11
Fotogalerie

Postscriptum - Poslední sbohem síťové neutralitě

Před nějakou dobou bylo hlavně v USA velikým tématem takzvaná síťová neutralita. Ve zkratce to znamená, že cena za jakákoliv data by měla být stejná bez ohledu na jejich zdroj a příjemce, což se některé Americké kabelové společnosti snažily prolomit lobováním v kongresu, na zakázku modifikováním telekomunikačních zákonů, skoro až vydíráním velikých zdrojů trafficu (jako třeba internetové televizní kanály) a samozřejmě kartelovými dohodami mezi jednotlivým i poskytovateli. Jak celé situace dopadne v USA zatím nevím, ale jsem si jist, že dříve nebo později se to dozvíme všichni a té informované menšině se to líbit nebude. Ta mlčící většina prostě ohne hřbet.

Postscriptum578.png

Proč ale o tom píši až teď? Protože se tohle svinstvo dostává i k nám do Evropy a tentokrát nejde o snahu vydělat na producentech dat, ale na samotných zákaznících. A nebojte se, nejste v tom sami, takový Netflix (až se konečně dostane do té České kotliny) bude platit také více.

Postscriptum588.jpg

Nevím, jak jsme s touto situací daleko v Čechách, ale tady v Anglii se poskytovatelé internetového připojení začali docela aktivně snažit a pokud mohu říci, jejich tažení bude korunováno úspěchem. Proč? Asi takhle: V televizi nemám připojenou anténu a na internetové vysílání televize se skoro ani nekoukám, protože prostě nemám čas (musím dohrát spousty her a ještě k tomu chodit do práce).

Co se rádia týče, obvykle si vystačím se svou MP3 sbírkou hudby, protože to co vysílají, se obvykle moc poslouchat nedá a tak se mne reklamy skoro ani nedotýkají – pokud samozřejmě člověk nepočítá billboardy na ulicích, autobusech, obalech skoro čehokoliv a chlápků na ulici, co se vám snaží vnutit sto a jeden letáček. Takže si zkuste spočítat pravděpodobnost situace, kdy mě ve fitku omylem vypadly špunty z uší a já zaslechl kromě obvyklé směsky černého hip-hop/pop/barbie hnusu (to proto radši poslouchám, co mám v telefonu) i reklamu nějakého poskytovatele na zvýhodněná data.

Ano, tahle pravděpodobnost je naprosto mizivá, což znamená, že vzhledem k mé skoro až úporné snaze vyhýbat se reklamám musí tato kampaň být skoro všude. No a to znamená, že nejméně do půl roku si budeme tuhle srandu užívat všichni, ať už chceme, nebo ne. Když si pak vzpomenu na věčnou snahu Českých poskytovatelů nás odrbat, myslím, že zpoždění bude jen minimální a v Čechách si zase o něco víc táhneme opasky.

Postscriptum579.jpg

Ona reklama byla takového klasického rozjásaného druhu, kdy jakoby moderátor na stadionu hicoval dav, ptal se jich jestli by chtěly rychlejší download filmů a hudby, načež dav nadšeně odpovídal, že ano. A moderátor samozřejmě obratem poslal všechny tyto data chtivé nadšence, jež patrně dodnes trpěli pod jhem vytáčeného připojení k té či oné společnosti, jež asi jako jediná jim je schopná doručit data v potřebné kvalitě a rychlosti… kravina. Bohužel, pokud to takhle půjde dál, dav na to přistoupí dobrovolně a s radostí.

Postscriptum587.jpg

Přirozenou snahou každé společnosti je růst a navyšovat zisk. Jenže v okamžiku, kdy je trh plně saturován, nebo není moc veliký potenciál k růstu, nastupuje stagnace, což korporátní ředitelé a akcionáři nevidí rádi. Je spousta způsobů jak se takové situaci vyhnout a bohužel jednou z nich je, najít nový způsob, jak odrbat zákazníka. Podávejte se na to takhle: Z dnešního hlediska neexistuje rozdíl mezi daty.

Prostě máte nějakou rychlost připojení a tak stahujete, nebo odesíláte a v zásadě platíte za traffic, nebo pokud si připlatíte, máte nelimitované připojení a můžete odesílat, nebo stahovat tolik, kolik je vaše linka schopná unést. Výmluva poskytovatelů pro zavedení několikarychlostního internetu z důvodu vyšší ceny takových, či makových dat je naprosto lichá už jenom proto, že lidi a společnosti prostě svůj traffic platí tak jako tak již nyní. Realitou je, že v naprosté většině případů normální člověk prostě není schopný vytížit své připojení a pokud má slušné připojení, stahuje dokonce i rychleji, než je fyzicky schopný jeho disk zapisovat (pokud nemá předražené SSD).A pokud potřebuje víc, prostě si koupí rychlejší, respektive širší linku.

Postscriptum580.png

V zásadě neexistuje důvod, proč by si měl připlácet za ještě rychlejší data, když rychlost připojení rok od roku stoupá tak nějak lineárně a jediné opravdu reálné omezení je, když jsou data fyzicky někde na druhé straně planety, či na kabelu je v jednom okamžiku příliš mnoho uživatelů, co zrovna skypují (extrémní to je zrovna o svátcích), nebo sám má prostě příliš pomalý hardware.

Stačí si tohle uvědomit a hned je člověku tak nějak podezřelé, když mu někdo nabídne data z nějakého zdroje rychleji – samozřejmě za prémiovou cenu, ale jedoucí na stejném kabelu, respektive Wi-Fině. Je jasné, že datově nejnáročnější činnost, tedy streamování videa asi není nic, nad čím by poskytovatelé mohli mávnout rukou, obzvláště když se tato forma sledování televize začíná tolik rozmáhat a při níž je opravdu zásadní kvalita a stabilita připojení, jenže ono opravdu pokud nežijete někde v Horní-Dolní, kde ani lišky nedávají dobrou noc, tak při dnešních průměrných parametrech si užijete film v solidní kvalitě i bez těch „zvýhodněných“ tarifů.

Postscriptum581.jpg

Pro poskytovatele internetu je ale dnešní situace tak trochu pastí. Neustálé navyšování rychlosti připojení už tak nějak nefunguje jako vábnička na zákazníky, protože dneska skoro každý má tak nějak dostatečně rychlý internet doma a jeho rychlost se tak nějak sama od sebe dalším posilováním infrastruktury navyšuje. Ano, já vím, tohle není samo o sobě, ale řekněme, že rozdíl deklarované rychlosti mezi dneškem a dobou před deseti lety je dost zásadní a přitom vlastně za stejnou cenu (na druhou stranu – nemám ten pocit, že by se mi stránky v prohlížeči načítaly nějak rychleji).

Samotným konkurenčním bojem jsou poskytovatelé nuceni neustále navyšovat rychlost a kvalitu (což se děje jaksi samo od sebe už jenom vyměňování opotřebovaných součástek v datacentrech za nové, protože ty nové prostě jsou technicky vyspělejší), jenomže dříve nebo později narazí na strop užitné kvality, kdy jakékoliv navyšování rychlosti bude jen hra s čísly a zákazník rozdíl nepozná ani pod lupou, protože to prostě nebude mít jak využít. Nezapomeňte, že 4K video je ještě docela daleko a do té doby mu bude internet zase stačit.

Postscriptum582.png

Jak z té pasti ven? Tarify. Kouzelné slovíčko. Rozdělí se internet, respektive jeho obsah do několika kategorií a ty se různě zpoplatní. Čistý tex? Skoro zadarmo. Text a obrázky? Pár korun. Video? No, tak to už bude panáčku dražší. 4K video? Inu, to už bude mastné… přitom vlastně ze samotné povahy datových packetů neexistuje rozdíl mezi shlukem jedniček a nul, jež po složení dělají text a shlukem jež představuje video. Tady nemluvíme o rozdílné kvalitě jako u vody pitné u užitkové. Tohle je prostě proud a jediné co by se tak mohlo řešit je jeho síla – což už dnes máme pořešené klasickým počítadlem průtoku megabitů, za něž prostě platíme tak jako tak.

