywoodský příběh o pomstě

Hlavní zápletkou je celkem stereotypní příběh jak z hollywoodských filmů, což mi chvílemi přišlo trochu směšné, nicméně vývojáři z příběhu přece jen vydolovali maximum. Úzce ho propojili se středověkou historií a hlavně si dali záležet, aby byl díky zajímavým úkolům stále zábavný.

Hlavní zápletkou je celkem stereotypní příběh jak z hollywoodských filmů

Mám trochu rozpačité pocity a nejsem schopen přesně říct, zda je příběh příjemný nebo až příliš hollywoodský a předvídatelný. Asi něco mezi. Během vaší cesty se setkáváte převážně s černobílými charaktery postav, což filmový pocit přímo navozuje. Ve výsledku záleží hlavně na vás, zda to pro vás bude příjemné nebo otravné.

S menšími výhradami kvůli častému používání typických herních a filmových frází chválím rozhovory. Když se snažíte někoho přesvědčit, můžete využít na danou osobu několik různých postupů. Můžete hrát na rozum, vystrašit díky své síle nebo sázet na svou urozenost. Občas vám hádka vyjde a občas vás daná osoba rovnou napadne. Situací může nastat spoustu.

Kingdom_Come (9).jpgKingdom_Come (10).jpgKingdom_Come (12).jpgKingdom_Come (13).jpgKingdom_Come (14).jpgKingdom_Come (15).jpg
Hra má úžasné prostředí, které má svou osobitou atmosféru

Mimochodem hra bohužel neobsahuje český dabing. Vývojáři ho možná časem vydají jako DLC zdarma, ale nic není jisté. Naštěstí anglický dabing je na vysoké úrovni a ve hře jsou kvalitní české titulky.

Stát se bojovníkem znamená naučit se bojovat

Pokud mě něčím hra opravdu oslovila, je to bojový systém. RPG většinou zakládají svůj herní systém z velké části na vylepšení vaší postavy. V Kingdom Come to je samozřejmě také, ale zkušenosti dostáváte pouze tím, že pracujete a dané činnosti plníte. Chcete mít větší sílu a obratnost? Musíte bojovat, nezískáte to tím, že budete pouze jezdit na koni. Díky tomu se zase stanete vynikajícím jezdcem.

Kingdom_Come (37).jpgKingdom_Come (17).jpgKingdom_Come (18).jpgKingdom_Come (19).jpg
Na obrázku nahoře je váš trpělivý učitel šermu

Herní systém si zakládá na tom, že se stáváte silnějším a vaše postava toho umí čím dál tím víc. Díky nutnosti si každou zkušenost vydřít se s postavou stáváte lepšími i vy. Nebudete nosit ostrý meč, dokud s ním nebudete umět zacházet. Je to zajímavý, v každém případě rozhodně funkční a velmi chytrý systém, díky kterému se více vcítíte do své postavy a v průběhu hraní se z vás stanou skuteční mistři v daném oboru.

Zkušenosti dostáváte pouze tím, že pracujete a dané činnosti plníte. Chcete mít větší sílu a obratnost? Musíte bojovat, nezískáte to tím, že budete pouze jezdit na koni.

Nelze pochválit všechno. Rvačky holýma rukama jsou neohrabané a chaotické. Příliš se nevyznáte v tom, co se vlastně děje a spíš zmateně mačkáte tlačítka. Lukostřelba je také celkem neohrabaná, ale zase smysluplná. Trefit se s lukem je ostatně těžké i ve skutečnosti. Když ho napnete, rychle vám dochází výdrž a vaše postava míří hůř a hůř. Dává to smysl, ale chce to hodně cviku.

