Musím se přiznat, že jsem Commandos v životě nehrál. Ačkoliv mne láká válečná tématika (ve hrách jde často o zábavnou a atmosférickou akci), připadal mi zmíněný titul zbytečně zdlouhavý a složitý, což je pro mé nervy (zuřivého Doomana a Quakera) příliš. Přesto jsem ale udělal obligátní „ááách“ jako každý, kdo poprvé viděl trailer na připravovanou českou hru Korea: Forgotten Conflict a když jsem dostal nabídku zajít se podívat na samotnou hru, nezaváhal jsem.
Mohl jsem to tušit už ze zmíněného videa, ale přesto mne Korea v akci ohromila, o to víc, že jde o relativně rychle vyvíjený projekt nového herního studia, který má udeřit (rozhodně nejen) na náš trh ještě tento rok.
Nevím jak byste to viděli vy, ale když jsem slyšel, že uvidíme pre-alpha verzi hry, představoval jsem si něco úplně jiného než jsme nakonec shlédli v dílně Plastic Reality Technologies. Nějakou tu nedodělanou mapu se spoustou prázdných míst, s hranatými panáčky, kteří drží v ruce pár pixelů, které v ničem nepřipomínají jakýkoli prostředek hromadného ničení. To vše samozřejmě zastřešeno spoustou chyb, které budou omlouvány ranou fází vývoje. Jenže výsledek překonal veškerá má očekávání.

To jsou oni! Kdo by to do nich na pohled řekl... * Nedejte se zmýlit, tohle OPRAVDU je dřina jako hrom
Pokud stále netušíte, o čem Korea: Forgotten Conflict je, dovolím si vám princip hry trochu osvětlit. Ač to autoři nevidí rádi, nejlépe se jejich produkt srovnává s legendární sérií Commandos od Pyro Studios. Jednou větou: základem všeho je tým složený z vojáků různých povolání, který plní zadaný úkol povětšinou hluboko v týlu nepřítele. Převedeno do řeči hry, ovládáte malé komando specialistů, které vojenské velitelství posílá do oblasti s (i na korejské poměry) vysokým procentem levicově smýšlících jedinců. Jednoduše řečeno, vaše skupinka bude stát většinou proti několikanásobné přesile severokorejské armády, což už jako samotný fakt stačí lidem s minimálním pudem sebezáchovy k tichému vypaření se z oblasti, ale vy navíc budete muset většinou kolem nepřátel projít, splnit „jednoduchý“ úkol (třeba naprosto nenápadně potopit obří tanker ;-) a následně vyklouznout z pekla, které po potopení x-tunové lodičky nastane.

Některé lokace jsou založeny na historických dokumentech * Mezi tolika budovami se bude dobře schovávat
V závislosti na akci se dynamicky mění situace na bitevním poli a tím i strategie nutná k úspěšnému splnění zadaného cíle. Na začátku musíte tajně proniknout do doku, k čemuž využijete osvědčené metody „zabít, uklidit, jít dál“, následně položíte nálože, a jelikož výbuch lodě přilákal severokorejské ozbrojence z okruhu několika stovek metrů, zpátky se budete muset prostřílet. Autoři se ale drží hesla všeho s mírou, takže nepočítejte s tím, že byste rambovským stylem zrušili celý tábor. Nicméně zbraně rozhodně využijete v dostatečném množství.

Líbí? Co teprve v pohybu... * Jistě, tank si také užijete. A také další vozida!
Váš tým čítá několik zdatných mužů a také jednu dámu. Ta se ve hře nevyskytuje v tradiční roli „na odlákávání pozornosti“ (po pravdě řečeno nevím, jak by zaujala o hlavu menšího Korejce, navíc s tak nemožnýma očima:-), nýbrž se ujala role ošetřovatelky týmu. Dále tu máme neohroženého rangera, ženistu, snipera a taktéž Korejce, jenž se specializuje jako tlumočník ostatním členům komanda. Aby se boj s takovou partičkou nezvrhl ve velký debakl komunistických jednotek, dostala vojska Severní Koreje do vínku propracovanou umělou inteligenci. Nepřátelé budou obdařeni několika stupni nervozity (nebo chcete-li ostražitosti), která jim hned tak nedovolí usnout poté, co viděli něco podezřelého. Nestane se tak, že byste narazili na vojáka, chvíli si s ním hráli mezi domy na schovávanou a on by se po čase zase vrátil na svou hlídku jakoby se nechumelilo. Žádné takové! Vojáček zpozorní, vytáhne zbraň a jak to dělají všichni na celém světě, když si neví rady, podstoupí záležitost nadřízené osobě. Důstojníci pak budou jakýmsi mozkem nepřátel. Budou udělovat rozkazy, kontrolovat obyčejné hlídky a v případě nějakého podezření budou narozdíl od obyčejných pěšáků smysluplně jednat. Třeba nenajde hlídku na svém místě a začne se po ní shánět. Jelikož ji však nenajde ani po chvilce, jeho podrážděnost vzroste, a tak raději zaběhne do kasáren pro posily, které začnou pomalu pročesávat okolní terén.

