Nintendo 3DS XL – na velikosti záleží (test)

Nintendo 3DS XL – na velikosti záleží (test)

Říká se, že větší je lepší. Platí to ale i v případě handheldů? Po intenzivním testovaní 3DS XL musíme říct ano. Aspoň, pokud jde o displeje.

Z nové verze handheldu Nintendo 3DS jsem nadšen. Jistě, u XL nenajdete toužený druhý Circle Pad, rozlišení displejů přes zvětšení úhlopříčky zůstalo zachováno, tudíž je obraz o něco zubatější a handheld asi nezíská žádné ceny za design, ale přesto pozitivní dojmy vítězí. Nintendo 3DS XL je totiž o malých chytrých nápadech a velkých displejích.

3ds xl barvy.jpg

Větší plocha hlavního displeje dodává 3D obrazu potřebnou hloubku a zážitek z her je tak výrazně lepší. Ostatně, když jsem se po pár dnech v rámci testování vrátil k původnímu 3DS a zkusil na něm Kingdom Hearts 3D, v první okamžik mě až šokovalo, jak je vše najednou malé. Přesto odpověď na otázku, zda si 3DS XL pořídit, není tak jednoznačná. Ale postupně.

Praktické obliny

Plocha displejů u XL nabobtnala o 90 %, ovšem celkové rozměry přístroje se zvětšily jen o 46 %. Nově tak handheld v zavřeném stavu měří 93 mm × 156 mm × 22 mm.

3DS XL 01.jpg 3DS XL 20.jpg

Opticky vypadá ještě menší, protože designéři vsadili na oblé tvary. Zvlášť patrné je to při porovnání se starším DSi XL, které má podobné rozměry, ale jeví se větší. Bez pochyby je 3D XL o něco hůř přenosné, ale stále se mi stejně jako PS Vita či čtečka Kindle vejde pohodlně do kapsy. Což se třeba nedá říct o sedmipalcovém tabletu Nexus.

Díky oblým tvarům zmizela sendvičová konstrukce původního 3DS a vsadilo se tentokrát na matnější plasty. Ty jsou pro běžné použití praktičtější, protože tolik nelapají otisky prstů, zároveň ovšem nepůsobí tak elegantně – na 3DS XL je vidět, že se jedná zařízení určené pro hry. Líbivost designu nicméně záleží na osobních preferencích. Měl jsem ze svého okolí na vzhled 3DS XL negativní i pozitivní reakce.

3DS XL 22.jpg 3DS XL 21.jpg

S většími rozměry souvisí větší hmotnost, která narostla z 227 na 336 gramů. Hlavní důvod představuje baterie s větší kapacitou. Výdrž na jedno nabití záleží na nastavení podsvícení a 3D efektu, u mě při plném podsvícení, s 3D zhruba na 70 % a zapnutou Wi-Fi vydrželo XL kolem pěti hodin hraní, u DS her to bylo yhruba přes osm hodin. Delší dobu vydrží zařízení pochopitelně i uspané, nicméně v tomto ohledu pořád handheldy od Nintenda výrazně ztrácí na Sony - 3DS se i uspané vybije za den či dva, pro Vitu není týden žádný problém.

Stejné a lepší

Rozložení prvků zůstalo skoro stejné, jako u 3DS. Jen slot na SD kartu se přesunul na pravou stranu a vedle něj je i stylus. Přesun stylusu na bok vítám, lépe se vytahuje a navíc je opět pevný, teleskopická verze u starého 3DS mi moc nevyhovovala. Drobného posuvu se dočkal i konektor pro sluchátka, zůstal sice na čelní straně, avšak najdete ho teď vlevo. Tentokrát se dokonce myslelo i na očko pro poutko – dokonce tu jsou hned dvě. Úplná drobnost, ale potěší. To samé platí i o 3D slideru, který nyní má zvýrazněnou pozici vypnutého 3D. Nově lze podobným stylem fixovat ve dvou pozicích (prostě otevíráte, dokud neslyšíte cvaknutí) i horní displej. Panty byly celkově vylepšeny a jsou výrazně tužší.

3DS XL 04.jpg 3DS XL 05.jpg

Všechna tlačítka zůstala na svých místech, jen trojice Select, Home a Start se nyní lépe mačkají, protože už nemají tak tuhý stisk a jsou výrazně od sebe oddělena. U původního 3DS si pár majitelů stěžovalo na tuhý chod Circle Padu, nicméně na redakčním 3DS to nebyl problém a není to ani u XL – kruhový ovladač je příjemně měkký a pružný. Ostatní tlačítka mají stejný stisk, jako tomu bylo u první verze.