Postscriptum583.jpg

Věřím tomu, že salámovou metodou jednou dojdeme do stádia, kdy v našem počítači, telefonu, nebo tabletu, potažmo v datacentru našeho poskytovatele bude utilitka, zaznamenávající odkud přichází které data a v jaké míře a to vše bude precizně zaznamenáváno pro pozdější vyúčtování jako na telefonu. Tarif za sms, tarif za volání do místní sítě, tarif za volání do cizí sítě – data textová (od koho-kam), data za obrázky (od koho-kam a JPG/GIF…), data video (od koho-kam, kvalita, délka, obsah), data za on-line hraní (však to znáte).

Už teď vidím tu krásnou situaci, kdy si naprosto naivně někdo koupí tarif jen na používání textu, potažmo obrázků – při běžném užívání se mu buď odepře část obsahu webových stránek, nebo mu na konci měsíce přijde mastný účet za užívání služeb, na které neměl podle smlouvy právo a tak to má i s penále, ale jestli si měsíčně připlatí nadstandard, tak to bude příště levnější…

Postscriptum584.jpg

Celé tohle mimo jiné nastoluje podotázku sledování uživatelů a jejich činnosti na internetu. Ten měl být v původní formě velmi svobodným a bez Orwellovského dohledu, ale najednou to vypadá, jako by poskytovatelé měli zájem na sledování toho, co na internetu vlastně děláte! Ne že by to bylo někdy jinak, ale alespoň ne tak očividně proboha! Tím, že se jednotlivé zdroje dat fragmentují podle druhu, katalogizují a označí cenovkou, získáte dohled, nad kterým by jakákoliv diktatura plesala radostí. Tohle že si máme nechat líbit?

Postscriptum586.jpg

Bohužel budoucnost vidím chmurně. Společnosti provozující internetová připojení s tichou podporou vlád, postupným nátlakem donutí většinu uživatelů přistoupit na tento nová model odrbáváni a buzerace a lidi budou ještě rádi. Jak to udělají? Inu velmi jednoduše. Myslíte si, že jste v pohodě a vše je v cajku, protože prostě máte smlouvu ve starém režimu a nic se nemůže změnit? Lék je snadný, stačí trochu přiškrtit rychlost. Nic víc. No, možná ještě pár výpadků a poruch.

Vy si pak budete stěžovat na help-lince, kde vám hrozně milý hlas vysvětlí, že je jim strašně líto, ale tak už to prostě chodí s těmi starými dráty a maličkými trpaslíčky, kteří běhají v kabelech a v kyblících nosí ty data. Prostě už jsou staří a unavení, ale společnost nově zavádí rychlejší kabely, ve kterých na šestiproudých dálnicích jezdí tihle trpaslíčci ve formulích a donášejí data mnohem rychleji než předtím, takže jestli chcete mít internet rychlý stejně jako před půl rokem, jediné co musíte udělat je vzdát se svého starého neomezeného a rychlostí nelimitovaného (ha ha ha) připojení a přistoupit na tuto novou, supervýhodnou smlouvu, načež od té doby, vám pojede internet zase hezky rychle jako dřív, aniž by se u vás cokoliv změnilo … tedy samozřejmě až na tu pálku co zaplatíte na konci měsíce. A vy jim to sežerete i s navijákem.

Postscriptum585.jpg

Tolik k síťové neutralitě. Je jedno, jestli se podaří zabránit v USA poskytovatelům rozfragmentovat zdroje dat, onálepkovat je a zpoplatnit podle jejich libosti - bitva je už napůl prohraná, protože FCC návrh přijala a vše je na cestě do pekel. To je jen jedna strana mince. Ta druhá, tedy samotní zákazníci/uživatelé budou dříve nebo později platit a neexistuje způsob, jak to celé odvrátit – možná tak snad zpomalit. Zákazníci totiž nemají tolik peněz a vlivu jako velké společnosti jako je Google, nebo Netflix, kterých se ono fragmentování týká nejvíce.

Ti mohou přijít za zákonodárcem a hlasem posíleným miliony dolarů na bankovním kontě, popřípadě armádou lobistů celému tomuhle cirkusu z jejich strany zabránit. Jenže lidi? Popravdě, lidi jsou zákonodárcům někde, kde slunce nesvítí a dokud solí peníze, proč je neoškubat ještě trochu víc že? Neříkám, že současný stav jak je internet provozován je ideální, ale prostě se připravte, že bude hůř a hlavně – dráž.

Určitě si přečtěte

Články odjinud