Realisticky působící základna a její obyvatelé působí až strašidelně * To dělo na vagónu má ovládací páky a ventily, když si dostatečně nazoomujete!
Občas se může stát, že i váš tým nebude tak úplně samotný v boji a dostane se mu určité posily. Uprostřed mise narazíte na skupinku obklíčených amerických vojáků. Ty můžete vysvobodit – ale můžete je také minout a jít jinou cestou nebo je Severokorejci přemůžou dříve, než k nim dorazíte. Každopádně všechny tyto varianty jen zvyšuji zábavnost každé z misí a prohlubují jejich variabilitu. S deseti vojáky se samozřejmě bojuje úplně jinak než s pěti. Takovýchto možností bude ve hře spousta. Most můžete dobýt „tichým způsobem“, tj. zabít postupně jednoho strážného po druhém, nebo k němu zkusit přijet s džípem a přejet překvapenou hlídku, či dobýt nedaleké kulometné hnízdo a postřílet zbytek osádky. Kromě toho je tu ještě jedna vskutku zajímavá možnost. Využít milosrdné pauzy a rozdat svým svěřencům příkazy, což byste v reálu nestihli. Můžete tak naplno využít schopností svého komanda a ve vteřině zlikvidovat několik svých nepřátel.

Realistické textury odpovídají engine, který je schopen pohánět first person hru * Těšíte se na perfektně zpracovaný sníh? Měli byste :-)
Korejská válka (1950-53)
Korejská válka byla stejně jako konflikt ve Vietnamu střetem mezi komunistickým a kapitalistickým viděním světa. Jakožto první velký konflikt po druhé světové válce předznamenal dalších čtyřicet let studené války v bipolárně rozděleném světě. Za vše mohl právě konec druhé světové války, za níž byla Korea dílem osvobozena s pomocí Číny Stalinovými vojsky (severní část), zatímco v Jižní Koreji vypuzovali Japonce spojenci. V těsné blízkosti vedle sebe tak vznikly státy, které byly loutkami v rukou mocností, jež je osvobodily.
25.června 1950 došlo k tomu, co se celkem dalo očekávat. Vojska Severní Koreje překročila hranici a zaútočila na svého jižního souseda. Po posvěcení Radou Bezpečnosti OSN se na pomoc Jihokorejcům vydala armáda spojeneckých jednotek (většinou Američanů). Těm se podařilo nejen agresora vytlačit z napadeného území, ale také zahnat až k severním hranicím s Čínou. Bylo dobyto hlavní město Severní Koreje (Pchjongjang) a situace směřoval pro spojence ke zdárnému konci. Do věci se však zapojili SSSR a Čína, která vyslala do oblasti více než milión svých jednotek. Výsledkem byl naprostý obrat v boji a teď to byli zase Američané, kdo musel ustupovat. Číňané se dostali i do Soulu a až přísun dalších spojeneckých jednotek dokázal zastavit komunistický postup. Po dalších vyčerpávajících bojích se nakonec fronta vrátila tam, kde začala, tedy na 38. rovnoběžku.
Korejská válka byl výjimečný konflikt, který možná upadá v zapomnění, ale faktem je, že nechybělo málo a mohlo dojít ke třetí světové válce. Američtí prezidenti v průběhu bojů mnohokrát zvažovali možné použití jaderných zbraní, ale naštěstí jaderné kufříky zůstaly tentokrát ležet na svých místech a konflikt se vyřešil konvečními metodami. Oba korejské státy se však ještě stále s touto válkou nevyrovnaly a jejich vztahy jsou (zvláště v poslední době) velice napjaté.
Další informace: www.valka.cz... |
Jestli nás ale něco z celé předváděčky nejvíce nadchlo, tak to bylo technické zpracování. Celé prostředí, všechny jednotky, předměty či budovy, i ten racek, který občas přelétne na obloze, vše je ve 3D. Ostatně sami si můžete udělat o hře představu z nedávno zveřejněného traileru, který naleznete zde. A pokud by vám to nestačilo, vězte, že hra v současné chvíli (i přes svoji ranou fázi) vypadá opět o něco lépe. Není 3D jako 3D, řekl by člověk znalý omezení ve Warcraftu 3 a jemu podobných. Korea však nic takového obsahovat nebude, takže si budete moci otáčet kamerou, přibližovat a oddalovat pohled do aleluja. Zkrátka hra nabídne plně trojrozměrné prostředí bez jakýchkoli omezení. Naprosto úžasně vypadá zoomování, které naprosto postrádá tzv. „blackandwhite“ efekt, tedy v praxi vidíte celý ostrov, pootočíte kolečkem a zaměříte se na jednoho vojáčka, kolečkem se k němu přiblížíte na jeden metr a vidíte vše krásně vymodelované bez jakýchkoliv prodlev, potřebných na dokreslování detailů.