3DS XL 08.jpg 3DS XL 09.jpg

Poslední poznámka k Circle Padu: ano, ocenil bych druhý, protože bez dvojice analogů jsou FPS a third person akce velmi špatně hratelné, nicméně chápu jeho absenci u XL. Nová verze handheldu s přidanými ovládacími prvky by totiž rozbila trh, udělala zmatek a naštvala majitele prvních verzí. Tedy: byla chyba nedat dva Circle Pady u 3DS, ale není to chyba u XL. Navíc přidat Circle Pad by znamenalo doplnit ho o další dvě tlačítka (ZL a ZR), která jsou i na rozšíření Circle Pad Pro.

Větší plocha pro lepší hraní

Už zvýrazněnou největší změnou jsou větší displeje. Horní displej má úhlopříčku 4,88 palce (3DS mělo 3,53 palce), spodní 4,18 palce (u 3DS to bylo 3,02 palce). Rozlišení zůstala stejná: 800x240 (400 pixelů na oko v 3D módu) a 320 x 240. To znamená větší pixely (a větší rozteč bodů: z 0,1922 mm na 0,2657 mm), tudíž „hranatější“ obraz. Většina her na 3DS nemá žádný anti-aliasing, takže křivky jsou poznatelně zubatější, ale ve výsledku to moc nevadí, protože větší plocha to výborně kompenzuje. Na větších displejích obraz „svobodněji dýchá“, dostává větší prostor i hloubku a celkově je (jak už bylo v úvodu zmíněno) zážitek lepší.

3DS XL 02.jpg 3DS XL 03.jpg

Dojem z 3D efektu je silnější, nicméně stále zůstává problém s nutností držet displej ve fixní poloze, aby nedošlo k „rozbití“ 3D obrazu. Displeje se však dočkaly i několika jiných vylepšení – pozorovací úhly jsou lepší, zlepšily se antireflexní vlastnosti (dle Nintenda o 75 %) a potěší nový 1:1 pixel mód pro DS a Virtual Console hry. Pokud to ještě neznáte; pro hraní v nativním rozlišení zmáčkněte před startem podobné hry tlačítka Start+Select .

Asi si připlatíte

Nemáte 3DS a přemýšlíte o koupi 3DS XL nalákání testem? V tom případě váse musím upozornit na další skrytou investici. Z ne zcela pochopitelného důvodu totiž v balení nenajdete napájecí adaptér a budete si jej muset koupit (pokud jej nemáte třeba od DSi nebo DSi XL). Nintendo to lehce kompenzuje SD kartou o kapacitě 4 GB, nicméně ta vám u vybitého handheldu bude k ničemu. Nabíječka se dá pořídit za pár stovek, ale novými zákazníky může být dodatečná investice vnímána negativně. K PS Vitě se sice taky dokupuje separátně paměťová karta, ale ne všechny hry ji potřebují, takže je situace jiná. Podle mého mělo Nintendo udělat podobný krok, když už chtěli ušetřit.

3DS XL 10.jpg 3DS XL 11.jpg

Chybějící nabíječka může být problém, pokud byste chtěli přejít z 3DS na XL, protože bez ní asi jen tak starý handheld neprodáte. Druhou otázkou je, zda budete ochotni investovat nějakých 5500 Kč (dle prodejce) do zařízení, které, pokud to zjednoduším, kromě větších displejů má a umí to samé, co starší verze. Ale to už je jenom na vašem zvážení.

 3DS XL 15.jpg 3DS XL 17.jpg 

Poznámka pro majitele 3DS: Pokud si pořídíte nové 3DS (a nemusí to být zrovna XL), budete si muset přesunout všechna data z jednoho handheldu na druhý prostřednictvím položky System Transfer v nastavení. Proces je to poměrně jednoduchý (a roztomilý – data tahají Pikminové), ale docela zdlouhavý a hlavně se mi jej podařilo kompletně dokončit až při čtvrtém pokusu. I tak došlo k chybě, kvůli které jsem si většinu staženého obsahu musel stáhnout znovu. Naštěstí profil s historií nákupů se přesunul v pořádku, takže to katastrofa nebyla.


Základní technické údaje:

  • Rozměry: 93 mm × 156 mm × 22 mm (v zavřeném stavu)
  • Úhlopříčka displejů:
    • horní 124 mm – rozlišení 800 × 240 px (400 px na oko v 3D módu)
    • spodní 106 mm – rozlišení 320 × 240 px
    • (3DS horní 90 mm, spodní 77 mm)
  • Váha: 336 g
  • Výdrž baterie: 3,5–6,5 h při hraní 3DS her, 6–10 h při hraní DS her (v závislosti na nastavení intenzity podsvícení)
  • Délka stylusu: 96 mm
  • Barvy: červená, modrá, stříbrná
  • Datum prodeje: 28. července 2012
  • Cena: kolem 5 500 Kč (určují obchodníci)

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud