Nightstone – recenze šedesátého klonu Diabla

Nightstone – recenze šedesátého klonu Diabla

Diablo bylo svého času naprosto převratná hrou. Neexistuje mnoho lidí, kteří by mohli zodpovědně prohlásit, že je fenomén „pána pekel“ nijak nezasáhl. Diablo vytvořilo nový herní žánr a svým úspěchem vyprovokovalo další vývojáře, kteří pak vydali jeho lepší či horší kopie, které však ve většině případů svůj vzor nepřekonali. Co když se to povede třeba Nightstonu?

Platforma: PC
Typ hry: akční RPG
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 64 MB RAM, 500 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 16MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: Pentium 700 MHz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 64MB 3D grafická karta
Výrobce: New Horizon Studios
Distributor hry: Virgin Interactive (www.virgininteractive.co.uk)
Distribuce v ČR: Dynamic Systems (www.dynamic-systems.cz)

Určitě jste už vyslechli nesčíslněkrát ódu na kvality Diabla, a proto se jím již nebudeme zabývat. Připomenu jen, že před dvěma roky vyšlo jeho pokračování, které sice nebylo zase tak skvělé, ale své příznivce si rozhodně našlo. Blizzardi naštěstí pochopili, že už to není to pravé ořechové a nesnažili se vytvořit další díl, dali si „oddechový čas“ a kdoví třeba se za rok, dva setkáme s Diablem 3, které opět posune tento žánr dál. Mezitím se však otěží akčních RPG chytla poměrně neznámá firmička GPG (Gas Powered Games) a se svým Dungeon Siege slavila docela nedávno velký úspěch. Hra, která se stane novým králem akčních RPG musí překonat všechny tyto tři tituly.

Nightstone   Nightstone

Nightstone   Nightstone

Bohužel hned na úvod musím říct, že autoři Nighstonu se z vyjmenovaných her nejvíce inspirovali prvním dílem Diabla, což na první pohled není zase tak strašné, ale pět let od vydání tohoto skvostu je zvláště v herním světě docela dost. Nightstone sice nabízí některé vymoženosti, které světu dodal zástup titulů „po Diablu“, jenže už první pohled odhalí, že to s nimi nebude tak žhavé. Hra tak trošku zaspala dobu, to jen tak na úvod.

Příběh ničím nevybočuje z řady a spíš jej řadím do těch méně povedených. Posuďte sami – na Zem kdysi dávno dopadli dva kameny – jeden na sever, druhý na jihovýchod. Ten severní, který je dnes znám pod jménem Nightstone ovládl mysl okolních obyvatel a začal s jejich pomocí kolem sebe šířit teror a hrůzu. Podmaňoval si čím dál větší území a nebýt druhého kamenu (White stone), celý svět by se ocitl pod jeho nadvládou. White stone měl však naprosto opačný efekt. Poskytl blízkým obyvatelům své znalosti, díky kterým mohli vzdorovat armádě temnot a nakonec ji i porazit. Vítězství se pravděpodobně dlouho slavilo a někdo jaksi zapomněl na důležitou věc, a to zlikvidovat samotný Nightstone, což lidé zjistili v okamžiku, když se kolem začala opět množit nehezká havěť. Jak jste určitě pochopili, zničit Nightstone - to bude úkol pro vás. Po vzoru tří slavných hrdinů z předchozí války musíte se svou družinkou onoho původce zla nadobro odpravit ze světa. (Mezi námi, myslím, že desetiletý žák základní školy by dokázal o velké přestávce při konzumaci svačiny vymyslet poutavější příběh.)

No každopádně se na začátku ujímáte vedení družinky tří dobrodruhů. Jejich povolání jsou předem dána (válečník vládne silou, amazonka našla jako obvykle zálibu v lukostřelbě a skupinku doplňuje nezbytný mág), pouze u nich rozdělíte počáteční bodíky (mezi čtyři vlastnosti) a hurá za prvním dobrodružstvím. Zde se objevuje první a na dlouhou dobu poslední originální prvek hry. Ocitnete se totiž na mapě se spoustou provincií a na nich umístěny figurky svých postav jako v šachách. Jenže háček je v tom, že barbar je na západním konci, mág na východě a amazonka vše kontroluje z jižních svahů. Ke slovu tak přichází dilema, co dřív. Jelikož máte před každou misí na výběr, kam se v ní vydáte (posunutím figurky na mapě), můžete při svém putování spojit síly s ostatními postavami a celou mapu brázdit společně – jen se k nim musíte přes pár temných lesíků a dungeonů dostat.

Nightstone   Nightstone

Nightstone   Nightstone

Myšlenka oddělení tří hrdinů na začátku se mi zdá docela zdařilá. Nutí vás vyzkoušet výhody a zápory všech tří povolání. Jasně, můžete celou mapu projít třeba jen s válečníkem a ostatní postavy využívat jen jako křoví, jenže tím cítíte, že o něco přicházíte. Ne zase o tolik, protože Nightstone je klasickou klikací záležitostí, a tudíž zase rozdíly mezi amazonkou a mágem nejsou tak markantní, ale přece jen je to něco jiného.

Mág je vůbec podivně „ořezanou“ verzí klasických moudrých kouzelníků. Se svou křiklavě modrou barvou vlasů připomíná spíše teenagera ve stylu Pokémonů a ne postavu, z jejíž pohledu má jít strach. Navíc jeho kouzlení se omezuje pouze na hůlku, kterou drží v ruce. Jednoduše když vezmete do ruky jednu „ohnivou“, tak likvidujete nepřátele firebally, zatímco jiná vše řeší pomocí blesků. To je vše. Nenajdete zde žádná kouzla, která by se mohl kouzelník naučit, pouze několik zbytečných svitků, které omezuje už fakt, že se vyskytují v malém množství, takže se na nich nedá založit taktika. U barbara jaksi očekáváte, že se v bitkách uklikáte k smrti, ale když se se stejným pocitem setkáte při hře za kouzelníka, někde je chyba. A ta bude asi u autorů hry. Přece jen monotónní klikačka nemůže zabavit ani toho nejpřízemnějšího Američana. V některých misích byli dokonce autoři natolik morbidní, že si v nich můžete nechat zobrazit statistiku, kolik nepřátel musíte zlikvidovat do úspěšného splnění úkolu.

Bohužel tento stav nezvrátí ani mise, ve kterých hrajete za více postav. Inteligence vašich spolubojovníků se totiž pohybuje jen lehce nad bodem mrazu a občas sklouzne i do záporných hodnot. Pokud se s pocitem „je nás víc, všechno půjde líp“ vrhnete na nějakou početnější skupinku, s úžasem zjistíte, že se na vás vaši kamarádi jen unuděně dívají a jaksi se nezapojují do boje. Pokud se tak někdy shodou náhod stane, jsou spíše přítěží než účinnou pomocí, protože se sami nedokážou léčit. Pokud tedy jdete se třemi hrdiny je lepší chodit sám a zbylé postavy využívat jen jako chodící inventáře.

Můžeme se jen dohadovat, proč se nám tolik Diablo líbilo, ale jedním z faktorů byl určitě široký výběr různých magických předmětů. Určitě si vzpomínáte na těžké rozhodování „jestli je lepší mít meč, který přidává 5 bodů síly a vitality anebo těžká sekera odolná proti ohnivým kouzlům“. Pokud budete Nightstone hrát, tak můžete tyto úvahy nechat stranou, protože najít magický předmět, který by zlepšoval nějak znatelně vlastnosti postavy takřka není možné. Naopak existuje několik málo variant kouzelných amuletů, ale ty se vyskytují ve velkém množství. V jedné misi tak naleznete třeba tři naprosto amulety s naprosto shodnými vlastnostmi.

Nightstone   Nightstone

Nightstone   Nightstone

Variabilita protivníků je spíše podprůměrná. Pár nějakých pavouků a klasická trojice goblin-ork-trol. Pak jen zběhlé amazonky, rytíři a lučištníci. Módní přehlídku ještě doplňují kostlivci, no a jako poslední se k vám dokulhají zombie. S těmito potvorami se setkáte nezávisle na tom, zda-li jste ve městě, podzemí či lese. Když už jsme u toho, prostředí jsou na tom co do různorodosti stejně bídně. V průběhu hraní narazíte na několik málo typů, které se často opakují, takže po šestém procházení lesa, který vypadá jako pět předešlých, se budete už celkem nudit.

Prostory jsou docela rozsáhlé, a tak abyste předešli dlouhému bloudění, potřebujete dobrou automapu. Naneštěstí ta v Nightstonu je hodně zmršená. Ukazuje se vám stále v levém dolním rohu, což se občas hodí, jenže ona zároveň nejde zvětšit. Díky své malinkosti zabírá prostor pouhých několik metrů od vaší postavy, takže se dá docela polemizovat, jestli vám vůbec nějak pomůže. Na druhou stranu zase můžete sledovat, kam se každá postava kouká  („ala Commandos“) a silnější potvůrky tak obcházet, i když nevím k čemu vám to bude, když je většinou musíte tak jako tak zabít.

Světlé stránky hry
  • hra za tři postavy zároveň
  • editor map
  • zajímavý herní systém
Temné stránky hry
  • grafika
  • malá variabilita nepřátel, předmětů a prostředí
  • nemožnost klasicky kouzlit
  • nekončící řežba

Celá hra je inspirována prvním Diablem a nejinak je tomu i u technického zpracování. Poprvé jsem se setkal s hrou, ve které „méně znamená více“. O čem mluvím? Jestliže si nastavíte rozlišení 1024x768 a vlastníte sedmnáctipalcový monitor, musíte si k hraní Nightstonu dokoupit dobrou lupu, abyste vůbec na svého hrdinu viděli. V 800x600 je to o něco lepší, ale jedině v 640x480 je Nightstone hratelný. Zpracování postav je v roce 2002 spíše k smíchu. Hudební doprovod se omezuje pouze na pár neustále opakovaných melodií, takže jsem si v pozdějších fázích hry raději pustil místo hudby rádio.

Co říci závěrem? Asi jen zopakuji to, co jsem řekl na začátku. Nightstone je hra, která měla vyjít před několika lety. V dnešní době, kdy tu máme skvělý Dungeon Siege a připravuje se Icewind Dale 2, Nightstone nemá šanci na úspěch. Neříkám, že to je úplně špatná hra, jen zkrátka existuje spousta lepších, které se vám budou líbit mnohem více.

Grafika: 5/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10

Skvělá a zábavná hra, pokud by vyšla před několika lety. V dnešní době existuje mnoho zajímavějších a lepších titulů.

Celkové hodnocení: 5/10

Určitě si přečtěte

Články odjinud