Doupě: Mafia je často přirovnávána ke GTA v 3D provedení. Dříve z úst tvůrců Mafie zaznívalo odmítání takového srovnání. Nyní, po úspěšném tažení GTA3 na PlayStationu mám pocit, že se takovému srovnání už tolik nebrání. Nesázíte tak trochu na to, že Mafia je GTA3 velice podobná, ale přitom na PC vyjde o pár měsíců dříve?
Dan Vávra: Mafie není jako GTA. Nedávno jsem si GTA 3 opět zkusil zahrát a myslím, že rozdíl je dost veliký. Mafie má mnohem propracovanější příběh a celá struktura misí se mu podřizuje. Zatímco v GTA zběsile jezdíte po městě a většinou je úkolem jen někoho zničit v Mafii jsou úkoly mnohem komplikovanější, navštěvujete různá místa, hovoříte s lidmi… Všechno je navíc mnohem realističtější. S GTA máme společné pouze to, že obě hry se odehrávají ve velkém městě.
Doupě: Město, ve kterém se bude všechno odehrávat, má být velice rozsáhlé. Inspirovali jste se nějakou reálnou předlohou?
D.V.:Inspirovali jsme se architekturou NewYorku a Chicaga. Lost Heaven je temné město se spoustou mrakodrapů a chudinských čtvrtí. Domy jsou typické právě pro NY. Nenajdete zde žádné palmy ani nic podobného západnímu pobřeží USA.
Doupě: Vytvořit takové město je jistě velmi náročné, jak dlouho jste model samotného města připravovali? Kreslili jste si na papír náčrtky čtvrtí?
D.V.: Dlouho. Nejdříve jsem udělal obrovskou mapu na čtverečkovaný papír se spoustou nákresů a fotografií s návrhy jednotlivých ulic. Pak jsme udělali terén a několik set budov z nichž jsme vybrali ty nejzajímavější a začali jsme je sázet do terénu. To všechno jsme pak několikrát optimalizovali a vylepšovali.
Doupě: Jaké druhy budov tam najdeme? Už jsem slyšel o přístavišti, veřejném domě, bankách... a dalších?
D.V.: Je tam všechno možné letiště, restaurace, bary, nadzemní parkoviště. Každá taková budova je vlastně samostatnou misí a je velice detailní.
Doupě: Už víme, že nebude možné vstoupit do všech domů. Do kolika z nich tedy bude možné vstoupit? Jenom do těch, které bezprostředně souvisí s mým úkolem nebo hráči budou mít k dispozici více volnosti?
D.V.: Jenom do těch které souvisí s úkolem mise.
Doupě: Víme také, že ve hře bude nadzemní dráha – jeden náš zdroj tvrdí, že ji budeme moci využívat zcela volně. Druhý zdroj říká pravý opak – používání dráhy bude přístupné pouze v některých misích. Kdo má pravdu?
D.V.: Nejenom nadzemka, ale i tramvaje jsou libovolně přístupné.
Doupě: Bude na ulicích, podobně jako třeba v Grand Theft Auto, "probíhat" zcela běžný život - tedy samozřejmě než se tam začne střílet?
D.V.: Ano i když jsme se museli podřídit mnoha technickým omezením.
Doupě: Můžete nám prozradit něco víc o hlavním hrdinovi Mafie?
D.V.: Je to chlápek který si na začátku řekl, že nemá co ztratit a tak začal pracovat pro gangstery. Nedělá mu problém oddělat někoho kdo se mu nelíbí. Přece jen mu ale kus svědomí zůstal a tak často musí bojovat sám se sebou, aby se správně rozhodl.
Doupě: Kolik lidí maximálně se může pohybovat v jedné scéně/lokaci? Bude například v centru města více aut a lidí v ulicích než v okrajových čtvrtích?
D.V.: Máme několik částí města a v každé se pohybuje jiný typ lidí. Jejich počet najednou přímo na obrazovce může být asi dvacet.
Doupě: Prý se počítá až s 60 automobily – bude mít každý automobil jiný interiér, jinou palubní desku s fungujícími budíky?
D.V.: Palubní desky ve hře nejsou. Ve městě u tolika aut by to byl docela nepříjemný technický problém. Bohužel, taky by se mi to líbilo.
Doupě: Kdysi se mluvilo o zhruba 20 misích a uvažovalo se i o subquestech (podobně jako např. v Diablu). Jak to vypadá nyní? Mohou se hráči těšit na 20 rozsáhlých misí, každou s vícero úkoly?
D.V.: Přesně tak :-).
Doupě: Čeho se mise budou týkat? V mnoha rozhovorech je zdůrazňováno, že Mafia nebude čistě akční hra pouze o střílení a ježdění autem. Na co se konkrétně můžeme těšit?
D.V.: “Práce“ typického mafiána. Budete pašovat, sledovat, odstraňovat nepohodlné svědky, vybírat výpalné, dokonce závodit… Snažili jsme se aby každá mise byla odlišná.
Doupě: Budou se mise odehrávat pouze ve dne nebo i v noci? Bude se měnit počasí? Případně – u časově náročnějších misí – bude se postupně smrákat apod.? V případě, že noční mise budou – ovlivní to AI postav ve hře? Horší viditelnost, strach a bázlivost apod.
D.V.: Počasí a denní doba se bude měnit. Změna ze dne na noc ale není realtime. Prostě je mise ve dne, nebo v noci. U počasí se to děje realtime.
Doupě: Mafia má být nejen akce, ale také závodní simulátor. V čem se bude v tomto ohledu lišit od ostatních simulátorů (vyjma toho, že se bude závodit s veterány)? Bude třeba možné se vyklonit z okénka a střílet po protivnících? (to už je asi moc, ale alespoň něco podobného ražení)
D.V.: Pro závody platí stejná fyzika a systém zraňování jako pro single player, takže se vám může stát, že se zabijete při nárazu do sloupu velké rychlosti, nebo když otočíte sporťák na střechu. Docela výrazně to ovlivňuje styl hraní :-).
Doupě: Četl jsem několik různých interview, ale z žádného jsem se úplně jistě nedozvěděl, zda bude či nebude možné přejíždět chodce nebo ostatní postavy. Můžete nám tuto otázku definitivně objasnit? Nemáte strach, že taková feature by se mohla stát hlavní zábavou hráčů (alá Carmageddon) a pravá podstata hry ustoupí do pozadí?
D.V.: Možné to je, ale pochybuju, že se to stane náplní hry, protože policie je docela nepříjemná a pokud se někdo chce dostat dál než do druhé mise, bude se muset snažit tomu spíš vyhnout.
Doupě: Jaké zbraně dostane hlavní hrdina k dispozici? (jejich počet, typy apod.)
D.V.: Skutečné zbraně této éry. Colt 1911,SW Military and Police, Magnum, pumpa a upilovaná brokovnice, puška, samopal Thompson, pálka, boxer a pár dalších.
Doupě: Bude možné vyhazovat do vzduchu auta nebo budovy? Příp. jak to bude s používáním výbušnin a náloží obecně?
D.V.: V pár misích je to přímo úkol hráče, ale není možné si vzít bombu a cokoli vyhodit.
Doupě: Jak to bude s obtížností? U hry, kde se počítá s prodejem přes milion kusů určitě nebude obtížnost příliš velká. Přesto – bude si hráč moci zvolit stupeň obtížnosti? Pokud ano, jak se to ve hře projeví? (více policejních hlídek, rychlejší auta protivníků apod.)
D.V.: Já nejsem velký fanda obtížností. Nikdy si nejsem jistý jakou přesně zvolit :-) Hra je momentálně docela dost obtížná a tak se jí snažíme trochu vyvážit.
Doupě: Budou ve hře nějaké prvky RPG, vývoj postavy a vlastností?
D.V.: Ne, trochu jsme o tom přemýšleli, ale zavrhli jsme to.
Doupě: A když už jsme u těch postav, co takhle najímání pomocníků, bude něco takového možné? Příp. budu některé mise plnit v tandemu s někým?
D.V.: Velké množství misí hráč plní s několika dalšími postavami. Většinou jsou to jeho přátelé Paulie a Sam, ale někdy třeba musí zajet na oběd se svým šéfem Donem Salieri a dělat mu ochranku.
Doupě: Bude se v Mafii hodně mluvit, resp. bude konverzace důležitá pro další postup?
D.V.: Rozhovorů je ve hře několik hodin. Nejsou ale nijak větvené. Rozhovory slouží pro posun děje dál a postavy si v nich sdělují důležité informace.
Doupě: Jak detailní jsou modely postav, budov a objektů, z kolika polygonů se přibližně skládají?
D.V.: Někdy to musí být pořízeno velikosti města, ale třeba hlavní postava má přes 1500 polygonů, včetně promodelovaných očí, které můžou mrkat a sledovat cíl nezávisle na otáčení hlavy.
Doupě: Hodně bylo slyšet o vašem neuvěřitelně propracovaném fyzikálním enginu. Tak mě napadlo - když pojedu proti nějakému gangsterovi s kulometem a on po mně začne střílet, objeví se v předním skle díry po kulkách? Bude možné prostřelit autu gumy? Urážet otevřené dveře vozidel? Nacpat někoho do kufru? :)
D.V.: Skla, světla a všechno tohle jde ničit a ustřelovat. Nejenže lze prostřelit gumu, ale i celé kolo může při prudkém nárazu upadnout. Když trefíte nádrž auta které se na vás řítí, je dost možné, že k vám dojede jen ohořelý vrak plný mrtvol.
Doupě: Jak nejnověji dokazuje případ Medal of Honor, správné ozvučení hry je nesmírně důležité. Jak na tom v tomhle směru bude Mafia? Můžeme počítat s prostorovým zvukem? Cinkotem kulek odrážejících se od kovových částí automobilu?
D.V.: Přesně tak, každý materiál má vlastní zvuky, takže třeba když se prázdné nábojnice kutálí díky propracované fyzice po požárním schodišti je to hotová symfonie. A Samozřejmě podporujeme EAX.
Doupě: Jaké jsou hardwarové nároky Mafie? Kdysi se mluvilo o 600 MHz procesoru jako optimu – to je dnes spíše podprůměrně výkonný procesor. Co je za „optimum“ považováno dnes?
D.V.: Na 600 MHz procesoru hra jede pořád docela slušně. Já sám jsem měl do nedávna PIII 500 a neměl jsem žádné velké problémy. Nicméně dost záleží na kombinaci paměť, grafika procesor a rychlosti disku. Kdo má ale něco okolo 800 MHz a alespoň 128 MB RAM a nějaký GeForce je v pohodě.
Doupě: Nikde jsem zatím nezahlédl zmínku o hudbě, která se ve hře objeví. Je to klasika 30. let (swing nebo tak něco) či nějaký úplně jiný žánr?
D.V.: Ve hře máme docela slušné množství dobové hudby a potom jsme si nechali složit a 45ti členným symfonickým orchestrem nahrát 40 minut scénické hudby do animací.
Doupě: Kdo je autorem hudby? Jak se hudba tvořila? Čistě na počítači nebo za pomoci skutečného orchestru? V 2. případě – jakého a kde?
D.V.: Autorem hudby je VLADISLAV ŠIMŮNEK, orchestr dirigoval Adam Klemens. Nahrávalo se na nové scéně Národního Divadla.
Doupě: Bude se hudba měnit v závislosti na aktuální situaci (dramatická při honičce apod.) Budu mít možnost naladit si během jízdy automobilem jinou „stanici“ – hudbu, podobně jako tomu bylo ve stařičkém Test Drive 3?
D.V.: Ano při honičkách začne hrát dramatičtější hudba a jinak ve městě se hudba mění podle čtvrti ve které se nacházíte. Každá má vlastní motiv.
Doupě: V jaké vývojové fázi se nyní Mafia nachází?
D.V.: Betatesting. Dolaďujeme poslední problémové části a doděláváme všechno na co jsme zapomněli, nebo neměli dosud čas.
Doupě: Jak dlouho bude trvat/trvá betatesting, případně závěrečné vychytávání chybek?
D.V.: Pravděpodobně dokud se budou nalézat nové chyby, což se velice těžko odhaduje :-)
Doupě: Kolik betatesterů na Mafii pracuje? Pracují na Mafii i externí betatesteři? Jaký máte v tomto ohledu vztah s vydavatelem Take 2? Dohlíží i on na kvalitu produktu?
D.V.: Máme tu okolo 10ti testerů. Hru dostali i lidi z jiných týmů a teď si najímáme pár testerů na pár hodin týdně. T2 má vlastní velký tým testerů, který nám posílá buglisty.
Doupě: Petr Vochozka se několikrát nechal slyšet, že Mafie se prodá přes milion kusů. Kde bere / berete tuto jistotu?
D.V.: Já tu jistotu ani zdaleka nemám :-), ale Petr tak zřejmě soudí z dosavadních reakcí hráčů a tisku. Přeci jen jsme jedna z nejočekávanějších her mezi čtenáři nejprodávanějších časopisů v Německu a Anglii, což jsou největší trhy v Evropě. Myslím, že jsme na tom snad lépe než Doom 3. Už se navíc začali přijímat předobjednávky a zřejmě je docela zájem. Pokud vím, Petr mluvil o celkovém počtu prodaných kusů, včetně PS2 a XBox. To by neměl být problém.
Doupě: Vydáte demoverzi? Pokud ano, před nebo až po vydání plné verze? Jak rozsáhlé demo bude?
