Stalo se to všechno minulý rok, když zástupci Black Isle Studios a Reflexive Entertainment souhlasili, že spolu vytvoří RPG s využitím proslulého a léty ověřeného systému SPECIAL. Tento systém je velmi otevřený a poskytuje výborné, prověřené zázemí - asi málo z fanoušků žánru RPG nezná hry Fallout 1 a 2, dva ze skutečných pilířů tohoto žánru. SPECIAL tedy poskytl pro hru základy - samozřejmě s malými úpravami ve smyslu přidání magie a přenesení boje do reálného času. Black Isle mají s implementací SPECIAL systému mnoho zkušeností, stejně jako s tvorbou RPG her obecně. Působí tedy ve větší míře jako poradci než jako vývojáři, ačkoliv některé známá jména z Black Isle se v závěrečných titulcích také objeví, zejména co se týká výtvarné stránky a designu.
Jakmile tedy bylo na čem stavět, začalo se dumat o čem hra vlastně bude. Objevilo se mnoho různých nápadů, nakonec bylo ustanoveno několik základních premis - hra se bude odehrávat převážně v evropském prostředí, na konkrétních místech, ovšem s již méně konkrétními osobami. Nakonec z toho všeho vznikl rozsáhlý příběh alternativní reality odehrávající se v časovém rozmezí 12. až 17. století (gotika až renesance). Tvůrci se inspirovali skutečnými událostmi tehdejší doby, ovšem upravili si je více či méně k obrazu svému - je tedy možné (či spíše jisté), že narazíme na známé historické postavy, jako například Richard Lví Srdce (Richard the Lionheart, odtud i název hry), ovšem jejich osudy budou poněkud jiné, než jak je známe ze současných historických výzkumů. Téměř neomezenou moc nad linií příběhu dala tvůrcům magie, kterou bychom samozřejmě ve skutečném světě hledali marně.
Scénáristé se museli probrat mnoha desítkami knih a webových stránek, aby získali dostatek informací o době, do které chtějí hru zasadit. Bylo potřeba se zaměřit zejména na historické události a postavy, které budou v příběhu využity a ty pak prozkoumat podrobněji. Díky tomu pak bude možné zachovat něco ze skutečné historie, ale zároveň přímo využít ony události či osoby ve hře a koneckonců jejich osudy třeba i trochu pozměnit. Mezi takové postavy patří například veliký chán Ögedej, vládce Mongolska v letech 1229-41. Ten v roce 1241 zemřel a Batu-chána to přimělo zastavit invazi do Evropy. Jenže ve hře tomu má být jinak. Ögedej smrt přelstí díky zvláštnímu kouzlu a Batu-chán tak může pokračovat ve své ničivé cestě. Navíc posílil své armády gobliními silami, které cestou potkal a výsledkem byla téměř neporazitelná mongolská Zlatá horda. Síly západu, vyčerpané čtvrtou křížovou výpravou, jí mohly jen těžko vzdorovat.
Historie podle Black Isle Studios
1095 - 1101 : První křížová výprava 1119 : Vytvoření řádu Templářů 1145 - 1147 : Druhá křížová výprava vedená Ludvíkem VII 1188 - 1192 : Třetí křížová výprava vedená králem Richardem řečeným Lví Srdce 1192 : Rozdělení 1193 : Anglie vtrhla do severní Francie a ustanovuje Británii 1194 - 1243 : Temné křížové výpravy - čtvrtá křížová výprava proti Zuřivým drakům 1336 - 1389 : Pátá křížová výprava proti Nekromancerům 1401 - 1420 : Šestá křížová výprava proti Padlým duchům 1586 : Vražda krále Filipa II. 1588 : Současnost, španělská Armada chystá invazi do Anglie |
První velký zlom mezi skutečnou a alternativní historií hry Lionheart nastává roku 1192 během třetí křížové výpravy, ve které Richard Lví Srdce neúmyslně vyvolá rituál Rozdělení, který jemně naboural vlákno reality nechal magii podniknout na povrch zemský. Zavládl chaos, duchové světla a temnoty se rozutekli do všech koutů Země. Jak se dá očekávat, bylo díky tomu ovlivněno mnoho dalších historických událostí. Hra Lionheart začíná nějakých 400 let po tomto incidentu ve městě Nueva Barcelona ("Nová Barcelona"), vybudovaném na troskách původní Barcelony. Španělsko se právě v té době chystá vypustit svou velkolepou Armadu na Anglii, která zase pro změnu okupuje velkou část severní Francie, k tomu všemu má ve většině Evropy ohromný vliv inkvizice, která se snaží vymítit magii a magické bytosti. Svět je mnohem temnější, než jak ho "známe". Mnoho bylo zničeno, mnoho bylo znovu postaveno. Lidé namísto toho, aby se pouze báli bytostí jako jsou démoni, trollové nebo čarodějnice, s nimi musí bojovat. Existují různá podzemní, tajná společenství, která se magii naopak snaží zachránit, což je samozřejmě rozhodně proti srsti inkvizici. Právě v této době začíná postava hráče, jako dalekého potomka legendárního Richarda, svůj život.
Jak už je v RPG žánru zvykem, nebude mít hráč na výběr pouze jedinou postavu, resp. jediný druh postavy. Jednou z výhod systému SPECIAL je totiž možnost vytvořit "beztřídní" postavu, tedy takovou, kterou si hráč postupem času sám vytvoří plně k obrazu svému. Jistě, bude možné zvolit si vlastní rasu, které budou k dispozici čtyři: Demokin, míšenec mezi člověkem a duchem démona, Feralkin, což je míchanice mezi člověkem a zvířecím duchem, Sylvant = člověk + elementální duch a nakonec samozřejmě nesmí chybět čistá, magií neposkvrněná lidská duše. Každý z nich má své výhody a nevýhody, holt tak už to na světě chodí - nikdo není superman. Hraní za každého z nich bude vždy trochu jiný zážitek. Vyjma rasy lze dále zvolit jméno, pohlaví a vlastní portrét. Nakonec si každý hráč vybere několik tzv. "traits" neboli znaků, zvláštních dovedností či vlastností - aby nakonec vznikla zcela unikátní postava (stejnou volbu jsme mohli vidět i v již zmiňovaných Falloutech). Také se zde znovu objeví tzv. "perks", což jsou v podstatě "traits", které ale získáváte v průběhu hry, vždy po několika úrovních. Maximální úroveň v Lionheartu bude, a teď se podržte, 60!
Mnohem víc práce než s tvorbou hráčských postav (občas narazíte i na lidi, kteří se k vám budou chtít přidat nebo kteří se nechají naverbovat, třeba i za malou úplatu) však měli tvůrci s vytvářením ostatních přátelských či nepřátelských postav. Jak oni sami praví, bylo to zároveň zábavné i náročné. Perspektiva pozměněné historie nabídla mnoho možností, zároveň ale i jistou svázanost právě tím, že se jedná o historii. Přesto se autorům hry podařilo do hry dosadit tak zvučná jména jako Leonardo Da Vinci, Galileo Galilei, Miguel de Cervantes, Niccolo Machiavelli (viz. medailonky po straně) a další. Co se týká vyloženě nepřátelských persón, díky představení rituálu Rozdělení se povedlo přivést do hry zcela fantastické, originální kreatury. Často se může jednat o kombinace klasických mýtických bytostí, nebude nouze dokonce ani o draky! Celkem by se zde mělo objevit na 100 různých druhů potvor.
Již několikrát jsem se zmínil o magii, takže je na čase se na ni zaměřit o něco podrobněji. V Lionheartu zakopnete o tři základní magické kruhy nazvané Mysl, Kmen a Duch. Magie mysli zahrnuje kouzla založená na realitě a elementálních sférách, je využívána zejména pro přímý boj. Nejlepším příkladem prvního okruhu by byl zřejmě fireball. Kmenová magie si více zakládá na zemi a šamanských rituálech, využívá se zejména pro vyvolávání a oslabování/posilování charakterů. Poslední typ magie, duchovní, reprezentuje moc bohů a zaměřuje se na ochraně a léčení, lze ji v některých případech použít i k boji - mocným ofenzivním kouzlem je například Úder z Nebes (Celestial Smite). Když se to všechno sečte, můžeme se těšit na 60 různých kouzel. A když říkám různých, tak tím myslím skutečně různých, nikoliv pět druhů léčení a čtyři typy ohnivé stěny.
Leonardo Da Vinci (1452-1519) - Italský malíř, sochař, architekt, inženýr, hudebník, básník, vědec, jednoduše řečeno myslitel. Univerzální osobnost renesanční vědy a umění. Jeho studijní kresby z přírodovědných oborů daly základ vědecké a technické ilustraci, v jeho malířské tvorbě vyvrcholil renesanční realismus (Mona Lisa, Poslední večeře), ovlivnil vývoj evropského malířství.
Galileo Galilei (1564-1642) - Italský fyzik, matematik a astronom, původně lékař. Zlepšil dalekohled a jeho okuláry, objevil krátery na Měsíci, sluneční skvrny, čtyři Jupiterovy měsíce, první spatřil Mléčnou dráhu jako shluk vzdálených hvězd. Svými pozorováními potvrdil správnost heliocentrické soustavy, tedy že Země obíhá Slunce a nikoliv naopak. Zabýval se také dynamikou těles, objevil například setrvačnost, zákon skládání rychlostí, a další. Roku 1632 byl postaven před církevní soud, obviněn z kacířství a donucen k odvolání teorie heliocentrismu. Odtud jeho slavný výrok "A přece se točí!".
