Martian Gothic Unification konečně na PlayStation

Martian Gothic Unification konečně na PlayStation

Jeden z nejlepších survival hororů, jaké kdy vznikly, má kupodivu původ na PC. Mnoho konzolistů by nevěřilo, jak výborně může tento žánr na platformě s klávesnicí fungovat. Jediné štěstí majitelů konzolí je, že vynikající Unification konečně dorazil i na PlayStation.

Hru k recenzi zapůjčila firma:
Multiplayer: ne
Dual Shock vibrace: ano
Paměťová karta: ano, 2 bloky
Výrobce: Creative Reality
Distributor: Také 2

Jeden z nejlepších survival hororů, jaké kdy vznikly, má kupodivu původ na PC. Mnoho konzolistů by nevěřilo, jak výborně může tento žánr na platformě s klávesnicí fungovat. Jediné štěstí majitelů konzolí je, že vynikající Unification konečně dorazil i na PlayStation.

Resident Evil na Marsu
V blízké budoucnosti je odhalena stopa fosilních mikroorganismů v meteoru, který na naši planetu dopadl poté, co opustil Mars. První základna na rudé planetě, nazvaná Vita 1, má mimo jiné za úkol odhalit další stopy po mimozemských formách života. Jak možná tušíte, fosilní mikroorganismy byly dávnými předky inteligentního života, který Mars vlastně nikdy neopustil, pouze se stáhnul do nitra planety a čeká zde na potenciální hostitele, s jejichž pomocí by mohl opustit vězení pusté planety.

V těchto intencích vás nejspíš nepřekvapí, že základna Vita 1 se po nějaké době dokonale odmlčí. Překvapivé je však sdělení obsažené v posledním nouzovém vysílání z povrchu planety: „…pokud pošlete lidskou posádku, varujte je – zůstat sám znamená zůstat naživu…“ Zmíněná posádka má tři členy, dva muže a jednu ženu. Po velmi komplikovaném přistání vstupuje průzkumný tým odděleně do různých přechodových komor základny a na vás bude, aby jste udržovali po celou dobu hraní alespoň desetimetrový odstup mezi jednotlivými postavami. Unification totiž znamená sjednocení a přesně to se stane s každým, koho nakazí nebezpečný virus, vytvořený původními obyvateli Marsu.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • dokonalý scénář, příběh, dialogy
  • originální nápady ve všech aspektech hry
  • cenová dostupnost
  • nepříliš kvalitní zvuk a hudba
  • oproti konkurenci téměř nulová prezentace (animace)
  • museli jsme na konverzi čekat příliš dlouho

Tato tajemná rasa, jejíž úžasnou architekturu budete obdivovat v nepopsatelně atmosférické poslední třetině hry (s výjimkou Silent Hillu jsem neviděl mezi hrami jiný horor, který by disponoval takovým finále), navíc zvládala umění telepatie, telekineze a podobná, takže po svém probuzení ze spánku velmi rychle duchové marťanů napadnou mozky nebohých obyvatel základny a donutí je navzájem se pozabíjet. Následně mimozemšťané „posednou“ mrtvá těla a za pomoci zombií připravují oživení své královny a cestu ke hvězdám.

Martian Gothic UnificationMartian Gothic Unification

P Ř Í B Ě H
Pokud vám připadá, že na survival horor má MGU poněkud komplikované pozadí, pak vás nepřekvapí, že za scénář ke hře je zodpovědný profesionální spisovatel sci-fi, který skutečně vdechl MGU docela jinou atmosféru, než jakou disponuje populární série Resident Evil, která byla vzorem pro tuto hru. Atmosféra, o které mluvím, je mnohem více dusivá (díky skvělým nápadům s rozmístěním zombií), chytrá (skutečně velmi kvalitní dialogy potěší každého pravověrného fanouška sci-fi a hravě překonají většinu béčkové filmové produkce) a především chytlavá. Atmosféra základny Vita 1 je zkrátka něčím, co se nedá dost dobře vložit do písmen, to si musíte prožít. Není ani v mých silách popsat všechny ty skvosty, se kterými se během hry setkáte, ale vězte, že celou dobu hraní čtete záznamy původní posádky základny a zjišťujete, že někde hluboko pod ní došlo k významnému archeologickému objevu a při otevírání jakéhosi náhrobku zemřelo mnoho lidí, přičemž jejich mrtvoly neležely druhé ráno na svých místech v márnici, pouze stopy bosých nohu venku na povrchu planety naznačují neuvěřitelné… když se pak dostanete k výtahu, vedoucímu do zmiňovaného podzemí a začne hrát tísnivá hudba, máte opravdu co dělat, abyste se přesvědčili to tlačítko ve výtahu zmáčknout.

