Lock – On: Modern Air Combat

Lock – On: Modern Air Combat

Když v roce 2000 firma Ubi Soft ohlásila zrušení prací na simulátoru A-10 Thunderboldt, většina fanoušků realistických simulátorů z toho byla mírně zdeptaná. Těšili se totiž na simulátor s parametry, které tu doteď nebyly. Smutek ale naštěstí nemusel trvat dlouho. A-10ka byla totiž integrována do tohoto simulátoru.

Samozřejmě, nechyběla ani skepse, protože je poměrně těžké naprogramovat konkrétní letový model pro víc letadel v jednom simulátoru . Doteď vládlo mínění, že pokud má být letový model co nejdokonalejší, nejvěrnější a nejreálnější, musí titul simulovat jen jedno letadlo. Jako příklad můžeme uvést Flanker 2.0, Falcon 4.0 nebo Janes F/A – 18, což jsou simulátory pro ty nejhardcorovější maniaky. Jsou charakterizovány ovládáním typu: Zapamatuj si 100 klávesových zkratek a k tomu dalších 200 kombinací. Tentokrát se ale Ubi Soft ve spolupráci s Eagle Dynamics rozhodl vyjít vstříc jak fanatikům, tak i začátečníkům, kteří mají rádi lehčí simulaci moderních bojových letadel.

Pravidla jsou tedy určená jasně. Naprogramuje se simulátor, kde máte možnost zalétat si ve více letadlech, i když za cenu zjednodušeného ovládání a avioniky, nebo se začne pracovat na simulátoru jediného letadla, kde se už dá úroveň simulace dotáhnout na maximum (eh, myslím na maximum, kterého jsou schopné současné PC). Ti, pracující na LO: MAC, si ale stanovili vyšší cíle. Snaží se o zrušení rozdílů mezi ultra-realistickou a jednoduchou simulací, pomocí velkého množství nastavení. Jste začátečník a chcete se bavit? Prosím, proč ne. Nastavte si zjednodušený radar, na kterém je vidět absolutně všechno bez potřeby přepínat jeho módy, zapněte si nekonečné množství paliva, neomezenou zásobu munice, inteligenci protivníků nastavte na úroveň „houpacího koně“ a naskočte do kokpitu. No a v případě, že jste spíš ta druhá skupina, žádný problém. Baví vás lovit na radaru přepnutém do módu „air to air“ nepřítele, vzdáleného desítky kilometrů a snažit se ho zaměřit pro vaše AIM-120 AMRAAM? Chcete si před samotnou misí plánovat trasu sám tak, abyste se vyhnuli  bariérám protiletadlových děl? Chcete si v praxi ověřit, jestli se dokážete zbavit dotírajícího soupeře v souboji na kanóny? V pořádku, k dispozici je tu i tato alternativa.

Lock - On: Modern Air Combat Lock - On: Modern Air Combat

Další z věcí, která má znamenat průlom v simulátorech, je prostředí. Tady jsou informace ještě neuvěřitelnější, jak v případě předešlého odstavce. Hovoří o možnostech nastavení simulace od maximálně jednoduché, až po smrtelně přesnou, kde o pár kilometrů vyšší přistávací rychlost může znamenat havárii. Akce v LO: MACu se budou odehrávat v oblasti Černého moře, takže můžeme očekávat detailní textury s přesností na 3 centimetry (no, jak se tohle bude dát ověřit), obrovské lesy, vrchy, rozsáhlou mořskou hladinu a celkově velmi přesný 3D terén. Celá oblast bude zmapovaná do detailů, takže se můžete těšit na 21 velkých měst, 1700 městeček a vesniček, 500 mostů, 18 letišť a 8 námořních základen. Korunu tomu nasadí více jak 180 tisíc různých budov a 50 milionů (!!!) stromů. Po grafické stránce by to tedy opět mělo být něco úžasného. Proto tak trochu nevěřím minimální konfiguraci doporučené výrobci. Přece jen, P3 nebo AMD na 800 MHz, 256 MB RAM a 16 MB grafická karta jsou už dnes na hranici, pokud ne pod ní. Samozřejmě, všechno se dá rozchodit, ale zase za cenu nízkých detailů nebo množství polygonů. Ani se zvuky nebude LO: MAC zaostávat. Kromě detailních zvuků motorů či zbraní se můžeme těšit na komunikaci mezi wingmany, věží, létajícím radarem (AWACS), nebo tankovacím letadlem.