Miguel de Cervantes (1547-1616) - Španělský spisovatel. Do dějin světové literatury se zapsal románem Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha.
Niccolo Machiavelli (1469-1527) - Italský renesanční státník, politický myslitel a spisovatel. Předpokládal, že společnost nepodléhá boží vůli, ideál státu odvozoval od římské republiky. Silný panovník je oprávněn k zajištění použít lsti a násilí. Odtud machiavellismus, což je chápáno jako pragmatické až bezohledné pojetí politiky, kdy lze přehlížet morální principy a prostředky se podřizují určeným cílům. |
Magie bude v této hře bezpochyby důležitá, ještě o něco důležitější však možná budou předměty - zbraně, brnění, amulety, a další ty všelijaké serepetičky, které miluje a kterých se nemůže nikdy dosyta nabažit snad žádný pravý RPG fanoušek. Pro zbraně je v Lionheartu využíván náhodný generátor, takže můžete mít jistotu, že žádné zbraně na které ve hře narazíte, nebudou zcela totožné. A na jaké zbraně narazíme? Vše, co lze od RPG tohoto typu očekávat - meče, dýky, šavle, kladiva, sekyry, obouručáky, palice, kyje a další a další. Náhodné generování bude použito i pro většinu ostatních předmětů vyjma těch několika málo specifických artefaktů, které budou vždy stejné. Některé zbraně budou navíc magické či je bude možné využít v kombinacích.
Jak jsem již napsal, hra se odehrává v Evropě. Ta je však po Rozdělení o něco jiná než ta, kterou známe z naší skutečné historie. Nejen po sociální a politické stránce, nýbrž také po geografické. Bylo zničeno mnoho měst, jen některá z nich znovu povstala z trosek - jiná v nich leží "dodnes". Obrovskou změnou je to, že celá severozápadní část Francie se díky obrovskému zemětřesení propadla do oceánu, stejně jako velká část Británie. A na která místa se se svou postavou podíváte? Mimo jiné navštívíme inkviziční kobky, mongolské tábory, jeskyně lykantropů, budeme cestovat Pyrenejemi, španělským venkovem, jihem Francie, a dál - kam dál, to zatím autoři nechtějí prozradit. Říkají však, že Lionheart se bude odehrávat na většině území Evropy a ještě v zemích okolo. Celkem se svět Lionheartu skládá z devíti velkých území, rozdělených do více než stovky map. A že to jsou rozsáhlé mapy, vždyť jen hlavní quest by vám měl zabrat okolo 40 - 60 hodin hraní!
Technická stránka věci vypadá více než dobře, rozhodně nad dnešním standardem. Prostředí na screenshotech je vskutku detailní a krásné. Lionheart běží na Velocity enginu, což je "motor" vyrobený přímo společností Reflexive Entertainment. Využili ho například i ve svých předešlých hrách jako Zax: The Alien Hunter nebo Star Trek: Away Team. Většina pozadí jsou 2D předrenderované sestavy, zatímco postavy jsou 3D modely v reálném čase konvertované na 2D obrázky. V reálném čase lze také modifikovat efekty jako láva.
Samozřejmostí je podpora kooperativního multiplayeru, díky němuž dostane hráč možnost projít si singleplayerovou kampaň až se třemi dalšími přáteli. Přestože se jedná o stejná prostředí, budou samozřejmě uzpůsobena multiplayerové prostředí - zajímavé je, že se síla a počet monster dokáže přizpůsobit síle a počtu lidských hráčů. Autoři hry momentálně koketují také s nápadem, že spolu s hrou vydají také editor levelů, zatím však není definitivně rozhodnuto.
Hardwarové nároky jsou na dnešní dobu neskutečně nízké, úplně vám bude stačit Pentium III 300MHz, 64 MB RAM, 8MB grafická karta a Win9x/Me/2000/XP nebo NT. Dá se říct, že Lionheart poběží skoro na všem - dokonce ani nevyžaduje 3D akceleraci! To se už dnes hned tak nevidí. A v jakém vývojovém stavu se tahle skoro jistě veleúspěšná hra momentálně nachází? Již brzy se vývojáři dostanou k alpha verzi, od které už bude jen krátká cesta k betaverzi. Pak stačí jen pár dalších měsíců na testování a v zimě tohoto roku už můžeme Lionheart očekávat na pultech! Co očekávat, my se na něj můžeme přímo těšit, protože tohle bude další výsostné RPG se značkou Made in Black Isle do sbírky.
Oficiální stránka hry: http://lionheart.blackisle.com/
Black Isle Studios: http://www.blackisle.com/
Reflexive Entertainment: http://www.reflexive.net/