Pocit nekonečného vesmíru
Krásný vizuál
Procedurálně generovaný vesmír
Velké množství možností
Pro někoho stereotypní
Vyžaduje velké množství času
Vzdušné souboje
8 /10
Dva roky tomu jsou, co Hello Games do světa vypustili dlouho očekávanou vesmírnou odyseu No Man's Sky. Mělo se jednat o převratný a jedinečný projekt menšího nezávislého studia, který sliboval velkolepý herní zážitek s téměř neomezenými možnostmi. Opak se stal bohužel pravdou a titul se krátce po vydání stal snad nejvíce nenáviděnou hrou, a to na hodně dlouhou dobu.
Tenkrát před lety
Hra zůstala daleko za očekáváním, sliby vývojářů byly naplněny sotva z jedné třetiny a jak odborná kritika, tak především hráči samotní se s touto skutečností zkrátka nemohli smířit. Hře byla vyčítána stereotypnost, nepřehlednost, neintuitivní a nepřívětivé ovládání, množství bugů a technických přehmatů apod. Krom krásného prostředí s dost pochybnou grafikou zkrátka titul nenabízel skoro nic zajímavého.




Začátky NMS rozhodně nebyly jednoduché a nejeden hráč již na titul zanevřel
Pravdou je, že šlo o titul menšího studia, nicméně původní sliby zněly naprosto jinak. Hello Games se tak stalo snad nejvíce hateovaným vývojářským studiem roku a NMS se rovnalo velkému propadáku. Jenže vývojáři se rozhodně nehodlali smířit s takto negativním přijetím a svůj projekt nehodili do koše. Je to z jedné strany až s podivem, že takto ostrá kritika nikoho neodradila. Ihned po vydání, snad ze strachu, byla slibována okamžitá náprava a implementace všeho toho, co bylo původně plánováno. Prvotní verze hry ze srpna 2016 tak svým způsobem připomínala spíše klasický předběžný přístup, který se měl postupem času rapidně proměnit.
Nutno poznamenat, že důvěra hráčů v titul rozhodně nebyla krátce po vydání nikterak ohromující a projekt byl, zdálo se tehdy, odsouzen k zániku. Dodejme ještě, že z tohoto zklamání se tehdy mohli „těšit“ pouze majitelé konzole PS4 a počítačoví hráči. Díky negativním recenzím však mnoho zastánců Xboxu asi ani nelitovalo. Později se však začalo dít něco opravdu nečekaného. V říjnu 2016 se Hello Games vytáhli s prvním výraznějším updatem pod názvem „Foundation Update“, ten následoval na jaře 2017 update „Path Finder“ a konečně v létě 2017 „The Atlas Rises“.
Všechny tyto aktualizace znamenaly neustálý posun vpřed. Updaty se týkaly především uživatelského rozhraní, grafických vylepšení, celkového herního obsahu, oprav bugů apod. Tedy zkrátka všeho toho, co kritika hře vyčítala. Zároveň Hello Games postupně implementovali veškeré původní sliby a začali tak do svého projektu promítat prvotní představy o nejlepším vesmírném dobrodružství historie.
Současnost
Status NMS se tak během jediného roku posunul z nejvíce nenáviděné hry do relativně klidných sfér. Velké kroky se činí postupně, a proto bylo pro vývojáře z Hallo Games primárním cílem vytáhnout své dítko z bahna a strhnout tak dráždivě červený hadr, který hru zahaloval. To se po řadě updatů skutečně podařilo, a tak přišel ten správný čas a klid na revoluční převrat, který byl dokonán právě nyní, v dalším updatu. Ten nese název NEXT a svým označením celkem trefně vystihuje hlavní posun vpřed. A nejde pouze o masivní update, který hru konečně dostal do slibovaného stavu, ale také umožnění okusit vesmírné cestování i majitelům konzole Xbox One, na kterém byla nejnovější verze hry v redakci testována.