D.V.: Doufám, že před vydáním, ale co přesně v demu bude ještě nevím.
Doupě: Budou se ve hře vyskytovat i nějaké ženské postavy? Hrdinky na vaší straně nebo bojující proti vám.
D.V.: Manželka hlavního hrdiny například. Hráč ji bude muset sám sbalit :).
Doupě: Jakým způsobem bude řešeno ovládání - simulátoru i akce?
D.V.: Klávesnice, myš, volant, joystick. Jak je libo. Nijak zvlášť odlišné od jiných her. Snažil jsem se ale o co nejminimalističtější design ovládání, tak aby bylo všechno maximálně jednoduché a nerušilo to grafiku. Když jde hráč pěšky, je v rohu jen ikonka se zdravím a počet nábojů.
Doupě: Bude možné si při jízdě autem přepínat pohledy?
D.V.: Samozřejmě, kromě kokpitu.
Doupě: Jakmile na sebe upozorníte policii, je ještě možné uniknout? Co když vás chytí, co se stane pak?
D.V.: Buď dostanete jen pokutu, nebo se vás při něčem horším pokusí zatknout, nebo dokonce zastřelit. Policii se dá uniknout, ale momentálně je to dost obtížné a snažíme se to vyladit. Je možné i vylézt z auta a ukrást jiné a policii tak zmást. Ale občas se i přepadení řidiči brání.
Doupě: Tolik oblíbená filmová scéna s hydranty – bude možné porazit sloupek hydrantu a „užívat si“ stříkajícího gejzíru vodu?
D.V.: Ne zrovna s hydrantem, ale můžete si třeba projet telefonní budku.
Doupě: Ukládání pozic bude přístupné kdykoliv?
D.V.: Já nesnáším kviksejvy. Naprosto to ničí jakékoli napětí při hře. Mafie se bude sama ukládat na předem určených místech několikrát za misi. To úplně stačí a až na pár jedinců si nikdo nestěžuje. Savy jsou po každých pár minutách, takže při špatném hraní toho moc opakovat nebudete.
Doupě: Mimo aut, uvidíme třebas i nějaké dobové motocykly? Anebo jiné zajímavé stroje? (parní válec, náklaďák, tank)
D.V.: Máme třeba náklaďák, hasiče, dodávky a ve hře je taky honička s pohřebním vozem.
Doupě: Jak je to vlastně s jazykovými verzemi, kolik se jich připravuje a jak moc budou propracované (dabování, titulky)?
D.V.: Česká a anglická verze jsou až na pár drobností hotové. Zbytek už záleží hlavně na pobočkách T2 v jednotlivých státech.
Doupě: Jak víme, s kompletně počeštěnou verzí se počítá – kolik bude stát hra v obchodech?
D.V.: Pokusíme se pod 1000,- Kč.
Doupě: Kdo dabuje českou verzi? Uslyšíme nějaký známý hlas?
D.V.: Marek Vašut, Linda Rybová, Antonín Molčík a mnoho známých hlasů z dabingu. Režíroval to velice zkušený Jakub Saic.
Doupě: Máte už teď nějaké plány na pokračování nebo datadisky, případně je takový zájem ze strany distributora?
D.V.: Zájem je. Víc prozradit nemůžu.
Doupě: V poslední době se stává dobrým zvykem, že distributor (alespoň někteří čeští) přibalí do krabice nějaký dárek. Uvažujeme o nějaké podobné motivaci pro koupi i u Mafie?
D.V.: Uvažujeme o speciální edici pro Česko, ale uvidíme.
Doupě: Co uživateli vytvářené mise? Bude Mafia něco takového umožňovat?
D.V.: To bohužel nejde, je to příliš komplikované.
Doupě: Zatím je k dispozici poměrně málo informací o multiplayeru. Na co se můžeme těšit?
D.V.: Pro nás je odjakživa prioritou single player. Ve hře bude standardně pouze závodní multiplayer jako třeba Need For Speed. Všechno je to hlavně kvůli času. Po vydání plánujeme MP jako patch nebo add-on.
Doupě: Jak se hra bude vlastně jmenovat? Na původní názvy (Mobsters a Gangsters) si už si nikdo nevzpomene, ale občas se o Mafii mluví s podtitulem „The City of Lost Heaven“ a někdy s podtitulem „La Cosa Nostra“. Jaký tedy bude oficiální název hry? Bude mít hra v USA jiný název než v evropské distribuci?
D.V.: Hra se jmenuje Mafia. Podtituly si vymýšlí distributor pro různé regiony a já v tom mám stejný zmatek jako ostatní :-).