V dnešním světě plném nejistoty nemůžete stoprocentně počítat snad s ničím. Vzácnou výjimku tvoří leden každého roku, kdy se věnujeme událostem roku předešlého – a z logických důvodů hlavně těm, které v nás zanechaly dobré dojmy. Čtěte vyhlášení nejlepších her uplynulých dvanácti měsíců na Doupěti.
Leden
Prince of Persia: The Two Thrones
Žánr: Akční
Výrobce: Ubisoft
Recenze: Karel Kališ - 8/10
Značka Prince of Persia možná působí za ta léta ohraně, ovšem poslední díl této hry nás přesvědčil o přesném opaku. Pokračování s podtitulem The Two Thrones hráče vtáhlo do víru neutuchajících bojů, v nichž princ nebojoval pouze s nepřáteli, ale i se svojí myslí. Jeho duše totiž byla rozdělena na dvě části – dobrou a zlou. A právě díky zmíněnému aspektu nabralo nové pokračování na zcela jiném rozměru a po zásluze si od nás odneslo vysoké hodnocení.

Únor
Trackmania Nations
Žánr: Závodní
Výrobce: Nadeo
Recenze: Ladislav Nosákovec - 9/10
Trackmania Nations je jiná než ostatní tituly. Je totiž zcela zadarmo. Jde o pokračování známé závodnické série, nicméně poprvé čistě v online prostředí. Ve hře sice je přítomna i offline složka, ovšem ta slouží pouze jako trénink na online dovádění s reálnými konkurenty. Nová Trackmania si získala srdce hráčů nejen díky nulovým pořizovacím nákladům, ale hlavně kvůli chytlavosti. Kdo chtěl uspět, musel trénovat dlouhé hodiny. A pořád ho to bavilo, ba co více – baví dodnes.

Březen
Godfather
Žánr: Akční
Výrobce: EA Games
Recenze: David Sláma - 8/10
Godfather (v českém překladu Kmotr) by se dal považovat za kontroverzní dílo, jehož kvality ne každý zcela docenil. Díky filmové atmosféře a silnému zatáhnutí hráče do děje však nakonec k monitorům dostal nespočet fandů stejnojmenné knihy a filmu. Stranou pak šla horší grafická stránka a opakující se design interiérů budov a automobilů. Každopádně rovnice „dobrá kniha/film rovnající se zákonitě špatné hře“ se naštěstí nepotvrdila. Naštěstí.

Duben
The Elder Scrolls: Oblivion
Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda
Recenze: Petr Kolář, David Sláma - 9/10
Čtvrté pokračování TES série zaválelo takřka po všech směrech a jak již bývá u Bethesdy zvykem, značkou „famózně velký svět“ a „uvěřitelné prostředí“ se mohl Oblivion pyšnit se vší krásou. Přitom o hudební doprovod se opět postaral Jeremy Soule (Morrowind, Dungeon Siege 2...) a atmosféru hry celkově podtrhával poutavý příběh. Akorát je škoda, že autoři sáhli ke srovnávání monster a jejich úrovně s tou vaší, nicméně i tak je Oblivion jedním z nejlepších RPG loňského roku.

Květen
Heroes of Might and Magic 5
Žánr: Strategie
Výrobce: Nival Interactive
Recenze: Petr Kolář - 9/10
Noví lidé v pozici vývojářů, ale stará dobrá Heroes of Might and Magic. Ruští Nival Interactive navázali na své předchůdce ve všech směrech – páté pokračování známé série tak po zásluze slavilo úspěchy. Díky pěkné grafice, chytlavému multiplayeru, klasické hratelnosti v single kampani… no prostě všemu. K tomu není co dodat. Snad jen, že z května si vybavujeme právě jen Heroes of Might and Magic 5. Tak nějak nezůstal čas na questy „nákup“, „televize“ a jim podobné.

Červen
Half-Life 2: Episode One
Žánr: Akční
Výrobce: Valve
Recenze: Karel Kališ - 8/10
První díl samostatně spustitelného datadisku pro Half-Life 2 nadchnul spousty hráčů zejména díky své propracovanosti, plynulé akci a svižné hratelnosti. Základní aspekty dobré hry proto byly splněny takřka na výbornou. Hůře však dopadla herní doba a k jejímu poměru i větší cena, za kterou je rozšíření prodáváno. Zmíněné nedostatky však aspoň z části kompenzují zapamatování hodné situace a v neposlední řadě i skvělý dabing. Pokud vlastníte původní hru, je pro vás Episode One nutností.

Červenec
Prey
Žánr: Akční
Výrobce: Human Head Studios
Recenze: Alan Jarrar - 8/10
Slibovaná revoluce se sice nakonec nekonala, i přesto Prey přinesla do našich domovů skvělou zábavu a několik drobnějších inovací. První dojem byl u všech stejný: šok z nápadné podobnosti s Doomem 3 (obě hry běží na stejném enginu). A obdobně jsme to měli i v pozdějších fázích hraní. Nejdříve jsme se naučili zacházet s gravitací, pak jsme díky indiánským předkům hlavního hrdiny mohli opustit tělo, abychom se do něj mohli nakonec vrátit a s pomocí atraktivního zbraňového arzenálu to nandali všem nepřátelům. Jo, byla to zábava.

Srpen
Flatout 2
Žánr: Závodní
Výrobce: Bugbear Entertainment
Recenze: David Sláma - 8/10
Za jedno z největších překvapení minulého roku by se dalo považovat druhé pokračování hry Flatout, které i přes své ne zrovna nejlepší grafické zpracování dokázalo chytnout a nepustit. Pokud vás například přepadl vztek a chtěli si jej vybít, Flatout 2 byl jasnou volbou. Cíl je přitom jasně určený – dojet. Jakkoliv, ale hlavně dojet. Adrenalinových akcí v osobité závodní hře zkrátka není nazbyt a těch povedených je ještě méně.

Září
Company of Heroes
Žánr: RTS
Výrobce: Relic Entertainment
Recenze: Martin Demiger - 9,3/10
Titul Company of Heroes je jedním z největších překvapení letošního roku: snad jen největší optimisté čekali, že vývojáři splní všechno, co ve svých tiskových zprávách napsali. Realita však byla příjemná: grafika detailní, hratelnost zábavná, umělá inteligence překvapivě chytrá… a hlavně hra přinesla dosud neviděnou atmosféru. Strategie, u níž prožíváte osudy svých hrdinů podobně jako u FPS? Ano, i tak by se dala ve zkratce popsat Company of Heroes. My jsme ale pro obecnější „nejlepší strategie a jedna z nejlepších her letošního roku vůbec“.

Říjen
Gothic 3
Žánr: RPG
Výrobce: Piranha Bytes
Recenze: Martin M. Boček - 9/10
Gothic 3 by se dal podobně jako Oblivion označit za modlu všech RPG hráčů. Dlouhé čekání na třetí díl se nakonec vyplatilo a všichni zúčastnění mohli okusit život ve fantastickém, realitě podobném světě, ve kterém číhá řada nástrah a nebezpečenství. Prvky jako jednoduché ovládání, vydařené boje a hlavně silná atmosféra tvořily hlavní přednosti jedné z nejlepších her letošního roku. Akorát je škoda větších HW nároků a doposud spousty větších či menších bugů.

Listopad
Splinter Cell: Double Agent
Žánr: Stealt akce
Výrobce: Sunflowers
Recenze: Karel Kališ - 8,9/10
„Západní Metal Gear“ se ve svém posledním díle věnoval něčemu trochu jinému než v dílech předcházejících. Příběh nabídl emoce, hratelnost byla mnohem akčnější a méně založená na stealth prvcích (i když samozřejmě nemohly chybět), lokace byly pestřejší a světlejší. Kupodivu změny hře prospěly a my jsme se opět bavili. Double Agent sice není úplně dokonalý (zarazí krátká hrací doba a nepříjemné bugy), nicméně jde o jasnou volbu pro všechny milovníky akčních her. A nejen pro ně…

Prosinec
Rainbow Six Vegas
Žánr: Týmová akce
Výrobce: Ubisoft Montreal
Recenze: Kamil Gric - 8,5/10
Série Rainbow Six od prvního dílu prošla velkými změnami. Už nejde o hardcore týmovou akci, v níž jste museli přesně zkoordinovat pohyb a chování celé jednotky – s každým přibývajícím dílem se dostává více ke slovu intenzivní akce. Vegas tato slova potvrzuje. Při hraní už se nemusíte na každém rohu rozhlížet, dlouze přemýšlet nad detaily… prostě se jen bavíte. Je otázkou, jak tuto změnu přijmou ortodoxní fanoušci Rainbow Six. Obecně se ale dá říct, že všechny provedené kroky jsou směrem k lepšímu.

Za týden se můžete těšit na přehled nejočekávanějších her roku 2007.