Wow! Jen se nastěhovat.
Engine Typhoon vůbec vypadá naprosto neuvěřitelně. Celkem jsme viděli několik skoro hotových map v různorodých prostředích a všechny vypadaly jednoduše k nakousnutí. Nádherně propracované stromy, postavičky, nastínované budovy a co teprve efekty počasí! Zatím je hotova pouze základní verze mlhy, ale už ta vypadá velice pěkně. Další předností hry bude zajisté zpracování stínů. Nám předvedená ukázka pochodující postavičky, která vrhala stín na kulatý objekt a stín se podle toho zvětšoval a zmenšoval, realisticky kopírujíce kulatý povrch, vypadala opravdu působivě. Těžko uvěřit, že hra běhá na nejnižší konfiguraci s procesorem Duron 800 MHz a GeForce2 MX (samozřejmě s příslušnými omezeními).
Zajímavá je rovněž různorodost jednotlivých prostředí. Jednou navštívíte depresivně vypadající chemickou továrnu, jindy zas skončíte v přístavišti, pak navštívíte základnu (z velké části složenou atmosférickým podzemním labyrintem, složeným z propojených bunkrů) na ostrově nebo zakotvíte u zamrzlé přehrady. Pokaždé je vše zpracované do neuvěřitelných detailů. Stačí, když si přiblížíte dělo postavené na jednom vagónu a můžete se jen domýšlet, kterou z vykreslených páček se artilerie uvádí do provozu. Lokomotiva je taktéž vykreslena do tak neuvěřitelných detailů, že kdyby to bylo k něčemu, tak žádám po autorech, aby ve hře umožnili kameru z pohledu vlastních očí. Až je mi autorů líto, že se tak piplají s detaily, na které mnozí ani nepřijdou.
Jan Morkes
Ve všem, co zde Honza napsal, s ním naprosto souhlasím. Přál bych si, abych vám dokázal slovy pospat, jak efektně působil komplikovaný podzemní labyrint chodeb korejského bunkru, skrytý pod povrchem nevinně vypadajícího kopce na pobřeží, zahaleného mlhou. Vysvětlit vám, jak dokonale autoři piplají interiéry několikapatrových a několikavrstvých budov (podle toho, ve kterém patře se nacházíte, se z ptačího pohledu, ve kterém hru sledujete, zprůsvitňují patra – vrstvy nad vámi), kde si můžete prohlédnout chléb položený na stole nebo postavy, které nikdy nepostávají jen tak, ale třeba píší na stroji.
Zoomování je vůbec nejsilnější ukázkou síly nového engine hry, který dokáže plynule přejít z něčeho výrazně lepšího, než měla hra Commandos 2 do čehosi velmi blízkému Hidden And Dangerous 2 – prokreslení postav i prostředí je na takové úrovni, že vám tahle hra bude doslova rvát oči. Nádherná, inteligentní, zábavná, nelineární, originální, propracovaná na úrovni nepříliš vzdálené MGS2... Korea slibuje zaútočit na hráčskou obec silou, jakou by od ní ještě nedávno nikdo nečekal. Nezbývá, než držet palce vývojářům, aby ve svém urputném úsilí vytrvali a nepolevili, protože dosavadní výsledky jejich práce zasluhují mimořádné uznání. Kdo by to ještě nedávno řekl, že taková silná konkurence vyroste právě v naší zemičce...
Martin Zavřel
Homepage hry: http://www.koreaforgottenconflict.com/
Výrobce hry: Plastic Reality Technologies http://www.preality.com/
Distributor hry: Cenega
Distribuce v ČR: Cenega
Předpokládané datum vydání: 4. čtvrtletí 2003