Akce, akce, akce! To je motto vývojářů ze společnosti People Can Fly, kteří pracují na hororové 3D akci Painkiller. Sami o ní říkají, že se nechce rovnat ani týmovým 3D střílečkám, ani 3D stealth akcím, Painkiller je prostě záležitost pro jednoho jediného tvrďáka bojujícího proti nekonečným hordám mutantů. Řež a jatka, to je ono!
První nápad na podobnou hru se objevil na počátku roku 2001, prototyp byl na světě do konce tohoto roku. Pak se ale v hlavě vývojářů sepnula jakási pojistka, která byla příčinou toho, že v únoru 2002 začali znovu, úplně od začátku. Důvodem byla zastaralá technologie, která by zřejmě dnes v konkurenci nesčetných soupeřů neustála. V současné době je tedy hra ve vývoji nějakých jeden a půl roku. A to není málo.


Přízvisko "hororová" 3D akce je to, čím chtějí přilákat většinu potenciálních hráčů. Průměrná hrací doba se má pohybovat kolem 20 hodin. Hra je rozdělena do pěti rozsáhlých kapitol, každá z nich se skládá ze čtyř levelů. Na konci každé kapitoly budete mít možnost shlédnout pěknou animačku, která vás posune zase o kousek dál.
Fyzika je v Painkilleru řešena za pomoci známého Havok enginu, který využívají mimo jiné například také hry Deus-EX 2: Invisible War a Half-Life 2. Díky němu mohou potvory ve hře odletovat po zásahu a převalovat se přes další objekty ("hadrákový" efekt). A vězte, že toho létání nebude málo!


U podobného typu her je obvykle namístě se zajímat o umělou inteligenci. V tomto případě však samotní vývojáři přiznávají, že větší důraz kladli a více času strávili nad herní mechanikou a plynulou hratelností. Je pravda, že u stealth akce musí být AI přeci jen o něco propracovanější než u "pouhé" akčně orientované střílečky jako je Painkiller. Nakonec jde stejně jenom o to, aby se vám těch potvor připletlo do rány co nejvíc, no ne?


Právě na monstra si dávali lidé z People Can Fly opravdu záležet. Jejich cílem je, abyste zapomněli, že bojujete proti pouhým animovaným 3D objektům. Jinak se jim totiž atmosféry strachu nikdy nedocílit nepodaří, a to by v tomto případě byla velká škoda. A tak jsou pro modelování postav využívány nejmodernější 3D programy jako Maya či 3D Studio. Podle prvních obrázků vypadají ty jejich netvoři docela k světu. Strašidelné atmosféře má napomáhat také architektura levelů, kde se bude odehrávat komplikovaná hra světel a stínů.
Hlavní rysy hry:
- rozsáhlá singleplayerová kampaň s přídavnými módy
- každá zbraň má primární a sekundární mód
- můžete se převtělovat do démona
- pokročilá umělá inteligence
- propracovaný fyzikální engine
- multiplayerová podpora pro 1 - 16 hráčů
Engine si lidé z vývojářské společnost vytvořili sami (můžeme ho tedy označit cizím slovem "propriétární") a nazvali jej příznačně "PAIN" engine. Podle dosavadních informací je schopný zobrazovat 100 000 až 200 000 polygonů v jedné obrazovce. Oproti ostatním 3D akcím, které mají přijít napřesrok se to nezdá být moc (např. STALKER: Oblivion Lost jich slibuje až několik milionů), ale porozhlédnete-li se po okolních screenshotech, jistě mi dáte za pravdu, že Painkiller zdaleka nevypadá zas až tak špatně. Dělají to především originální a kvalitně zpracované textury - tvůrci se snaží, aby každý level měl svůj jedinečný soubor textur, které se později ve hře nemají už nikde opakovat.


Obrovskou výhodou oproti ostatním připravovaným hrám podobného druhu bude relativní hardwarová nenáročnost - Painkiller potřebuje pro solidní běh alespoň Geforce 2 kartu, 256 MB RAM a 1 GHz procesor.
Vydání hry Painkiller připravuje distributorská společnost Dreamcatcher Games na říjen tohoto roku. PCF pracují jednak na PC verzi, ale potom také připravují port pro konzoli Xbox. Ten bude obsahovat oproti PC verzi některé bonusy - další levely a nepřátelské potvory. Painkiller pro Xbox se objeví začátkem roku 2004 a bude podporovat multiplayerovou hru přes Xbox Live.
Oficiální stránky: http://dreamcatcherinteractive.com/dci/painkiller/
Výrobce: People Can Fly (http://www.peoplecanfly.com/)
Vydavatel: Dreamcatcher Games (http://www.dreamcatchergames.com/)