Postupné updaty hru stále zlepšovaly a hráči tak konečně dostali to, co jim bylo slíbeno
Je třeba podotknout, že Hallo Games tentokrát odvedli skutečně dobrou práci. Změny, které ambiciózní update Next přináší přitom rozhodně nejsou pouze kosmetického charakteru. Tak předně jsme se dočkali výrazně upraveného vizuálu hry. Ta vypadá celkově podstatně lépe, textury působí věrohodněji a pocit z prozkoumávání prostředí je tak oproti původní verzi o jednu galaxii jinde. Tím nejvýznamnějším posunem po grafické stránce je zejména implementace pohledu ze třetí osoby. Je zcela na vás, zda-li zůstanete u původního pohledu z očí, či využijete této nové možnosti, každopádně mít na výběr je vždy výhodou. Osobně preferuji pohled ze třetí osoby.
Hráč má tak větší přehled o dění okolo sebe, navíc tento pohled dává vyniknout malosti člověka v prostoru. Možnost pohledu ze třetí osoby se naštěstí vztahuje i na dopravní prostředky, čímž se výrazně usnadnilo jejich ovládání. Přece jen přistávat na planetách či trefovat se do otvorů na vesmírných stanicích jde o trochu lépe z pohledu zpoza lodi. To samé pochopitelně platí pro vesmírné přestřelky. Samozřejmostí je pochopitelně také úprava vzhledu postavy.
Tím nejvýznamnějším posunem po grafické stránce je zejména implementace pohledu ze třetí osoby.
Vylepšeno bylo generování povrchů jednotlivých planet, jednotlivé textury a vesmír celkově. Těšit se tak můžete například na působivé prstence obklopující jednotlivé planetky. Vývojáři ovšem nezůstali pouze u toho nejnápadnějšího, ale pustili se taktéž do nových textur a grafických vylepšení kosmických lodí, fauny, flory a celkově všeho, co vás jen může napadnout. Po grafické stránce tak NMS představuje jedinečný zážitek, který oceníte zejména v režimu fotomódu. S ním vás čekají opravdu úchvatné scenérie.
Sám a nebo s ostaními
Pro NMS je charakteristická především velká míra svobody. A s velkou mírou svobody do značné míry souvisí také velká samota. Vesmír v NMS je téměř nekonečný, procedurálně generovaný obsah zajišťuje nepředstavitelné množství planet k prozkoumání, a tak je třeba se připravit na to, že většinu času budete trávit v osamění. A nebo také ne. Update Next totiž přináší velký posun také v oblasti multiplayeru. Vytvářet můžete menší skupiny, a to buďto s přáteli nebo klidně s náhodnými hráči a prozkoumávat vesmír společně. Můžete si tak navzájem pomáhat, budovat, či objevovat. Vše, co vytvoříte v rámci týmu bude pochopitelně sdíleno i pro ostatní hráče. Podporovat se můžete i ve vesmírných bitvách, což jistě nejeden hráč, který se do nějaké té bitvy zapojil ocení.




NMS je konečně komplexní a ucelenou hrou, na kterou všichni badatelé a cestovatelé čekali
Další změny nastaly také v jedné z nejvýznamnějších složek hry - budování základen. Ty již můžete stavět kdekoli, na jakékoli planetě se vám zlíbí. Základny jsou navíc nyní komplexnější a k dispozici je mnohem více možností. Ve výsledku tak lze uskutečňovat mnohem komplikovanější a sofistikovanější projekty. Update dále přináší spousty nových stavebních součástek. V neposlední řadě můžete vlastnit základen tolik, kolik se vám jen zlíbí. Sestavit si nyní můžete také vlastní flotilu, kterou můžete vyslat do vesmíru dle vlastní potřeby. Rozšířené možnosti v této oblasti hráčům výrazně usnadní průzkum a plnění misí. Na palubu své lodi pochopitelně můžete přizvat své přátelé a vydat se na plnění těch nejkomplikovanějších misí, které hra nabízí.
Původní verze NMS byla často kritizována také za nepřehlednost, neintuitivnost a poměrně těžké začátky hraní. Postupné updaty situaci vylepšily zejména díky komplexnímu průvodci, nicméně i nyní lze s klidným svědomím konstatovat, že začátky hraní jsou opravdu obtížné. Přestože průvodce poskytuje velké množství rad a návodů, nevyhnete se ani za současného stavu momentům, kdy budete přemýšlet nad tím, co po vás hra vlastně chce. Z jedné strany tak můžeme považovat nutnou míru důvtipu a pátrání za výhodu, na straně druhé však tento nešvar může mnohé hráče odradit. Díky charakteru hry ovšem nějaké to bádání musíme očekávat. I nyní se však připravte na pomalejší začátky a chcete-li uskutečnit výraznější progress, čekají vás dlouhé hodiny hraní, neboť postup je více než pomalý.
Tím už je ovšem NMS charakteristické a právě na této filosofii měla být hra vystavěna. Ovšem podařilo se to skutečně až nyní. Až po aktualizaci NEXT je projekt No Man's Sky skutečně komplexní a zábavný. Až nyní se stal hrou, která se výrazně odlišuje od jiných. Hrou, která nabízí jedinečný odpočinkový zážitek plný objevování a dobrodružných momentů. Ovšem pozor. Rozhodně nejde o hru pro masy, jelikož NMS není pro každého.
Milovníci přímočaré a jasně nadefinované akce můžou zůstat v klidu. Naopak objevitelé samotáři, kteří nachází zálibu v postupném postupu, budování, těžení surovin apod. by si neměli nechat hru ujít. Nyní už určitě ne, protože NMS je po posledním updatu opravdu skvělou hrou. Ovšem pouze za předpokladu, že hledáte skutečně to, co vývojáři slibovali.