Max Payne 2 - dokonalá symbióza hry a filmu!

Max Payne 2 - dokonalá symbióza hry a filmu!

AKTUALIZOVÁNO O NOVÉ INFORMACE! Milovali jsem ho pro jeho charakter a povahu, soucítili s ním v nelehké životní situaci. Odvážný, nebojácný a nade vše po pomstě toužící, takový byl od hlavy až k patě Max Payne, hrdina stejnojmenného akčního výtvoru finských Remedy. Již netřeba dále nostalgicky vzpomínat na všechny ty krásné atmosférické chvilky, které jsme po jeho boku prožili. Max se totiž vrací.

Uprostřed nejhorší bouře století, v korupcí a nejhnusnějším lidským odpadem prošpikovaném New Yorku se odehrával děj původního Maxe Payne. Zavržen a pronásledován na okraji společnosti hledal hlavní hrdina odpovědi na neznámé otázky, nade vše toužil po pomstě. Takový byl Max Payne coby člověk i hra. Svou filmovou atmosférou, propracovaným příběhem a zpracováním doháněl hráčskou veřejnost k šílenství. A jak se zdá, to vše byl pouhý začátek.

Max Payne 2  Max Payne 2  Max Payne 2
Nesmlouvavý pohled, rychlé nohy a přesná muška - to vše Maxe spojuje!

The Fall Of Max Payne

Rok po událostech prvního dílu se totiž do podzimního, listím a deštěm prostoupeného New Yorku vracíme i my. Max se nám za tu dobu změnil vzhledem, nikoli však povahou. Bylo mu navráceno jeho milované zaměstnání policisty, paní štěstěna však opět odplula o dům dál. Počáteční zápletka navozuje pocit detektivního filmu a snaha převést hraný snímek z filmového plátna do útrob PC je také mottem druhého dílu. Tvůrci nám opět hodlají naservírovat představení nejvyšších kvalit, jehož scénář je takřka trojnásobný oproti původní hře. Hloubku, razanci a nádech romance má příběhu dodat love story, jejíž hlavní roli ztvární kromě Maxe také Mona Sax, nájemná vražedkyně. Jak lze očekávat, vztah mezi policistou a ženou na okraji společnosti nenachází pochopení a tak se oba hrdinové dostávají do mnoha ošidných a nezáviděníhodných situací.

Často diskutovanou, omílanou a kritizovanou stránkou jedničky byla její hrací doba, která dosahovala na tehdejší dobu slabých 8 - 10 hodin. Sjedná druhý díl nápravu? Soudě podle bohatého scénáře nás čeká spousta dění a spletitých situací. Pro scénáristy původní hry i připravovaného pokračování, pana Sama Laka, je však podle jeho vlastních slov mnohem důležitější hloubka a náplň příběhu. Herní dění tak nebude nijak uměle protahováno s cílem prodloužit dobu potřebnou pro dokončení hry – i přesto by mělo dokončení druhého dílu trvat déle než avizovaných 10 hodin. Kdo by však čekal 40 hodinovou porci zábavy ala Half-Life 2, bude jistě zklamán. Naopak pozitivní zprávou zůstává příslib tvůrců, podle kterého do tajů nového pokračování proniknou také hráči, kteří se s jedničkou nesetkali.

Max Payne 2  Max Payne 2  Max Payne 2
Další z efektních scén, při nichž padají Maxovi nepřátelé k zemi * Patová situace * Kampak běžíte, pánové?

Max Payne v novém

Finští Remedy se v případě původního Maxe Payna rozhodli potěšit srdce své i svých příbuzných. Herní postavy tak nesly vizáž skutečných členů vývojářského studia i jim blízkých z řad rodiny a přátel. To se ve dvojce změní. Snaha o filmové ztvárnění hry si vyžádala v řadách tvůrců neoblíbenou oběť, jako vzor pro jednotlivé herní charaktery tak byli zvoleni profesionální herci žijící v okolí New Yorku. Pro Maxe to znamená jediné - obměnu obličeje i vzhledu, byť jsme se nijak radikální plastické operace nedočkali. To vám jistě potvrdí pohled na některé z dostupných obrázků.

1600x1200 
1280x1024
1024x768
800x600
1600x1200
1280x1024
1024x768
800x600

Screensaver (1 MB každý)
1600x1200
1280x1024
1024x768
800x600

Skvělou zprávou je fakt, že ke změně nedojde na místě dabéra hlavní postavy. Geniální namluvení Maxe se jistě ve více filmově pojatém druhém dílu neztratí a my tak budeme znovu užasle sledovat některé výlevy hlavního hrdiny, podané v jedinečné a neopakovatelné formě. Jisti si navíc můžeme být tím, že všechny přeživší postavy prvního dílu nás čekají také v připravovaném pokračování. Jak bylo navíc zveřejněno, počet pro příběh významných NPC charakterů se má na obou stranách konfliktu zvýšit – čeká nás tak větší porce nepřátel v hlavní či vedlejší roli, ale také několik užitečných spojenců, kteří stanou po našem boku. Co více, díky upravené umělé inteligenci nebudete svým „spolubojovníkům“ nijak velet či ovlivňovat jejich rozhodnutí – jak dlouho s vámi budou rozmotávat nitky záhady a tajemství tak záleží především na schopnostech postav.

Drobnými změnami projde nápadité prostředí New Yorku, které nám autoři v rámci prvního dílu představili z té horší stránky - jako město plné strachu, feťáků, injekčních stříkaček, vrahounů a polorozbořených barabizen. Zvolené období podzimu s sebou tentokráte nepřináší tolik temnoty, zda-li se hra bude odehrávat v čistě nočním prostředí, není známo. Opět bychom měli však větší část hry prožít uzavřeni v interiérech, dokonce se dočkáme také několika povědomých míst z prvního dílu.

Max Payne 2  Max Payne 2  Max Payne 2
Tohle nepřežije další várka feťáků! * Efektní záběr se smrtí nepřítele, co říkáte? * Jejej - Max se evidentně naštval

Cut-scény, vylepšený Bullet Time

Kriticky se mnozí recenzenti i hráči vyjadřovali o zapracování zajímavého komiksu, který často sloužil k vyprávění příběhu prvního dílu. Konstruktivní kritika je vždy na místě a podle všech informací se z ní alespoň částečně poučili také tvůrci. Čeká a nemine nás tak větší množství cut-scén a dalších zajímavých sekvencí, doufejme vytvořených v grafickém enginu hry. Komiks jako takový zůstane i nadále, ovšem v upravené černobílé a snesitelnější podobě.

Finským Remedi se však před dvěma roky povedl kromě netradičního komiksu také další, tentokráte již chvályhodný a zbožňovaný kousek. Jako první hra historie tak Max Payne představil tzv. Bullet Time, tedy možnost zpomalení času a jeho následné využití k likvidaci nepřátel, uhýbání se kulkám a tak podobně. Tento populární matrixový efekt samozřejmě nebude chybět ani v pokračování. Nově se však máme dočkat rozšíření nabídky pohybů, skoků a úhybných manévrů. Vše má navíc působit realističtěji, prolétávající kulky budou zřetelněji vidět atd. Zajímavé také je, že po vzoru mnohých módů pro původní hru (například Kung Fu Ho) bude Max schopen bojovat i se zbraněmi bez nábojů, samozřejmostí jsou i další zajímavé pohyby. Přislíbeno bylo také rozšíření arzenálu zbraní jako takového, konkrétnější podrobnosti o nových „kouscích“ však prozatím nejsou známy.

Už v případě původní hry se vedly dalekosáhlé debaty o multiplayeru, důvodu jeho absence a tak podobně. Přestože světlo světa spatřily některé konstruktivní návrhy, které počítaly i se zapracováním pro hru více hráčů problematického Bullet Time, odpověď tvůrců na otázku „bude ve dvojce multiplayer?“ je jednoznačná. Bohužel, vystačit si budeme muset jen se singleplayerem. A abychom odstavec ve velkém stylu završili, přidám další nepříliš pozitivní zprávu - i přes zbožná přání některých hráčů nás ve dvojce nečeká ovládání či používání pojízdných prostředků. Podstatnou roli tak znovu sehraje Maxova fyzička a „běh na dlouhé tratě.“

Max Payne 2  Max Payne 2  Max Payne 2
Bezdomovec nebo důležitá postava příběhu? * Další mrtvola * No a pro změnu další efektní skok

Smysl pro detail

JAK SE NÁM ZMĚNIL MAX PAYNE?
Vzhled "nového" Maxe je jednou ze změn, která se ukázala být pro fanoušky tohoto nesmlouvavého drsňáka jen těžko snesitelnou. Jak tedy vypadal Max před a po plastické operaci, kterou protrpěl v době mezi prvním a druhým dílem hry?

Max Payne - díl první Max Payne - díl druhý
Myslím, že oba obrázky si zaslouží komentář a tak vám pochopitelně nabídnu i ten. Jak je z nich patrno, oproti prvnímu dílu je nový Max starší, chodí mnohem usedleji a elegantněji oblečený a je pro něj typické zvrásněné čelo. Stále se však nic nezměnilo z jeho nesmlouvavého pohledu (snad jen nyní působí přirozeněji) a povahy policisty, který se s podivnými individui nijak nepáře. Zkrátka a dobře - drobné změny, které však jen ztěží starého dobrého Maxe změní!

Nejen svým filmovým pojetím, použitím Bullet Time, hudbou a příběhem exceloval první díl Maxe Payna. Na svou dobu dobře zpracovaný se ukázal být použitý third-person pohled a byl to právě Max, kdo otevřel mnohým vyznavačům akčních her v oblasti využití tohoto pohledu oči. Volné pokračování zůstává ve šlépějích svého předchůdce, v některých pasážích hry si však vychutnáte také možnost sledovat scenérie z pohledu první osoby.

Jednou z předností Maxe Payna 2 má být také smysl pro detail. Jednotlivého postavy se mají pyšnit propracovanou mimikou, okolo se válející předměty budou neuvěřitelně detailní - například na hasících přístrojích má být vždy patrné a rozeznatelné výrobní číslo, eventuelně další údaje. O to vše se postará nový grafický engine, jehož doplňkem bude fyzikální engine Havok 2 – v jeho podání se můžeme těšit na interaktivní prostředí a mnoho předmětů, které budeme moci použít. Samozřejmostí je ještě reálnější zachycení umírajících protivníků, chybět by neměl ani efekt ve větru se vlnícího pláště, do kterého se Max tak rád a často obléká. O kvalitě vizuální podoby druhého dílu vás snad přesvědčí galerie detailních obrázků. Podle prohlášení tvůrců na jednom z diskusních fór se jedná o screeny snímané v reálném čase a ne tedy o pre-rendered obrázky, jak bychom se mohli na první pohled mylně domnívat.

Textury ve vysokém rozlišení a snaha o fotorealistické zachycení grafiky však s sebou ponese jiný, jistě nepříjemný neduh - vysoké hardwarové nároky. Přestože v této otázce jsou prozatím tvůrci skoupí na slovo, Maxe Payna 2 si jisto jistě neužijí majitelé slabších konfigurací. Právě o hardwarové náročnosti v mnohém vypovídají čerstvě zveřejněné minimální systémové požadavky, které vám nabízím níže:

Systémové požadavky:

  • Procesor o frekvenci 1GHz (PIII/Athlon) nebo 1,2 GHz (Celeron/Duron)
  • 32 MB AGP grafická karta s podporou hardwarového Transform & Lighting
  • 256 MB RAM
  • 1,5 GB místa na disku
  • Operační systém Windows 98/ME/2000/XP
  • DirectX 9.0
  • Klávesnice a myš

Max Payne 2  Max Payne 2  Max Payne 2
Maxův nesmlouvavý pohled ještě jednou * Pravděpodobně dvě ukázky nového komiksu

Nyní vám nabízím souhrn všech rysů hry, které byly zmíněný v předchozích řádcích a odstavcích.

Hlavní rysy hry:

  • Max Payne v hlavní roli, stejný dabér jeho postavy
  • Příběh plný zvratů
  • Third-person jako hlavní, first-person jako vedlejší pohled
  • Filmové zpracování hry
  • Množství cut-scén a sekvencí
  • Vylepšená AI, minimum před-skriptovaných momentů chování
  • Fotorealistická grafika
  • Upravený a vylepšený Bullet Time
  • Opět chybí multiplayer
  • Nové zbraně a pohyby
  • Hru pochopí také hráči, kteří se nesetkali s prvním dílem

Max Payne 2  Max Payne 2  Max Payne 2
Trojice posledních zveřejněných a detailních obrázků v rozlišení 1600x1200 - dívka na posledním screenu je pravděpodobně Maxova láska Mona Sax

Kdy? Již brzy

Podle všech indicií nehodlá zůstat Max Payne 2: The Fall Of Max Payne nic dlužen pověsti svého předchůdce a opět nám tak nabídne atmosférickou podívanou, kterou ocení zejména milovníci propracovaných příběhů. Toho všeho (naneštěstí nepříjemně ochuceného stále krátkou herní dobou a absencí multiplayeru) se podle svérázných prohlášení tvůrců dočkáme již na podzim letošního roku. Zůstaňme však raději skeptičtí - my pamětníci si totiž stále dobře pamatujeme na neustálé odkládání prvního dílu, jehož tvorba se protáhla až na neuvěřitelných pět let. Snad se tak nestane i tentokráte a my si jedinečné dobrodružství Maxe Payna prožijeme v průběhu letošního podzimu, podle aktuálního release listu přesně 31. října 2003. Do té doby vyčkejte a těšte se na vůbec první trailer, který by měl světlo světla spatřit každým dnem.

Homepage: http://www.rockstargames.com/maxpayne2/
Výrobce: Remedy Entertainment (
http://www.remedy.fi)
Vydavatel: Take 2 (
http://www.take2games.com)
Vydavatel v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)

Určitě si přečtěte

Články odjinud