Kvalita časopisů
[?] Nezdá se Vám někdy, že jsou na tom někteří herní redaktoři z hlediska slohu dosti mizerně?
[!] Psaní o počítačových hrách je dosti specifické – na jedné straně stojí sloh, na druhé nutnost, aby ten člověk takříkajíc věděl o čem píše. Člověk, který vystuduje žurnalistiku, ale o hrách nic neví je pro psaní herních recenzí zcela nepoužitelný. Začíná to přesně opačně, tedy hraním her, určitou zkušeností pro možnost porovnávání a následným zájmem psát. Jsou věci, kterým vás nikdo nenaučí – sem spadá třeba smysl pro humor, ale dobrý sloh se naučit lze. Prostě "vypsat se" – neustále psát, snažit se zlepšovat, nechat se inspirovat oblíbeným autorem, knížkou... tenhle proces asi nikdy nekončí. Existuje mnoho příležitostí, zmiňme různé amatérské magazíny, které případného zájemce katapultují dál. Časem se tak dostanou třeba na BonusWeb, Tiscali Games, Doupe, ..., odkud často vede cesta do papírového magazínu. Nebo je psaní o hrách přestane bavit. Nicméně nemám dojem, že by "herní žurnalisté" na tom byly nějak vyloženě špatně. Kdekdo zmiňuje "trapné a ubohé" recenze ve Score, ovšem pokud se to jejich čtenářům líbí, a jako že zřejmě ano, tak proč ne. Asi jako všude zde jsou autoři vynikající, průměrní a špatní a každý z nás má svoje preference, podle kterých si konkrétní autory zařadí. A tak to má být.

[?] A co říkáte na papírové herní plátky? Jaká je jejich kvalita a mají šanci přežít? Jelikož máte dle textu zkušenosti s oběma formáty, tedy webem a papírem - v jakém se vám pracuje lépe, případně, kde lépe platí;-)?
[!] Co na ně říkám? Máme zde tři zaměřené na PC, se svojí cílovou skupinou a více či méně početným okruhem čtenářů – každý z nich má něco do sebe. Díky podstatě internetu prakticky nemohu posuzovat novinky, ani preview, protože je díky jejich "zastaralosti" nečtu – "zajímají" mě prakticky pouze témata a články navíc, pokud jsou, případně plná hra. Recenze si přečtu pouze občas a to především na tituly, které jsem sám hrál pro porovnání názorů. Ale i tady mám raději recenze na internetu, zvlášť když si jich mohu přečíst hned několik. Připadají mi často mnohem poctivější - pokud by autor hru moc nehrál, má díky diskuzi u článku okamžitě zpětnou vazbu (tady rozlišujme jiný názor na hru a recenzi, kdy autor hru viděl hodně z rychlíku). Naopak u některých recenzí v papírových časopisech nestačím věřit svým očím :-). Pokud jde o porovnávání práce – hlavní rozdíl vidím v tom, že na webu pracujeme průběžně každý den, zatímco u tištěného magazínu je neuvěřitelně mnoho práce před uzávěrkou, kdy se vše nakupí. A kde lépe platí? Řekněme, že recenzi na čtyři stránky vám tištěný magazín zaplatí daleko lépe, protože platí od stránky.
BonusWeb
[?] Nechcete zrušit profi službu, která přeci jen nabízí prakticky totéž, co konkurence? Změní se v ní něco?
[!] Nechceme – proč také rušit něco, co je ziskové. Vzato z druhé strany, "prakticky totéž" konkurence tedy určitě nenabízí :-). Ale to ať si každý zváží opravdu sám.
[?] Jaké máte plány s BW? Zavedete nové rubriky, změníte obsazení redakce apod.? Nechcete přibrat nějaké XBOXové recenze?
[!] Pracujeme na dalších funkcích, ale ty se týkají především databáze, čili záleží na tom, jak úspěšně se je podaří implementovat. Konkretizovat samozřejmě zatím nemůžu, aby to nevypadalo, že neplníme nějaký slib .-). Pokud jde o obsah – tady mám volnou ruku už hodně dlouho, čili v tomto ohledu se mým povýšením mnoho nezměnilo. Nedávno jsme rozjeli dva seriály – Online světy a Webové hry, které by měl brzy, spíše na zkoušku, doplnit pilotní článek o hrách na Linux. Osazení redakce ani autorů se nemění, kromě Petra Poláčka, který se rozhodl nás po necelých dvou letech opustit (téměř redakční rekord :). Co se týká recenzí na X-Box: Chceme vyhovět i majitelům těchto přístrojů a přinášet na ně více recenzí, nicméně díky tomu, že u nás nemá X-Box oficiální zastoupení, to je poněkud komplikovanější. Ale zkoušíme to i jinou cestou, zatím probíhají jednání.
[?] Jak se vám zamlouvají současné herní weby a jak se na díváte v porovnání s BW? Mají šanci ohrozit docela suverénní postavení BW? Nebojíte se, že vás zničí konkurence? Můžete konkrétně popsat, kde vidíte silné a slabé stránky konkurence? (míněno TG, Doupě, GZ)
[!] To je poněkud ošemetná otázka, aby má odpověď nevyzněla tak trapně, jako když v anketě o knihu roku v LN si někteří nakladatelé pravidelně hlasují výhradně pro svoje knížky :-). Ale proč to nezkusit. Předně, české herní magazíny považuji za velmi dobrou konkurenci a i díky tomuto zdravému konkurenčnímu prostředí si mohou čtenáři číst recenze dříve, než na mnoha prestižních zahraničních stránkách.
Tiscali Games nabízí dobré novinky a stahování bez front (což je na BonusWebu díky vysoké návštěvnosti bohužel nereálná záležitost), jinak ale nic navíc. Tento prostor naopak využívá Doupě, kterému se díky mnoha, řekněme "společenským" článkům podařilo dostat do podvědomí. Zpočátku jsem výsledky těchto snah přijímal spíše s lehkým pousmáním, nicméně kvalita šla nahoru, Doupě si našlo svůj styl a ukazuje se, že i toto je dobrá cesta. GameZone je především o on-line hraní, proto ji nevnímám jako přímou konkurenci. Ještě mi zbývá Gamecenter, které však stále nenabízí nic jiného než konkurence a zatím takříkajíc hledá svoji tvář.
[?] A když už jsme u toho - jaké silné a slabé stránky vidíte na BW?

[!] Naší silnou stránku vidím v komplexnosti a šíři jakou jsme schopni pojmout, všech fungujících podsekcích (plné hry, češtiny, cheaty) a především velmi dobrém týmu našich autorů, který se postupně vyprofiloval a tohle všechno zvládá. Bez kvalitních lidí by to nešlo. Slabou stránku vidím v občasné nedostupnosti našich serverů, což mě mrzí.
[?] Chystáte se opět vyjet na E3 nebo tuto akci vynecháte? Případně v jakém počtu? Vyplatí se takové náklady na cestu? Jak to bude s dalšími výstavami jako ECTS nebo ten lipský veletrh?
[!] E3 si samozřejmě nechceme nechat ujít – zúčastním se já a Michael Mlynář, nicméně záleží i na tom, jestli druhý jmenovaný stihne dostat vízum :). Pokud ano, chceme letos pokrýt i konzole – a že je ohlášeno mnoho zajímavého. Z našeho pohledu se E3 bez jakýchkoli pochyb vyplatí – pomineme-li určitou prestiž "být u toho", navázání kontaktů, odvezeme si hromadu materiálů na několik týdnů. Vzpomínám, že už loni jsem asi půl hodiny hrál Far Cry, nebo se obdivoval možnostem v The Sims 2 či The Movies. Když pak o těch hrách píšeme, nejsou to "něčí" dojmy (viz. někdy trochu odlišný vkus zahraničních hráčů a kolegů), ale přímo naše dojmy. ECTS zvažujeme, LCG bych si nerad nechal ujít – loni jsem tam byl poprvé a mile mě tento nový veletrh překvapil.
[?] Moc se mi nelíbí vaše titulka - je příliš stručná a odfláklá... Plánujete v nejbližší době nějakou změnu designu?
[!] Změnu design zatím neplánujeme, avšak titulní strana je vždycky věcí diskuze – někomu se trefí do vkusu, jinému ne. Ta stávající vznikla tak, že jsme si v redakci sedli, promýšleli důležité prvky – tj. co, kde a hlavně proč má být a nakonec se dohodli na stávající podobě. Třeba mně osobně se zdá tak akorát; měla být co nejlépe čitelná, a to i pro občasné návštěvníky, což ta původní, poněkud přeplácaná od toho, jak se k ní něco neustále "přilepovalo", nesplňovala. Design může čtenářům narušovat i reklama, což osobně díky PROFI bez reklam nevnímám, ale když se odhlásím, vidím, že některé nové formáty reklamy jsou poměrně agresivní a nelíbí se mi. Nicméně tohle není problém BW, ale trendu – a tady nemá cenu řešit něco, co nedokážu ovlivnit.
Osobní
[?] Jaké máte vztahy s JD? Jdete si méně po krku než Vreco vs. JD?
[!] S Honzou Doskočilem jsem mluvil naposledy někdy loni po ICQ. Ony "vztahy" ani často nebývají o lidech, jako spíše o tom, kdo zrovna pro koho píše – vzpomeňme třeba "velkou kauzu s ukradenou novinkou o SimCity", přičemž lidé z bývalé redakce pro Tiscali Games bez problémů píší. Ale zpět k otázce – neshody jsou a budou, ale myslím, že kdybych něco potřeboval řešit, dostalo by se mi normální odpovědi (a obráceně) ;).
[?] Na jakou hru se letos nejvíc těšíš?
[!] Když už mi vyšly Far Cry i UT 2004, nejvíc se těším na World of WarCraft. Ten svět má svoji bohatou historii, události ze strategické série, na kterých lze stavět a samozřejmě pak značku Blizzard, která mě ještě nikdy nezklamala. Předpokládám, že mě nezklame ani tentokrát (obecně se těším na všechny projekty stávajících či bývalých zaměstnanců této firmy).
Dotazníček
[?] Web nebo papír?
[!] Každý formát má svoje.
[?] Alkoholik nebo abstinent?
[!] Ani alkoholik, ani abstinent.
[?] PC nebo konzole?
[!] Vyrostl jsem na PC, ale jelikož mi některé hry na tuto platformu chybí, oblíbil jsem si i konzole. Především díky bojovkám jako Tekken, Soul Calibur či Dead or Alive, ale i fotbálku, který se na ovladači ovládá mnohem lépe než na klávesnici (aneb nejsem pavouk). Svoje kouzlo má i hra více hráčů, když protihráč sedí hned vedle vás, a oba komentují, podle toho jak se komu daří, průběh zápasu... což má pořád ještě o fousek lepší atmosféru, než třeba v Unreal Tournament někomu poslat hlášku "You Play Like A Girl", "BURN Baby" případně "Kiss My Ass". Na PC jsou tyhle doby "tanků, hadů, červů" a podobné havěti, kdy se u počítače tísnilo víc lidí, prostě už dávno pryč.
[?] Arkáda nebo simulace?
[!] Jednoznačně arkáda.
[?] Half-Life nebo Doom 3?
[!] Doom 3. Docela mě dostala atmosféra některých interiérových úrovní ve Far Cry, tedy stísněné, minimálně osvětlené prostory, zmasakrovaný personál, nelidský řev zpovzdálí a očekávání kdy a odkud ty mutanti, sakra, přijdou... a předpokládám, že v Doom 3, jenž si na těchto aspektech zakládá, to bude daleko horší. Proto Doom 3.
Příští týden se sice dalšího dílu NAOSTRO nedočkáte, vše vám ale vynahradíme o týden později, kdy do našeho horkého křesla usedne asi nejvýznačnější osobnost současné herní žurnalistiky. Vyzpovídat budete moci Michala Rybku. Těšte se na pondělí 26. dubna!