Kingdom_Come (36).jpg
Šerm je ve hře velmi promyšlený a chvíli vám potrvá, než se ho pořádně naučíte

Nejlepší je boj se zbraní na blízko. Je celkem složitý, jelikož vyžaduje nutnost naučit se bránit a útočit tak, abyste nepřítele opravdu zasáhli a on to nevykryl... takže musíte používat různá komba. Základem je kolo s čárami, kdy čára symbolizuje směr vaší rány – při krytí nepotřebujete dávat správný směr, ale musíte včas kliknout na tlačítko krytí. A do toho všeho si musíte hlídat staminu. Naštěstí je ve hře velmi dobře propracovaný učitel šermu, díky kterému pochopíte nejen základy, ale postupně se naučíte bojovat jako pravý rytíř.

Kingdom_Come (20).jpgKingdom_Come (21).jpgKingdom_Come (22).jpgKingdom_Come (23).jpgKingdom_Come (24).jpgKingdom_Come (25).jpg
Day One Patch odstranil ze hry hodně bugů a až na výjimky je hra ve skvělém technickém stavu

Ve hře používáte rozdílné zbraně, které využívají jinou taktiku a to samé platí pro vašeho nepřítele. Boj s nepřítelem, který má sekeru, je úplně jiný než boj s nepřítelem, který nosí meč a štít. Nepřátele musím obecně velmi pochválit. Jejich obtížnost není založena pouze na výzbroji, ale i na dovednostech. Může se klidně stát, že dva nepřátele porazíte velmi snadno a při boji s jedním dostanete po tlamě. Pokud je daný nepřítel vysloužilý voják, umí bojovat lépe než běžní lapkové.

27999463_1901451193258492_1962693195_o.jpg28034186_1901451209925157_1574356247_o.jpg28079880_1901451166591828_1288546447_o.jpg28080067_1901451203258491_1651912097_o.jpg28082000_1901451206591824_1790141521_o.jpg28126000_1901451173258494_1063202485_o.jpg

Systém šermu by se dal popisovat velmi dlouho. Pokud vás detailně zajímá, podívejte se na jednu z našich dřívějších aktualit, zaměřenou na souboje. Osobně doporučuji zhlédnout různá videa z hraní. To, že je systém boje dobře promyšlený, neznamená automaticky, že vás bude bavit. Hra je bezesporu náročnějším RPG co se týče osvojení herních mechanismů, což je dle mého názoru dobře a tak moc jsem se při soubojích už dlouho nebavil.

Kingdom Come: Deliverance na notebooku

Kingdom Come je i přes svou náročnost dobře optimalizovanou hrou a dokáže běžet při vysokých detailech i v případě, že váš počítač zcela nesplňuje doporučené požadavky nebo je na hraně. Dobře si tedy zahrajete i na herním notebooku. 

My jsme hru zkoušeli na notebooku HP Omen 15 s 8 GB RAM a grafickou kartou Nvidia GeForce 1060 Max-Q. Zvládal hru bez větších problémů a i přes solidní nadílku bugů a grafických nedostatků se hra nikdy nesekala ani při vysokých detailech. Velmi pomohl Day One patch, který spoustu chyb odstranil. 

Výkon notebooku ale hra využije do krajnosti, z čehož vyplývá i zvýšená spotřeba energie. Bez síťového adaptéru hra vydrží běžet sotva hodinu. 

Svět plný možností

I když na příběh pohlížím trochu váhavě, nadšený jsem z úkolů. Vývojáři svůj slib splnili a úkoly se dají řešit různými možnostmi... většinou. Hlavní úkoly hlavně opravdu baví. Není to žádný MMO styl s úkoly typu zabij 10 nepřátel. Naopak může úkol splnit i tak, že lidi přesvědčíte o tom, že jste nepřítele už zabili. Pokud vám to uvěří, proč ne.

Kingdom_Come (26).jpgKingdom_Come (27).jpgKingdom_Come (28).jpgKingdom_Come (29).jpg
V herním světě je pořád co dělat, takže se nebudete nudit

Ani vedlejší úkoly se nemají za co stydět. Jsou tu sice rutinní mise typu zabij vůdce lapků, nechybí však ani různé specialitky, mezi kterými například najdete vykopání mrtvoly kvůli prstenu, co má u sebe či milostný vztah s holkou vašich snů.

Svět je zcela otevřený a hlavně jako celek dává smysl

Omrzí-li vás role hrdiny, jsou tu i další možnosti vyřádění. Já si zamiloval hraní kostek v hospodě. Svět je zcela otevřený a hlavně jako celek dává smysl. Ve městě se nachází mnoho obchodů a lidé nejsou bezcharakterní a reagují na vás.

Kingdom_Come (32).jpgKingdom_Come (33).jpgKingdom_Come (34).jpgKingdom_Come (38).jpg
Ve hře samozřejmě vylepšujete svou postavu a získáváte lepší zbraně a zbroj

Máte-li dobrou pověst, tak vás kolemjdoucí nadšeně zdraví, jste-li však kriminálník, klidně můžete skončit ve vězení. Mimochodem, za krádež vás nemusí chytit pouze ve chvíli, kdy vás někdo viděl, mohou vás prohledat i v případě, že jste pouze podezřelí. Příjemný detail.

Zemský ráj to na pohled

Po grafické stránce hra také zabodovala. Ale mám k tomu jisté výhrady. Zejména mě zarazila šílená gumová fyzika plátové zbroje. Když se postava pohybuje s plátovou zbrojí, tak se pláty ohýbají, no není to hezký pohled. Samozřejmě podobných nedodělků by se dalo najít víc, není ale nutné stěžovat si na každou maličkost, protože herní svět si budete užívat.

Kingdom_Come (8).jpg
Kvalitně zpracovaný je také kodex s historickými fakty

Vynikající design ve spojení s CryEnginem se prostě pozná. Malebná městečka, rozkvetlá pole a hlavně lesy skoro hřejí u srdce. Většinu času, kdy jsem zkoušel hru na recenzi, jsem hrál bez One Day Patche, a hra ještě byla plná chyb. Po patchi jsem si žádných horších bugů nevšiml, i když tu a tam například projde textura koštěte dveřmi apod. Naštěstí nic, co by stálo za nadávky. 

Díky skvělému designu má hra vynikající historickou atmosféru, kterou doplňují další dvě speciality. Jednak kodex s různými informacemi o historii, ať se to týká šlechtických rodů či lokalit. Velký vliv na atmosféru má také soundtrack, který se velice povedl a přizpůsobuje se místům a situacím. Nebojím se prohlásit, že každá lokace má své výjimečné kouzlo a působí alespoň trošku odlišně.

Rozloha mapy je přibližně 12 km2, což se může zdát jako velmi málo v porovnání s hrami jako Zaklínač. Alespoň je však každý kousek mapy promyšlený. Celková herní doba záleží na tom, jakým stylem hrajete a zda jdete vyloženě po hlavním příběhu nebo plníte i vedlejší aktivity. Dohrání vám zabere něco mezi 40 až 100 hodinami.

Závěrem mohu říci, že se hra rozhodně povedla, za což jsme po tolika letech nesmírně rádi a svým způsobem i hrdí. Naše výtky se zaměřují spíše na drobnosti, které vývojářům zabrání v dosažení maximálního hodnocení, ale neodradí nás od toho, abychom hru doporučili každému, koho zajímá historie.

Hodnocení: 4.5 / 5

Klady:

  • propracovaný šerm
  • spojení s historií
  • chytře promyšlené úkoly
  • různé možnosti řešení úkolů
  • mnoho vedlejších aktivit
  • krásná grafika a soundtrack

Zápory:

  • příběh může působit stereotypně
  • postavy jsou černobílé
  • otřesný systém soubojů pěstmi
  • chvílemi zlobivé textury

Hra má mnoho prvků, na které v recenzi jednoduše nebylo místo a také jsme ještě nestihli všechna zákoutí do detailů prozkoumat. Pokud vás něco zajímá, můžete se nás zeptat v diskuzi pod tímto článkem a my vše zahrneme do dalších připravovaných článků.

Určitě si přečtěte

Články odjinud