Hra
MGU se drží tradic v rámci žánru. Budete pobíhat s polygonovou postavičkou po renderovaném pozadí, sbírat klíče, řešit hádanky (těch zas tak moc není a jsou celkem prosté, většinou spočívají v koordinaci všech tří postav), hledat zbraně a munici do nich, střílet zombie a další nepřátele. Ona akční část je zde velmi šikovně obohacena o ztěžující element nezničitelných zombií. Jinými slovy, nemrtví se zde chovají jako správní nemrtví a tak nemůžete zabít někoho, kdo už nežije. Palba do reanimovaných těl obyvatel základny je pouze složí na určitou dobu (většinou deset minut), pak se znovu zvedají ze země a jdou po vás. Proto jste po většinu hry v neustálém spěchu, protože potřebujete probíhat chodbami plnými nemrtvých tam a zpět a rádi byste na to vyplýtvali co nejméně drahocenné munice. Okamžiky, kdy to stíháte těsně a nemrtví se zvedají ze země všude kolem vás patří k tomu nejlepšímu, co můžete v herních hororech nalézt. Pokud jde o výběr zbraní, není příliš veliký: budete střílet ze základní pistolky, pořádné pistole, samopalu a plazmové zbraně. Zato prostředí hry je skutečně dokonale různorodé a absolutně nehrozí, že byste se začali při hraní nudit nějakým stereotypem.

Martian Gothic UnificationMartian Gothic Unification

Konverze
Bohužel, zde se nedozvíte nic příjemného. Možná by bylo lepší tuto kapitolu ani nezačínat a ujistit majitele PlayStationu, že MGU vypadá stejně jako libovolný díl série Resident Evil. Postavičky jsou stejně zubaté, prostředí stejně nehybné, nahrávací doba mezi jednotlivými místnostmi víceméně srovnatelná. Jinými slovy, pokud jste hráli pouze na PlayStation a neznáte PC verzi této hry, pak vám nebude z technického hlediska nic chybět. Jenže ti z nás, kdo hráli MGU v jeho původní reinkarnaci vědí, že na PC hra nenahrává jednotlivé místnosti (takže pokud stojíte v chodbě s mnoha otevřenými dveřmi, můžete místo tmy na PS vidět skrz, včetně nepřátel v dálce), neměla prodlevu při přepínání jednotlivých postav a především postavy samy vypadaly nesrovnatelně lépe. S tímhle se zřejmě nedá nic dělat, PlayStation je o hodně starší, než MGU na PC. Nepochopím ale zhoršení kvality hudby na úroveň, o které by se znalcům původní verze nezdálo ani v nejhorších snech. Možná zvuk v této „kvalitě“ napomáhá kratším nahrávacím časům, ale MGU je díky hudbě a zvuku na PC docela jiným zážitkem. Nicméně na konci tohoto zoufání bych rád zopakoval, že MGU na PlayStation vypadá stejně jako libovolný díl série Resident Evil. Navíc tady mají nebozí konzolisté podstatně více pozicí k uložení, takže na rozdíl od původní verze je skoro jedno, že jsou limitované. Nesmíte zkrátka hrát verzi pro PC a budete spokojeni.

Na stupnici vítězů
PlayStation nemá zas tak moc kvalitních hororových her. Přinejmenším v Evropě ne. Především díky tomu si troufnu tvrdit, že rozhodně zaslouží místo na stupnici tří nejlepších hororových her, kterými můžete svou PS nakrmit. Konkrétní místo nechám na vás, ale Silent Hill je skutečně o hodně lepší a takový Alone In The Dark díky slabému scénáři zase o hodně horší. Snad vás ale přesvědčí, že MGU se k nám nyní dostala za tzv. budgetovou cenu, která znamená asi 600,- Kč. Po Grandii je to již druhá vynikající hra, která se od prvního dne prodává za tuto fantastickou cenu. Pokud jste majiteli PlayStationu a rádi se bojíte (a bavíte), pak asi není co dál řešit.

Grafika: 7/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 9/10
Excelentní horor, který voní svěží atmosférou na rozdíl od zatuchlého stereotypu série Resident Evil.
Celkové hodnocení: 8/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud