Tak by se možná dala nazvat hra Arx Fatalis od francouzských vývojářů Arkane Studios. Jejího vydání, jež je plánováno na říjen tohoto roku, se ujala společnost Fishtank Games (ta je pro změnu německého původu, sídlo má v poměrně nedalekém Mnichově). Stane se tedy skutečně novodobým nástupcem slavné série?
Tak by se možná dala nazvat hra Arx Fatalis od francouzských vývojářů Arkane Studios. Jejího vydání, jež je plánováno na říjen tohoto roku, se ujala společnost Fishtank Games (ta je pro změnu německého původu, sídlo má v poměrně nedalekém Mnichově). Stane se tedy skutečně novodobým nástupcem slavné série?Nechci o našich čtenářích nijak pochybovat, ani je v žádném případě podceňovat, však velmi pochybuji, že by větší počet z nich (byť by to znamenalo třeba i pouhých pár desítek) znal či dokonce hrál některé ze stařičkých Ultim, a ještě menší vkládám naději do toho faktu, že by někdo z nich třeba i jen zaslechl o něčem takovém, jako byla Ultima Underworld.
Tedy vy, kdož jste o něčem takovém nikdy ani neslyšeli, vězte, že to byla jakási vedlejší odnož původních Ultim. Ale nebojte se, nebylo to nic špatného, to ani omylem. Ultima Underworld i její druhé pokračování Labyrinth of Worlds byly navýsost ukázkovými klasickými RPG, jež se skvěly propracovaným příběhem, skvělou hratelností, a co hlavně - výborným, na svou dobu zcela nevídaným technickým zpracováním. Poslední, tedy onen druhý díl přišel na svět v roce 1993 a od té doby čekají všichni zarytí fandové dungeonů ve svých útulných kobkách na třetí pokračování. Jenže toho oficiálního se asi jen tak nedočkají (vždyť víte, co se to teď děje za nejrůznější patálie v Originu a dokonce i se samotným Lordem Britishem). Ovšem ta hra, o které teď bude řeč - Arx Fatalis - je často nazývána "Ultima Underworld III" (a dokonce i samotní její tvůrci toto označení potvrzují) takže všichni ti, kdož hnijí ve svých temných podloubích a doupatech, se snad konečně dočkají - i když neoficiálně.
Celá hra se bude (překvapivě) odehrávat v podzemí, na planetě, jejíž povrch byl naprosto zdevastován a zprotiven životu veškerenstva. V podzemí se zformovalo několik různých kolonií - na celkem osmi úrovních hry budete mít možnost potkat svět skřítků, trollů, hadích žen, nemrtvých, samozřejmě lidí a dokonce i třeba draků. Každé místo samozřejmě bude světem pro sebe, se svými barvami, vůněmi (erm... kdyžtak zkuste strčit nos třeba k cdromu;), pocity. Celý příběh přesídlení z povrchu pod zem bude vyprávěn pomocí jakéhosi dlouhého posunujícího se obrázku, což mě přivádí k tomu, že ve hře nebudou žádné předrenderované animace - vše se bude dít přes herní engine (což je údajně záměr - autoři hry podotýkají, že animované sekvence jenom odvádějí pozornost, narozdíl od filmů v herním enginu, které hráče naopak ještě více vtahují - a na to určitě něco bude).
Obrovské možnosti nabízí interakce s okolním světem, která má být skutečně vrcholně propracovaná. Například si budete moci upéct takový pecen chleba. Což o to, to ještě není nic tak moc zvláštního. Co už ale zvláštní je, je možnost tento pecen například otrávit a podat ho pak nějaké nepohodlné osobě. Podobně je to s masem - zabijete slepici, její maso upečete (!!) a pak otrávíte. Nu a hostina je na světě ;-).
Co se týká boje, ten bude veden v reálném čase pomocí obrovského množství zbraní. Začínat budete ku příkladu s kostí. Končit ale zase můžete s nemyslitelně silnou... magií!
Magie je velice zajímavý problém takřka u každého pořádného RPG. Magie v Arx Fatalis je založena, podobně jako v Ultimách, na runách (magických slovech - nápisech). Takže tu máme třeba runu pro slovo "Tvoř" - Aam. A pak runu pro "Oheň" - Yok. Jakmile tedy napíšete (vyřknete) Aam Yok, můžete například rozsvítit pochodeň či zapálit táborák. Když k Aam Yok přidáte ještě Taar (šíp)¨, vyvoláte tak fireball. Jednoduše geniální, geniálně jednoduché, a co víc, naprosto atmosférické (Vzpomínáte na recenzi Dungeon Mastera 3 v jednom z aprílových vydání časopisu Score? Tam přeci Andrew s ICEem hulákali do mikrofonu své magické formule co jim hlasivky dovolily!:). Jenže v Arx Fatalis to nebude zdaleka tak jednoduché - zaprvé budete muset znát správné pořadí run. A za druhé je budete muset dokázat správně nakreslit na obrazovce! Jakmile objevíte novou runu, automaticky je přidána do vašeho spellbooku, stejně jako nová kouzla z jednoho z deseti magických kruhů. Ve spellbooku si však budete pouze moci přečíst správné pořadí run, tedy "zápis kouzla". Samotné kouzlení bude probíhat v "kouzlícím" módu hry.
Samozřejmě bude možné s kouzly (runami) experimentovat - ovšem pozor, některé pokusy mohou být nebezpečné!
Arx fatalis bude skutečně unikátní hra a jistě i unikátní zážitek. Nezbývá než popřát vývojářům mnoho zdaru a co nejbližší dokončení jejich výtvoru.