Phantom - skrytá hrozba pro PS2 a Xbox?

Phantom - skrytá hrozba pro PS2 a Xbox?

Když se počátkem letošního roku objevily první zmínky o nové herní konzoli, nepřikládali této informaci lidé z branže žádný velký význam. Z podezřelé fámy se ale postupně stala neoddiskutovatelná skutečnost - neznámá americká společnost Infinum Labs skutečně chystá uvedení nového stroje, jenž má být konkurencí pro stávající generaci konzolí. Stane se Phantom opravdu takovým hitem, jak lidé z Infinum Labs říkají? Vyřadí konkurenci v podobě konzolí Xbox, PS2 i GameCube?

Až doposud se daří veškeré zásadní informace o projektu Phantom úspěšně tajit a herní magazíny tak mají k dispozici pouze neurčité obrysy a věcné spekulace. I z nich si ovšem lze o Phantomu utvořit alespoň základní představu. Předem však upozorňuji, že vše je zatím ve stádiu dohadů, a tak i některé informace uvedené v tomto textu se později mohou ukázat jako mylné.

PC kompatibilní

Prvním a asi nejzásadnějším poznatkem je, že Phantom bude de-facto "PC v krabici". Už Xbox od Microsoftu má s PC mnoho společného, ale přeci jen je programování pro něj v jistých ohledech specifické. Ne tak v případě Phantomu, kde se s největší pravděpodobností jedná o klasické PC komponenty narvané do krabice velikosti konzole. Také proto si zástupci Infinum Labs mohou dovolit do světa hulákat silácké řeči o tom, že pro jejich nový výtvor bude už v době uvedení k dispozici hafo herní titulů. A tím "hafo" se myslí tisíce až desetitisíce. Kompatibilita se všemi stávajícími PC hrami je velmi dobrý tah, protože právě dostupnost kvalitních titulů ihned po uvedení je jedním z klíčů k úspěchu každé nové konzole.

Když americký herní magazín GameSpot nedávno vyzpovídal šéfa Infinium Labs Tima Robertse, dozvěděli jsme se mimo jiné, že cílovou skupinou jsou všichni hráči ve věku mezi 3 a 38 lety, které podle něj v současné době tvoří většinu trhu. Znamená to, že výběr her pro Phantom bude muset být skutečně obrovský - od jednoduchých dětských hříček až po ty nejkomplikovanější strategie, případně masivně multiplayerové hry. Právě v multiplayerových hrách tkví největší potenciál Phantomu, ať už to budou online hry vyvíjené exkluzivně pouze pro tuto konzoli, anebo ty určené původně pro PC. A právě tady má Phantom další velké plus do začátku - Phantom se pyšní označením "cross platform", což znamená, že by mělo být možné hrát všechny stávající online hry určené pro PC. Takže když si Phantom koupíte, nemusíte se obávat, že by nebylo proti komu nebo s kým hrát - dávno bude existovat mnohamilionová zástup hráčů stejných her.

Bez broadbandu ani ránu

Nová konzole bude plně závislá na vysokorychlostním připojení k internetu (kabel, DSL, ISDN, T1 nebo WiFi). Bez něj bude takříkajíc "nebojeschopná". Nepůjde hrát, ale především ani stahovat nové hry. Jiným způsobem než přes kabel totiž do Phantomu nové hry nedostanete. Piráti mají v tomto případě smůlu. Veškerá distribuce má probíhat online skrze servery Infinum Labs, konkrétně službu Phantom.net (www.phantom.net). Ostatně, jinak než online se nemá prodávat ani samotná konzole.

Celý systém prodeje her je postaven na tzv. DRM (digital rights management). Hráči si mohou hru zahrát jednorázově, pořídit si ji "na pořád" anebo pronajmout na určitou dobu. Mimo to bude samozřejmě online dostupné nejnovější demoverze, ukázky z her, a tak dále. To všechno ale bude něco stát - za využívání Phantomu, respektive služby Phantom.net budete platit pravidelný měsíční poplatek. V jaké výši, to zatím nebylo upřesněno, ale odhady se pohybují mezi $15 až $25. Fakt, že distribuce her probíhá pouze elektronickou cestou, přináší velkou výhodu především pro samotné vývojáře - nemusejí se totiž zatěžovat s hledáním vydavatele, alébrž umístí svou hru na servery Phantomu a pak už budou jen sbírat ohlasy. Vydání hry je tak nebude stát ani cent.

Co hraje do karet konkurenci, to je jednak slabá penetrace vysokorychlostního připojení k internetu mimo městské aglomerace, druhak potom nepřítomnost jakékoliv CD nebo DVD mechaniky. Zatímco GameCube, Xbox nebo PS2 si někteří lidé pořizují jako levné DVD přehrávače, u Phantomu tomu tak nebude. Otázkou je také, zda bude možné využít Phantom jako cokoliv jiného než herní stanici - určitě alespoň brouzdání po internetu by mělo být možné. Zda a jak půjdou připojit další periferie jako myši, joysticky, volanty, klávesnice, a tak dále, a zda to budou periferie PC-kompatibilní, to je zatím nevyjasněná otázka.

Uspěje?

Phantom je na jednu stranu geniální nápad. Může znamenat revoluci, ale může také propadnout na smetiště dějin. Nabídne jednoduché, bezproblémové a relativně levné řešení všem lidem, které si nechtějí pořizovat "problémové" PC. Na druhou stranu se kolem něj stále točí hejno nevyřešených otázek. Jednou z nich je například otázka upgradů hardwaru - vývoj zejména v oblasti grafických karet jde stále vpřed a je otázka, zda si na Phantomu budete moct bezproblémově zahrát hry, které vyjdou třeba za dva tři roky. Vzhledem k tomu, že životní cyklus současných konzolí trvá 5 až šest let (ačkoliv se stále zkracuje), byla by výměna Phantomu po dvou až třech letech poměrně nákladná záležitost. Navíc jeho cena se má pohybovat někde kolem $400, zatímco současná konkurence už stačila spadnout na méně než $200. A jak se k Phantomu postaví třetí generace konzolí, která má přijít možná už kolem roku 2005?

Nahlédnout do budoucnosti dostane v nejbližší době 300 testerů, které Infinum Labs vyberou z desítek tisíc žádostí o betatesting. Už samo číslo 300 vyvolává značné obavy, protože testovat takto nákladný projekt na pouhých 300 "kusech", to je opravdu odvážné - vývojáři si musejí být sakra jistí bezchybností svého výtvoru.

Oficiální představení konzole Phantom chystají Infinum Labs na 17. srpna tohoto roku, kdy v Los Angeles probíhá veletrh Ultimate Gamers Expo. Odhalení je připraveno přesně na úder poledne.

Související odkazy: www.phantom.net, www.infinumlabs.com

Určitě si přečtěte

Články odjinud