A nakonec to nejdůležitější – hratelnost. Jak jsem vzpomínal v úvodu, hardcore fanoušci si budou moci ověřit, jak se taková F-15 nebo A-10 chová v reálu. Rozsáhlá komunikace, jak už s wingmany, létajícím radarem, nebo vzdušnými tankery, umožní tvorbu většího počtu strategií útoku. F-15ky se postarají o nepřítelovu stíhací obranu a o radary protiletadlovců, a když bude oblast bezpečná, budou povolané A-10ky, které svými 30ti milimetrovými děly a bombami dokonají dílo zkázy na zemi. To jsou teda možnosti LO: MACu při jednotlivých misích, ale v nabídce herních módů se má skrývat i jedno překvapení, které změní náš nynější pohled na dynamickou kampaň a má název DBG, což znamená Dynamic Battle Generator. O kampaň v LO: MACu se tedy bude starat DBG, s tím, že bojiště bude rozdělené do sektorů a na základě výsledků z předcházející mise bude vygenerována ta následující. Vše, co je možné zaměřit, či už tank, budova, náklaďák nebo most, je součástí skriptu, s kterým DBG počítá, takže pokud zničíte zásobovací kolonu, v následující misi výrazně oslabíte nepřítele. V případě, že si pomocí mapy zjistíte předpokládaný přesun nepřítele a zničíte mu most, můžete ho zpomalit. Možností je tedy široká škála, zůstává jen počkat, jak se toto všechno podaří dát do jednoho celku. Pokus o něco podobného tu už jednou byl v simulátoru Eurofighter Typhoon, ale tam to bylo trochu rozpačité. Proto většina vydavatelů simulátorů vsadí raději na jistější, i když méně populární kampaň, kde se po absolvování jedné mise přesouváte k další.

Lock - On: Modern Air Combat Lock - On: Modern Air Combat

Zkusme tedy v pár bodech shrnout, čím nás má ohromit LO: MAC

  • Osm letadel, s kterými se můžete proletět. Z toho dvě americké, pět ruských a jedno německé. Konkrétně A-10, F-15, Mig-29 Fulcrum A, C a německý Mig-29, Su-27 Flanker B, Su-25 Frogboot, Su-33 Flanker D
  • Akce nad Černým mořem, v oblasti Krymu a Kavkazu, jako možná ohniska budoucích konfliktů
  • Dynamic Battle Generator, který teoreticky zabezpečí jedinečnost každé kampaně na základě úspěchů (nebo neúspěchů) předešlé mise
  • Neuvěřitelné grafické detaily, ať jde o terén nebo o modely letadel, případně cílů
  • Komplexní audiosystém s podporou prostorového zvuku, kde klíčová bude jak vzájemná komunikace mezi piloty, tak i komunikace mezi pilotem a létajícím radarem, tankerem nebo věží
  • Rozsah misí, od tréninku, jednotlivých misí, přes kampaň, až po vlastní editor misí. Mimochodem, právě editor misí byl předmětem ankety na stránkách výrobce, kde vývojáři nechali samotné hráče rozhodnout o tom, jestli má vůbec ve hře být. Zde je vidět ochotu vyjít hráči maximálně vstříc
  • Multiplayer přes lokální síť i přes internet, samozřejmě podmínkou je rychlé a stabilní připojení
  • Rozsáhlé možnosti nastavení úrovně simulace a hratelnosti

Tak se zdá, že Ubi soft ve spolupráci s Eagle Dynamics chystá na poli letecké simulace zhruba takový průlom, jako John Carmack se svým DOOM 3 ve 3D akcích. Nezbývá než doufat, že až se LO: MAC dostane na pulty obchodů, tak po zakoupení a nainstalování zjistíme, že to, co nám programátoři slíbili i do puntíku splnili. Případně, že přidali i něco málo navíc. Počkejme tedy, jak to dopadne a není vyloučeno, že právě o LO: MACu se v historii her bude mluvit s podobnou úctou, jako o už vzpomínaném DOOMu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud