Locomotion - první dojmy z nové generace Transport Tycoonu

Locomotion - první dojmy z nové generace Transport Tycoonu

Překvapení v podobě nástupce legendárních Transport Tycoonů z takřka soukromé dílny Chrise Sawyera se čím dál tím rychleji blíží dokončení. Chris Sawyer`s Locomotion přináší oproti staré sérii řadu vylepšení, ale také spoustu zásadních změn, které nemusí každému hráči právě sednout. Takže jak se nástupce Transport Tycoonů vlastně hraje? Čtěte dnešní první dojmy!

Chrise Sawyera znají "starší" hráči především jako tvůrce her Transport Tycoon a Transport Tycoon Deluxe. Ani jednu z těchto skvostných ekonomicko-dopravních simulací se dosud nepodařilo žádnému jinému titulu překonat, pouze Sawyer dokázal překonat sám sebe s vylepšenou verzí "Deluxe". Mladší hráči znají jeho jméno především díky sérii tycoonů z prostředí zábavních parků, ve kterých hrály hlavní roli horské dráhy. Momentálně se dokončuje třetí pokračování Rollercoaster Tycoon, který se konečně kompletně přenese do 3D a na jehož tvorbě se Sawyer sám už tolik nepodílel. Místo toho se vrátil zpět ke kořenům a začal pracovat na nové generaci svých tycoonů. Vždyť první z nich vyšel už před deseti lety! Podaří se tedy Locomotion zaplnit mezeru, do které nedokázal dostatečně dobře zapadnout ani aktuálně vycházející rakouský Transport Giant?

TIP: Přečtěte si vzpomínku na původní Transport Tycoon

     

Terén je členitější, ale pořád jde o staré dobré čtverečky * Průmysl - základ výdělečné dopravní společnosti * Města se neustále rozrůstají

První zásadní (ne)změnou, které si všimne každý byť i jen koutkem oka je fakt, že grafika zůstala na chlup stejná jako v předchozích dílech. A když ne na chlup stejná, tak snad o něco méně barevnější a možná o něco více realistická. Ale v zásadě je to prostě a jednoduše to samé jako u původního Transport Tycoonu. Neviděl bych to jako nějaké velké proti, k tomuto stylu hraní izometrický 2D pohled dokonale padne a 3D by akorát nadělalo pořádnou paseku. Jsou prostě žánry, pro které se 3D grafika nehodí, a to tvrdím už nějaký ten pátek! Prostředí vypadá o něco bohatší, zjevnější jsou například efekty počasí. Další podstatné změny už se odehrávají v rovině samotného herního systému a ovládání.

Pěkných pár minut jsem třebas hloubal nad novým systémem stavění železničních tratí a silnic. Ten je totiž převzat z Rollercoaster Tycoonu a zásadně se liší od původního pojetí této činnosti. Nyní už nestavíte tratě a silnice čistě za pomoci myši, tj. tak, že zvolíte typ kolejí, jedete a klikáte krysou na ta místa, kde chcete dráhu/silnici postavit, alébrž pomocí jediného okna, ve kterém si navolíte právě ten typ cesty, který chcete vybudovat (mírná zatáčka, ostrá zatáčka, vyvýšení, rovinka, apod.) a prostě jen odkliknete tu správnou volbu - trať se umístí automaticky sama. Chvíli trvá, než si na tenhle systém zvyknete - nabízí sice nové možnosti stavby tratí a silnic (různé druhy zatáček), na druhou stranu ty se mohly objevit i při zachování původního systému. Navíc má ten nový nevýhodu v tom, že obrazovka se sama neposune pokud dráha "vyjede" za viditelnou oblast - vidíte pouze malé okénko s právě rozestavěnou trasou, které je ovšem naprosto k ničemu.

    

Snadné zoomování umožňuje mít dokonalý přehled o veškerém dění * Zasněžené vrcholky hor * Grafy vývoje společnosti

Další novinkou je nepřítomnost dep, těch krásných malých baráčků na konci tratí nebo u silnic, ze kterých v původních dílech vyjížděly superdlouhé vláčky anebo armády autobusů. Sawyer si asi uvědomil zjevnou zbytečnost a nerealističnost těchto budov, takže je v Locomotion rovnou vynechal. Pokud koupíte nový dopravní prostředek, prostě jej umístíte na koleje nebo na silnici. Stejně jako v předchozích dílech každému vlaku, autobusu nebo náklaďáku určíte jednotlivé stanice, kterými má projet. Výhodou je, že pokud má železnice pouze dvě zastávky, nemusíte zadávat nic, vlak automaticky pozná, že má jezdit právě mezi těmito dvěma. Pokud jich je zastávek na trati více, je nutné postavit semafory, které nyní fungují také plně automaticky. Naprostou novinkou je možnost stavět ve městech tramvajové tratě, případně troleje.

Což mě přivádí k zajímavé nové volbě, totiž "Underground view" - díky ní máte možnost podívat se do podzemí měst a vlastně i celého kontinentu. Poněkud mi zatím uniká smysl, vyjma toho, že je přehledněji vidět převýšení. Ale když už jsou k dispozici tramvaje, proč by nemohlo jít stavět také metro - k tomu by nový pohled posloužil dokonale. Bohužel, nevypadá to, že by Sawyer tento prvek (tolik oblíbený už od dob SimCity 2000) chtěl do hry zakomponovat - škoda! Ale na druhou stranu, města v Transport Tycoonu/Locomotion jsou přeci jenom poněkud odlišných proporcí, než ve hrách typu SimCity. Když už jsem se zmínil o převýšení - s ním je teď díky novému systému stavby tratí poněkud snazší si poradit, protože u kolejí můžete zvolit vertikální směr stavby. Na co jsem hodně zvědavý, to je způsob, jakým se Sawyer vypořádal s modernizací trati, ale to se dozvíme teprve v plné verzi hry. Doufejme, že nebude nutné je celé ručně předělávat stejně jako v minulých dílech.

     

Nový "underground view" * Na mapě světa si můžete nechat zobrazit informace podle svého gusta * Vláčkýýý, mašinkýýý, autíčkááá!

Download: první video z Chris Sawyer`s Locomotion

Ekonomická stránka hry zůstala takřka beze změn. Na jedné mapě, které mi mimochodem připadají poněkud rozlehlejší, ale to může být jen zdání, proti sobě může soupeřit až 15 dopravních společností včetně té vaší, což znamená 14 možných protivníků. A to už je nějaká konkurence! Nebude trvat dlouho a mapa se změní v rejdiště různobarevných vozítek, letadýlek, lodiček a vláčků. Možná to někomu bude připadat mírně nepřehledné, ale snadnost otáčení mapy (pomocí klávesy Enter) a jejího přibližování (kolečkem u myši) vás nenechají dlouho na holičkách.

V Locomotion můžete samozřejmě znovu, stejně jako v obou původních hrách, sledovat vývoj své společnosti na přehledných grafech, půjčovat si na tučné úroky u bank, sledovat podrobné rozpisy výnosů, výdajů, prostě dělat všechno, co bylo kdysi dávno tak zábavné. Ale co hlavně, je možné podstatným způsobem urychlit čas, a tak si ukrátit dlouhé čekání, než vyděláte svůj první milion.

Plná verze hry Chris Sawyer`s Locomotion, která se má na pultech obchodů objevit během tohoto měsíce nabídne více než 40 předdefinovaných scénářů, mnoho z nich víceméně realistických (např. v demoverzi je k dispozici "skutečná" mapa Anglie a Irska). Časový rozsah hry se pohybuje od roku 1900 do roku 2000, k dispozici bude také multiplayer pro dva hráče. Nebude chybět ani editor map s jehož pomocí si můžete navrhnout vlastní herní pole.

Verdikt: I přes zastaralou grafiku a některé zásadní změny v ovládání se můžeme těšit na další vynikající tycoon se spoustou nových herních možností

Jak se těšíme: 84%

Určitě si přečtěte

Články odjinud