Microsoft: I my máme freemium. Říká se mu pirátství

Microsoft: I my máme freemium. Říká se mu pirátství

Šéf Microsoftu Satya Nadella v rozhovoru pro CNBC (textový přepis) otevřeně prohlásil, co se obecně ví už desítky let: byznys vlastně tak trochu potřebuje pirátství.

Nadella přesně řekl: „Well, we've always had freemium. Sometimes our freemium was called piracy.“ V překladu tedy: „Vždy jsme měli freemium. Občas se mu říkalo pirátství.“

Rozhovor se v této části točil okolo v současnosti velmi populárního obchodního modelu freemium, v němž je základní produkt a služba zdarma a zákazník platí pouze za nadstandard – ať už je to větší kapacita webového úložiště (služba) nebo třeba nákup vozu v herním simulátoru (produkt). Pomocí freemia lze zákazníka více svázat s produktem i celou značkou a takový zákazník pak spíše za něco opravdu zaplatí.

 

Well, we've always had freemium. Sometimes our freemium was called piracy. (Satya Nädella)

 

Nadellovo přirovnání pirátství k freemiu lze přeložit docela jednoduše. Microsoft si je samozřejmě vědom toho, že se jeho produkty ve velké míře kradou a na takovém čínském miliardovém trhu mají legální Windows snad jen v prezidentské kanceláři, ale warez lze vnímat jako freemium – bezplatný základ. Podstatné je to, že mnozí, kteří jsou zvyklí pracovat s produkty od Microsoftu doma (sic kradenými), si je poté koupí legálně do firmy, na úřad apod.

Windows_XP_Pirated_Edition_-_4;3_Screen_Format.jpg

Tak tomu dnes skutečně je. Většina uživatelů počítače je zvyklá používat Windows a Office, a právě proto jsou tyto produkty z prosté setrvačnosti stále vyhledávané. Pokud se tedy „návyk na Microsoft“ zesílí nekomerčním warezem, Microsoftu to pochopitelně v nitru až tak nevadí, ale oficiálně to říci nemůže.

To samé platí o dalších nástrojích – třeba produktech od Adobe a Autodesku. Na celém světě musí být ohromné množství instalací Photoshopu, ale kdyby měly všechny legální licenci, Adobe je bohatší než Microsoft. Ve velké míře se tedy jedná o warez. Ale v Adobe dobře vědí, že mladí grafici, kteří si zvyknou právě na Photoshop, jej pak možná zvolí i ve své profesionální kariéře a předplatí si Creative Cloud.

Tento efekt se snaží jak Microsoft, tak Adobe a další podporovat i levnějšími studentskými licencemi

Určitě si přečtěte

Články odjinud