OPS2, druhé číslo – Final Fantasy X a dopis redakci

OPS2, druhé číslo – Final Fantasy X a dopis redakci

Druhé číslo Oficiálního PlayStation 2 magazínu pořádně zčeřilo vody v neklidném světě konzolí, který se ještě nevzpamatoval z MGS2. Kromě hratelné ukázky přineslo především recenzi na Final Fantasy X, která vyvolala podobnou bouři nevole, jako ta v časopisu Edge a zapříčinila vznik dopisu, který si nyní můžete přečíst i vy.

Již předchozí, první číslo OPS2 nasadilo velmi vysokou laťku ve všech ohledech – a nové, květnové číslo tuto laťku hravě překonává. Zůstává výborná kvalita screenshotů, papíru i článků samotných, DVD je zase nadupané k prasknutí – ale především je zde hratelná ukázka FFX (bohužel identická s tou, která je přibalená u Final Fantasy VI) a recenze na tento zásadní titul. Jestliže se časopis nese v duchu FFX, zaměří se na ni i tento článek, nicméně ještě předtím si povíme více o dalším obsahu květnového OPS2.

V úvodu se dozvíte, že redakce je šokována (velkým) množstvím dopisů, které dostala po vydání prvního OPS2, nicméně rubrika „Schránka“ přesto zabírá ztěží jednu stránku, což je neodpustitelná chyba vzhledem k mnoha dalším listům, zaplácnutým obrovskými obrázky. Nevím, proč takový strach z hlasu lidu, když podle mého názoru musely být ohlasy na první číslo veskrze pozitivní.

Články zahajuje smečka preview článků, kde vás nejspíš zaujme Spider-Man The Movie, podle obávaného filmu Sama Riamiho, následují tituly jako Smash Court Tennis Pro Tournament nebo Rally Championship a další. Obsáhlá rubrika TNT (Témata, novinky, trendy) pak vypovídá o připravovaném Broken Swordu 3, novém Tomb Raiderovi (exklusivně pro PS2!) a mnoha dalších událostech ve světě PS2 a blízké budoucnosti.

Rozhovory pro květnové číslo zastupuje povídání s Hideo Kojimou (autor MGS2) s Fumito Uedou (Ico). Překvapivě sexy působí text věnovaný připravované hře Prisoner Of War, ve které se budete pokoušet utéct z nacistického vězení během světové války. Pro neználky jistě bude překvapivá i ohlášená hra Auto Modellista – komicsově laděná odpověď na Gran Turismo. U reklamy na MDK2 ve Score si jistě vzpomenete na čerstvě ohlášený Planetscape Torment, přibalený ke stému číslu tohoto periodika.

Příjemně se čtou články o připravovaných trhácích Stuntman (něco jako volné pokračování Drivera) a především Onimusha: Warlords 2. Shrnutí historie herní série Virtua Fighter také potěší nejedno hráčské srdce (zvlášť pokud patříte k „dobovým“ fanouškům prvních dílů).

Sekci recenzí vévodí FFX, jako celému časopisu, z ostatních stojí za zmínku Deus Ex, Blood Omen 2, Star Wars Racer Revenge, No-One Lives Forever nebo třeba Mr. Moskeeto.

Kulturní sekce (dívat se, číst, poslouchat aneb filmy, knihy, hudba) je vtěsnaná na přípustné čtyři stránky a nabízí pár dobře vybraných titulů či internetových adres. Ve finále se dozvíte stručnou historii první Final Fantasy a nějaký ten cheat. Příštímu číslu bude dominovat nová Medal Of Honor: Frontline – opět v kombu recenze x hratelná ukázka.

Nyní si povězme něco o té „přes noc“ proslavené recenzi na Final Fantasy X. Jako fanatický fanoušek série se vyhnu podrobnějšímu komentáři – neboť ten budete za chvíli číst napsaný jinou rukou – nicméně rád bych vyzdvihl hlavní problém, kterým tato recenze trpí. Jejím autorem je Petr Bulíř, výrazná osobnost na české herní scéně, člověk, který toho už hodně dokázal a má tak svoje uznalé fanoušky i zapřísáhlé protivníky. Výběr jeho maličkosti jako autora recenze mi připadá docela šťastný, neboť z velké části recenze sálá slohová a věcná profesionálnost, kterou jistě mnoho lidí ocení. Na druhou stranu je zde onen problém, že totiž autor ve své recenzi hru vyzdvihne málem až do nebes, aby jí v závěru vytknul přinejmenším rozporuplné vlastnosti a dal jí stejné hodnocení, jako si odnesla například poslední hra se série Worms. Kdyby se pokusil FF strhat, jako to učinil Andrej Anastasov v Excaliburu s FF VIII, pak by hodnocení bylo na místě a celý článek by se prostě propadl na smetiště dějin. Jenže P. Bulíř hru nejprve vychválí, jak mu jen slova stačí a poté ji ocejchuje 8/10, což vyvolalo obrovskou nevoli v řadách fanoušků (kteří v posledních měsících utvořili velmi mohutnou a stále se rozrůstající komunitu na stránkách Final Fantasy, které Doupě hostí) a vzniknul tak otevřený dopis redakci OPS2, který vám nyní (bez úprav, oprav či cenzury) přinášíme.

OTEVŘENÝ DOPIS REDAKCI OPS2

Vážená Redakce.

Předem bychom Vám rádi poděkovali za konečně kvalitní magazín věnovaný PlayStationu a vyjádřili uspokojení nad tím, že licenci konečně získal někdo jiný než převlečená redakce časopisu pro nejmenší. Jsme potěšení celkovou kvalitou časopisu i jeho dospělejším stylem.

Důvod proč Vám zasíláme tento dopis není ovšem již tak lichotivý. Absolutně nechápeme Vaše hodnocení RPG titulu FINAL FANTASY X, který se i přes to, že jste jej označili jako nejlepší RPG pro PlayStation 2 dočkal hodnocení pouze 8/10. V recenzi samotné se v podstatě přiznáváte k použití „jiného metru“ než je standart (cituji „na final fantasy budou vždy kladeny velké nároky…atd…“). To, že společnost Square (narozdíl např. od Team 17) potěšila naše hráčská srdce  už 9x by nemělo být důvodem proč hodnotit desátý díl ságy přísněji, než ostatní hry. Jasným použitím dvojího metru je hodnocení titulu Wormblast, který získal též 8/10. Chcete-li používat rozdílné hodnotící tabulky pro „A“ tituly než pro „B“éčka typu Wormblast bylo by na místě upozornit na tuto skutečnost v úvodníku a takové hodnocení výrazně označit. Jsme pohoršeni i tím, že autor recenze při hodnocení nevzal v úvahu jeden z nejvydařenějších (a nejprodávanějších) herních soundtracků a omezil se jen na označení „truchlivé piano“ (možná v novinářské verzi chybělo nádherné orchestrální Ending Theme a desítky dalších skladeb). Žádáme tímto redakci o opětovné zvážení celého hodnocení a jeho dodatečnou změnu na právem zasloužených 9/10 (minimálně), jelikož pokud je FINAL FANTASY X z prestižních důvodů laťkou pro hodnocení 8/10 tak se s osmičkou asi nesetkáme pěkně dlouho (pochybujeme, že tento trend dlouho udržíte jak dokazuje hodnocení výše zmíněné hry Wormblast, které do úrovně FINAL FANTASY X minimálně z uměleckého hlediska jistě něco chybí. Dalším příkladem je DeusEx 9/10 (!!!), který sice nápady přetéká, ale naopak zpracováním a prezentací je na míle daleko za FINAL FANTASY X). Argument uvedený v záporech vytýkající hře nedostatek novinek je již celkem zkaženou třešničkou na dortu. Absence ATB, Sphere systém, Blitzball, možnost měnit postavy během bojů, zcela nový způsob používání Summonů, dabing… to je výčet jen několika věcí, které neobsahoval žádný z předešlých dílu pro PlayStation (některé z vypsaných věcí nejsou použity ani v žádném jiném RPG).

Závěrem přejeme Redakci hodně úspěchu v tvorbě jinak velice kvalitního časopisu a méně chybných kroků. Tento dopis je otevřený a jeho kopie je umístěna na internetových stránkách http://finalfantasy.doupe.cz.

S pozdravem Webmaster Otaku Squall, Edgar, Minnie May, Mog, Rinoa_, Cloud & Webteam.

Sám cítím z tohoto dopisu bouřlivé emoce, smýkající s jeho autory, proto mu ochotně odpouštím drobné nedostatky. Přiznávám, že s ním víceméně naprosto souhlasím a pouze mne mrzí, že na nějakou spravedlivost a uznání vlastních chyb se u časopisů jako OPS2 (právem povýšený profesionální produkt, jehož tvůrci pevně stojí za svými zásadami a názory, občas na úkor spokojenosti velké části čtenářů) příliš nehraje, takže nejspíš můžeme očekávat pouze odpověď v duchu „naši recenzenti mají právo na subjektivní názor a hodnocení je jejich věc“. Zajímalo by mne, zda je P. Bulíř se svou recenzí na FFX spokojený a zda ho ta osmička občas nepozlobí ve spánku, ale to už je jiná kapitola. Mnoho českých herních periodik se vyhýbá vysokému nebo absolutnímu hodnocení her pod záštitou „profesionality“ a „nezaujatosti“, ale v tomto ohledu se mi mnohem více líbí přístup jednoho z nejuznávanějších filmových časopisů u nás (Cinema), který UMÍ dát absolutní hodnocení, když se objeví jeden z těch titulů, které hýbou (právem) světem. Proto, pokud mohu mluvit za sebe, budete na stránkách Doupěte čas od času vídat známku 10/10, tak jako se čas od času objeví titul, který si zaslouží pozornost všech, koho hry zajímají.

Určitě si přečtěte

Články odjinud